Pagina 1 van 1

Bellen zonder (veel) te betalen via internet

Geplaatst: 12 mei 2005, 20:41
door Kochanie
Onderzoek bewijst dat consumenten wát graag zouden telefoneren via het internet, maar omwille van de complexiteit toch maar naar hun klassieke, dure telefoontoestel of mobieltje grijpen. Dankzij nieuwe, eenvoudigere hard- en software wordt internettelefonie echter snel populairder, zowel thuis als in bedrijven. Onze collega's van DiskIdee testte een tiental producten om te telefoneren via internet.

Het Amerikaanse telecomconcern AT&T schrapte vorig jaar 12.300 banen, een inkrimping van het personeelsbestand met twintig procent. Het zal in 2006 ook fusioneren met sectorgenoot SBC Communications. De twee bedrijven verwachten dat de fusie een besparing van 50 miljard dollar oplevert. Tien tot vijftien procent van die besparingen zijn te danken aan het schrappen van dubbele functies. De enorme druk op de Amerikaanse telefoniemarkt, onder andere veroorzaakt door de moordende concurrentie van internettelefonie, ligt ten grondslag aan deze besparingsrondes. De groeiende populariteit van telefoneren via het internet knabbelt ook bij ons aan de marges van de klassieke telefoonoperatoren, hoewel het voorlopig nog niet zo een vaart loopt als in de States.

In 1999 voerde het Franse Journal du Net een enquête uit rond internettelefonie. Zeventig procent van de respondenten wou toen al telefoneren via het internet, maar minder dan tien procent deed dit ook effectief. De meeste mensen vonden de techniek te ingewikkeld en te weinig betrouwbaar.

Op zes jaar tijd is er heel wat veranderd. Het aantal initiatieven rond betrouwbare en goedkope tot zelfs volledig gratis internettelefonie is onderhand niet meer bij te houden. Nu steeds meer gebruikers een breedbandverbinding en een moderne multimedia-pc bezitten, houdt niets nog de doorbraak van de internettelefonie tegen.

Lees hier meer.

Bron: 6minutes

Geplaatst: 12 mei 2005, 20:43
door ubremoved_983
*kuch* www.packetnet.be *kuch*

Geplaatst: 13 mei 2005, 11:06
door deej
Ik moet zeggen dat de kwaliteit van de newsposts hier toch aan het afnemen is. Als ik het artikel even kritisch doorneem:

- "Iedereen wou in 1999 (!) gratis bellen via het internet maar het is nog te moeilijk."
- "De mannen van DiskIdee spelen wat met Skype en vinden het tof."
- "SBC & AT&T fuseren dus het zal er wel iets mee te maken hebben."

:roll: :roll: :roll:

Geplaatst: 13 mei 2005, 11:56
door meon
Deej_1977 schreef:Ik moet zeggen dat de kwaliteit van de newsposts hier toch aan het afnemen is.
Staat toch ook niet in een nieuws-forum?
Enfin ja, ik ben momenteel bezig met de nieuws-functionaliteit voor de nieuwe site, dan wordt het wel duidelijker wat nieuws is en wat niet ;)

Geplaatst: 13 mei 2005, 13:14
door ubremoved_539
ditCh schreef:*kuch* www.packetnet.be *kuch*
Mmm... Over ons: Het bedrijf (een joint venture tussen RealROOT en Linugen).

Trouwens wat PacketNet betreft... de tarieven liggen hoger (tot zelfs het dubbel) dan bij TN, dus tenzij je hoofdzakelijk naar andere packet klanten belt is het niet echt interessant (in tegendeel zelfs).

Geplaatst: 13 mei 2005, 13:18
door deej
meon schreef:Staat toch ook niet in een nieuws-forum?
Je hebt gelijk, ik zal het dan ook even anders verwoorden: ik moet zeggen dat de kwaliteit van sommige "veel-posters-die-graag-news-poster-zouden-zijn" aan het afnemen is ;-).

Geplaatst: 13 mei 2005, 13:50
door Sub Zero
Deej_1977 schreef:ik moet zeggen dat de kwaliteit van sommige "veel-posters-die-graag-news-poster-zouden-zijn" aan het afnemen is ;-).
* Sub-Zer0 heeft even 5 minuutjes nodig om bij te komen van het lachen :lol:

Geplaatst: 13 mei 2005, 14:23
door spock@work
Deej_1977 schreef:
meon schreef:Staat toch ook niet in een nieuws-forum?
Je hebt gelijk, ik zal het dan ook even anders verwoorden: ik moet zeggen dat de kwaliteit van sommige "veel-posters-die-graag-news-poster-zouden-zijn" aan het afnemen is ;-).
U bedoelt? Ik zou niet graag nieuwsposter willen zijn. Ik was dat nog niet zolang geleden. Blue-Sky is tot zover dus de enige nog actieve nieuwsposter. Ik post alleen fait-divers due eventueel nieuws zouden kunnen zijn. Is dat zo muteert één van de crewleden die post wel naar de nieuwsrubrieken. Wat de kwaliteit betreft denk ik niet dat die achteruit aan het gaan is.

Ik post niet om te posten maar om Blue-sky bij te staan in de zware taak van het nieuwsposten. Overigens, wanneer de nieuwe site er is zal iedereen nieuwsposter zijn, heb ik begrepen van Meon. De crew selecteert de nieuwsberichten die ze als nieuws aanzien en die worden publiek gemaakt in de nieuwsafdeling.

Geplaatst: 13 mei 2005, 14:42
door deej
Spock / Kochanie (Spochanie ;)?): ik bedoel gewoon dat je met dit artikel over te nemen naar mijn mening kwalitatief een misser hebt gemaakt. Dus liever meer kwaliteit dan kwantiteit.

Die pippo's van Diskidee spelen gewoon graag met dingen die nieuw zijn en dan moeten ze een economische verantwoording vinden.

Geplaatst: 13 mei 2005, 15:15
door Blue-Sky
Heeft ooit al iemand gehoord van deze formule van Belgacom?

Bel zo lang u maar wilt, wanneer u maar wilt !

Maxi Call National Anytime


Aan 0.20 EUR per oproep incl. BTW of (0,1653 EUR excl. BTW)
U belt:
Vanaf uw vaste lijn(en) naar alle andere vaste lijnen in België.
(behalve naar Telecom/Versatel, het Internet en de speciale nummers);
Wanneer u maar wilt (24 uur per dag, 7 dagen per week- incluis BTW);
Zo lang u maar wilt.

Voor een vast bedrag kunt u nu ongestoord en zonder tellen telefoneren met vrienden en familie in België. Veel plezier!
Er zijn geen vaste kosten voorzien, alleen dat wat je verbruikt wordt aangerekend.

Uw Maxi Call National Anytime oproepen zullen later als volgt op op uw factuur verschijnen.
Dit is louter een Informatief voorbeeld:

<pre>Gesprekken Periode oproep totale duur bedrag</pre><pre>Nationale naar vaste lijn: 16/06-23/06 15 1h15 2,48</pre>

Inlichtigen daarover op Nr. 0800-22800

Geplaatst: 13 mei 2005, 15:26
door Blue-Sky
Dat bestaat dus schijnbaar al langer, en is dus ook niet geschikt als nieuwspost.
Ik geef toe dat ik er ook nog geen reclame van gezien had. :?

Geplaatst: 13 mei 2005, 15:26
door ubremoved_539
Blue-Sky schreef:Vanaf uw vaste lijn(en) naar alle andere vaste lijnen in België.
(behalve naar Telenet/Versatel, het Internet en de speciale nummers)
En weer die kleine lettertjes :roll: Telenet heeft trouwens aan Anytime variant op z'n Freephone... http://www.telenet.be/nl/producten/tele ... nytime.php maar dan betaal je wel 36,90 euro abonnementsgeld :-(
Blue-Sky schreef:oproep 15' totale duur 1h15
Die begrijp ik niet... 15 seconden oproep ? En de totale duur is toch niet van belang bij een tarificatie per oproep ?

Geplaatst: 13 mei 2005, 15:32
door Lion
Trouwens wat PacketNet betreft... de tarieven liggen hoger (tot zelfs het dubbel) dan bij TN, dus tenzij je hoofdzakelijk naar andere packet klanten belt is het niet echt interessant (in tegendeel zelfs).
Denk nie wie dat neerschreef echt ooit heeft gebeld met packetnet
Ik gebruik dit nu al een viertal maanden en resultaat is da mijn telefoonkosten met de helft zijn gedaald tenopzichte van belgacom en zelfs goedkoper dan met tele2
Naar andere packetnetklanten is het volledig gratis

Geplaatst: 13 mei 2005, 15:41
door Blue-Sky
Verkeerde interpretatie, niet 15 seconden wel 15 oproepen.

En, of deze formule ook kan voor bedrijven,...weet ik niet.

Geplaatst: 13 mei 2005, 16:55
door ubremoved_539
Lion schreef:Denk nie wie dat neerschreef echt ooit heeft gebeld met packetnet Ik gebruik dit nu al een viertal maanden en resultaat is da mijn telefoonkosten met de helft zijn gedaald tenopzichte van belgacom en zelfs goedkoper dan met tele2
Da's correct, maar ik tracht mij gewoon correct te informeren... en op basis van de pure cijfers zie ik niet in hoe dit ooit een voordeel zou kunnen zijn.
Lion schreef:Naar andere packetnetklanten is het volledig gratis
Misschien interessant om erbij te vertellen wat je ratio is van verbindingen met andere packetnetklanten.
Blue-Sky schreef:Verkeerde interpretatie, niet 15 seconden wel 15 oproepen.
Dan begrijp ik het nog steeds niet... 15 * 0.20 euro is volgens mij 3 euro, en niet 2,48 euro ?

Geplaatst: 13 mei 2005, 21:44
door Blue-Sky
Het bedrag * de BTW = 2,4795 dus afgerond is dat toch 2,48

0,1653*1,21= 2,4795 of (round) is dat 2,48
Dat is dan toch incluis BTW.

Geplaatst: 14 mei 2005, 12:06
door Ofloo
Blue-Sky schreef:Heeft ooit al iemand gehoord van deze formule van Belgacom?

Bel zo lang u maar wilt, wanneer u maar wilt?

Ook nog Maxi Call National Anytime genoemd?

Aan 0.20 EUR per oproep (0,1653 EUR excl. BTW)
Vanaf uw vaste lijn(en) naar alle andere vaste lijnen in België.
(behalve naar Telecom/Versatel, het Internet en de speciale nummers);
Wanneer u maar wilt (24 uur per dag, 7 dagen per week- incluis BTW);
Zo lang u maar wilt.
Er zijn geen vaste kosten voorzien, alleen dat wat je verbruikt wordt aangerekend.
Er werd een voorbeeld gegeven:
Maxi Call National Anytime
Nationale naar vaste lijn periode 16/06-23/06 oproepen 15 totale duur 1h15 bedrag 2,48

Inlichtigen daarover op Nr. 0800-22800
ja ik heb er van gehoord, maar vond het maar niks om het alleen naar belgacom nummers was .. bestaat al langer dan dat freephone spel van telenet.. en er is reclame van geweest op tv zelfs, ze hebben mij wel 5 keer gebeld van belgacom of ik het niet wou..

Geplaatst: 14 mei 2005, 13:06
door Blue-Sky
Idd, voor een bedrijf is het niet zinvol, voor privé wel.
Voorbeeld: familie lid waar je weet dat zij belgacom abonnee zijn, dan kan je al eens 'n half uurtje kletsen, tegen een spotprijs :-)

Geplaatst: 14 mei 2005, 14:43
door Ofloo
Blue-Sky schreef:
ofloo schreef:ja ik heb er van gehoord, maar vond het maar niks om het alleen naar belgacom nummers was ..

Idd, voor een bedrijf is het niet zinvol, voor privé wel.
Voorbeeld: familie lid waar je weet dat zij belgacom abonnee zijn, dan kan je al eens 'n half uurtje kletsen, tegen een spotprijs :-)
ik zie me zelf nog geen privé gesprek voeren van een half uur ze allé maar dan aan den andere kant mijn vriendin .. :/

nee ik vind het gewoon zever omdat het alleen binnen belgacom is en dat je per begonnen gesprek moet betalen.

eerlijk gezegd heb ik geen zin om het allemaal na te gaan wie waar zit.

Geplaatst: 14 mei 2005, 18:38
door ubremoved_539
Blue-Sky schreef:
r2504 schreef:Dan begrijp ik het nog steeds niet... 15 * 0.20 euro is volgens mij 3 euro, en niet 2,48 euro ?
Het bedrag * de BTW = 2,4795 dus afgerond is dat toch 2,48

0,1653*1,21= 2,4795 of (round) is dat 2,48
Dat is dan toch incluis BTW.
Welk rekenmachientje gebruik jij ? 0.1653 * 1.21 is volgens mij nog altijd 0.200013 (ofwel 20 eurocent per oproep zoals aangegeven).

Wat je bedoelde is dat 15 oproepen aan 0.1653 wel degelijk 2.4795 is (het bedrag dus exclusief BTW, wat strijdig is met de wetgeving. Voor particulieren is men steeds verplicht het bedrag met BTW te vermelden... maw. 3 euro).

Ik hou niet van providers die je reeds met voorbeelden trachten te bedotten :evil:

Geplaatst: 15 mei 2005, 05:32
door Blue-Sky
@r2504;
Blue-Sky schreef:Heeft ooit al iemand gehoord van deze formule van Belgacom?

Bel zo lang u maar wilt, wanneer u maar wilt !

Maxi Call National Anytime


Aan 0.20 EUR per oproep incl. BTW of (0,1653 EUR excl. BTW)
U belt:
Vanaf uw vaste lijn(en) naar alle andere vaste lijnen in België.
(behalve naar Telecom/Versatel, het Internet en de speciale nummers);
Wanneer u maar wilt (24 uur per dag, 7 dagen per week- incluis BTW);
Zo lang u maar wilt.

Voor een vast bedrag kunt u nu ongestoord en zonder tellen telefoneren met vrienden en familie in België. Veel plezier!
Er zijn geen vaste kosten voorzien, alleen dat wat je verbruikt wordt aangerekend.

Uw Maxi Call National Anytime oproepen zullen later als volgt op op uw factuur verschijnen.
Dit is louter een Informatief voorbeeld:
<pre>Gesprekken Periode oproep totale duur bedrag </pre><pre>Nationale naar vaste lijn:16/06-23/06 15 1h15 2,48</pre>

Inlichtigen daarover op Nr. 0800-22800

Wellicht is het nu iets duidelijker.