Leerkrachten zonder smartphone klagen digitale lerarenkaart aan: “Zelfs voor Itsme en Whatsapp is er een alternatief”

Niet-technische onderwerpen of technisch-gerelateerde onderwerpen waar maatschappelijk debat over bestaat. Lees de extra regels in de sticky, aub!
Forumregels
1. De gedragsregels zijn ook hier van toepassing. We verwachten van iedereen in de eerste plaats respect voor de andere users
2. Er zal hier veel minder moderatie gebeuren op inhoud, maar wel meer moderatie op users. Dit betekent concreet dat we discussies in principe niet zullen afsluiten, users die geen zin hebben om de discussie verder te zetten, worden aangemoedigd om zelf de discussie te stoppen / negeren. Dit kan tot iets fellere discussie leiden, maar altijd met respect voor de mede-users!
Daar tegenover staat dat we users kunnen de toegang ontnemen uit dit subforum indien ze het naar ons afwegen te bont maken. Dit kan tijdelijk, dan wel definitief zijn en dit zal zonder enige verantwoording gebeuren
3. Indien u liever de topics uit dit forum niet ziet in de lijst van nieuwe posts, wordt dan lid van de groep "Opt out maatschappelijke uitdagingen in new posts" via deze link: ucp.php?i=167
4. Dit subforum mag op geen enkele manier een platform worden voor militanten / om duidelijk politiek te voeren. Userbase is en blijft een onafhankelijk forum met een duidelijke focus op technische onderwerpen
heist_175
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 408 keer
Bedankt: 793 keer
Recent bedankt: 8 keer

Bericht

Area57 schreef: 1 maand geleden Dat die app toegang moet krijgen tot ondere andere microfoon en camera van de smartphone is dat geen privacy risico?
En wat als je die toegang niet geeft?
Boem?
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 349 keer
Bedankt: 478 keer
Recent bedankt: 3 keer
Provider

Bericht

Dan kan je de app niet gebruiken en heb je de 'service' niet, maar je hebt die nodig voor je werk. een beetje catch 22, niet ?

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
cadsite
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 233 keer
Bedankt: 502 keer
Provider
Te Koop forum

Bericht

Ik zie de paniek niet...
Afbeelding
meldingen staan aan omdat ik op die manier kan zien of er lerarendagen zijn.
Locatie staat op "toestaan bij gebruik van de app". Ideaal om te zien of er iets in de buurt is als je in een stad bent die je niet kent.
Camera is enkel nodig om je foto op de 'klantenkaart' te zetten, dus die staat uit bij mij en microfoon ook, geen idee waarom ze dat denken nodig te hebben.
Maar zoals je het hier ziet, zo kan je het instellen en de app perfect gebruiken.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 140 keer

Bericht

cadsite schreef: 1 maand geleden geen idee waarom ze dat denken nodig te hebben
Iedere Android app vraagt toch steeds alles... haast nooit anders geweten.
heist_175
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 408 keer
Bedankt: 793 keer

Bericht

DarkV schreef: 1 maand geleden Iedere Android app vraagt toch steeds alles
Geen idee waar je op doelt, maar de apps die ik gebruik vragen enkel wat ze nodig hebben :).
En periodiek review ik de toegestane permissies.
streulma
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 68 keer
Te Koop forum

Bericht

Leerkrachten zonder smartphone halen slag thuis en bekomen terug een papieren versie van de lerarenkaart:

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2025/04/23 ... hone-klac/
cadsite
userbase crew
userbase crew
Provider
Te Koop forum

Bericht

We zien nu bijvoorbeeld dat deelfietsen of -auto's enkel via een app gehuurd kunnen worden. Dat kan niet en we gaan hier verder een punt van blijven maken.
Wat is 't volgende...
"We zien mensen met een eigen auto, die kunnen gemakkelijker ergens geraken, dat is discriminatie" :roll:
zorka
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 9 keer
Te Koop forum

Bericht

We hebben alvast de Facebookgroep 'SmartphoneFree' opgericht om gelijkgestemden te verenigen en problemen aan te kaarten."
Ik vind dit niet kunnen. Ik wil Facebook vrij door het leven kunnen gaan, Mensen die er bewust voor kiezen om zonder Facebook te leven, moeten van dezelfde voordelen kunnen genieten als andere mensen :angel:
cadsite
userbase crew
userbase crew
Provider
Te Koop forum

Bericht

Komaan, stuur hen een gele briefkaart met jouw grieven op! :twisted: :twisted: :lol:
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 58 keer
Bedankt: 505 keer
Recent bedankt: 1 keer
Te Koop forum

Bericht

cadsite schreef: 2 weken geleden
We zien nu bijvoorbeeld dat deelfietsen of -auto's enkel via een app gehuurd kunnen worden. Dat kan niet en we gaan hier verder een punt van blijven maken.
Wat is 't volgende...
waarom zou je een app moeten hebben om een fiets of auto te huren ?
net zoals je (in theorie) nog kan parkeren door aan de automaat te betalen (ik zeg in theorie, dus als die werkt en je hem kan vinden enzo),
zou dat evengoed voor deelfietsen & auto's moeten mogelijk zijn (en voor de bpost lockers, bijvoorbeeld)

anders heb je straks geen chinese bloatware op je telefoon, maar wel 256g aan storage voor elke aparte individuele app waar je bijhorend een account voor moet hebben, die vervolgens nog eens kan gelekt worden, om 1x per jaar even 1 ding te kunnen doen.
en oja, dan ben je natuurlijk dat paswoord vergeten en kan je dat niet.

dus ik deel zeer zeker het "ook zonder een app/smartphone moet het kunnen" sentiment. (voor parkeren is dat er -in theorie, alweer- wel: ofwel de app, ofwel aan de paal, ofwel met sms)

ik zie het bij onze gemeente trouwens ook steeds meer:
"je moet het maar via internet doen, en als je bij ons een afspraak wil... das dan 4 maanden wachten."
klacht over de wachttijd? vul het formuliertje online maar in"
...
(en nee, onze taksen zijn er niet lager op geworden, want ze moeten natuurlijk het nieuwe, grotere, niet-meer-open-zonder-afspraak stadhuis nog afbetalen)
cadsite
userbase crew
userbase crew
Provider
Te Koop forum

Bericht

Begin er niet aan hé...
Deelvervoer huren is huren van een privé firma. Die mensen bieden aan, aan de voor hen meest voordelige methode.
Kosten efficiënt werken, weet je wel? Een auto huren is geen mensenrecht hé.
Los daarvan, ik heb net een camionette gehuurd zonder app. Er zijn dus alternatieven.

Parkeren is op openbaar domein, dat is iets heel anders.
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

Bericht

en dit ging origineel over een wijziging van de voorwaardes waaraan iemand begonnen is (als je begint met firmawagen en het is een full-option audi, en het jaar erna zeggen ze hier is een, ikzegmaar, nissan leaf zonder opties, dan ben je ook niet content, al heb je nog steeds 4 wielen onder je gat)

dus ik ben het gewoon met die mens zijn klacht eens, op een aantal vlakken.

dat hij nu doorgaat om het verder aan te kaarten is zijn goed recht, en ik gun hem dat, want ik zie wel degelijk een probleem met dat alles enkel nog maar met appjes gaat kunnen.
en dat gaat dan niet enkel om "het niet meer kunnen leven zonder smartphone, want...." maar ook over (cyber)veiligheid en co.

maargoed, ik ga de discussie niet blijven voeren, want ik weet dat die toch meestal op dovemansoren valt (je hebt een duidelijk voor-kamp en duidelijk tegen-kamp, en geen van beide zijn echt flexibel... en daar steek ik liever niet teveel moeite in)
Sanatax
Member
Member
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 4 keer
Provider

Bericht

cadsite schreef: 2 weken geleden Begin er niet aan hé...
Deelvervoer huren is huren van een privé firma. Die mensen bieden aan, aan de voor hen meest voordelige methode.
Kosten efficiënt werken, weet je wel? Een auto huren is geen mensenrecht hé.
Verschillende deelinitiatieven worden gesubsidieerd door lokale overheden, of regionale overheden hebben er participaties in. Blue-bike is zelfs volledig in handen van De Lijn.
Int + Tel + TV: Scarlet Trio
Mobiel: Neibo Mix Budget
cadsite
userbase crew
userbase crew
Provider
Te Koop forum

Bericht

Zo zwart-wit wil ik het niet stellen hoor.
Ik versta heel goed dat er een rem gezet moet worden op de digitalisering.
Ik was zelf grote tegenstander (en nog steeds) van het 'laptop op school' gedoe.
Alleen vind ik dat ze nu wat doorslaan. Eisen dat een private firma hun processen moet aanpassen voor hen vind ik inderdaad een brug te ver.
Moeten ze de auto's dan uitvoeren met een aangevezen 'smartlock'? Want, stel dat er misschien wel eens 1 iemand zonder smartphone een auto zou willen huren.

De vraag stellen of een smartphone per definitie de oplossing is vind ik een heel goed idee. Alleen moet je op vele vlakken durven toegeven dat dit effectief het geval is.
Sanatax
Member
Member
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 4 keer
Provider

Bericht

Splitter schreef: 2 weken geleden waarom zou je een app moeten hebben om een fiets of auto te huren ?
net zoals je (in theorie) nog kan parkeren door aan de automaat te betalen (ik zeg in theorie, dus als die werkt en je hem kan vinden enzo),
zou dat evengoed voor deelfietsen & auto's moeten mogelijk zijn (en voor de bpost lockers, bijvoorbeeld)
Uiteraard zijn er oplossingen, zoals het gebruik van de MOBIB-kaart, ooit gepromoot als 'de integrale toepassing voor al je mobiliteitsoplossingen'.

Cambio en Blue Bike hebben echter de MOBIB-integratie stopgezet, waardoor het enkel nog mogelijk is via de smartphone auto's en fietsen te ontlenen. Gebruiksvriendelijker is het er niet op geworden, want je moet meer stappen doorlopen, dan dat je gewoon je kaart scande.

Ik denk na om mijn abonnement stop te zetten omdat ik merk dat ik geen gebruik meer maak van het fietsdeelsysteem. Enerzijds omdat omdat het te omslachtig is, en anderzijds omdat ik niet altijd een smartphone bij de hand heb.
Int + Tel + TV: Scarlet Trio
Mobiel: Neibo Mix Budget
warpozio2
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 11 keer

Bericht

Voorbeeld dat wel werkt.
Joyn heeft een app en een klassieke kaart. Ik gebruik beiden al lang door elkaar zonder probleem.
marzman
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 77 keer
Bedankt: 10 keer

Bericht

Die lerarenkaart is toch ook niet verplicht? Het is alleen dat ze korting krijgen? Dan doen ze dat toch niet als ze dat niet willen.

Ik kan mijn werk niet eens meer doen zonder mijn smartphone (2weg verificaties), niemand die er over klaagt.
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

Bericht

2fa kan je ook op veel andere manieren dan je smartphone (password manager, yubikey, .....)

en de kaart is niet verplicht, dat is ook nooit het punt geweest.
het punt was dat het nu ineens verplicht was een app op een smartphone te hebben (dus én een smartphone én een app verplichten) om diezelfde functionaliteiten (die voorheen gewoon via een kaart beschikbaar waren) te kunnen terugkrijgen.

een voorbeeld in tech: DJI
zij EISEN dat je hun actioncams activeert, via een app, op een smartphone.

maar:

- de smartphone moet ondersteund zijn (dus niet "zomaar een smartphone")
- je moet een account maken (dus niet "ik koop x en kan het gebruiken" - neenee, je moet ook nog een account maken en akkoord gaan met hun terms of service)

dus, op een gegeven moment, zelfs als je je dus bij die eisen neerlegt (wat enorm negatief is voor zowat alles, want planned obsolescene, en privacyschendingen),
ga je met een device zitten dat je een keer reset voor een of andere reden.... en dan de vuilbak kan ingooien, omdat de app niet meer werkt om whatever reason,
en je het toestel dus niet meer kan (her)activeren

het iedereen naar apps sturen is heel erg leuk, maar dan krijg je straks dus ook de situatie zoals je nu met games (hi sony) ziet: "you bought it, but that doesn't mean you own it"
marzman
Premium Member
Premium Member

Bericht

Je kan het ook niet gebruiken. Je hebt ook deelfietsen die werken met een app. Bpost lockers zonder display werken alleen met een app, bij de Lidl mis je hun aanbiedingen zonder de app, en de leraren missen kortingen.

Alternatieven zijn: lopen, afhaalpunt, drone van een ander merk, meer betalen.
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

Bericht

je zegt 'alternatieven' maar dat is niet altijd waar, en al helemaal niet altijd vergelijkbaar.
bv: je gaat altijd naar brussel met de trein, je hebt geen wagen, en woont in the middle of nowhere.
dan kan je nog steeds met de fiets naar brussel (vertrek gewoon op tijd)..... dus je kan dat "een alternatief" noemen, maar het is niet realistisch.

in het geval van die lerarenkaart was dat al JAREN een bestaande kaart, en beslissen ze opeens gewoon "vanaf dit (kalender?)jaar niet meer",
dat is iets heel anders dan "het niet gebruiken", dat is "het verliezen tenzij je je eigen waardes opgeeft"

en ja, dat kan prima (we doen het constant, onze privacy afgeven voor dat extra laagje comfort, of spam accepteren voor die euro extra korting, of -zoals hier velen zouden doen- gewoon slikken dat het "alweer een app is, en je een smartphone die compatibel is moet hebben of gewoon weer wat voordeel in het leven verliest")

en dat is de grotere tendens waar het om draait (voor mij): hoeveel moet je slikken vooraleer je mag zeggen van "he, dit is niet normaal meer",
en niet "vooruitgang" of "comfort" of "voor het goedkoper te maken" of de klassieke "think of the children" of eender welke andere BS die men lult om je toch maar wat meer te doen slikken.

het is slikken of spuiten, en de spuiters worden momenteel nog teveel uitgelachen... maar vergeet niet dat men ooit zei "ik wil niet getrackt worden", en men nu met een smartphone altijd getrackt is "want dat is zo handig", en dat de anpr-camera's "die enkel voor nummerplaatherkenning dienen mijnheer" ook toch wel degelijk in staat zijn -en nu stilaan gepusht worden om- effectief de bestuurders gewoon te tracken & overtredingen -zoals gsm gebruik achter het stuur, wat dus wil zeggen constant alle mensen in wagens filmen- vast te stellen.

het is dus "voor uw voordeel, natuurlijk" tot je het geslikt hebt en het "u heeft toch niets te zeggen" geworden is.
maar laten we het opbouwen van die chinese muur vooral negeren tot die er staat, zodat we er vol met de bek tegenaan kunnen lopen.

(en ja, dat is -momenteel- nog wat "overdreven", als in we zijn onderweg maar nog net niet daar- maar als iedereen elk klein stapje slikt, en tegenstand weglacht, dan is die muur sneller gebouwd dan dat je denken zou)
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 315 keer
Bedankt: 99 keer
Recent bedankt: 2 keer

Bericht

Splitter schreef: 2 weken geleden (en ja, dat is -momenteel- nog wat "overdreven", als in we zijn onderweg maar nog net niet daar- maar als iedereen elk klein stapje slikt, en tegenstand weglacht, dan is die muur sneller gebouwd dan dat je denken zou)
:thumbs:

De "oplossing" is ook redelijk eenvoudig => bewust geen smartphone (en neem er de vermeende nadelen met de glimlach bij).
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 359 keer
Bedankt: 519 keer
Te Koop forum

Bericht

De oplossing voor alle mobiliteitsproblemen is dan ook eenvoudig, gebruik paard en kar of ga te voet :)
Laatst gewijzigd door Dizzy 2 weken geleden, in totaal 1 gewijzigd.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
warpozio2
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 11 keer

Bericht

Ze hebben dat miniem probleem van de lerarenkaart gewoon slecht aangepakt.
Geef ze gewoon de optie om voor 10€ of 20€ een kaart te laten printen. (kaart, verwerkingskosten, postkosten)
Veel laadpas providers vragen toch ook zulk een vergoeding om je laadkaart te verkrijgen.
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

Bericht

Dizzy schreef: 2 weken geleden De oplossing voor alle mobiliteitsproblemen is dan ook eenvoudig, gebruik paard en kar of ga te voet :)
of zorg gewoon voor spreiding ipv allemaal op elkaars kont in brussel te willen zitten omdat ze daar wat meer reclame aan de muur kunnen hangen voor de voorbijkomende vliegtuigjes
marzman
Premium Member
Premium Member

Bericht

ivob schreef: 2 weken geleden :thumbs:

De "oplossing" is ook redelijk eenvoudig => bewust geen smartphone (en neem er de vermeende nadelen met de glimlach bij).
Je kan ook gewoon een smartphone alleen voor dit gebruiken en hem daarna weer uitzetten en in een kast leggen. Dan zal er niet veel data op staan als dat het probleem is. De reader van je bank ligt ook in een la waarschijnlijk.
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

Dat kan ook maar lijkt me dan een redelijk dure oplossing?
De readers van de banken liggen - gezien ik ze hoogst zelden gebruik - inderdaad in de kast.
Soit, het is aan ieder om telkens de voor- en nadelen tegen elkaar af te wegen en daar dan de persoonlijke conclusies uit te trekken. Ik laat me bv. ook geen Lidl app opdringen en het gevolg is dan dat ik producten waar je in de Lidl alleen korting op krijgt via hun app (die je koopgedrag registreert) niet koopt of iets meer voor betaalt.
Dizzy schreef: 2 weken geleden De oplossing voor alle mobiliteitsproblemen is dan ook eenvoudig, gebruik paard en kar of ga te voet :)
Dat betwijfel ik.
Ik vermoed dat paard en kar niet minder plaats innemen dan een ander voertuig en ze er doorgaans langer over doen om eenzelfde afstand te overbruggen. Je gaat er de mobiliteitsproblemen dus niet mee oplossen.

On topic, wie problemen ziet in het verplichte gebruik van een smartphone kan best zonder smartphone door het leven gaan maar dient er dan de nadelen ook bij te nemen. Aan ieder voordeel kleven nadelen en omgekeerd.
De afweging is een persoonlijke keuze. Net zoals wie overweegt te voet te gaan daar voor- en nadelen van zal ondervinden.
Laatst gewijzigd door ivob 2 weken geleden, in totaal 1 gewijzigd.
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

Bericht

marzman schreef: 2 weken geleden Je kan ook gewoon een smartphone alleen voor dit gebruiken en hem daarna weer uitzetten en in een kast leggen. Dan zal er niet veel data op staan als dat het probleem is. De reader van je bank ligt ook in een la waarschijnlijk.
die kaartlezer van de bank krijg ik wel gratis van de bank, ik vermoed niet dat klasse je een gratis smartphone gaat geven voor hun appje :)

Toegevoegd na 1 minuut 6 seconden:
ivob schreef: 2 weken geleden Ik vermoed dat paard en kar niet minder plaats innemen dan een ander voertuig en ze er doorgaans langer over doen om eenzelfde afstand te overbruggen. Je gaat er de mobiliteitsproblemen dus niet mee oplossen.
de kans dat een paard in het gat van een ander paard zal rijden, is daarentegen wel kleiner, veronderstel ik
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

We wijken af maar een kaartlezer krijg je bij elke bank ook niet altijd gratis.
De kost is al verrekend in hun verdienmodel.

Wat betreft klasse en de smartphone volg ik je maar slechts gedeeltelijk.
Je bent als leerkracht blijkbaar helemaal niet verplicht een kortingskaart aan te vragen noch te gebruiken?
Krijg je ze zover dat ze meegaan in je verhaal om het terug op papier te doen is dat uiteraard mooi meegenomen.
Sol Invictus!
VeterisVulpes
Member
Member
Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
Bedankt: 5 keer
Provider

Bericht

Ik ben al jaren actief in het onderwijs: nee, de lerarenkaart is absoluut niet verplicht.

Vroeger kreeg het onderwijspersoneel dat automatisch via het tijdschrift Klasse thuis. Enorm gemakkelijk: gratis en voor niks in je brievenbus.

Enkele jaren geleden besloot men bij Klasse om dit niet meer per post op te sturen. Het onderwijspersoneel kon de lerarenkaart zelf gaan ophalen in een deelnemende bibliotheek. Via de website van Klasse kon je als leerkracht ontdekken in welke bibliotheek je lerarenkaart klaar lag.

Echter bleven er heel veel kaarten liggen bij de bibliotheken. Zoals al aangegeven: het bezit ervan is absoluut niet verplicht. Het tonen van je lerarenkaart kan je wel voordelen / kortingen geven. Via de website lerarenkaart.be kan het onderwijspersoneel nakijken welke voordelen ze met de lerarenkaart hebben en bij welke partijen.
Heel concreet: de meeste voordelen zijn niet zo heel bijzonder. De laatste keer dat ik mijn lerarenkaart gebruik heb, was voor een aankoop bij Apple. Verder heb ik er in al die jaren zelden gebruik van gemaakt.
Albert Peetermans
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
Bedankt: 15 keer

Bericht

Bwa ... bij een bekende Internetprovider kreeg (krijg?) je enkele euro's korting per maand met je lerarenkaart.
Bij de krant "De Tijd" heeft het ons al honderden euro's opgebracht. Ook andere kranten geven kortingen (HLN bv. -30%)
DATS 24 enzovoort ...