Pagina 1 van 1

Noorse miljoenen voor 2 grote elektrische containerschepen

Geplaatst: 18 jun 2025, 11:11
door Dizzy
Het Noorse staatsinvesteringsfonds Enova trekt 200 mln NOK (€ 18 mln) uit voor de bouw van 2 grote kustvaartschepen die elk 850 zeecontainers transporteren. De Noorse rederij Eitzen Group gaat de schepen exploiteren.

De elektrificatie van veerboten was de eerste golf in de verduurzaming van de scheepvaart. Dit moet de tweede golf worden.

In China is sinds 2024 een accu-elektrisch kustvaartschip met capaciteit voor 700 zeecontainers in bedrijf. In Noorwegen vaart een (autonoom) emissievrij schip voor kunstmestfabrikant Yara met capaciteit voor 103 containers.

Het zijn de grootste elektrische containerschepen ter wereld, met capaciteit voor 850 containers. De 2 schepen krijgen een accucapaciteit van meer dan 100 megawattuur (MWh). Dit moet genoeg zijn voor het transport van 850 twintigvoetscontainers op routes tussen Noorwegen, Zweden en Duitsland.

Afbeelding

Re: Noorse miljoenen voor 2 grote elektrische containerschepen

Geplaatst: 18 jun 2025, 11:44
door marzman
Waarom leggen ze geen zonnepanelen op die containers? Is dat de moeite niet?

Re: Noorse miljoenen voor 2 grote elektrische containerschepen

Geplaatst: 18 jun 2025, 11:47
door cadsite
neen, compleet irrelevant.
los van het gebruiksgemak. Dan moet je elke keer bij het laden en lossen die panelen eerst verwijderen en terugleggen.

Re: Noorse miljoenen voor 2 grote elektrische containerschepen

Geplaatst: 18 jun 2025, 15:54
door woutervh
@AI-Gemini Welke oppervlakte aan zonnepanelen heb je nodig om een 100MWh batterij te laden?
Werkt niet
chatgpt dan maar:
📌 Samenvatting (bij 1 dag laden in NL):
Kenmerk Waarde
Benodigde energie 100.000 kWh
Opbrengst per paneel ±1,5 kWh/dag
Aantal panelen ±66.700
Oppervlakte nodig ±12 hectare (120.000 m²)
Totaal vermogen ±24,7 MWp (66.700 × 370 Wp)

Re: Noorse miljoenen voor 2 grote elektrische containerschepen

Geplaatst: 18 jun 2025, 15:59
door Sinna
cadsite schreef: 3 weken geleden neen, compleet irrelevant.
los van het gebruiksgemak. Dan moet je elke keer bij het laden en lossen die panelen eerst verwijderen en terugleggen.
Zó moeilijk kan het toch niet zijn een beweegbaar platform boven de containers te plaatsen die afhankelijk van aan welke kant het schip aangemeerd ligt aan de andere kant wegdraait? Als het systeem van een sectionaalpoort gebruikt wordt, hoeft dat echt niet veel (extra) plaats in te nemen...

Re: Noorse miljoenen voor 2 grote elektrische containerschepen

Geplaatst: 18 jun 2025, 16:11
door cadsite
Dan nog, je zit in het hoge Noorden, er is veel minder zon dan hier.
Je zit op zee, dus alles gaat sneller stuk door zout en hevige wind.
De investering kan nooit rendabel zijn, niet ecologisch, niet economisch.

Re: Noorse miljoenen voor 2 grote elektrische containerschepen

Geplaatst: 18 jun 2025, 16:27
door R2D2
Er zijn ook testen met grote zeilen gebeurd , als aanvulling dan. Dat zou het verbruik toch alvast verminderen (ongeacht de primaire aandrijving.