Browseroorlog uitdaging voor webbuilders en e-marketeers
Geplaatst: 03 feb 2005, 20:23
AOL plant voor midden februari de bèta-lancering van een nieuwe Netscape browser. ‘Unique Selling Point’ van de browser worden voorzieningen die de surfer moeten beschermen tegen ‘kwaadaardige’ code, zeg maar een browser met ingebouwde security features.
Met die insteek speelt AOL uiteraard handig in op de veiligheidsinbreuken die met de regelmaat van een klok worden losgelaten op het Microsoft Explorer platform. En allicht kijkt men bij AOL ook met interesse toe op het succes van Mozilla Firefox, de op open broncode gebaseerde browser die sinds zijn lancering eind vorig jaar meer dan 22 miljoen keer werd gedownload en – eveneens met ingebouwde securityvoorzieningen - aan de dominante positie van Explorer knabbelt.
Een analyse van de bezoekersgegevens van DigiMedia leert zo dat Internet Explorer in het laatste kwartaal van vorig jaar goed was voor 89,27 % van alle bezoekers op onze site en Mozilla voor 7,21 %. In de eerste maand van dit jaar was dat respectievelijk 87,22 % en 9,11 %. Apple is derde met om en bij 2 %, Netscape vierde met iets meer dan 1 %. Aan het huidige ritme is het allicht slechts een kwestie van maanden vooraleer Mozilla de kaap van de 10 % rondt. Ondertussen doen overigens hardnekkige geruchten de ronde dat Google (ja, alweer Google) zou aan een eigen browser werken: het bedrijf huurde recent twee ontwikkelaars van de ‘Mozilla Fondation’ in.
Het toenemende succes van de Explorer-alternatieven baart overigens kopzorgen voor zowel webontwikkelaars als marketeers: de design van een website durft in pakweg Firefox al eens af te wijken van wat de surfer in Explorer te zien krijgt (ondermeer door de tabellen en slecht afgebroken lange woorden in teksten) en bovendien schakelen de veiligheidsvoorzieningen in de Mozilla-gebaseerde producten diverse technologieën uit, zoals JavaScript en cookies, wat dan weer problemen oplevert voor de marketeers die niet langer de efficiëntie van hun campagnes kunnen ‘tracken’.
Bron: Digimedia
Met die insteek speelt AOL uiteraard handig in op de veiligheidsinbreuken die met de regelmaat van een klok worden losgelaten op het Microsoft Explorer platform. En allicht kijkt men bij AOL ook met interesse toe op het succes van Mozilla Firefox, de op open broncode gebaseerde browser die sinds zijn lancering eind vorig jaar meer dan 22 miljoen keer werd gedownload en – eveneens met ingebouwde securityvoorzieningen - aan de dominante positie van Explorer knabbelt.
Een analyse van de bezoekersgegevens van DigiMedia leert zo dat Internet Explorer in het laatste kwartaal van vorig jaar goed was voor 89,27 % van alle bezoekers op onze site en Mozilla voor 7,21 %. In de eerste maand van dit jaar was dat respectievelijk 87,22 % en 9,11 %. Apple is derde met om en bij 2 %, Netscape vierde met iets meer dan 1 %. Aan het huidige ritme is het allicht slechts een kwestie van maanden vooraleer Mozilla de kaap van de 10 % rondt. Ondertussen doen overigens hardnekkige geruchten de ronde dat Google (ja, alweer Google) zou aan een eigen browser werken: het bedrijf huurde recent twee ontwikkelaars van de ‘Mozilla Fondation’ in.
Het toenemende succes van de Explorer-alternatieven baart overigens kopzorgen voor zowel webontwikkelaars als marketeers: de design van een website durft in pakweg Firefox al eens af te wijken van wat de surfer in Explorer te zien krijgt (ondermeer door de tabellen en slecht afgebroken lange woorden in teksten) en bovendien schakelen de veiligheidsvoorzieningen in de Mozilla-gebaseerde producten diverse technologieën uit, zoals JavaScript en cookies, wat dan weer problemen oplevert voor de marketeers die niet langer de efficiëntie van hun campagnes kunnen ‘tracken’.
Bron: Digimedia