Ik plan weer over te schakelen naar een deftige provider dus Ik zou weer graag voorzien in mijn eigen hardware.
Ik had drie merken in gedachte, draytek , mikrotik of ubiquity.
Maar ik zit een beetje vast in het beslissingsproces. Mikrotik zal wellicht te moeilijk zijn drayteks liggen de laatste weken onder vuur en ubiquity
Iemand die een leuk duwtje kent in een of andere richting
Nieuwe router
-
- Administrator
- Uitgedeelde bedankjes: 859 keer
- Bedankt: 544 keer
- Recent bedankt: 7 keer
Wat zijn je eisen? Wat wil je ermee doen? Enkel router, of ga je in een volledig ecosysteem instappen?
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
-
- Pro Member
- Uitgedeelde bedankjes: 252 keer
- Bedankt: 14 keer
Zelf gebruik ik al jaren Draytek, en zelfs geïnstalleerd bij anderen en in een vzw met een netwerk van pc's, camera's en een serie gebruikers op dat wifi netwerk.
De Draytek's kenden ook hun security-problemen (zoals een serie andere fabrikanten) maar werden ondertussen opgelost.
Beschikt over een waaier aan mogelijkheden en toch een minder steile leercurve zoals bv. bij Ubiquiti en Mikrotik (beide uitgeprobeerd...)
De Draytek's kenden ook hun security-problemen (zoals een serie andere fabrikanten) maar werden ondertussen opgelost.
Beschikt over een waaier aan mogelijkheden en toch een minder steile leercurve zoals bv. bij Ubiquiti en Mikrotik (beide uitgeprobeerd...)
-
- Administrator
Ik zou zelf opnsense durven voorstellen. Maar wederom, hangt af van je use case.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
- Bedankt: 75 keer
- Recent bedankt: 1 keer
Eisen, geen flauw idee maar liefst verzuipen in mogelijkheden die ik wellicht nooit zal gebruiken.
Vpn tunnel met ios is een belangrijke, meerdere vlans, qos
Ik zal inderdaad liefst binnen een merk blijven
Vpn tunnel met ios is een belangrijke, meerdere vlans, qos
Ik zal inderdaad liefst binnen een merk blijven
-
- Plus Member
- Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
- Bedankt: 29 keer
- Recent bedankt: 2 keer
Al enkele jaren heel tevreden van mijn MikroTik die hier op UB aangeraden werd.
En onlangs, toegevend aan vernieuwingsdrang, de Asus access points die ik in gebruik had vervangen door de MikroTik hAP ax3.
Iedereen zegt altijd van MikroTik dat het te moeilijk is om het werkend te krijgen, dat is beslist niet waar.
Als je gebruik maakt van de Quick setup ben je in geen tijd online.
Je kan evengoed van nul beginnen ook, maar voor mij is dat met de eenvoudige selfmade basiskennis die ik in huis heb, een stap te ver. Hopelijk komt dat ooit nog wel.
En onlangs, toegevend aan vernieuwingsdrang, de Asus access points die ik in gebruik had vervangen door de MikroTik hAP ax3.
Iedereen zegt altijd van MikroTik dat het te moeilijk is om het werkend te krijgen, dat is beslist niet waar.
Je kan evengoed van nul beginnen ook, maar voor mij is dat met de eenvoudige selfmade basiskennis die ik in huis heb, een stap te ver. Hopelijk komt dat ooit nog wel.
-
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 21 keer
- Bedankt: 34 keer
Hier zelf ook mikrotik in gebruik.
Deze op de kop getikt voor 100 euro 2dehands.
https://tweakers.net/pricewatch/1263483 ... nd-in.html
Heel tevreden van.
Klopt dat je het snel up en running krijgt maar wil je wat configureren ben je wel wat bezig .. en ik heb zelf een achtergrond in system engineering
.
Het is retestabiel.
Deze op de kop getikt voor 100 euro 2dehands.
https://tweakers.net/pricewatch/1263483 ... nd-in.html
Heel tevreden van.
Klopt dat je het snel up en running krijgt maar wil je wat configureren ben je wel wat bezig .. en ik heb zelf een achtergrond in system engineering

Het is retestabiel.
-
- userbase crew
- Uitgedeelde bedankjes: 221 keer
- Bedankt: 468 keer
- Recent bedankt: 2 keer
Een config via de quick setup is inderdaad direct in orde, maar dan gebruik je 5% van de mogelijkheden en kan je beter iets anders kopen lijkt mij. Wil je alle functionaliteit gebruiken is de straffe leercurve (en de zeer archaïsche webinterface) toch wel een feit.sandbert schreef: 1 maand geleden Iedereen zegt altijd van MikroTik dat het te moeilijk is om het werkend te krijgen, dat is beslist niet waar.
-
- userbase crew
- Uitgedeelde bedankjes: 213 keer
- Bedankt: 674 keer
- Recent bedankt: 3 keer
Opnsense (fork van pfSense) is idd super makkelijk voor de features die hij biedt; ben je echt geen netwerker, dan is alle leercurve wel een beetje een ding uiteraard.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
- Bedankt: 141 keer
Al jaar en dag fan van Ubiquiti (UDM Pro) oa. van eenvoud maar ook constante updates en nieuwe features.
Ook vanwege single management console (router, AP's, CAM's en VoIP).
Voorheen Mikrotik gehad maar dat vond ik toch een gedoe (en zelfs niet consistent over hun eigen hardware heen).
Ook vanwege single management console (router, AP's, CAM's en VoIP).
Voorheen Mikrotik gehad maar dat vond ik toch een gedoe (en zelfs niet consistent over hun eigen hardware heen).
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
- Bedankt: 75 keer
Het lijkt me waanzin om het zelf maar te overwegen. Het lijkt mij zelf een wel zeer dure oplossing. Niets in huis om te recuperen, wel best wat chinese brol tekoop waarvan ik niet echt een lange levensduur verwacht. Dan wellicht maar terugvallen op hun merch. Of is er een goedkopere oplossing die me geen fortuin kost aan elektriciteit.
-
- Administrator
Als je even rondkijkt op eBay kan je daar redelijk wat dingen vinden die zeker voldoen en minimaal stroomverbruik hebben.
Veel van de Wyse thin clients worden daarvoor gebruikt, maar gelijk welke mini pc kan er in weze voor dienen. Enige vereiste is 2 netwerkpoorten. Liefst Intel based.
Ik draai het zelf op een apu2e4. Verbruikt zeer weinig.
Veel van de Wyse thin clients worden daarvoor gebruikt, maar gelijk welke mini pc kan er in weze voor dienen. Enige vereiste is 2 netwerkpoorten. Liefst Intel based.
Ik draai het zelf op een apu2e4. Verbruikt zeer weinig.
-
- Plus Member
- Uitgedeelde bedankjes: 23 keer
- Bedankt: 11 keer
- Recent bedankt: 4 keer
voor een mini pci-slotje in een minipc/laptop zijn er plugin lan kaartjes beschikbaar ook
ik gebruik deze succesvol in enkele laptops dan hebben ze een extra bekabelde lan
wel realtek in mijn geval en wat slordig met het flatkabeltje dat er dan langsonderaan extra uitkomt
ik gebruik deze succesvol in enkele laptops dan hebben ze een extra bekabelde lan
wel realtek in mijn geval en wat slordig met het flatkabeltje dat er dan langsonderaan extra uitkomt