Is €5 u echt het gezeur waard?
Frankrijk: Stad Rijsel breidt de LEZ uit
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 89 keer
- Bedankt: 118 keer
- Recent bedankt: 4 keer
Ik weet niet precies wat je hiermee bedoelt. Het gaat mij niet om de prijs. Het gaat over de ingewikkeldheid, de onoverzichtelijkheid, het risico dat je loopt als je iets over het hoofd gezien hebt en vooral: is al dat stickergedoe proportioneel en nuttig voor de doelstelling, de luchtkwaliteit verbeteren.
-
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 288 keer
- Bedankt: 552 keer
- Recent bedankt: 6 keer
En als er nu eens een Europees vignet was dat je in eigen land kan bestellen waardoor zichtbaar is om welke categorie auto het gaat en de LEZ zones gewoon aanduiden welke categorie er binnen mag?
1 sticker voor B, F, D, NL, PL, E, I, ....
1 sticker voor B, F, D, NL, PL, E, I, ....
Bye, Maurice
https://on4bam.com
https://on4bam.com
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 374 keer
- Bedankt: 525 keer
Dat is veel te eenvoudig, bovendien komen de inkomsten dan gezamenlijk binnen en nu kunnen ze telkens opnieuw geld vragen en de prijs bepalen.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
-
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 409 keer
- Bedankt: 800 keer
- Recent bedankt: 6 keer
Zo ingewikkeld is het toch niet?R2D2 schreef: 2 maanden geleden Ik weet niet precies wat je hiermee bedoelt. Het gaat mij niet om de prijs. Het gaat over de ingewikkeldheid, de onoverzichtelijkheid, het risico dat je loopt als je iets over het hoofd gezien hebt en vooral: is al dat stickergedoe proportioneel en nuttig voor de doelstelling, de luchtkwaliteit verbeteren.
Als je geen gedoe wil, betaal je €5.
Wil je die €5 niet betalen, dan wordt het ingewikkeld en riscant. Wat als de "autoroute" afgesloten is en je over een LEZ-RN moet? Oeps...
-
- userbase crew
- Uitgedeelde bedankjes: 239 keer
- Bedankt: 508 keer
- Recent bedankt: 5 keer
Het gaat hier totaal niet over het crit'air vignet.
Het gaat er over dat je voor elke regio/stad/land moet controleren hoe het daar zit.
Ik woon in Kortrijk, dus aan de grens met Frankrijk. Maar ik ga voor mijn werk ook geregeld naar Nederland en soms naar Duitsland.
Ik moet dan elke keer kijken hoe het daar zit. Voor mijn auto is dat qua uitstoot nooit een probleem, maar je moet wel het juiste plakkerke hebben om te mogen binnen rijden.
Ik rij die ritten meestal met 1 van de voertuigen van mijn werk. Dan is het dus elke keer weer zoeken naar de euro norm, de grenzen van de LEZ's en meer van dat gedoe.
Tel daarbij op dat we op die plekken vaak moeten leveren/laden, dan moet je ook nog eens nagaan wanneer er zwaar verkeer mag rijden (winkel/wandel zone),...
Dus ja, het is echt wel ingewikkelder dan "koop een crit'air zegelke".
Het gaat er over dat je voor elke regio/stad/land moet controleren hoe het daar zit.
Ik woon in Kortrijk, dus aan de grens met Frankrijk. Maar ik ga voor mijn werk ook geregeld naar Nederland en soms naar Duitsland.
Ik moet dan elke keer kijken hoe het daar zit. Voor mijn auto is dat qua uitstoot nooit een probleem, maar je moet wel het juiste plakkerke hebben om te mogen binnen rijden.
Ik rij die ritten meestal met 1 van de voertuigen van mijn werk. Dan is het dus elke keer weer zoeken naar de euro norm, de grenzen van de LEZ's en meer van dat gedoe.
Tel daarbij op dat we op die plekken vaak moeten leveren/laden, dan moet je ook nog eens nagaan wanneer er zwaar verkeer mag rijden (winkel/wandel zone),...
Dus ja, het is echt wel ingewikkelder dan "koop een crit'air zegelke".
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 89 keer
- Bedankt: 118 keer
En het wordt nog ingewikkelder: Lage-emissiezones Frankrijk op losse schroeven
https://magazine.vab.be/op-weg/lage-emi ... schroeven/
De processie van Echternach.
https://magazine.vab.be/op-weg/lage-emi ... schroeven/
De processie van Echternach.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 131 keer
- Bedankt: 161 keer
- Recent bedankt: 3 keer
Plakkertje zal men toch moeten gebruiken voor Rijsel

Samengevat
Hier heb je wél een milieuvignet nodig:
LEZ in voege vóór dit jaar: Clermont-Ferrand, Grenoble, Lyon, Marseille, Montpellier, Nice, Parijs, Reims, Rouen, Strasbourg, Toulouse.
Nieuwe LEZ sinds 1 januari 2025: Angers, Annecy, Annemasse, Bayonne, Bordeaux, Caen, Le Havre, Lille, Nantes, Nancy, Nîmes, Pau, Rennes, Tours.
Hier heb je (nog) geen milieuvignet nodig:
Amiens, Avignon, Béthune, Brest, Chambéry, Dijon, Douai-Lens, Dunkerque, Le Mans, Limoges, Metz, Mulhouse, Orléans, Perpignan, Saint-Nazaire, Toulon, Valenciennes.
EdpNet XL 99/35 Mbps
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2200
RPi 2B Pi-Hole // 3B Kodi-18 // 3B+ Node-Red+Grafana > Mqtt > Esp32 Display
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > Mqtt > Grafana
Ubuntu Mate 24.04
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2200
RPi 2B Pi-Hole // 3B Kodi-18 // 3B+ Node-Red+Grafana > Mqtt > Esp32 Display
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > Mqtt > Grafana
Ubuntu Mate 24.04
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 374 keer
- Bedankt: 525 keer
In realiteit is dan ook enkel luchtvervuiling mogelijk in Parijs en Lyon. De Franse regering kan dus niet anders.
Het was beter om 1 systeem te hebben voor alle steden maar dat was te eenvoudig waarschijnlijk... of het bracht te weinig op. Het zou nog beter zijn als Europa één systeem hanteert dat dan overal geldt, dat is duidelijk voor de burger, kost minder door de omvang/schaal en makkelijker implementeerbaar, maar ja, eerst die doppen aan de pet-flesjes
Het was beter om 1 systeem te hebben voor alle steden maar dat was te eenvoudig waarschijnlijk... of het bracht te weinig op. Het zou nog beter zijn als Europa één systeem hanteert dat dan overal geldt, dat is duidelijk voor de burger, kost minder door de omvang/schaal en makkelijker implementeerbaar, maar ja, eerst die doppen aan de pet-flesjes

Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
-
- Plus Member
- Uitgedeelde bedankjes: 21 keer
- Bedankt: 9 keer
Ik heb in januari mijn crit'air sticker besteld, maar buiten de factuur heb ik nog steeds niets ontvangen. Zijn er hier nog gelukkigen?
Zou de sticker nodig zijn als mijn nummerplaat gelinkt is aan een certificaat?
Ik heb een mail gezonden naar Frankrijk, maar wanneer ze daarop gaan antwoorden...
Zou de sticker nodig zijn als mijn nummerplaat gelinkt is aan een certificaat?
Ik heb een mail gezonden naar Frankrijk, maar wanneer ze daarop gaan antwoorden...
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 30 keer
- Bedankt: 101 keer
- Recent bedankt: 2 keer
Je factuur op je dashboard leggen, telt ook in afwachting van de definitieve sticker.
Normaal staat het gekleurde cirkeltje daar ook op.
Hier zijn er in januari 2 besteld, en allebei in februari ontvangen...
Normaal staat het gekleurde cirkeltje daar ook op.
Hier zijn er in januari 2 besteld, en allebei in februari ontvangen...
-
- Member
- Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
- Bedankt: 6 keer
- Recent bedankt: 1 keer
Benieuwd hoe lang het gaat duren eer de nieuwe wet, die dit afschaft, in werking treedt:
https://www.hln.be/buitenland/frankrijk ... ~a616b83c/
Blijkbaar niet nodig op de autostrade:
Autostrades zonder beperking:
https://www.lille.fr/Vivre-a-Lille/Me-d ... ir-a-Lille
en
https://www.moniteurautomobile.be/conse ... -ascq.html
https://www.hln.be/buitenland/frankrijk ... ~a616b83c/
Blijkbaar niet nodig op de autostrade:
Autostrades zonder beperking:
https://www.lille.fr/Vivre-a-Lille/Me-d ... ir-a-Lille
en
https://www.moniteurautomobile.be/conse ... -ascq.html
-
- userbase crew
- Uitgedeelde bedankjes: 239 keer
- Bedankt: 508 keer
- Recent bedankt: 5 keer
Zo zie je maar.
Er zijn nog landen waar ze 'taco-gewijs' regels aan-uit-aan-uit maken.
Mijn raad (als bijna-grens bewoner) blijft: als je denkt dat je ooit in je leven met je auto in FR gaat rijden, koop je dan gewoon onmiddellijk zo'n sticker. Het kost €5 en het voorkomt alle stress. Het is een éénmalige kost.
Er zijn nog landen waar ze 'taco-gewijs' regels aan-uit-aan-uit maken.

Mijn raad (als bijna-grens bewoner) blijft: als je denkt dat je ooit in je leven met je auto in FR gaat rijden, koop je dan gewoon onmiddellijk zo'n sticker. Het kost €5 en het voorkomt alle stress. Het is een éénmalige kost.
-
- Plus Member
- Uitgedeelde bedankjes: 56 keer
- Bedankt: 15 keer
Dit was slechts een stemming in een parlementaire commissie, half juni wordt de wet normaalgezien behandeld door het parlement.FredericV schreef: 1 week geleden Benieuwd hoe lang het gaat duren eer de nieuwe wet, die dit afschaft, in werking treedt:
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 61 keer
- Bedankt: 203 keer
Bovendien zeiden ze gisteren dat elke stad apart toch nog kan beslissen om het te behouden. De verwachting is dat Parijs en Lyon het gewoon zullen aanhouden.
Internet & TV: Hey internet (150/15) + Base TV via Apple TV
GSM: Hey Telecom L 50 GB
iPhone 11 64GB SG | Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) | Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) | iPad Pro M4 (2024) 256GB SG | Apple TV 4K 2022 (2x) | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
GSM: Hey Telecom L 50 GB
iPhone 11 64GB SG | Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) | Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) | iPad Pro M4 (2024) 256GB SG | Apple TV 4K 2022 (2x) | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO