FB7530AX Online meter

Wil je iets weten over de hardware van een computer? Draait je CPU fan niet meer? Je printer wil niet meer mee?
Dan moet je hier zijn.
on4bam
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 285 keer
Bedankt: 552 keer
Recent bedankt: 13 keer
Provider

Bericht

Hi,

Ik merk, voor de tweede keer dat mijn FB 7530AX het datavolume niet bijgehouden heeft. Gisteren 0B verbruikt wat natuurlijk onmogelijk is. Enkele weken geleden heb ik dat ook gemerkt. Vorige keer was de firmware 8.0, nu is dat 8.2.
Ik heb toen de FB herstart en alles liep weer zoals het moest.
Ik dacht om dat nu opnieuw te doen maar door het aanpassen van een setting werd de verbinding verbroken en vernieuwd. De FB meet nu ook opnieuw het datavolume.

Bug in de firmware? (Gezien ik bij EDPnet maakt het verbruik niet uit, maar toch).
Bye, Maurice
https://on4bam.com
Joop
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
Bedankt: 27 keer
Provider

Bericht

Kan het zijn dat je Fritzbox herstart om een of andere reden? Ik had dat voor als ik op HF 80/40m 1KW maak, 1x fluiten en de box herstart in het slechtste geval, meestal verbrak de verbinding.
Daarom heb ik nu een Zyxel voor de Fritzbox staan, die kan wel tegen HF. Inspraak heb ik niet, de Fritzbox is gewoon niet heel erg HF-resistent.
Geen enkele trouwens.

Een goede indicator is de vele fouten die optreden als je gaat zenden. Als je dat hebt, kan ik enkel adviseren een Zyxel te kopen en die als bridged-modem te gebruiken.

Kijk naar de fouten in je lijn-waarden als je gaat zenden, ik kreeg er duizenden.
Groeten Joop.

EDPnetFix 100/40mbit
Modem Zyxel VMG4005-B50A
Router Fritzbox 5690Pro
Voip Nomado/EDPnet
GSM 2x Digi 5€
MeshDevices Fritz 1260 / 3x3000AX
Publieke Stratum1 NTP Chrony-server + Garmin GPS 18x via RS232-PPS
on4bam
Moderator
Moderator
Provider

Bericht

Nope, geen errors, hoogstens nu en dan <5 oftewel 0.* laatste 15 minuten. Ook geen herstart. Gewoon de ene dag gewoon gemeten en de volgende dag 0 verbruik.
Ik heb trouwens geen problemen met HF, de FB staat in een berging en er zit genoeg beton tussen shack/antennes en de FB.

Door nu even te kijken in de FB zie ik dat er weer geen meting is.
20250121_FB_data.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Bye, Maurice
MaT
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 143 keer
Bedankt: 225 keer
Provider

Bericht

Ook al gemerkt sinds de update naar 8.0.
Ook EDPnet hier dus is puur informatief en staat laag op het prioriteitenlijstje.
Het BIPT aanziet modems en routers als een onderdeel van de eindapparatuur van de eindgebruiker waardoor deze vrij te kiezen zijn voor breedband en internettelefonie.
Bron
Joop
Plus Member
Plus Member
Provider

Bericht

on4bam schreef: 4 maanden geleden Nope, geen errors, hoogstens nu en dan <5 oftewel 0.* laatste 15 minuten. Ook geen herstart. Gewoon de ene dag gewoon gemeten en de volgende dag 0 verbruik.
Ik heb trouwens geen problemen met HF, de FB staat in een berging en er zit genoeg beton tussen shack/antennes en de FB.

Door nu even te kijken in de FB zie ik dat er weer geen meting is.
Ik heb net gekeken maar ik heb het niet. Maar ik gebruik hem slechts als router.
Misschien eens previous-dsl-driver gebruiken en kijken of het dan nog zo is?

Mijn FB staat 15 meter onder de antenne, maar de telefoonkabel loopt parallel aan de dipool (G5RV) en de FB kan dat niet verwerken.
Groeten Joop.

EDPnetFix 100/40mbit
Modem Zyxel VMG4005-B50A
Router Fritzbox 5690Pro
Voip Nomado/EDPnet
GSM 2x Digi 5€
on4bam
Moderator
Moderator
Provider

Bericht

Ondertussen duikt dit probleem nog meer op. Op 17/2 heb ik een reconnect gedaan (geen reboot) omdat de teller op nul bleef staan, er is toen 64KB geteld de rest van de dag (veel te weinig en dus waarschijnlijk maar een zeer korte minuten) waarna de teller na middernacht weer op nul bleef staan. De reconnect heeft dus deze keer omzeggens geen effect gehad.
Tot vandaag is er geen data meer geteld. Er loopt dus wel ergens iets mis maar zo ver ik online kan vinden lijkt niemand dit probleem ook te hebben (behalve 1 user op dit forum).
Door een reconnect kon ik nu weer de teller opnieuw laten data registeren, de vraag is voor hoe lang.

Misschien weet @FRITZ!webcare of @philippe_d meer?
Bye, Maurice
buthead
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 44 keer
Bedankt: 115 keer
Recent bedankt: 2 keer
Provider
Te Koop forum

Bericht

Lijkt hier wel te werken

vandaag
16:23
22,9 GB

Verzonden en ontvangen
389,8 MB
22,5 GB

Staat bij online meter
Internet = Telenet + HeyTelecom
Telefonie/GSM = TN+PX Mobiel
TV = PX pickx + Netflix + Disney+
svdp
Starter Plus
Starter Plus
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Te Koop forum

Bericht

Ik heb dit probleem maar één keer gehad na de update naar FRITZ!OS 8.02. Na een herstart was alles ok.
Joop
Plus Member
Plus Member
Provider

Bericht

@on4bam, geeft hij wel je connectie snelheid aan als je verbonden bent in het overzicht-scherm?

Verder zou het kunnen dat je verbindings-snelheid niet goed ingesteld is ergens? Je kan namelijk bij DSL ingeven wat je snelheid is, normaal doet die dit automatisch, maar als dat niet klopt kan dat je teller impacteren.

Als laatste, onder Hulp&Info in je Fritzbox, helemaal onderaan de pagina zie je Fritzbox!support, klik daarop, dan kom je op een pagina met speciale instellingen....ook daar kan je snelheden opgeven. Als die aanstaat maar bv beiden op 0 dan kan het zomaar zijn dat die niks telt.

Paar zaken die je eens kan proberen. Misschien ooit vroeger ingesteld en vergeten? Iets anders kan ik zo niet bedenken.
Groeten Joop.

EDPnetFix 100/40mbit
Modem Zyxel VMG4005-B50A
Router Fritzbox 5690Pro
Voip Nomado/EDPnet
GSM 2x Digi 5€
on4bam
Moderator
Moderator
Provider

Bericht

Het probleem is mij maar opgevallen na de laatste update (8.02) daar oor nooit problemen gehad. Ondertussen telt de teller weer gewoon op. Het werkt dus wel maar om 1 of andere reden stopt dit "at random".
Ik zie in het grafiekje bij de DSL information" de dataflow gewoon updaten en ook bij online monitor zie ik de data in de grafiek, ook per toestel.
Als ik online monitor op "1 day" zet zie ik de grafiek van de laatste 24 uur terwijl de online meter maar terug op gang gekomen is na de reconnect. Logischer wijze zou de online monitor moeten "flatlinen" tot aan het tijdstip van de reconnect.

Nog goed dat ik bij EDPnet niet op limieten moet letten.
Bye, Maurice
FRITZ!webcare
Verified Account
Verified Account
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 6 keer

Bericht

@on4bam

Het beschreven probleem is AVM bekend en zal met een komende FRITZ!OS update opgelost worden.

Vriendelijke groeten uit Berlijn,
Je FRITZ! Supportteam
on4bam
Moderator
Moderator
Provider

Bericht

Ok, Bedankt, we kijken er naar uit.
Bye, Maurice
FRITZ!webcare
Verified Account
Verified Account
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 6 keer

Bericht

@on4bam

hier nog een workaround voor je om heet tijdelijk op te lossen.

In de tussentijd kan je het probleem oplossen door in de FRITZ!Box-gebruikersinterface onder “Internet > Toegangsgegevens > IPv6” de optie “native IPv4-verbinding” te activeren. Als de online counter nog steeds niet werkt, kan je de IPv6-ondersteuning volledig uitschakelen.
on4bam
Moderator
Moderator
Provider

Bericht

Native IPv4 staat aan maar IPv6 support staat aan. Voorlopig laat ik dat maar zo EDPnetheeft toch unlimited internet. Ik wacht wel met ongeduld op de OS update :wink:
Bye, Maurice
Joop
Plus Member
Plus Member
Provider

Bericht

Iets anders, heb je in MyEDPnet wel IPv6 aangezet? Want als die uitstaat doet die IPv6 via een tunnel. Krijg je bij aanloggen wel een native-IPv6?
Groeten Joop.

EDPnetFix 100/40mbit
Modem Zyxel VMG4005-B50A
Router Fritzbox 5690Pro
Voip Nomado/EDPnet
GSM 2x Digi 5€