Verkrachtingszaak Leuven

Niet-technische onderwerpen of technisch-gerelateerde onderwerpen waar maatschappelijk debat over bestaat. Lees de extra regels in de sticky, aub!
Forumregels
1. De gedragsregels zijn ook hier van toepassing. We verwachten van iedereen in de eerste plaats respect voor de andere users
2. Er zal hier veel minder moderatie gebeuren op inhoud, maar wel meer moderatie op users. Dit betekent concreet dat we discussies in principe niet zullen afsluiten, users die geen zin hebben om de discussie verder te zetten, worden aangemoedigd om zelf de discussie te stoppen / negeren. Dit kan tot iets fellere discussie leiden, maar altijd met respect voor de mede-users!
Daar tegenover staat dat we users kunnen de toegang ontnemen uit dit subforum indien ze het naar ons afwegen te bont maken. Dit kan tijdelijk, dan wel definitief zijn en dit zal zonder enige verantwoording gebeuren
3. Indien u liever de topics uit dit forum niet ziet in de lijst van nieuwe posts, wordt dan lid van de groep "Opt out maatschappelijke uitdagingen in new posts" via deze link: ucp.php?i=167
4. Dit subforum mag op geen enkele manier een platform worden voor militanten / om duidelijk politiek te voeren. Userbase is en blijft een onafhankelijk forum met een duidelijke focus op technische onderwerpen
Ordon
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
Bedankt: 82 keer
Recent bedankt: 1 keer

Bericht

Dizzy schreef: 4 weken geleden Het is jammer dat men vaak moet herhalen want zelfs na de herhalingen heeft men blijkbaar nog niet gesnapt dat ik absoluut pro nuance ben.
Bedoel je dat de drie rechters van de correctionele rechtbank te Leuven, in dit geval, verkeerd genuanceerd hebben?

Wat denk je van het idee dat deze drie rechters over meer informatie beschikken betreffende deze situatie dan jijzelf?
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 359 keer
Bedankt: 519 keer
Recent bedankt: 3 keer
Te Koop forum

Bericht

DarkV schreef:Ik merk nochtans maar weinig van die nuance als ik je de persoon op hetzelfde niveau hoor zetten van andere verkrachters, duidelijk een hoge kans van recidive geeft en een straf wil opleggen die buiten enige proportie is in deze context... en dat ondanks de uitspraak van de rechter (maar blijkbaar acht je jezelf rechtvaardiger dan de rechter in dit geval).
Neen, je bewijst perfect mijn punt dat je niet leest wat ik schrijf. Ik heb al meermaals aangegeven dat die gast in DIT geval voor mij GEEN gewelddadige verkrachter is. Ook heb ik al gezegd dat ik GEEN strenge straf nodig acht in DIT geval. Is een behandeling te streng? Ik weet niet na hoeveel keer je het wel zal onthouden en uiteraard krijg je dan klachten over herhaling, tja.

Er is een hoge kans op recidive bij verkrachting, veel daders zijn trouwens ook slachtoffer geweest. Dat is een feit maar dat wil niet zeggen dat deze man het opnieuw zou doen maar ook niet dat hij het niet zou doen. Hij is ertoe in staat, dat staat wel vast.

De rechter heeft ook de verkrachting bevestigd of was dat een andere rechter. Mijn oordeel is niet veel strenger dan de rechter op de behandeling na en een betere communicatie. Mijn punt is hetzelfde als het slachtoffer maar die telt blijkbaar minder.
Bij dronken rijden is de bestuurder die dronken was in fout... hier veroordeel je de persoon die nuchter was omdat die per ongeluk op de verkeerde plaats was (en daarbij een stommiteit heeft begaan) !
Hier was de persoon die dronken was ook deels in fout, ze kon daardoor niet meer ingrijpen en legde haar lot in handen van de ander. Dat is geen strafbaar feit terwijl misbruik maken van de toestand van iemand anders en penetratie zonder toestemming dat wel zijn. Hij was NIET per ongeluk op de verkeerde plaats maar ging bewust naar een kot met haar in de toestand die duidelijk was voor de rechter op camerabeelden. Die stommiteit heet in de wet verkrachting, een slimme student als deze wist dat maar deed het toch. Je kan dat een stommiteit noemen maar niet iets dat je zomaar overkomt. Ik heb nog nooit onbewust iemand gepenetreerd, zelfs niet zat.

Als je zat in een wagen stapt weet je dat dit tegen de wet is en dat er straffen op staan, je weet dat rijden onder invloed kan leiden tot een ongeval met ernstige gevolgen. Je kan dat rijden onder invloed een stommiteit noemen maar het is niet iets dat je zomaar overkomt. Je hebt zelf gekozen om te rijden. De student koos om seks met iemand te hebben die geen toestemming kon geven, hij had andere opties.
En dat tegen de uitspraak van de rechter en vele experten in deze zaak... misschien moet je toch eens nadenken of je rancune een basis heeft ?
We zullen zien of er in beroep dezelfde beoordeling is maar welke rechter is dan de goede?

Tuurlijk is mijn mening beïnvloed door eigen ervaringen en ook ontzetting over dat in 2025 je je vrouw of dochter niet kan laten uitgaan zonder ongerust te zijn en een veel te hoge kans op dit soort "stommiteiten".

Ik ken helaas een aantal slachtoffers en zowat elke vrouw is wel eens in een situatie gekomen waarbij men vreesde dat het serieus uit de hand kan lopen. Ik vind dat niet normaal noch wens ik het te relativeren, liever zie ik dat men er wat aan probeert te doen. Mijn eigen vriendin heeft onlangs op haar werk moeten klagen bij HR omdat er een collega zijn grenzen niet wou bewaken ondanks dat hij meermaals een duidelijk "geen interesse" te horen kreeg. Ik wil niet dat dat verder gaat. En ja, dat is nodig want toxisch mannelijk gedrag is zelfs opnieuw "in".
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
Ordon
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

Ik begrijp dat je de twee onderstaande vragen nog niet beantwoord hebt.

Ordon schreef: 4 weken geleden
Dizzy schreef: 4 weken geleden Het is jammer dat men vaak moet herhalen want zelfs na de herhalingen heeft men blijkbaar nog niet gesnapt dat ik absoluut pro nuance ben.
Bedoel je dat de drie rechters van de correctionele rechtbank te Leuven, in dit geval, verkeerd genuanceerd hebben?

Wat denk je van het idee dat deze drie rechters over meer informatie beschikken betreffende deze situatie dan jijzelf?
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 349 keer
Bedankt: 478 keer
Provider

Bericht

Dizzy schreef: 4 weken geleden dat je niet leest wat ik schrijf..
Klopt helemaal, ik lees de hele lappen tekst niet meer.

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
NickG
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 43 keer
Bedankt: 43 keer

Bericht

DarkV schreef: 4 weken geleden In het geval van V29-M42 heeft men namelijk een verdovend middel in de dame haar bloed gevonden... dat kan je dus moelijk nog een "stommiteit" noemen of heeft iedere man dat tegenwoordig in z'n apothekerskastje staan thuis. Dit is dus wel degelijk verkrachting met voorbedachte rade wat mij betreft en dus van een totaal andere orde.
Dat vond ik niet terug in het artikel. De advocaat van V geeft aan dat ze mogelijks ook gedrogeerd is, maar ik zag verder niks van bewijs. Indien bewezen zou dat de zaak van een andere orde maken idd, maar dat lees ik dus niet.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 140 keer

Bericht

Dizzy schreef: 4 weken geleden Als je zat in een wagen stapt weet je dat dit tegen de wet is en dat er straffen op staan, je weet dat rijden onder invloed kan leiden tot een ongeval met ernstige gevolgen.
Ik ga hier nog een laatste keer op reageren... als je zat mee naar iemand z'n kot gaat dan weet je ook dat dit kan leiden tot een "ongeval met ernstige gevolgen"... cru gesteld is het dus eigen schuld dikken bult. Van iemand die ladder zat in een auto stapt wordt ook verwacht dat hij het toch niet doet dus dan kan men wat mij betreft van deze dame ook verwachten dat ze het niet doet.

Als die zatte dame in de vaart in Leuven valt gaan we ook de vaart niet voor de rechter dagen denk ik ? (al zijn we hier ook aan Amerikaanse toestanden dat we dit wel doen omdat de omheining niet perfect was en je er toch nog kon inspringen)

Misschien grof maar van twee dronken mensen kan je moeilijk nog veel verstandige dingen verwachten... is het daarom goed te praten wat hij gedaan heeft, vermoedelijk niet al was ik er niet bij en weet ik ook niet hoe "plezant" het op dat moment tussen beide was. Als je dan 's morgens terug wat nuchter bent en beseft dat je een "stommiteit" (beiden dus !) hebt begaan dan moet je wat mij betreft ook maar op de blaren zitten.

En verder is het aan de rechter om de context en strafmaat te bepalen... ik was er die nacht niet bij (maar voor mij en velen is het duidelijk dat dit niet de typische verkrachter is die het morgen opnieuw gaat doen, laat staan bij z'n patienten als hij ooit nog de kans krijgt z'n droom uit te oefenen door deze "stommiteit").
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

Bericht

Ik heb al aangegeven dat de vrouw niet zonder fout was, ze heeft door zichzelf in dergelijke toestand te brengen, in een positie gebracht die misbruik mogelijk maakte. Dit betekent echter geen vergoelijking van de daden van de man. Wat zij deed is wat sommigen een stommiteit zouden noemen maar niet strafbaar, wat hij deed was wel strafbaar en geen logisch gevolg. Het is niet omdat je iemand zat ontmoet dat je die moet misbruiken. Het was een bewuste keuze tegen iemand die niet kon kiezen.

De vrouw heeft het zelf gezocht en de dikke bult kan effectief volgen (victim blaming). Als vrouw uitgaan en drinken geeft mannen de gelegenheid om u te misbruiken en als vrouw moet je dat beseffen en zwijgen. Mannen kunnen zich later beroepen op stommiteiten en andere uitvluchten van hun verantwoordelijkheid.

We komen overeen over het feit dat van teveel drinken weinig goeds komt. Er bestaat echter wetgeving en die regelt wat de gevolgen zijn als iemand het niet plezant vond, een zware "onderdrijving" van de gevolgen. De tijd dat vrouwen maar moeten slikken en zwijgen is aan het veranderen maar de oude denkwijzen zijn hardnekkig. Vrouwen veilig laten uitgaan is nog altijd een moeilijke zaak dus.

Het is inderdaad aan de rechter om te oordelen en hij zal gelukkig geen rekening houden met wat jij en ik erover denken. Voor mij is daarbij de kous af.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

Bericht

Om maar te duiden dat dit wel degelijk een ernstig en courant probleem is en blijft enkele berichten die onlangs de media haalden:
- Meer dan 3 jaar cel voor Antwerpse cafébaas die vrouwen na sluitingstijd verkrachtte en aanrandde
- Jobstudent café Zeezicht blijft aangehouden (met enkelband) na beschuldigingen van verkrachting, contactverbod met 5 vrouwen

Vrouwen zat voeren en daarna misbruiken is niet zo'n zeldzaamheid en verdient daarom meer aandacht.
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 58 keer
Bedankt: 505 keer
Te Koop forum

Bericht

Vrouwen mensen zat voeren en daarna misbruiken is niet zo'n zeldzaamheid en verdient daarom meer aandacht.

het is niet omdat het bij vrouwen meer geroepen zal worden, dat het enkel bij vrouwen voorvalt.
Mortov Molotov
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 94 keer
Bedankt: 32 keer

Bericht

Dizzy schreef: 2 weken geleden - Meer dan 3 jaar cel voor Antwerpse cafébaas die vrouwen na sluitingstijd verkrachtte en aanrandde
- Jobstudent café Zeezicht blijft aangehouden (met enkelband) na beschuldigingen van verkrachting, contactverbod met 5 vrouwen
Veroordeeld obv. dezelfde wetgevingen, maar laten we eerlijk zijn: beide feiten zijn veel zwaarder en bij deze is effectief duidelijk sprake van verkrachting. Die student in Leuven is juridisch, volgens de huidige wetgeving, een verkrachter. Terwijl hij dat m.i. totaal niet is.
Aan vriendschappelijk verleend advies op dit forum kunnen geen rechten worden ontleend :wink:
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

Bericht

Het verschil is dat in de ene zaak de vrouw zelf teveel gedronken heeft en hier de mannen gepland de vrouwen zatgevoerd hebben met het oog op verkrachting. De intentie is dus een verzwarende factor. Bovendien gaat het om meerdere feiten.

Voor de beoordeling hebben we rechters en de wet en deze is duidelijk, geen toestemming is verkrachting. In al deze gevallen kon de vrouw geen toestemming geven.

Het gaat inderdaad niet alleen om vrouwen bij verkrachting maar ze maken wel de meerderheid uit. Mannen zijn de meerderheid in cafés maar berichten over verkrachting van zatte mannen op deze schaal ben ik nog niet tegen gekomen. Ik betwijfel ook of mannen zo licht over de feiten zouden gaan als ze op een morgen wakker worden met erg veel pijn aan hun gat langs de breed glimlachende ober van de avond ervoor.
on4bam
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 285 keer
Bedankt: 545 keer
Recent bedankt: 9 keer
Provider

Bericht

Dizzy schreef: 2 weken geleden en hier de mannen gepland de vrouwen zatgevoerd hebben
Ik weet niet hoe het bij jou zit maar als ik niet wil drinken dan drink ik niet. Je kan mij dan ook niet "zatvoeren".
Bye, Maurice
https://on4bam.com
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

Bericht

Dat is persoonlijk, iedereen heeft ook een andere limiet. Ik weet dat ik niet goed tegen alcohol kan dus ik zal niet teveel drinken. Dat heb ik ook moeten leren :)

Deze zaken zijn echter anders want hier is het met een duidelijk doel om misbruik te maken van personen. Eens er genoeg alcohol in het spel is werken limieten minder en is het gewoon moeilijker om zaken correct in te schatten. Iemand die niet zat is, kan dat misbruiken door u drank te blijven serveren tot je uiteindelijk helemaal weg bent. Die barmannen zijn bovendien zeer ervaren op dat gebied en zullen beter herkennen in welke staat iemand is, zeker als die persoon er al meermaals geweest is. Dat is puur misbruik van de positie en vertrouwen.

De student kon nog inbrengen dat hij een oprechte interesse had in de vrouw maar bij de barmannen is het een systeem dat ze op meerdere vrouwen toegepast hebben. Ook het feit dat ze de vrouwen tot na sluitingstijd bij zich hielden is een teken dat het een bewuste strategie is.

Ik vind het echt walgelijk dat er dus mensen rondlopen, en het zijn hier al enkele gevallen op korte tijd, die deze situatie misbruiken of zelfs veroorzaken om nadien anderen te misbruiken. Daar komt nog bij dat velen geen aangifte doen uit schaamte of omdat men er toch weinig aan doet. Daarom zijn deze veroordelingen belangrijk. Sommigen hebben dat blijkbaar nodig helaas.
Ordon
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

In het nieuwe Strafwetboek zijn de straffen "iets anders" vastgelegd.
Voor verkrachtingszaken naar beneden in vergelijking met heden.

Magistraten in debat met andere professionals van het strafrecht: ‘Het is fout om te denken dat een langere celstraf meerwaarde heeft’
Elke maand komen er vijfhonderd extra gedetineerden bij in onze nu al meer dan overbevolkte gevangenissen.
Op een conferentie keken magistraten zaterdag in de spiegel:
‘Wij straffen in België te streng. In vergelijking met buurlanden, in elk geval.
Bron: De Morgen

België heeft dan ook veel meer langgestraften in de gevangenissen zitten dan Nederland, Duitsland, Frankrijk, Denemarken,...
En bijgevolg overvolle gevangenissen.
Niet dat de inwoners van al deze landen dermate verschillend zijn.

Minister van Justitie Annelies Verlinden: 'Zonder inspanningen blijven onze gevangenissen recidivismefabrieken'

Er is dus nog wat werk aan die "recidivismefabrieken".
Emile51
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 236 keer
Bedankt: 14 keer

Bericht

Ordon schreef: 2 weken geleden En bijgevolg overvolle gevangenissen.
Ter info: https://factcheck.vlaanderen/factcheck/ ... r-illegaal
Ordon
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

Die dertig procent is er ooit veertig geweest.
Een beetje beterschap...
Maar, hey, ja, over dat grote percentage "mag" niet "teveel" gesproken worden.
Nochtans zijn het feiten.

Een overrepresentatie die men onderbelicht houdt.
heist_175
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 408 keer
Bedankt: 793 keer
Recent bedankt: 8 keer

Bericht

Ordon schreef: 2 weken geleden Maar, hey, ja, over dat grote percentage "mag" niet "teveel" gesproken worden.
Huh?
Telkens het over overbevolking in gevangenissen gaat, komt dit feit mee.
Vandaar dat je meer diplomatiek personeel nodig hebt, om andere landen "aan te manen" hun veroordeelde onderdanen terug te nemen.

https://www.standaard.be/binnenland/vla ... 18621.html
https://www.standaard.be/binnenland/aan ... 75830.html
https://www.standaard.be/nieuws/meer-da ... 04704.html
Vorig jaar was de gemiddelde kost per gedetineerde 149,38 euro per dag, of zo’n 177 miljoen euro in totaal. In november bedroeg die kost 131, 27 euro per dag, maar die kan nog stijgen tegen het einde van december, waarschuwt het kabinet-Van Quickenborne.
Kortere en efficiëntere procedures voor de identificatie en de ­terugkeer van mensen zonder verblijfsrecht zijn de inzet van een hernieuwd partnerschap tussen België en Marokko. Begin december vond daarover een eerste overleg plaats in Rabat, zegt Tierens. ‘Een aandachtspunt zijn de personen die misdrijven tegen de openbare orde hebben gepleegd.’
Ook de opsplitsing per nationaliteit is gewoon vrijelijk beschikbaar
https://justitie.belgium.be/sites/defau ... 023_NL.pdf
Afbeelding

Het is niet omdat iemand het niet weet, dat het niet in de media verschijnt of dat er geen duidelijke rapportering over is.
Ordon
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

Ik heb niet gezegd dat er geen cijfers zijn.

Drie artikeltjes in een flut gazet: ja, iedereen zijn gedacht of dat veel is.
De gedetineerde Belgen opsplitsen, met of zonder migratieachtergrond achtergrond, ligt nog wat gevoeliger...
Cijfers?

In Nederland publiceert men de volledige dataset (dd 23/09/2024): Gedetineerden; geslacht, leeftijd en migratieachtergrond 2005-2022.
Waarom zou Nederland dat nu toch doen? :roll:

Belgische politieke partijen die er uitgebreid over spreken, nja, ook dun gezaaid.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

Bericht

Eén kans op 100 op een veroordeling maar we zijn te streng :bang:

Dat de gevangenissen vol zitten betekent niet dat criminaliteit niet meer dient behandeld en aangepakt te worden. Wel mag heel ons systeem wel eens herbekeken worden. Er zitten ook teveel mensen in de cel die er niet moeten zitten waardoor er geen plaats meer is voor anderen.

Het systeem van opsluiten en laten wegrotten is ook niet echt wat we nodig hebben. Die mensen komen terug vrij en moeten dan niet afgestudeerd zijn aan de univ van de criminaliteit maar terug een plaats kunnen innemen.

En er is nog heel veel ruimte tussen een gevangenisstraf en een veroordeling met straf. Een straf kan ook een boete zijn, gemeenschapswerk, een verplichte behandeling,...

In het geval van verkrachting, zeker opeen georganiseerde en systematische manier zoals de barmannen, is een gevangenisstraf wel degelijk een manier om de maatschappij te beschermen. Het recidive is er ook redelijk hoog omdat deze personen vaak een afwijkende seksuele moraal hebben. Een behandeling zou zo goed als altijd gepast zijn.

zelf ken ik toevallig een aantal mensen die werken voor een justitiehuis en ze begeleiden veroordeelden. Ze moeten dan een rapport opstellen dat als basis dient om een eventuele (vervroegde) vrijlating mogelijk te maken. Ze hebben al helaas meegemaakt dat iemand die voorbeeldig was tijdens de opvolging zeer snel na de vrijlating gewoon opnieuw een verkrachting deed, zelfs met dodelijke afloop.