Sip trunk: wie is de interessantste provider?
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 384 keer
- Bedankt: 740 keer
Bij ons op het bedrijf hebben we sinds een maand een compleet nieuwe telefooncentrale, vaste IP telefoontoestellen, draadloze IP toestellen en de centrale is uitgerust met 4 VoIP kanalen. Om onze Belgacom factuur te doen dalen wensen wij dus gebruik te maken van de VoIP capaciteiten van deze centrale. Welke provider is interessant? Ik heb wat prijzen vergeleken (weepee, nomado, edpnet...) maar het loopt heel erg uiteen. Er zijn er die een eenmalige prijs vragen voor een siptrunk, er zijn er die een maandelijkse bijdrage vragen. De prijzen naar vaste toestellen vallen vrij goed mee bij zowat alle providers. Waar ik wel van achterover tuimel zijn de prijzen voor gesprekken naar GSM toestellen. Als ik dan een (misschien onrealistische) vergelijking met bv. internetcalls.com, dan zie ik dat de kostprijs met een factor 8 of 9 hoger ligt bij de Belgische providers. Wie heeft ervaring met een bepaalde sip trunk provider en tegen welke prijs?
MacMini M1 - MacMini M2 - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 196 keer
- Bedankt: 125 keer
Ik heb zelf 3starsnet en die zitten toch wel goed met hun tarieven, zeker geen factor 8 of 9 ten opzichte van internetcalls.com.
Zelf zou ik als bedrijf sowieso voor één van de twee grote Belgische spelers kiezen: of 3starsnet of Weepee.
Beide hebben een zeer goede reputatie en betrouwbaarheid.
Zelf zou ik als bedrijf sowieso voor één van de twee grote Belgische spelers kiezen: of 3starsnet of Weepee.
Beide hebben een zeer goede reputatie en betrouwbaarheid.
- Goztow
- Administrator
- Uitgedeelde bedankjes: 1673 keer
- Bedankt: 1462 keer
- Recent bedankt: 16 keer
Twytel is ook een optie. Onze ervaringen met hen dateren van toen ze nog anders heetten, maar zijn zeker niet slecht. Qua dienstverlening misschien niet de top. Qua prijs kunnen ze wel mee.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 55 keer
- Bedankt: 222 keer
Het leuke aan voip is nu net dat je niet langer voor één provider moet kiezen maar dat je makkelijk met meerdere kan werken. Hier gebruik ik bv. Weepee inkomend en OVH uitgaand.
Veel hangt af van je belgedrag. Bel je veel zelf of wordt je veel gebeld ? Welke bestemmingen ?
Veel hangt af van je belgedrag. Bel je veel zelf of wordt je veel gebeld ? Welke bestemmingen ?
Internet: EDPNet VDSL
Telefonie: OVH
GSM: Proximus
-
- Elite Poster
Wij bellen zelf heel vaak. Ook veel naar het buitenland, Nederland, Frankrijk, Duitsland. Meestal naar vaste lijnen in het buitenland maar ook af en toe naar GSM's. En we worden ook vaak opgebeld, ook vanuit het buitenland.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 599 keer
- Bedankt: 532 keer
Als uitgaande provider kan je misschien eens kijken bij MyVoipTraffic of VoipPRO?
Beiden gebruiken het Dellmont netwerk (="betamax").
Doch je kan bij beiden kiezen tussen verschillende routes:
Beiden gebruiken het Dellmont netwerk (="betamax").
Doch je kan bij beiden kiezen tussen verschillende routes:
- Grey route -> lowest possible rates, no guaranteed quality;
- Standard route -> low rates, good quality;
- Premium route-> slightly higher rates, very good quality
- met één en hetzelfde account , enkel aanpassen in je centrale welke route gekozen wordt;
- met verschillende SIP toestellen gelijktijdig, op één en hetzelfde account en "Unlimited channel capacity" (ik heb geen idee van hun technisch maximum);
- maar wel een minimaal herlaadbedrag van 300 EUR/USD (MyVoipTraffic) of 100 EUR/USD (VoipPRO).
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 146 keer
- Bedankt: 29 keer
Voor je voippro gaat aanraden zou ik toch eerst aanraden je huiswerk te maken.
De ervaringen zijn zachtst gezegd niet bepaald positief te noemen..
zie o.a. : http://forum.asterisk2billing.org/viewt ... =20&t=7739
-
- Elite Poster
Voor mezelf heb ik accounts bij betamax clones. Voor een bedrijf vind ik het niet meteen de ideale oplossing. Wij zijn een KMO en hier moet het gewoon werken. Dat je daarvoor dan wat meer betaalt is maar normaal. Wij kunnen het ons niet veroorloven dat we onbereikbaar zijn of dat de tarieven met de regelmaat van een klok wijzigen. Vandaar ook dat ik hier voor het bedrijf liefst een betrouwbare (Belgische) partner heb voor onze internet telefonie.
-
- Elite Poster
Dat is een opmerking die je vroeger ook al eens gemaakt hebt: Onderwerp: Uitgaande VoIP providers.jorgo schreef:Voor je voippro gaat aanraden zou ik toch eerst aanraden je huiswerk te maken.
Intussen geen nieuwe klachten ontdekt, jorgo?
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 146 keer
- Bedankt: 29 keer
Je hebt blijkbaar een goed geheugen, zelf was ik dat al lang vergeten 
Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar heb het overwogen om te gebruiken.
Als je geen goede ervaringen kan vinden, maar wel een hele resem aan slechte (ik heb er maar 1 topic uitgenomen), is het dan niet meer dan normaal dat je iemand daar probeert voor te waarschuwen?
En al zeker als het om 100 of 300 euro gaat..

Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar heb het overwogen om te gebruiken.
Als je geen goede ervaringen kan vinden, maar wel een hele resem aan slechte (ik heb er maar 1 topic uitgenomen), is het dan niet meer dan normaal dat je iemand daar probeert voor te waarschuwen?
-
- Elite Poster
@ Jack Daniels
En dan bedoel je zowel inkomend al uitgaand bij dezelfde Belgische partner?
Want ik ken persoonlijk enkele KMO's waar WeePee inkomend en "betamax" uitgaand reeds geruime tijd feilloos werkt.
=============================
Mijn ervaringen (en niet alleen die van mij) zijn van een geheel andere aard.
En 100 of 300 euro? Is dat, als KMO, een groot risico indien je maandelijkse telecomfactuur in die buurt ligt (of veel hoger)? Ik denk het niet.
Verder. De "klachten" waar je naar verwijst zijn van posters met 7 en 9 berichten respectievelijk op dat forum. Zulks maakt op mij alvast geen indruk.
Op dezelfde pagina vind ik ook volgend bericht van iemand met 58 posts:
Sommige providers doen daar "het nodige voor".
En dan bedoel je zowel inkomend al uitgaand bij dezelfde Belgische partner?
Want ik ken persoonlijk enkele KMO's waar WeePee inkomend en "betamax" uitgaand reeds geruime tijd feilloos werkt.
=============================
Nu ja, als je hier op userbase sommige berichten leest in verband met "betamax" dan zou de indruk kunnen ontstaan dat "betamax" bar slecht is.jorgo schreef:Als je geen goede ervaringen kan vinden, maar wel een hele resem aan slechte (ik heb er maar 1 topic uitgenomen), is het dan niet meer dan normaal dat je iemand daar probeert voor te waarschuwen?
Mijn ervaringen (en niet alleen die van mij) zijn van een geheel andere aard.
En 100 of 300 euro? Is dat, als KMO, een groot risico indien je maandelijkse telecomfactuur in die buurt ligt (of veel hoger)? Ik denk het niet.
Verder. De "klachten" waar je naar verwijst zijn van posters met 7 en 9 berichten respectievelijk op dat forum. Zulks maakt op mij alvast geen indruk.
Op dezelfde pagina vind ik ook volgend bericht van iemand met 58 posts:
Maar goed, iedereen zijn keuzes. Andere providers moeten ook klanten hebben natuurlijk.Moderators, attention please:
charlesbruck, tcrush, Jim99 are all SPAM from voipreview.org/digest.com - this is the same company and it's owned by a major douchebag who broke his contract with us and then threatened to sue us when we refused to pay for inferior advertising. You should remove all links to voipreview.org, digest.com, and myvoipprovider.com because all of these are spam from that guy.

Sommige providers doen daar "het nodige voor".
-
- Elite Poster
@eternum: betreft in eerste instantie uitgaande gesprekken; de inkomende houden we voorlopig op onze isdn lijn. Als alles naar volle tevredenheid verloopt wordt er overwogen om ook de inkomende gesprekken via voip te laten verlopen. Alleen moet er dan voor ons faxtoestel een ATA tussen geschakeld worden, maar dat zijn voorlopig zorgen voor later.
-
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
- Bedankt: 30 keer
vraagt bgc tgwoordig niet 'maar' 7.8cent/min incl BTW ATAN naar mobiele nummers? (http://belgacom.be/belgacom/be-nl/pages ... e_gsm.page?)
Dat is goedkoper dan weepee en 3stars. Of zijn de tarieven voor ISDN/Business accounts veel duurder? (vind die niet terug online).
Dat is goedkoper dan weepee en 3stars. Of zijn de tarieven voor ISDN/Business accounts veel duurder? (vind die niet terug online).
-
- Elite Poster
euh... connectiekost naar gsm is zo maar eventjes 0,10 euro. Da ziede van hier (en van ginder ook). Er zijn veel en veel goedkopere alternatieve providers. Wordt gerekend vanaf de eerste seconde. Als je dus op een mailbox terechtkomt ben je sowieso minimaal 10 cent kwijt. Slecht bezig Belgacom, heel slecht. 3stars vraagt "maar" 0,03 euro connectiekost naar gsm.
-
- Elite Poster
Die ATA heb je in principe niet nodig.Jack Daniels schreef: Alleen moet er dan voor ons faxtoestel een ATA tussen geschakeld worden, maar dat zijn voorlopig zorgen voor later.
Faxen (zowel inkomend als uitgaand) lopen hier via OVH of WeePee. Volledig digitaal. Dus zonder fysiek fax toestel.
Ik heb dat destijds vrij uitvoerig getest (tot om en bij de 200 pagina's per fax, zowel tekst als grafisch).
Ook dat loopt op wieltjes.
-) Fysieke documenten worden eerst ingescand (wat een "normale" fax trouwens ook doet) en dan als pdf-bestand doorgestuurd naar de faxserver van OVH of WeePee. Betamax heb ik (nog) niet geprobeerd.
-) Digitale documenten kunnen met behulp van PDFCreator omgezet worden in pdf bestanden. Van diverse pdf-bestanden kan, indien nodig, één allesomvattend pdf-bestand aangemaakt worden met behulp van PDF Blender. En dan, hup, naar de faxserver van OVH of WeePee. Uiteraard is dit maar een greep uit de gratis beschikbare tools.
Net zoals je een e-mail voorbereidt, bereid je nu een pdf-bestand voor bestemd om te faxen.
Per e-mail krijg je bericht of de faxtransmissie gelukt is (met de verzonden fax in bijlage) of mislukt.
En alles kan nadien netjes digitaal gearchiveerd worden.
Er is wel een eenmalig aandachtspunt: de resolutie waarmee de fysieke documenten worden ingescand.
Er staan op het net diverse documenten die de technische achtergrond hieromtrent beschrijven.
Afin, ik geef het je maar mee dat een fysieke machine in principe niet meer nodig is.
-
- Elite Poster
@eternum: bedankt voor de uitvoerige info over faxen. Ik denk dat ik op termijn toch ook ga proberen om alles via de voip provider te laten verlopen. Nu betalen we een huurcontract voor dat fax/scan/copieer toestel. Dan moeten we nog eens extra betalen als we boven een bepaalde limiet kleurenprints zitten. Enfin, weggegooid geld vind ik.
-
- Member
- Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
- Bedankt: 5 keer
Ik zit in hetzelfde parket, wij gaan betamax uitproberen en hopelijk als het meevalt dit blijven gebruiken (spotgoedekoop).
Maar eerlijk als ik de reacties hier hoor zal het toch 3starsnet of WeePee worden..
Voor de fax hebben wij ook hier exact hetzelfde: alleen zouden we graag de faxen (die op ISDN binnenkomen via een VoIP gateway) naar de fax server van WeePee doorsturen. Kan het fax account als trunk worden toegevoegd om T38 oproepen te verwerken?
Maar eerlijk als ik de reacties hier hoor zal het toch 3starsnet of WeePee worden..
Voor de fax hebben wij ook hier exact hetzelfde: alleen zouden we graag de faxen (die op ISDN binnenkomen via een VoIP gateway) naar de fax server van WeePee doorsturen. Kan het fax account als trunk worden toegevoegd om T38 oproepen te verwerken?
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 55 keer
- Bedankt: 222 keer
@Jack Daniels
Ik zou zeker OVH in overweging nemen, per maand gratis bellen naar 99 verschillende nummers internationaal (europa meeste bestemmingen) en goedkope GSM forfaits. Inkomend is Weepee het meest interessant, éénmalige kostprijs voor nummers en een redundante trunk (met 30 simultane oproepen dacht ik). Nadeel van deze oplossing is dat je niet je correcte CLI kan uitsturen (nummers bij Weepee kan je dus niet uitgaand uitsturen via OVH).
Betamax is ok maar voor bedrijfsdoeleinden zou ik dit toch niet aanraden. Support is nihil bij Betamax.
Ik zou zeker OVH in overweging nemen, per maand gratis bellen naar 99 verschillende nummers internationaal (europa meeste bestemmingen) en goedkope GSM forfaits. Inkomend is Weepee het meest interessant, éénmalige kostprijs voor nummers en een redundante trunk (met 30 simultane oproepen dacht ik). Nadeel van deze oplossing is dat je niet je correcte CLI kan uitsturen (nummers bij Weepee kan je dus niet uitgaand uitsturen via OVH).
Betamax is ok maar voor bedrijfsdoeleinden zou ik dit toch niet aanraden. Support is nihil bij Betamax.
Internet: EDPNet VDSL
-
- Elite Poster
@VOiD: OVH had ik al over gelezen dankzij dit forum, maar ik had mij nog niet echt verdiept in hun aanbod/tarieven. Morgen eens bestuderen.