Ellow
ik ontdekte zonet dat ik nog een oude Philips SNA6500/18 modem/router/wi-fi in de kast heb liggen. Die had ik vroeger nodig voor Belgacom ADSL.
Ik heb nu al enkele jaren Telenet en binnenkort Fibernet 40 dus gebruik ik die niet meer.
Maar ik zou hem wel handig vinden om mijn wi-fi uit te breiden. Hoe kan ik dit apparaat instellen als access point achter de docsis 3 telenetrouter?
Sam
Oude router instellen
-
- Plus Member
- Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
- Bedankt: 38 keer
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 476 keer
- Bedankt: 106 keer
DHCP server op die Philips uitzetten, een LAN ip adres geven in de range van je huidige netwerk (best buiten de DHCP scope van uw huidige router) en één van de LAN poorten van die Philips aansluiten op één van de LAN poorten van je huidige router. Uiteraard zal je op die Philips ook nog Wifi moeten configureren. Het beste en eenvoudigste is zelfde SSID, ander kanaal (kies best tussen kanaal 1, 6 of 11 voor uw beide routers zodat ze niet overlappen) en zelfde beveiliging (bvb WPA) + sleutel. Zo moet je al uw wireless devices ook niet opnieuw configureren.
Het lijkt mij dan ook wel de bedoeling dat die Philips ergens anders opgesteld wordt om daar (betere) dekking te bieden?
Het lijkt mij dan ook wel de bedoeling dat die Philips ergens anders opgesteld wordt om daar (betere) dekking te bieden?
-
- Plus Member
- Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
- Bedankt: 15 keer
Die philips zijn wifi trekt toch op niks? ge gaat daar meer slecht mee doen dan goed
koop u een paar tplink gigabit routers en stel deze in als AP, heb er thuis zo 4 staan en alles gaat gelijk een trein
koop u een paar tplink gigabit routers en stel deze in als AP, heb er thuis zo 4 staan en alles gaat gelijk een trein
- Goztow
- Administrator
- Uitgedeelde bedankjes: 1683 keer
- Bedankt: 1476 keer
- Recent bedankt: 2 keer
Hij heeft er één liggen, dus hij kan toch al even goed eens proberen of het voldoet voor hem? De wifi van mijn oude Philips werkte voldoende goed, hoor.
- jaker
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 275 keer
- Bedankt: 90 keer
- Recent bedankt: 1 keer
Idd, zo slecht is de wifi van de Philips SNA6500 helemaal niet!
Internet/TV: Orange Zen Fiber + TV Vlaanderen
Kabelmodem: Arris CM3500B
Router: Netgear R7000 met FreshTomato
Mobiel: Mobile Vikings / Samsung Galaxy S23
Kabelmodem: Arris CM3500B
Router: Netgear R7000 met FreshTomato
Mobiel: Mobile Vikings / Samsung Galaxy S23
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
- Bedankt: 87 keer
Die Philips doet echt nog wel goed dienst al een accesspoint. Ik gebruik er hier twee als accesspoint achter de Sagem (systeem is het zelfde).
Mijn instellingen
Sagem DHCP: 192.168.1.10 -> 192.168.1.200
Sagem Subnet Mask: 255.255.255.0
Philips1: http://img829.imageshack.us/img829/3936/philips.png (Ip Address Pool is niet belangrijk)
Philips2: idem als philips1, alleen 192.168.1.3 in plaats van 192.168.1.3
Wireless kan je configureren zoals je gewend bent.
Tip: Als je twee of meer wireless-signalen hebt (zoals hier), dan neem je best juist deze SSID/Beveiliging maar verschillende kanalen. (bv. 1,6,11 als er in de buurt niets is, en anders wat experimenteren) Het voordeel van diezelfde instelling is dat je computer/smartphone automatisch het beste signaal gebruikt, hij "bundelt" alle signalen. Bij mij werkt dat al meer dan een jaar heel stabiel (zoals hierboven ook al aangeraden).
PS: Hij geeft een beter draadloos signaal als de d-link en fritzbox die vroeger op die plek stonden (zelfde kanaalinstellingen), dus als Wifi accesspoint is die echt nog niet zo slecht. Over het energieverbruik kan ik niets zeggen.
Mijn instellingen
Sagem DHCP: 192.168.1.10 -> 192.168.1.200
Sagem Subnet Mask: 255.255.255.0
Philips1: http://img829.imageshack.us/img829/3936/philips.png (Ip Address Pool is niet belangrijk)
Wireless kan je configureren zoals je gewend bent.
Tip: Als je twee of meer wireless-signalen hebt (zoals hier), dan neem je best juist deze SSID/Beveiliging maar verschillende kanalen. (bv. 1,6,11 als er in de buurt niets is, en anders wat experimenteren) Het voordeel van diezelfde instelling is dat je computer/smartphone automatisch het beste signaal gebruikt, hij "bundelt" alle signalen. Bij mij werkt dat al meer dan een jaar heel stabiel (zoals hierboven ook al aangeraden).
PS: Hij geeft een beter draadloos signaal als de d-link en fritzbox die vroeger op die plek stonden (zelfde kanaalinstellingen), dus als Wifi accesspoint is die echt nog niet zo slecht. Over het energieverbruik kan ik niets zeggen.
-
- Plus Member
Ik ga het eens testen met voorlopig mijn Belkin Wireless N+ Router als basis
Wel spijtig dat deze SNA6500 geen 802.11n of gigabit heeft.
Kan je je iets verduidelijken?
Wel spijtig dat deze SNA6500 geen 802.11n of gigabit heeft.
Kan je je iets verduidelijken?
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
- Bedankt: 87 keer
Je heeft uw philips een ip-adres dat buiten de DHCP-range van uw Belkin ligt.
Dus als je uw DHCP laat beginnen met *.10, dan kan je uw Philips bijvoorbeeld *.2 geven, als dat nog vrij is.
Als je dan nog een derde wireless-accesspoint of iets anders aan uw netwerk hangt met vast ip-adres, dan kan je *.2 niet meer kiezen, want dat is al gebruikt, daarom kies je logischerwijs *.3.
PS: Als uw range gaat van *.2 tot ..., dan is het misschien gemakkelijker om van achter te beginnen tellen voor vaste ip-adressen.
Bijvoorbeeld DHCP laten lopen tot *.200 en uw eerste vast adres *.201 nemen.
* is vaak 192.168.0 of 192.168.1 (er zijn nog mogelijkheden)
Dus als je uw DHCP laat beginnen met *.10, dan kan je uw Philips bijvoorbeeld *.2 geven, als dat nog vrij is.
Als je dan nog een derde wireless-accesspoint of iets anders aan uw netwerk hangt met vast ip-adres, dan kan je *.2 niet meer kiezen, want dat is al gebruikt, daarom kies je logischerwijs *.3.
PS: Als uw range gaat van *.2 tot ..., dan is het misschien gemakkelijker om van achter te beginnen tellen voor vaste ip-adressen.
Bijvoorbeeld DHCP laten lopen tot *.200 en uw eerste vast adres *.201 nemen.
* is vaak 192.168.0 of 192.168.1 (er zijn nog mogelijkheden)
-
- Plus Member
Ok zover ben ik mee 
Bedankt daarvoor al!
Kan ik nu de 3 andere lan-poorten van mijn philips gebruiken zoals ik een switch zou gebruiken?
PS: in eentje ervan zit een plasticje met "TV" omdat dat bedoeld was voor Belgacom TV. Ook de firmware van de router is aan Belgacom aangepast.
Maakt dit iets uit?

Bedankt daarvoor al!
Kan ik nu de 3 andere lan-poorten van mijn philips gebruiken zoals ik een switch zou gebruiken?
PS: in eentje ervan zit een plasticje met "TV" omdat dat bedoeld was voor Belgacom TV. Ook de firmware van de router is aan Belgacom aangepast.
Maakt dit iets uit?
- Patje
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 263 keer
- Bedankt: 104 keer
Niet vergeten als je die wifi G gebruikt op een Fibernet abo dat je maar rond een 22 Mbit zal halen draadloos (throughput 802.11 G)
http://en.wikipedia.org/wiki/IEEE_802.11
Zou eigenlijk jammer zijn ... als je kan ben je beter af met het N type.
Code: Selecteer alles
In June 2003, a third modulation standard was ratified: 802.11g. This works in the 2.4 GHz band (like 802.11b), but uses the same OFDM based transmission scheme as 802.11a. It operates at a maximum physical layer bit rate of 54 Mbit/s exclusive of forward error correction codes, or about 22 Mbit/s average throughput
Zou eigenlijk jammer zijn ... als je kan ben je beter af met het N type.
Intel® i3-10100 Quad-Core @4,10 GHZ. Ram:16 GB DDR4. SSD NVMe 500 GB || Windows 11 Home X64 || GSM Samsung Galaxy A13 @ Hey!
Hey! LiveBox Cable Modem 150/15 Mbps* https://www.speedtest.net/nl/result/16739853024.png

Hey! LiveBox Cable Modem 150/15 Mbps* https://www.speedtest.net/nl/result/16739853024.png
-
- Plus Member
Aangezien ik Fibernet 40 ga nemen is de 56 Mbps van 802.11g nog altijd voldoende.
Ik denk er wel aan om die Philips een andere SSID te geven zodat mijn pc bij voorkeur steeds met het snelste netwerk verbindt zodat bestanden delen enz. sneller gaat.
Voor kleinere toestellen (smartphones, mp3-spelers...) maakt dat dan niet uit want die hebben enkel internet nodig.
Ik denk er wel aan om die Philips een andere SSID te geven zodat mijn pc bij voorkeur steeds met het snelste netwerk verbindt zodat bestanden delen enz. sneller gaat.
Voor kleinere toestellen (smartphones, mp3-spelers...) maakt dat dan niet uit want die hebben enkel internet nodig.
-
- Pro Member
- Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
- Bedankt: 4 keer
- Contacteer:
Die 54mbps is theoretisch he , de quote die Patje erin gezet heeft geeft een gemiddelde van 22Mbit/s op.
Sowieso is dat best OK om te surfen.
Voor filesharing en downloaden zou ik toch een kabel of een WiFi-N pakken. (met een grote voorkeur voor kabel)
Vergeet ook niet dat bij WiFi je bandbreedte gedeeld wordt door het aantal beschikbare apparaten.
Is het ook nog altijd zo dat ie terugschakelt naar de snelheid van de traagste ? Op een WAP54g was dat een issue.
Als er 1 b client connecteerde ging gans het AP terug naar 11mbps.
Sowieso is dat best OK om te surfen.
Voor filesharing en downloaden zou ik toch een kabel of een WiFi-N pakken. (met een grote voorkeur voor kabel)
Vergeet ook niet dat bij WiFi je bandbreedte gedeeld wordt door het aantal beschikbare apparaten.
Is het ook nog altijd zo dat ie terugschakelt naar de snelheid van de traagste ? Op een WAP54g was dat een issue.
Als er 1 b client connecteerde ging gans het AP terug naar 11mbps.
Floris Bakker for president!