Door dat proximus koper uitfaseert, hebben techniekers van scarlet deze week bij m'n ouders fiber laten aanleggen en de koperkabel/de telefoonkabel uitgeschakeld.
Ouders hebben een trio pack: internet + tv + vast maar nu dat een vaste lijn niet meer mogelijk is wou mijn vader downgraden naar internet + tv MAAR dat biedt scarlet ook niet aan dus worden m'n ouders gedwongen om alleen internet te nemen: internet loco
Ze zijn zelfstandig, een bakkerij, dus ja - een vaste lijn is een grote plus en misschien een must. Techniekers zeiden dat er geen alternatief is dus moeten we maar zelf op zoek ...
Al goed en wel maar wat zijn hier de opties dan?
Ik heb allesinds, TV-vlaanderen voorgesteld voor de TV kant maar what about vaste lijn? Ik vrees dat de fysieke telefoonlijn nooit meer in gebruik kan genomen worden. Enigste alternatief is een GSM nummer als "vaste" nummer gebruiken of zo iets.
Er zal alleen naar dat nummer gebeld worden maar nooit gesprekken of sms'en van vertrekken, en zeker ook geen data. Zijn er zelf providers die zo'n aanbod hebben?
Vaste lijn alternatief
-
michaelbelgium
- Plus Member

- Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
- Bedankt: 22 keer
internet: Hey! 150/15 - 29€/m
GSM: Digi 30GB - 5€/m
- cadsite
- userbase crew

- Uitgedeelde bedankjes: 386 keer
- Bedankt: 815 keer
- Recent bedankt: 8 keer
Hier zijn een aantal mensen die een alternatief hebben. Je kan via een VOIP service gaan. Kost even wat moeite om alles in te stellen, en waarschijnlijk ook een extra toestel (ATA denk ik?) maar eenmaal ingesteld kost het amper iets.
OVH heeft dat, maar er zijn nog vele aanbieders.
Je kan het ook volledig uit handen geven, dan ga je via voipking of zo'n aanbieders.
Ofwel ga je voor fiber bij bijvoorbeeld fastfiber of edpnet, daar krijg je je vaste lijn bij, dat kan perfect over je fiber lijn.
Hier werkt het zo, ik heb ook geen koper meer, enkel fiber en heb nog steeds mijn vaste lijn.
Persoonlijk zou ik jou dat aanraden.
Loco kost €34, sneller met vaste lijn erbij kost je bij fastfiber €35 en bij edpnet €40.
OVH heeft dat, maar er zijn nog vele aanbieders.
Je kan het ook volledig uit handen geven, dan ga je via voipking of zo'n aanbieders.
Ofwel ga je voor fiber bij bijvoorbeeld fastfiber of edpnet, daar krijg je je vaste lijn bij, dat kan perfect over je fiber lijn.
Hier werkt het zo, ik heb ook geen koper meer, enkel fiber en heb nog steeds mijn vaste lijn.
Persoonlijk zou ik jou dat aanraden.
Loco kost €34, sneller met vaste lijn erbij kost je bij fastfiber €35 en bij edpnet €40.
- raf1
- Elite Poster

- Uitgedeelde bedankjes: 278 keer
- Bedankt: 2041 keer
- Recent bedankt: 5 keer
Scarlet Trio met vaste lijn bestaat nog. Vaste lijn is dan Voice over IP (VoIP) en je klassiek telefoontoestel sluit je aan op de telefoonaansluiting (RJ-11) van de Internet Box.
Wil je nog iets goedkoper dan kan je Scarlet Internet Loco combineren met een onafhankelijke VoIP-aanbieder zoals OVH VoIP Découverte: viewtopic.php?p=1047782#p1047782
Wil je nog iets goedkoper dan kan je Scarlet Internet Loco combineren met een onafhankelijke VoIP-aanbieder zoals OVH VoIP Découverte: viewtopic.php?p=1047782#p1047782
- silentkiller
- Premium Member

- Uitgedeelde bedankjes: 73 keer
- Bedankt: 112 keer
- Recent bedankt: 1 keer
Ik herinner me dat VOIP wel eens problemen kan geven met VOIP.
Misschien is dat in 2026 niet meer zo, iemand dat daar iets nuttig van kan zeggen?
Belangrijk als je een keuze maakt voor een zelfstandige (veronderstel ik)
Misschien is dat in 2026 niet meer zo, iemand dat daar iets nuttig van kan zeggen?
-
edwin.d
- Pro Member

- Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
- Bedankt: 41 keer
Bij Scarlet trio heb je toch een vaste lijn ( via VOIP).
Ik heb het jaren gehad en dit werkte prima.
Voor een alarm systeem dat een echte vaste lijn via koper nodig heeft gaat dit wel niet werken.
Ik heb het jaren gehad en dit werkte prima.
Voor een alarm systeem dat een echte vaste lijn via koper nodig heeft gaat dit wel niet werken.
- cadsite
- userbase crew

- Uitgedeelde bedankjes: 386 keer
- Bedankt: 815 keer
- Recent bedankt: 8 keer
Op kantoor gebruiken we al 10+ jaar voip met slechts heel zelden een probleem.silentkiller schreef: 28 jan 2026, 19:01 Ik herinner me dat VOIP wel eens problemen kan geven met VOIP.
Een keer of 2 a3 een uur zonder telefoon.
- Splitter
- Elite Poster

- Uitgedeelde bedankjes: 70 keer
- Bedankt: 660 keer
- Recent bedankt: 9 keer
voip kan met zichzelf waarschijnlijk wel problemen geven jasilentkiller schreef: 28 jan 2026, 19:01 Ik herinner me dat VOIP wel eens problemen kan geven met VOIP.
waar voip problemen mee kan hebben zijn de "echt analoge" dingen zoals een fax, een alarm, en een personenalarm.
die dingen houden over het algemeen niet van de compressie van de codecs en kunnen dan minder betrouwbaar werken.
een gewone telefoonlijn is echter normaal nooit een probleem - alleen rekening houden met dat je stroom nodig hebt.
het grootste verschil tussen "de ouderwetse POTS" en VOIP is dat je met de oude telefoonlijnen ook kon bellen als de stroom uitgevallen was,
en dat kan met voip niet meer (want meestal is je internetverbinding dan ook weg en dus geen telefonie).
nu is dat argument de laatste 20 jaar ofzo wel wat weggevallen, want de meesten gebruiken een draagbare handset, en dat heeft natuurlijk een basis,
en die basis heeft natuurlijk stroom nodig om te werken dewelke niet van dat analoge net kwam, dus....
-
MarkDM
- Elite Poster

- Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
- Bedankt: 141 keer
Personenalarm werkt wel met voip. Ik heb dat jaren geleden bij mijn zus geplaatst voor haar man. Eerst bij Weepee en nu al enkele jaren bij OVH. Werkt goed.
Voip: Edpnet/Voiptiger met Linksys SPA3102
Internet: Edpnet Vdsl XL met Fritzbox 7360
TV: Telenet CI+/Digicorder en Astra op Xtrend met Open-Pli
Internet: Edpnet Vdsl XL met Fritzbox 7360
TV: Telenet CI+/Digicorder en Astra op Xtrend met Open-Pli
- Splitter
- Elite Poster

dat ligt aan het personenalarm, de oudere systemen die voor analoge lijnen bedoeld zijn, werken vaak niet.
het is te zeggen: ze zullen wel de oproep tot stand brengen, maar de kwaliteit zal te laag zijn om het gesprek goed te voeren.
zeker met scarlet hun voip was dat (vroeger) een goed merkbaar probleem.
modernere systemen van personenalarm, en systemen die via simkaart werken hebben daar natuurlijk geen last van.
bij een personenalarm dat dus aanwezig is op analoge lijn, is het wel degelijk van belang om dat eerst te controleren.
het is te zeggen: ze zullen wel de oproep tot stand brengen, maar de kwaliteit zal te laag zijn om het gesprek goed te voeren.
zeker met scarlet hun voip was dat (vroeger) een goed merkbaar probleem.
modernere systemen van personenalarm, en systemen die via simkaart werken hebben daar natuurlijk geen last van.
bij een personenalarm dat dus aanwezig is op analoge lijn, is het wel degelijk van belang om dat eerst te controleren.
- raf1
- Elite Poster

- Uitgedeelde bedankjes: 278 keer
- Bedankt: 2041 keer
- Recent bedankt: 5 keer
Dat probleem van "compressie" bestaat tegenwoordig eigenlijk niet meer omdat de slechte G.729-codec haast niet meer gebruikt wordt.
Met een correcte configuratie gebeuren alle VoIP-oproepen in de G.711 codec of beter en dat is dezelfde geluidskwaliteit als de "analoge Proximus-lijn". (Bij OVH zet je prioriteit codecs op g722, g711, g729 en de optie automatische codecs uitgeschakeld.)
Met een correcte configuratie gebeuren alle VoIP-oproepen in de G.711 codec of beter en dat is dezelfde geluidskwaliteit als de "analoge Proximus-lijn". (Bij OVH zet je prioriteit codecs op g722, g711, g729 en de optie automatische codecs uitgeschakeld.)
-
philippe_d
- Moderator

- Uitgedeelde bedankjes: 1062 keer
- Bedankt: 3924 keer
- Recent bedankt: 14 keer
Volgens mij hebben uw ouders iets verkeerd begrepen, of hebben de techniekers iets verkeerd uitgelegd.michaelbelgium schreef: 28 jan 2026, 15:14 Door dat proximus koper uitfaseert, hebben techniekers van scarlet deze week bij m'n ouders fiber laten aanleggen en de koperkabel/de telefoonkabel uitgeschakeld.
Ouders hebben een trio pack: internet + tv + vast maar nu dat een vaste lijn niet meer mogelijk is wou mijn vader downgraden naar internet + tv MAAR dat biedt scarlet ook niet aan dus worden m'n ouders gedwongen om alleen internet te nemen: internet loco
Het is inderdaad waar dat de analoge telefoonkabel uitgeschakeld is, en dat de telefoon niet meer werkt op de oude Proximus aansluiting.
Maar gezien je ouders een Trio pack hadden, zijn ze nu hoogstwaarschijnlijk omgezet naar Scarlet Trio Fiber. Hier heb je dan 2 opties:
- Scarlet Trio Fiber, 100/20 Mbps, onbeperkt, 45€ per maand
- Scarlet Trio Fiber Boost, 300/30 Mbps, onbeperkt, 55€ per maand
zie tabel: viewtopic.php?p=950888#p950888
Heb je al eens geprobeerd om het analoge telefoontoestel aan te sluiten op de "TEL" poort van de modem (Internet Box)?
Indien het niet werkt moeten je ouders terug Scarlet contacteren, want dit berust volgens mij op een groot misverstand of miscommunicatie.
Er is geen enkele reden waarom Scarlet Trio niet zo werken via Fiber
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.24 BETA, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.24 BETA, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
- silentkiller
- Premium Member

- Uitgedeelde bedankjes: 73 keer
- Bedankt: 112 keer
Woops, dat moest ‘met een betaalterminal’ zijn
Hoewel die dingen tegenwoordig waarschijnlijk allemaal over het internet werken (?)
Ik herinner me zoiets van bij mijn ouders (hadden ook ern bakkerij), vandaar dat ik het even meegaf..
- Sinna
- Elite Poster

- Twitter: KrSi78
- Uitgedeelde bedankjes: 371 keer
- Bedankt: 258 keer
- Contacteer:
Bij mijn overburen gaven ze tijdens de swap van VDSL naar fiber ook aan dat de telefoonaansluiting niet meer zou werken... omdat de BBox3 in de woonkamer stond (en daar het telefoontoestel op aangesloten) - intropunt dus in de woonkamer - en de fiber-modem in de garage moest komen. Zonder netwerkkabel tussen garage en woonkamer lukt het dus niet om de de BBox3 terug aangesloten te krijgen op de fiber-modem en moest die dus ook naar de garage verhuizen... De grootste impact van de swap was echter het verschil in WiFi-dekking.philippe_d schreef: 28 jan 2026, 23:15Volgens mij hebben uw ouders iets verkeerd begrepen, of hebben de techniekers iets verkeerd uitgelegd.michaelbelgium schreef: 28 jan 2026, 15:14 Door dat proximus koper uitfaseert, hebben techniekers van scarlet deze week bij m'n ouders fiber laten aanleggen en de koperkabel/de telefoonkabel uitgeschakeld.
Het is inderdaad waar dat de analoge telefoonkabel uitgeschakeld is, en dat de telefoon niet meer werkt op de oude Proximus aansluiting.
(...)
Heb je al eens geprobeerd om het analoge telefoontoestel aan te sluiten op de "TEL" poort van de modem (Internet Box)?
Indien het niet werkt moeten je ouders terug Scarlet contacteren, want dit berust volgens mij op een groot misverstand of miscommunicatie.
Computer(k)nul
-
philippe_d
- Moderator

- Uitgedeelde bedankjes: 1062 keer
- Bedankt: 3924 keer
- Recent bedankt: 14 keer
Dat is natuurlijk altijd een mouw aan te passen (voorbeeld DECT).
Of gebruik maken van bestaande telefoonbekabeling in de woning ..
Maar dat is een heel ander verhaal.
In het geval van de TS staat de modem waarschijnlijk in de living, gezien ze ook TV hebben (via een Proximus/Scarlet TV decoder)?
@michaelbelgium heb je al een toestel aangesloten op de modem (RJ11 poort) ?
Of gebruik maken van bestaande telefoonbekabeling in de woning ..
Maar dat is een heel ander verhaal.
In het geval van de TS staat de modem waarschijnlijk in de living, gezien ze ook TV hebben (via een Proximus/Scarlet TV decoder)?
@michaelbelgium heb je al een toestel aangesloten op de modem (RJ11 poort) ?
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
-
michaelbelgium
- Plus Member

- Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
- Bedankt: 22 keer
Ja.. er moet miscommunicatie geweest zijnphilippe_d schreef: 28 jan 2026, 23:15Volgens mij hebben uw ouders iets verkeerd begrepen, of hebben de techniekers iets verkeerd uitgelegd.michaelbelgium schreef: 28 jan 2026, 15:14 Door dat proximus koper uitfaseert, hebben techniekers van scarlet deze week bij m'n ouders fiber laten aanleggen en de koperkabel/de telefoonkabel uitgeschakeld.
./..
Ben er achter gekomen dat m'n ouders specifiek gevraagd hebben om geen vaste lijn nie meer te doen (omdat vaste telefoon heel de tijd kapot gaan)
Maar toch willen ze een alternatief..... Ze hebben intussen een prepaid gepakt van jim mobile om die vaste lijn te vervangen. Kben zo confused
En inderdaad heeft scarlet dan niet "gedwongen" om te verlagen naar internet loco en kan vast behouden worden op trio pack
Maar de fiber aanbod staat nog niet op de website right?
internet: Hey! 150/15 - 29€/m
- Splitter
- Elite Poster

ik denk dat 711 altijd de standaard geweest is (bestaat dan ook al 50 jaar, en is niet heel erg intensief op bandbreedte)raf1 schreef: 28 jan 2026, 22:43 Dat probleem van "compressie" bestaat tegenwoordig eigenlijk niet meer omdat de slechte G.729-codec haast niet meer gebruikt wordt.
Met een correcte configuratie gebeuren alle VoIP-oproepen in de G.711 codec of beter
maar het gaat hem niet altijd over de (waargenomen) gesprekskwaliteit - wat jij & ik kunnen verstaan, maar de compressie van de codec (en eventuele transcoding in tussenliggende netwerken).
qua transcoding zal er met 711 geen sprake zijn in principe, omdat elk netwerk 711 wel gaat ondersteunen (het is de defacto standaard, pcma/pcmu),
maar dan zit je nog steeds met de compressie, de eventuele jitter/loss, en eventuele problemen op (1 van) de betrokken internetlijn(en).
daarbovenop zijn voor de "oude analoge dingen", zoals (personen)alarm en fax ook de dtmf signalen vaak belangrijk, en dat is waar het probleem heel vaak zit.
ook al hoor jij de biep van de 1, dat wil niet noodzakelijk zeggen dat dat systeem die 1 begrepen heeft.
(los van het feit dat het er ook nog eens aan ligt hoe de dtmf over het netwerk gaat, want dat is niet altijd in de rtp stream zelf, maar als telephone-event)
ik denk ook dat er maar heel weinig personenalarmen zijn dewelke echt claimen volledig compatibel te zijn met voip, en ook voor alarmsystemen ken ik niet veel (eigenlijk geen) installateur die zegt van "doe maar op voip".... en dat heeft een aantal redenen, dewelke uiteindelijk allemaal neerkomen op de betrouwbaarheid.
je kan het vaste nr dan laten doorschakelen naar dat gsm nummer, op die manier kunnen bestaande klanten toch nog bellen naar het gekende nummer.michaelbelgium schreef: 29 jan 2026, 10:36 Maar toch willen ze een alternatief..... Ze hebben intussen een prepaid gepakt van jim mobile om die vaste lijn te vervangen. Kben zo confused
- Fallschirmjaeger
- Elite Poster

- Uitgedeelde bedankjes: 44 keer
- Bedankt: 163 keer
Exact hetzelfde aanbod, snelheid en prijs als vdsl is inderdaad ook van toepassing op fiber bij Scarlet. Enkel de mogelijkheid om de snelheid op te trekken via de fiber boost, is uniek voor fiber.
https://www.scarlet.be/nl/internet/glasvezel
https://www.scarlet.be/nl/internet/glasvezel
-
satsurfer
- Elite Poster

- Uitgedeelde bedankjes: 721 keer
- Bedankt: 440 keer
- Recent bedankt: 13 keer
Ongeveer 420.000 huishoudens in Nederland zegden in 2025 hun abonnement voor vaste telefonie op. Dit komt overeen met een krimp van 14 procent van het aantal consumentenabonnementen. Minder dan 2,6 miljoen huishoudens hebben nog een vaste lijn
https://www.telecompaper.com/nieuws/420 ... t--1566398
https://www.telecompaper.com/nieuws/420 ... t--1566398