Pagina 1 van 1

Fastfiber vaste lijn (alarmsysteem)

Geplaatst: 18 aug 2025, 16:01
door Lakesol
Dag iedereen,

We zijn van Proximus naar Fastfiber overgestapt, zowel voor internet, TV als vaste lijn.

Ons nummer is vandaag overgedragen dus stak ik het kabeltje dat in de Proximus modem stak in de Fritzbox. Dit blijkt niet te werken.
We gebruiken de vaste lijn enkel en alleen voor ons alarmsysteem te verbinden met de alarmcentrale. Het lijkt erop dat Proximus/Belgacom in der tijd hier een aantal aftakkingen heeft gemaakt.

Van telefonie heb ik heel weinig kennis, dus hier zijn een aantal foto's van de ongelofelijke spaghetti-setup:

Weet iemand wat we hier mee moeten doen?

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Re: Fastfiber vaste lijn (alarmsysteem)

Geplaatst: 18 aug 2025, 16:41
door charlez
Uwe fritzbox moet ook ingesteld worden voordat telefonie werkt. Is dat gebeurd?

Re: Fastfiber vaste lijn (alarmsysteem)

Geplaatst: 18 aug 2025, 16:49
door Lakesol
@charlez dit heeft Fastfiber remote geconfigureerd, enkel weet ik niet of die instellingen correct zullen zijn. screenshots:
Afbeelding
Afbeelding

Re: Fastfiber vaste lijn (alarmsysteem)

Geplaatst: 18 aug 2025, 17:15
door Fallschirmjaeger
Ge mist duidelijk uw zone nummer, dus het kan niet werken.

Alsook, uw nummer hier zo zichtbaar zetten is geen slim idee.

Re: Fastfiber vaste lijn (alarmsysteem)

Geplaatst: 18 aug 2025, 17:31
door Lakesol
@Fallschirmjaeger Support liet net weten dat ze de router moeten resetten, wegens een onbekend probleem krijgen ze het ISP-account niet actief.

Screenshots aangepast, nummer komt niet overeen met de vaste lijn maar dat zal wel iets anders zijn neem ik aan

Re: Fastfiber vaste lijn (alarmsysteem)

Geplaatst: 18 aug 2025, 19:00
door nerph
Fallschirmjaeger schreef: 1 dag geleden Ge mist duidelijk uw zone nummer, dus het kan niet werken.

Alsook, uw nummer hier zo zichtbaar zetten is geen slim idee.
Bij fastfiber is het wel degelijk zo dat in die veld je je telefoon nummer moet invullen zonder zonenummer. Dat is blijkbaar jou interne nummer in de fritzbox.

Toen ik mijn vaste lijn aan het instellen was heeft fastfiber mij deze link gegeven om te volgen:

https://www.voiptiger.com/nl/docs/zo-co ... box-modem/

Re: Fastfiber vaste lijn (alarmsysteem)

Geplaatst: 18 aug 2025, 20:09
door Fallschirmjaeger
Ach zo, wist ik niet. Voor mijn Proximus en OVH voip nummer heb ik het altijd met zonenr moeten ingeven.

Re: Fastfiber vaste lijn (alarmsysteem)

Geplaatst: 18 aug 2025, 20:22
door nerph
Ik ben eigelijk niet zo zeker of het moet zonder zonenummer in de veld "interne nummer", ik heb gewoon de screenshots gevolgd van die voiptiger link.

Edit: Net getest en het kan ook met zonenummer in die veld, dus ik ben mis.

Re: Fastfiber vaste lijn (alarmsysteem)

Geplaatst: 19 aug 2025, 09:02
door Sinna
Het interne nummer kan je vrij kiezen en dient louter om zelf het onderscheid te kunnen maken tussen verschillende lijnen (indien van toepassing).

Re: Fastfiber vaste lijn (alarmsysteem)

Geplaatst: 19 aug 2025, 09:28
door Bssoft
Lakesol schreef: 1 dag geleden Fastfiber vaste lijn (alarmsysteem)
Voor een alarm ga je de lijn, via het 1ste paar Wit-Blauw, vanuit je Fritz!Box sturen naar het alarmsysteem en vanuit het alarmsysteem kom je terug, via het 2de paar Groen-Purper, en ga je zo naar je Twisttoestel 654.

Het is daar wel een wirwar van kabels, plastic buizen, zie er zelfs een dikke 'petkabel' van Proximus zwabberen komende van uit de straat, ik denk dat de je naar de elektrieker van het gebouw moet kijken, en niet zozeer naar Proximus, die daar ooit aanpassingen heeft gedaan. Alarmlijn word gekoppeld door die dat het alarm plaatst en niet door Proximus, hoe die dat in elkaar prutsen is een andere vraag ... die doen dat altijd in stommelings 8)