Vlaming surft vooral naar cultuur
Geplaatst: 17 okt 2005, 11:46
77,8 procent van de Vlamingen die het internet in hun vrije tijd gebruiken, gaan op zoek naar cultuur op het web. Dat blijkt uit het onderzoek "Cultuurparticipatie in breedbeeld" dat het steunpunt Re-Creatief Vlaanderen uitvoerde bij meer dan 2800 gezinnen. Daarbij wordt het internet vooral gebruikt om muziek te beluisteren (23,2 procent) of om informatie over films te zoeken (18,4 procent). Muziek downloaden doet 16,1 procent.
Voor 10,8 procent van die culturele surfers is het internet trouwens de enige manier om aan cultuur te doen, want zij gaan niet de deur uit voor cultuur. Vooral jongeren tussen de 14 en 17 jaar behoren tot die groep. 25 procent van hen is niet geïnteresseerd in cultuur buitenshuis, maar 20 procent vindt cultuur op het internet wel interessant.
De surfer is vooral jong, mannelijk en hoog opgeleid, hoewel ook laagopgeleiden, namelijk één zesde, regelmatige virtuele cultuurliefhebbers zijn.
Cultuur kopen via het internet doet de Vlaming nauwelijks. Boeken of cd’s gaan amper over de virtuele toonbank. Respectievelijk 2 en 1,8 procent koopt via het net en slechts 2,5 procent koopt zijn tickets via een site.
Dat andere vormen van cultuur lager scoren in de peiling heeft vooral te maken met het feit dat cultureel Vlaanderen de digitale snelweg nog niet heeft gevonden. Slechts 42 procent van de culturele instellingen heeft een website en minder dan 7 procent daarvan is niet interactief. Volgens de onderzoekers heeft dit vooral te maken met een gebrek aan kennis bij de instellingen.
Bron: De Morgen
Voor 10,8 procent van die culturele surfers is het internet trouwens de enige manier om aan cultuur te doen, want zij gaan niet de deur uit voor cultuur. Vooral jongeren tussen de 14 en 17 jaar behoren tot die groep. 25 procent van hen is niet geïnteresseerd in cultuur buitenshuis, maar 20 procent vindt cultuur op het internet wel interessant.
De surfer is vooral jong, mannelijk en hoog opgeleid, hoewel ook laagopgeleiden, namelijk één zesde, regelmatige virtuele cultuurliefhebbers zijn.
Cultuur kopen via het internet doet de Vlaming nauwelijks. Boeken of cd’s gaan amper over de virtuele toonbank. Respectievelijk 2 en 1,8 procent koopt via het net en slechts 2,5 procent koopt zijn tickets via een site.
Dat andere vormen van cultuur lager scoren in de peiling heeft vooral te maken met het feit dat cultureel Vlaanderen de digitale snelweg nog niet heeft gevonden. Slechts 42 procent van de culturele instellingen heeft een website en minder dan 7 procent daarvan is niet interactief. Volgens de onderzoekers heeft dit vooral te maken met een gebrek aan kennis bij de instellingen.
Bron: De Morgen