Pagina 1 van 4
Cyberaanval Orange: 850,000 klantenaccounts gehackt
Geplaatst: 20 aug 2025, 12:15
door Vaganzza
Cyberaanval bij Orange Belgium: hackers kregen toegang tot 850.000 klantenaccounts
https://vrtnws.be/p.APbpM6jmX
Telecomoperator Orange Belgium is het slachtoffer geworden van een cyberaanval waardoor hackers toegang kregen tot 850.000 klantenaccounts. Dat meldt het bedrijf in een persbericht. Er werden volgens het bedrijf wel persoonsgegevens gehackt, maar geen wachtwoorden, mailadressen of financiële gegevens.
EDIT: hier de link naar
het persbericht van Orange zelf
EDIT2: Orange deelde ook een
webpagina met belangrijke informatie
Re: Cyberaanval Orange: 850,000 klantenaccounts gehackt
Geplaatst: 20 aug 2025, 12:20
door devilkin
Vermoedelijk kan je daar alle Hey klanten bijtellen, gezien die dezelfde stijl klantennummers hebben.
De informatie die ze vergaard hebben maakt het ideaal voor simswaps te doen

Re: Cyberaanval Orange: 850,000 klantenaccounts gehackt
Geplaatst: 20 aug 2025, 12:25
door streulma
Dat verklaart wellicht waarom ik opgebeld werd door willekeurige nummers uit het Verenigd Koninkrijk.
Re: Cyberaanval Orange: 850,000 klantenaccounts gehackt
Geplaatst: 20 aug 2025, 12:26
door Nordic
Er staat in hun Q&A over dit voorval dat ze klanten via sms verwittigd hebben. Ik heb op mijn Orange sim van werkgever geen sms gehad, dus vermoedelijk niet betrokken? Of heeft hier nog niemand een sms gehad?
Re: Cyberaanval Orange: 850,000 klantenaccounts gehackt
Geplaatst: 20 aug 2025, 12:28
door devilkin
streulma schreef: 1 week geleden
Dat verklaart wellicht waarom ik opgebeld werd door willekeurige nummers uit het Verenigd Koninkrijk.
Nah, gewone scammers die alle nummers afgaan.
Re: Cyberaanval Orange: 850,000 klantenaccounts gehackt
Geplaatst: 20 aug 2025, 12:38
door Vaganzza
Ik heb ook geen communicatie ontvangen van Orange/Hey uit op geen enkele van onze 3 nrs. Ik heb wel de afgelopen week 3 telefoons gehad uit Frankrijk, Nederland en UK. De andere 2 nrs nog niets van rare telefoontjes.
Re: Cyberaanval Orange: 850,000 klantenaccounts gehackt
Geplaatst: 20 aug 2025, 12:46
door Freec
Niet de eerste keer bij orange...
En natuurlijk weer geen enkele sorry... .’ de domme hackers’, ipv de schuld bij zichzelf te leggen en hun gegevens beter beveiligen.
Ik heb prijs, altijd prepaid gehad en nog maar 1 maand geleden overgegaan naar een abbo
Toch maar eens overwegen om naar een andere provider te stappen.
Re: Cyberaanval Orange: 850,000 klantenaccounts gehackt
Geplaatst: 20 aug 2025, 12:48
door Patje
streulma schreef: 1 week geleden
Dat verklaart wellicht waarom ik opgebeld werd door willekeurige nummers uit het Verenigd Koninkrijk.
Mijn dochter ook daarnet opgebeld met een +44 nr , gelukkig neemt ze ook nooit op.. .

Re: Cyberaanval Orange: 850,000 klantenaccounts gehackt
Geplaatst: 20 aug 2025, 12:57
door TheCeet
vermoedelijk is het communiceren naar klanten in waves. Dus komende uren, dagen zal je wel communicatie zien passeren.
Staat ook zo op hun pagin:
De betrokken klanten zijn of worden per e-mail en/of sms op de hoogte gebracht. We raden hen aan waakzaam te blijven voor verdachte communicatie.
Re: Cyberaanval Orange: 850,000 klantenaccounts gehackt
Geplaatst: 20 aug 2025, 13:07
door Luke
Hier ook al 3 'telefoontjes' deze ochtend. 2 zogezegd vanuit NL binnen de minuut met een verschillend nummer en nadien een UK nummer.
De zoon ook al de laatste weken constant telefoon vanuit NL en de UK.
Zonet dan ook de mail gehad.
Niet alleen mijn GSM nummer dat ik al een goei 27 jaar publiek geheim probeer te houden is nu gelinkt met mijn naam, maar die puk code zit mij ook wel redelijk dwars.
Re: Cyberaanval Orange: 850,000 klantenaccounts gehackt
Geplaatst: 20 aug 2025, 13:12
door devilkin
Zolang ze de fysieke (of e-sim? Werkt dat met PUK codes?) niet hebben ... weinig issue denk ik?
Wat ze wél kunnen is nu adhv je gegevens pogen een sim-swap uit te voeren naar een andere simkaart (die men gewoon kan ophalen) en zo je nummer te bemachtigen.
Zeker indien je nog SMS 2-factor-auth gebruikt is dit 'geld waard'.
Re: Cyberaanval Orange: 850,000 klantenaccounts gehackt
Geplaatst: 20 aug 2025, 13:37
door Luke
Iets teveel buitgemaakt.
Denk dat ik hier 2 nieuwe kaarten op hun kosten ga aanvragen om te vervangen.
Re: Cyberaanval Orange: 850,000 klantenaccounts gehackt
Geplaatst: 20 aug 2025, 13:38
door ITnetadmin
Die PUK code is hardware related (aan de sim kaart).
Ben je bezorgd, vraag dan een simswap aan (ze hebben ook het simkaartnummer).
Ik denk vooral dat mensen met een prepaid nummer mogelijks issue gaan ondervinden als ze proberen een simswap uit te voeren in jouw naam.
Mensen met een abbonement kunnen altijd terug swappen.
Maar ook dan, tegenwoordig zijn prepaid sims op naam geregistreerd, dus zou je mogelijks terug moeten kunnen swappen.
Minder plezant voor mensen die meerdere prepaids hebben voor extra gsm's, mifi's, etc...
Re: Cyberaanval Orange: 850,000 klantenaccounts gehackt
Geplaatst: 20 aug 2025, 13:39
door nerph
Nog een reden dan om ver weg te blijven van Orange en heytelecom vind ik. Niet persee omdat ze gehackt zijn, dit kan alle bedrijven overkomen, maar door de manier waarop zij er mee omgaan.
Ik werd ook een paar dagen geleden gebeld vanuit de VK, en ik ben momenteel geen Orange of heytelecom klant maar vroeger was ik wel klant. Ik vraag mij af of er nog gegevens van mij aanwezig zijn in hun systemen.
Re: Cyberaanval Orange: 850,000 klantenaccounts gehackt
Geplaatst: 20 aug 2025, 13:47
door on4bam
Commentaar van Inti De Ceukelaire (
https://mastodon.online/@[email protected])
The SIM card number is a crucial piece of information hackers need for a SIM swap attack resulting in number theft. And with the PUK code you can reset any PIN code. Both attacks can lead to complete social media takeovers. So no sensitive data? That is some solid corporate PR BS
https://mastodon.social/@intidc/115060815932834887
Re: Cyberaanval Orange: 850,000 klantenaccounts gehackt
Geplaatst: 20 aug 2025, 14:03
door cyberbug
ik kreeg de informatie binnen van
[email protected] op mijn werkmail, en hier had ik enkele maanden geleden een Orange corporate nummer op. Dit zit echter al enkele maanden bij een andere provider.
De mail zit vol tracking verwijzingen: https: //orange.emsecure.net/optiext/optiextension.dll?ID=cCz_en_nog_een_deel_tracking_string.
Ofwel een sluikse phisher die van dit nieuws misbruik wil maken om een database van geldige email adressen op te bouwen.
Ofwel heel onprofessioneel van Orange om dit nieuws net op deze manier te verspreiden. (en komt vermoedelijk ook nog eens in veel spamboxen terecht)
Edit nog info vd site van Orange
Waarom heb ik een sms gekregen terwijl een familielid dat niet heeft?
Dat betekent gewoon dat jouw telefoonnummer tot de geraadpleegde gegevens behoort, en dat van je familielid niet.
Hoe herken ik een officieel bericht van Orange?
Officiële sms’en komen enkel van korte nummers of van de afzender “Orange”
Officiële e-mailadressen van Orange eindigen altijd op @orange.be
We zullen je nooit vragen om wachtwoorden of bankgegevens door te geven via telefoon, e-mail of sms
dan hoop ik toch echt dat orange.emsecure.net echt geen partner is van orange.
Re: Cyberaanval Orange: 850,000 klantenaccounts gehackt
Geplaatst: 20 aug 2025, 14:10
door ITnetadmin
@cyberbug Het host gedeelte van de afzender zou moeten eindigen op @<blabla>.orange.be ; dat is bij mij alleszins zo.
Dit lijkt me inderdaad geen echte mail.
EDIT:
Je bent wel niet de enige die via Orange een mail kreeg van emsecure; hier is nog een oude vraag die nooit beantwoord werd:
https://community.orange.be/conversatio ... 00c4875099
Re: Cyberaanval Orange: 850,000 klantenaccounts gehackt
Geplaatst: 20 aug 2025, 14:11
door ivob
Nordic schreef: 1 week geleden
Er staat in hun Q&A over dit voorval dat ze klanten via sms verwittigd hebben. Ik heb op mijn Orange sim van werkgever geen sms gehad, dus vermoedelijk niet betrokken? Of heeft hier nog niemand een sms gehad?
Idem, Orange sim en geen SMS ontvangen noch e-mail.
Ik neem sowieso nooit binnenkomende oproepen op met een nummer waar ik in mijn contactenlijst niet eerder een ID aan gekoppeld had.
Re: Cyberaanval Orange: 850,000 klantenaccounts gehackt
Geplaatst: 20 aug 2025, 14:12
door dean3009
Wauw, ik heb net hetzelfde voor. Gisteren en vandaag door een verschillend nummer gebeld uit het Verenigd Koninkrijk. Dat verklaart!
Hier trouwens ook nog geen communicatie ontvangen van Orange.
Re: Cyberaanval Orange: 850,000 klantenaccounts gehackt
Geplaatst: 20 aug 2025, 14:20
door ITnetadmin
Alle kaartjes alvast verzameld; nu een Orange employee ongelukkig gaan maken om een handvol simkaarten te vernieuwen

Daar gaan mijn plannen vandaag

Re: Cyberaanval Orange: 850,000 klantenaccounts gehackt
Geplaatst: 20 aug 2025, 14:29
door Flying
Hoe zit het precies met eSIM? Is de procedure identiek aan een fysieke?
Re: Cyberaanval Orange: 850,000 klantenaccounts gehackt
Geplaatst: 20 aug 2025, 14:35
door cadsite
ITnetadmin schreef: 1 week geleden
Alle kaartjes alvast verzameld; nu een Orange employee ongelukkig gaan maken om een handvol simkaarten te vernieuwen

Daar gaan mijn plannen vandaag
Kan je gewoon een orange shop binnen wandelen en dat vragen? Zou dat ook werken voor Hey!?
Re: Cyberaanval Orange: 850,000 klantenaccounts gehackt
Geplaatst: 20 aug 2025, 14:39
door Vaganzza
Ik denk het wel want het is dezelfde sim kaart. Ik begin ook te denken om gewoon een sim swap te laten doen, vermits ik duidelijk wel al telefoontjes gekregen heb. Better safe than sorry. Nu wel nog de tijd vinden om dat te gaan doen.
Re: Cyberaanval Orange: 850,000 klantenaccounts gehackt
Geplaatst: 20 aug 2025, 14:41
door cadsite
Als ik genoeg moed bijeen kan scharrelen zal ik dat vrijdagochtend eens proberen.

Re: Cyberaanval Orange: 850,000 klantenaccounts gehackt
Geplaatst: 20 aug 2025, 14:41
door ITnetadmin
cadsite schreef: 1 week geleden
Kan je gewoon een orange shop binnen wandelen en dat vragen?
Als je een shop binnenwandelt met de huidige simkaart (zeker bij prepaid) zou dat geen probleem *mogen* vormen.
De enige miserie is dat, sinds simregistratie federaal verplicht werd (en prepaids dus ook op naam zijn), Orange het aantal prepaids per persoon beperkt tot 5 kaartjes, waardoor ik een aantal op andere naam heb moeten zetten, en als ze dat verknoeien sebiet of per ongeluk terug op mijn naam zetten gaan er weer een paar kaartjes offline gaan binnenkort. Zucht...
EDIT:
Trouwens, waarom houdt Orange in godsnaam iets als een PUK code bij? Dat hebben zij niet nodig, want als de simkaart blocked is zetten ze het gewoon op een andere kaart over. Dit is gewoon data bijhouden om te verliezen, want compleet nutteloos voor hen.
Re: Cyberaanval Orange: 850,000 klantenaccounts gehackt
Geplaatst: 20 aug 2025, 14:48
door bollegijs
Sinds deze week ook spam calls gehad vanuit Nederland ookal ben ik 3 maand geleden van Orange naar Telenet gegaan. Anders nooit van die calls.
Re: Cyberaanval Orange: 850,000 klantenaccounts gehackt
Geplaatst: 20 aug 2025, 14:51
door Luke
ITnetadmin schreef: 1 week geleden
Alle kaartjes alvast verzameld; nu een Orange employee ongelukkig gaan maken om een handvol simkaarten te vernieuwen

Daar gaan mijn plannen vandaag
En dan zijn er nu een hoop mensen op verlof in het buitenland of staan op het punt te vertrekken.(kuch kuch)
Het is altijd iets tegenwoordig.
Re: Cyberaanval Orange: 850,000 klantenaccounts gehackt
Geplaatst: 20 aug 2025, 14:51
door on4bam
Idem hier, wel op een Jimmobilenr (+31 6....)
Re: Cyberaanval Orange: 850,000 klantenaccounts gehackt
Geplaatst: 20 aug 2025, 14:54
door cadsite
ITnetadmin schreef: 1 week geledenAls je een shop binnenwandelt met de huidige simkaart (zeker bij prepaid) zou dat geen probleem *mogen* vormen.
Bij mij is het 2 x een abonnement.
Enige argumentatie inspiratie voor als ze daar uit de lucht vallen of doen alsof er niets aan de hand is?
Re: Cyberaanval Orange: 850,000 klantenaccounts gehackt
Geplaatst: 20 aug 2025, 14:59
door ivob
cadsite schreef: 1 week geleden
Kan je gewoon een orange shop binnen wandelen en dat vragen? Zou dat ook werken voor Hey!?
Met een particuliere account wel.
Met een bedrijfsaccount niet.
Ttz, je krijgt wel steeds een andere fysieke SIM kaart mee.
Heb je een particulier account dan kan de Orange deskmedewerker ter plaatse een nummerswap doen van de oud enaar de nieuwe SIM.
Bij een bedrijfaccount kan dat alleen via het geijkte Orange nummer.
Toegevoegd na 2 minuten 39 seconden:
TheCeet schreef: 1 week geleden
vermoedelijk is het communiceren naar klanten in waves. Dus komende uren, dagen zal je wel communicatie zien passeren.
Ze hebben - volgens hun persbericht - de hack al eind juli ontdekt.
Dan duurt het toch wel heel lang voordat ze al die waves volledig hebben afgewerkt?
Re: Cyberaanval Orange: 850,000 klantenaccounts gehackt
Geplaatst: 20 aug 2025, 15:03
door ITnetadmin
cadsite schreef: 1 week geleden
Enige argumentatie inspiratie voor als ze daar uit de lucht vallen of doen alsof er niets aan de hand is?
Dat er genoeg data gestolen is (simkaartnummer, bijhorend gsm nummer en naam) om je identiteit te kunnen spoofen en dat je voor de veiligheid een andere simkaart wil.
Normaal doen ze niet al te moeilijk over simswaps.
Ik heb al *jaaaren* miserie met orange dat ik buiten Europa gewoon op geen enkel netwerk kan, en hun go-to oplossing is altijd "we zullen ns een simswap doen" (daar moet ik de ombudsdienst ook nog ns achter zetten, maar da's een ander verhaal, en zo moeilijk te testen omdat ik niet vaak buiten Europa kom).
Re: Cyberaanval Orange: 850,000 klantenaccounts gehackt
Geplaatst: 20 aug 2025, 15:05
door Kun
Freec schreef: 1 week geleden
Niet de eerste keer bij orange...
En natuurlijk weer geen enkele sorry... .’ de domme hackers’, ipv de schuld bij zichzelf te leggen en hun gegevens beter beveiligen.
Ik heb prijs, altijd prepaid gehad en nog maar 1 maand geleden overgegaan naar een abbo
Toch maar eens overwegen om naar een andere provider te stappen.
Screenshot_20250820_124257_Gmail.jpg
De beveilig wordt elke dag beter, helaas worden hackers ook elke dag beter.
Re: Cyberaanval Orange: 850,000 klantenaccounts gehackt
Geplaatst: 20 aug 2025, 15:07
door Fallschirmjaeger
ITnetadmin schreef: 1 week geleden
Trouwens, waarom houdt Orange in godsnaam iets als een PUK code bij?
Puk code is ook bij andere providers gewoon te vinden in de klantenzone. Niet meer als normaal, veel mensen herstarten quasi nooit meer hun toestel en kennen hun pincode niet meer. Als het toestel dan toch eens herstart, staan ze daar met een geblokkeerde simkaart.
Ge denkt toch niet dat providers voor al die klanten een simswap gaan uitvoeren? Daarvoor dient net de puk code.
Re: Cyberaanval Orange: 850,000 klantenaccounts gehackt
Geplaatst: 20 aug 2025, 15:11
door ITnetadmin
De PUK code dient net om *zelf* bij te houden.
Als de provider die gewoon online bijhoudt en toont aan iedereen, is de beveiliging ervan herleid tot quasi nul.
Een beetje zoals al die gemeentes die beslisten om de PUKcode van de eID ook te gaan bijhouden, "voor het gemak".
De beste beveiliging van een PUK code is dat enkel JIJ die hebt, ergens offline op papier in een map of kluis.
Gebruiksgemak en beveiliging zijn de twee uiteinden van *dezelfde* slider.
Dat mensen hun eigen beveiliging gaan ondermijnen, tot daaraan toe; maar als de providers daar ook nog actief aan gaan meewerken...
Re: Cyberaanval Orange: 850,000 klantenaccounts gehackt
Geplaatst: 20 aug 2025, 15:17
door Fallschirmjaeger
Uw pukcode is uniek en gebonden aan de simkaart zelf. Tenzij men uw simkaart (of gsm toestel indien esim) fysiek in het bezit krijgt, is deze code compleet nutteloos.
Bij een simswap krijg je sowieso een nieuwe puk code die op het kaartje zelf staan en ook geupdate wordt in het klantenportaal.
Re: Cyberaanval Orange: 850,000 klantenaccounts gehackt
Geplaatst: 20 aug 2025, 15:20
door Matt555
Als men nu ook eens zou zeggen tijdens welke datum dit is gebeurt , dan kon men al eens weten waarom er rare zaken geprobererd zijn , dus weten vanwaar de wind kwam ....voorbeeldje , ik heb verschillende meldingen gekregen dat er een bericht in mijn e-box is van Financien , niet rechtstreeks van E box , maar via een "tussencompany ", met nodige link om naar e-box te gaan ......niet gedaan dus , e box geraadpleegd via mijn KBC app , niets , dan rechtstreeks naar minfin .... niets speciaal "belastingaangifte nog in verwerking"..., dan na niet reageren herhalingen van deze melder , meer in bijzonder om me wat curieuzer te maken ws. dat mijn aangifte nog weg moet ( wijl die al weg is met ontvangstbevestiging Minfin )...., dan wederom email vandeze maar ditmaal op een nickname emailadres van mij , dus niks te maken met minfin , die hebben dat niet .
Uiteindeljk nu 2 weken later mijn Aanslagbiljet al ontvangen , ditmaal WEL te zien in mijn KBC app berichten in E box en Minfin
Om maar te zeggen hoe ver men het drijft
Toegevoegd na 12 minuten 56 seconden:
ivob schreef: 1 week geleden
idem, Orange sim en geen SMS ontvangen noch e-mail.
Ik neem sowieso nooit binnenkomende oproepen op met een nummer waar ik in mijn contactenlijst niet eerder een ID aan gekoppeld had.
Kan je toch gewoon in je settings van Phone zetten , " blokkeren van callers die niet in je contacten staan " hoor je ws. zelfs geen inkomende beltoon (?)
Re: Cyberaanval Orange: 850,000 klantenaccounts gehackt
Geplaatst: 20 aug 2025, 15:35
door Stroper
Als voormalige klant van Orange, vraag ik mij nu wel af of het enkel actieve klanten zijn, want ze moeten die data wettelijk gezien ook enige tijd bijhouden.
Is natuurlijk erger voor de klanten, waarbij het simkaartnummer en de PUK-code buit gemaakt werd.
Maar de naam+nummer(al zit dat tegenwoordig bij MV, is natuurlijk ook privacygevoelig.
Re: Cyberaanval Orange: 850,000 klantenaccounts gehackt
Geplaatst: 20 aug 2025, 15:39
door ivob
Matt555 schreef: 1 week geleden
Kan je toch gewoon in je settings van Phone zetten , " blokkeren van callers die niet in je contacten staan " hoor je ws. zelfs geen inkomende beltoon (?)
Dat zou ook een optie kunnen zijn met waarschijnlijk hetzelfde resultaat.
Van een beltoon heb ik zelden last want mijn GSM staat maar een tweetal uurtjes per dag aan.
(Ik ben dus blijkbaar ook één van die zeldzame gevallen die iedere keer een code moet intoetsen om de SIM te activeren en een code moet intoetsen om vervolgens de vingerscan te activeren

).
Maar toch bedankt voor de tip. Ik zal het eens verder uitvlooien (heb nog maar recent een smartphone in gebruik).
Voor zover ik kan zien kan ik in de instellingen alleen nummers van onbekende oproepers blokkeren die ik telkens aan de lijst van "geblokkeerde nummers" toevoeg (Android) en niet default alle nummers die niet in mijn contactenlijst staan.
(Volgens mij ondersteunen niet alle smartphone merken de twee opties).
Re: Cyberaanval Orange: 850,000 klantenaccounts gehackt
Geplaatst: 20 aug 2025, 15:45
door ITnetadmin
Matt555 schreef: 1 week geleden
Als men nu ook eens zou zeggen tijdens welke datum dit is gebeurt , dan kon men al eens weten waarom er rare zaken geprobererd zijn
Ik kreeg eergisteren een SMSje van Orange dat "mijn vraag met referentie X behandeld was"; heb al maanden niks meer gevraagd aan hen.
Re: Cyberaanval Orange: 850,000 klantenaccounts gehackt
Geplaatst: 20 aug 2025, 15:50
door Matt555
ITnetadmin schreef: 1 week geleden
k kreeg eergisteren een SMSje van Orange dat "mijn vraag met referentie X behandeld was"; heb al maanden niks meer gevraagd aan hen.
Nu gaan die hackers ws. velen contacteren en zich voordoen als Orange of Hey ...ideale tijdskeuze van zekere paniek
Toegevoegd na 17 minuten 42 seconden:
ivob schreef: 1 week geleden
Matt555 schreef: 1 week geleden
Kan je toch gewoon in je settings van Phone zetten , " blokkeren van callers die niet in je contacten staan " hoor je ws. zelfs geen inkomende beltoon (?)
Dat zou ook een optie kunnen zijn met waarschijnlijk hetzelfde resultaat.
Van een beltoon heb ik zelden last want mijn GSM staat maar een tweetal uurtjes per dag aan.
(Ik ben dus blijkbaar ook één van die zeldzame gevallen die iedere keer een code moet intoetsen om de SIM te activeren en een code moet intoetsen om vervolgens de vingerscan te activeren

).
Maar toch bedankt voor de tip. Ik zal het eens verder uitvlooien (heb nog maar recent een smartphone in gebruik).
Voor zover ik kan zien kan ik in de instellingen alleen nummers van onbekende oproepers blokkeren die ik telkens aan de lijst van "geblokkeerde nummers" toevoeg (Android) en niet default alle nummers die niet in mijn contactenlijst staan.
(Volgens mij ondersteunen niet alle smartphone merken de twee opties).
icoon Phone clicken , dan de 3 lijntjes of puntjes >settings> keuzemenu> block numbers , ook volgens oud of recent toestel ;caller id and spam protection , record calls:auto record or not
dit voor zowel een oude SM-A 260g /ds of SM -A10 07/DS beiden Samsung