Bij een kameraad is er iets héél vreemd aan de hand geweest.
Ik heb voor hem - is zelfstandig en heeft zowel pc als mac - een oude pc getransforrmeerd naar 'linuxserver' met RH9 omdat deze dan vanaf zijn beide platforms toegankelijk is.
Daarnaast draait er vsftp op omdat hij wel eens bestanden met zijn klanten moet uitwisselen die te groot zijn om te mailen.
Zijn internetaccess gaat via een USR router naar TN.
Nu heeft zich 2 weken geleden vanaf donderdag iets vreemd voorgedaan: zijn telemeter is de hoogte in geschoten en waar hij normaal zo'n +-40Mb upload heeft met uitzonderlijk uitschieters van 100Mb was dat donderdag over de 400Mb en vrijdag 1250Mb. Het totale verkeer voor die dagen was maar zo'n 50Mb bovenop die waarde, met als gevolg natuurlijk dat hij over zijn limiet was gegaan en op smalband terechtkwam.
De zaterdag en zondag erop was dat dan ook nog telkens een paar honderd Mb's terwijl hij niet daar was.
Ik heb zowel de logs van de xp machine, de RH server en die van de router bekeken maar daar leek niets abnormaals in te zien.
De ftp users komen automatisch in een subdir terecht, kunnen niet 'omhoog' en kunnen niet lokaal aanmelden.
Er zijn 2 dingen die 'abnormaal' zijn:
- de samba share is niet meer bereikbaar en aanmelden via putty op de lan duurt nogal lang.
- Wat we ook gemerkt hebben is dat vanaf zijn G5 2 mails verstuurd waren van zo'n 5 en 8Mb en de ontvanger er 3 had ontvangen.
Hetgeen hier zou kunnen gebeurd zijn is dat die G5 problemen had - bleef dag en nacht opstaan - met het versturen van die mails en dat constant heeft geprobeerd.
Verder heb ik met netstat gekeken of er verbindingen actief waren hetgeen niet het geval was.
Nu zet hij alles af maar nog is er tijdens het weekend 1à2Mb totaal trafiek en 0à1Mb upstream.
Kunnen die paar Mb's van zijn router zijn?
Alvast bedankt voor jullie reacties.
P.
trafiek zonder pc?
-
- Deel van't meubilair
- Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
- Bedankt: 1972 keer
Dit zijn geen MB's (en ik heb dan nog een fout in de USR router zodat hij veel te veel DHCP requests doet)... als ik een dag niet thuis ben (mijn USR router staat constant op) dan heb ik op de Telemeter 0 staan voor die dag !Sub Zero schreef:Die paar MB's komen inderdaad van de router. DHCP-leases, keep alive's, ... noem maar op.
Ik zou dus maar eens verder kijken... en een sniffer plaatsen tussen de router en de kabelmodem.
@r2504: er zal toch een minimum aan trafiek zijn en de telemeter rond af per MB zodat 1MB niet abnormaal is, niet?
Een sniffer, is dat een aparaat en kan iemand een verbinding 'kapen' door een modem en/of router zonder pc?
Ik heb nu op de pc DU meter geïnstalleerd om dat eens in de gaten te houden en nu ben ik voor mac iets soortgelijks aan het zoeken.
Een sniffer, is dat een aparaat en kan iemand een verbinding 'kapen' door een modem en/of router zonder pc?
Ik heb nu op de pc DU meter geïnstalleerd om dat eens in de gaten te houden en nu ben ik voor mac iets soortgelijks aan het zoeken.
- meon
- Administrator
- Twitter: meon
- Uitgedeelde bedankjes: 582 keer
- Bedankt: 780 keer
Indien je router SNMP ondersteunt ga je daar bruikbaardere informatie uit kunnen winnen dan je individuele monitoring-programma's.
Kijk dat eens na of je dat ergens tegenkomt?
Kijk dat eens na of je dat ergens tegenkomt?
Hoi Meon, hoe doe ik dat; met een hulpprogramma?
Edit: hij ondersteunt blijkbaar SNMP maar kan niets vinden in de documentatie.
Ik heb wel al gevonden dat je dat in xp kan installeren, moet ik dan ook nog iets doen op de router zelf?
Edit: hij ondersteunt blijkbaar SNMP maar kan niets vinden in de documentatie.

Ik heb wel al gevonden dat je dat in xp kan installeren, moet ik dan ook nog iets doen op de router zelf?
Op zoek naar Het Internet Woordenboek?Peterken schreef: Een sniffer, is dat een aparaat en kan iemand een verbinding 'kapen' door een modem en/of router zonder pc?
Dit biedt u een naslagwerk bij het dagelijks gebruik van Internet en geeft de geïnteresseerde buitenstaander een handvat bij het volgen van discussies over Internet.
Bij elke letter bevindt zich een lijst met trefwoorden.
Meer info over sniffer vindt je hier.