https://nl.sharkoon.com/product/16815
Daar staat minder dan 500GB aan clonezilla images op, en die wil ik overdumpen naar kleinere disken.
Als ik die images overduw met total commander naar een ouder 1 TB disk, die ook in die dock zit, en ik doe nadien een Synchronize disk, dan zijn er verschillen in de grootste bestanden per clonezilla dir. Ook WinDiff die veel trager is, toont dezelfde verschillen en ook enkel in de grootste bestanden.
Dit was initieel met twee verschillende 1 TB HDD's , maar die hadden 60k uur er op zitten, en gaven ook bepaalde smart errors:
Code: Selecteer alles
5 Reallocated_Sector_Ct 0x0033 100 100 010 Pre-fail Always - 4
9 Power_On_Hours 0x0032 087 087 000 Old_age Always - 67822
187 Reported_Uncorrect 0x0032 100 100 000 Old_age Always - 4
197 Current_Pending_Sector 0x0012 100 100 000 Old_age Always - 0
198 Offline_Uncorrectable 0x0030 100 100 000 Old_age Offline - 0
Mijn dock laat geen smart door, dus dan maar in een Linux systeem geduwd om met smartctl uit te lezen.
Dus initieel werd gedacht dat die smart errors de bit rot konden verklaren.
Maar een kleinere 500GB laptop HDD die amper gedraaid heeft, toont dezelfde fout, met dus de 3 TB en 500GB in één dock, en overdumpen via total commander.
Ik heb dan maar een H2testw er op gedraaid, die patterns schrijft en terugleest op de 500GB, en geen fouten gevonden na een paar uren testen.
Die test stressed dan wel maar één van de twee disken die in de dock zit.
Dus ofwel ontstaan het "data rot" als de dock op 2 schijven tegelijkertijd acties moet doen, of zit er een bug voor zeer grote files in total commander.
Ik ben nu dan maar via de standaard Windows File Explorer een copy paste aan het doen tussen de twee drives, en dan nog eens diffen met een paar tools, om uit te sluiten wat nu precies deze verschillen introduceert.
Ik ben al een kleine dag in doorlooptijd bezig om een kopie te maken van een paar belangrijke filezilla backups.