Probleem kabelaansluiting
Geplaatst: 22 jun 2025, 09:03
Hey iedereen,
Ik had graag eens mijn ervaring gedeeld en verdere gehoord naar eerdere ervaringen/advies naar volgende stappen.
Wij hebben een nieuwbouw woning gekocht in een nieuwe verkaveling medio april. De woonst stond er al en werd eerst gebruikt als kijkwoning, ze was dus al afgewerkt bij koop. We zijn wel eerste eigenaar.
Bij de koop werd aangegeven dat coax nog diende te worden aangesloten. De kabel was naar de rooilijn gelegd (het is een lange en dik model, daar het bijna 40 meter van garage naar rooilijn is). Aan de kant van de rooilijn is deze blijkbaar beschadigd (dit wisten we niet bij aankoop) en diende deze te worden verbonden met een connectiestuk met een kabel die naar de drop loopt.
Het nodige werd door de elektricien van de bouwheer voorbereid en toen Unit-T kwam, lag zowel het einde van de kabel komende van het huis aan de rooilijn als een kabel voor de drop met deze kabel te verbinden klaar.
Een tweetal weken nadat Unit-T gepasseerd was, kwam de Telenet installateur langs en stelde deze vast dat de kabels niet verbonden waren. De kabel van de drop was wel degelijk aangesloten maar eindigde blind in onze digitale meterkast (ook gelegen aan de rooilijn).
Na heel wat heen en weer gemaild en nog 1 Telenet binnen installateur en een buiten installateur (ook van Unit-T) werd vastgesteld dat Unit-T de kabel vanuit ons huis afkomstig foutief heeft terug ingegraven onder onze oprit zonder deze aan te sluiten. Dit was meer dan 2 weken terug. Ze zouden dit kostenloos terug komen oplossen (ook al is het op privé grond), maar sindsdien heb ik niets meer van hun gehoord en de technieker die de fout heeft vastgesteld, kon ook niemand zijn contactgegevens geven.
Ik heb contactgegevens gekregen van mensen bij Unit-T via de bouwheer maar deze mensen doen allemaal alsof ze van niets weten.
Zijn er nog mensen met ervaring in deze situatie? Is er een bepaalde manier om toch bij Unit-T binnen te geraken? Of zet ik best nog wat druk op de bouwheer (gezien de gebroken kabel een verborgen gebrek bleek en we expliciet een dure som hebben betaald voor aansluiting van de nutsvoorzieningen).
Ondertussen werken we al 2 maanden met Tadaam maar in tegenstelling tot wat zij beweerden is de ontvangst hier maar zeer matig. Proximus is aangesloten maar biedt enkel ADSL zonder VDSL en is voor ons qua snelheid geen optie. Enige andere alternatief dat ik nog zie is Starlink...
Bedankt allemaal voor jullie advies en mening!
Ik had graag eens mijn ervaring gedeeld en verdere gehoord naar eerdere ervaringen/advies naar volgende stappen.
Wij hebben een nieuwbouw woning gekocht in een nieuwe verkaveling medio april. De woonst stond er al en werd eerst gebruikt als kijkwoning, ze was dus al afgewerkt bij koop. We zijn wel eerste eigenaar.
Bij de koop werd aangegeven dat coax nog diende te worden aangesloten. De kabel was naar de rooilijn gelegd (het is een lange en dik model, daar het bijna 40 meter van garage naar rooilijn is). Aan de kant van de rooilijn is deze blijkbaar beschadigd (dit wisten we niet bij aankoop) en diende deze te worden verbonden met een connectiestuk met een kabel die naar de drop loopt.
Het nodige werd door de elektricien van de bouwheer voorbereid en toen Unit-T kwam, lag zowel het einde van de kabel komende van het huis aan de rooilijn als een kabel voor de drop met deze kabel te verbinden klaar.
Een tweetal weken nadat Unit-T gepasseerd was, kwam de Telenet installateur langs en stelde deze vast dat de kabels niet verbonden waren. De kabel van de drop was wel degelijk aangesloten maar eindigde blind in onze digitale meterkast (ook gelegen aan de rooilijn).
Na heel wat heen en weer gemaild en nog 1 Telenet binnen installateur en een buiten installateur (ook van Unit-T) werd vastgesteld dat Unit-T de kabel vanuit ons huis afkomstig foutief heeft terug ingegraven onder onze oprit zonder deze aan te sluiten. Dit was meer dan 2 weken terug. Ze zouden dit kostenloos terug komen oplossen (ook al is het op privé grond), maar sindsdien heb ik niets meer van hun gehoord en de technieker die de fout heeft vastgesteld, kon ook niemand zijn contactgegevens geven.
Ik heb contactgegevens gekregen van mensen bij Unit-T via de bouwheer maar deze mensen doen allemaal alsof ze van niets weten.
Zijn er nog mensen met ervaring in deze situatie? Is er een bepaalde manier om toch bij Unit-T binnen te geraken? Of zet ik best nog wat druk op de bouwheer (gezien de gebroken kabel een verborgen gebrek bleek en we expliciet een dure som hebben betaald voor aansluiting van de nutsvoorzieningen).
Ondertussen werken we al 2 maanden met Tadaam maar in tegenstelling tot wat zij beweerden is de ontvangst hier maar zeer matig. Proximus is aangesloten maar biedt enkel ADSL zonder VDSL en is voor ons qua snelheid geen optie. Enige andere alternatief dat ik nog zie is Starlink...
Bedankt allemaal voor jullie advies en mening!