Pagina 1 van 1

vergelijking laadpaal beheerders (OCCP)

Geplaatst: 04 jan 2025, 17:47
door speciall
Goedeavond,

Ik heb zelf sinds een paar jaar een publieke laadpaal, beheerd door Mobiflow. Dit loopt goed en weinig / geen problemen.

Ik had deze provider gekozen omdat de installateur vertelde dat die dit deden.


Ik wou wel eens kijken wat de voordelen / nadelen bij andere beheerders zijn,
Weten jullie of er ergens een vergelijking site is voor laadpaal beheerders, waar je je eigen laadpaal kan aanmelden?

Re: vergelijking laadpaal beheerders (OCCP)

Geplaatst: 04 jan 2025, 18:37
door liegebeestig
Ik ben net dezelfde zoekactie aan het doen. Wil mijn laadpaal ook publiek maken. Heb even getest met eflux by road en dat lijkt ook de goedkoopste MT 5.5 eur Excl btw per maand, maar de meeste publiceren geen prijzen. Nadeel is dat je geen starttarief kunt instellen als je als particulier inschrijft. Publicatie op de ev kaarten is wel inbegrepen.

Eneco heb je ook met ongeveer 7 eur.

Ik zoek er eigenlijk een die gratis is per maand en eventueel commissie vraagt per laadbeurt.

Mijn paal staat bij onze airbnb. Veel gasten willen wel laden maar moeten of willen dat doen met de kaart van het bedrijf. Maar ik wil natuurlijk wel dat abo eruit halen.

Re: vergelijking laadpaal beheerders (OCCP)

Geplaatst: 04 jan 2025, 19:50
door ahrand
https://www.tapelectric.app/nl/laders-beheren/ is gratis.
Ze werken met een (stevig) percentage bovenop de basislaadprijs (die de verbruiker moet betalen, niet de eigenaar),
maar er zijn geen vaste maandelijkse kosten.

Je lader moet wel OCPP1.6 compliant zijn (maar dat zijn de meeste tegenwoordig wel).

Er zijn véél laadpaalbeheerders in de Benelux,
hier een overzichtje : https://www.benelux-idro.eu/nl/id-register

Stuur me een DM als je rechtstreeks in contact wil komen met de Belgische vertegenwoordiger van Tap Electric.

Re: vergelijking laadpaal beheerders (OCCP)

Geplaatst: 04 jan 2025, 20:02
door liegebeestig
Dank je voor de tip! Heb je enig idee van de prijzen, want die vind ik niet op de site van TAP. Zijn er op een of andere manier nadelen?
Gebruik je het zelf of ben je betrokken bij het project?

Ik denk dat eflux by road met 5,5 eur excl btw ook wel redelijk goedkoop is.

Re: vergelijking laadpaal beheerders (OCCP)

Geplaatst: 04 jan 2025, 20:09
door ahrand
Kort antwooord : er zijn GEEN kosten voor de eigenaar.
Lang antwoord : zie FAQ onderaan op https://www.tapelectric.app/nl/laders-beheren/

Nadelen : onbekend op de Belgische markt

Ik heb een uitgebreide studie gedaan voor mijn te installeren laadpaal, en heb daardoor reeds contact met TAP.
Door omstandigheden staat mijn laadpaal er nog altijd niet maar als hij live gaat zal het via TAP zijn.

e-Flux (Road) is de marktleider hier in België (voor AC laadpalen),
maar dat wil dan ook ineens zeggen dat ze een premium prijs vragen voor hun diensten.

Als je dit naar 0€/maand kan brengen is voordeliger.

Re: vergelijking laadpaal beheerders (OCCP)

Geplaatst: 04 jan 2025, 20:13
door liegebeestig
Klein nadeeltje: je moet blijkbaar 'hun' firmware installeren op een Alfen: root certificate firmware. Zie: https://docs.tapelectric.app/docs/alfen ... -installer

Vind ik wel minder.

Re: vergelijking laadpaal beheerders (OCCP)

Geplaatst: 04 jan 2025, 20:18
door ahrand
Tsja, marktafscherming.
Naar mijn gevoel gaat dat er allemaal uitgaan.

Re: vergelijking laadpaal beheerders (OCCP)

Geplaatst: 04 jan 2025, 20:19
door liegebeestig
Wat is jouw relatie met TAP?

Re: vergelijking laadpaal beheerders (OCCP)

Geplaatst: 04 jan 2025, 20:21
door ahrand
Ik heb een uitgebreide studie gedaan voor mijn te installeren laadpaal, en heb daardoor reeds contact met TAP.
Door omstandigheden staat mijn laadpaal er nog altijd niet maar als hij live gaat zal het via TAP zijn.

Re: vergelijking laadpaal beheerders (OCCP)

Geplaatst: 05 jan 2025, 18:38
door speciall
Bij Mobiflow is het 11.5€ / maand ex BTW.
Ik ben er wel tevreden van, maar 't is niet de goedkoopste.

Ik kan start tarief / uurtarief / kwh tarief / kwh tarief na bepaalde tijd / 'parkeer' tarief' instellen.

Ik zie : Ikzelf heb 0.45€ ex btw ingesteld & 0.3€ excl BTW start tarief, in het 'mijnladen' portal van de laadpas uitgever (niet mobiflow) zie ik een cost van 0.58€ / kwh excl BTW, dus de laadpas uitgever neemt een 25% marge.

Re: vergelijking laadpaal beheerders (OCCP)

Geplaatst: 05 jan 2025, 19:37
door liegebeestig
Stevige marge. Bij tap is het naar eigen zeggen 10 procent.

Wat btw betreft: koop je ook je stroom in als bedrijf?

Re: vergelijking laadpaal beheerders (OCCP)

Geplaatst: 05 jan 2025, 19:53
door DarkV
liegebeestig schreef: 5 maanden geleden Klein nadeeltje: je moet blijkbaar 'hun' firmware installeren op een Alfen: root certificate firmware. Zie: https://docs.tapelectric.app/docs/alfen ... -installer

Vind ik wel minder.
Volgens mij is dit gewoon het root certificaat van hun server... en niet echt een firmware.

Re: vergelijking laadpaal beheerders (OCCP)

Geplaatst: 05 jan 2025, 19:58
door liegebeestig
Klopt. Heb intussen het root certificaat geïnstalleerd op mijn alfen en hij maakt contact. Alleen krijg ik hem nog niet online op het dashboard van tap. Denk dat ie nog vastzit bij de vorige provider die ik even getest heb, eflux.

Re: vergelijking laadpaal beheerders (OCCP)

Geplaatst: 08 jan 2025, 13:01
door DarkV
liegebeestig schreef: 5 maanden geleden Denk dat ie nog vastzit bij de vorige provider die ik even getest heb, eflux.
Een Alfen laadpaal kan niet "vastzitten" bij een andere provider... als jij een andere backoffice opgeeft in de configuratie is dat een feit.

Re: vergelijking laadpaal beheerders (OCCP)

Geplaatst: 08 jan 2025, 13:11
door liegebeestig
Inderdaad, intussen overgeschakeld. Heb wel een reset uitgevoerd, het root certificaat geinstalleerd, en dan het juiste profiel voor backoffice gekozen. En dan aan de kant van TAP was er nog een probleempje met de juiste ID. Er zijn er 2 en het moest uiteraard de andere zijn dan die die ik getest heb.
Verder werkt alles identiek aan Eflux maar dan zonder het abo.

Re: vergelijking laadpaal beheerders (OCCP)

Geplaatst: 08 jan 2025, 14:42
door ahrand
Prima, laat ons iets weten bij hun eerste afrekening of het naar verwachting werkt.

Re: vergelijking laadpaal beheerders (OCCP)

Geplaatst: 15 jan 2025, 17:07
door speciall
Lijstje providers gevonden:
https://www.benelux-idro.eu/nl/id-register

Re: vergelijking laadpaal beheerders (OCCP)

Geplaatst: 21 maa 2025, 15:13
door ahrand
liegebeestig schreef: 5 maanden geleden Inderdaad, intussen overgeschakeld.
En werkt het naar verwachting ?

Re: vergelijking laadpaal beheerders (OCCP)

Geplaatst: 21 maa 2025, 15:26
door liegebeestig
Yes, ik kan tap electric wel aanbevelen. Ze reageren goed op vragen. Ik had in begin wat problemen met online blijven van de laadpaal (alfen) maar opgelost.

Re: vergelijking laadpaal beheerders (OCCP)

Geplaatst: 21 maa 2025, 17:53
door Tomsworld
Hier ook tap electric, wacht wel nog op mijn 1e publieke sessie :-)

Re: vergelijking laadpaal beheerders (OCCP)

Geplaatst: 21 maa 2025, 18:04
door liegebeestig
Hier al geregeld publieke ladingen gedaan. Dat deel werkt perfect als je roaming instelt. Ik vraag me enkel af wat Shell recharge gaat geven want die geven altijd 0.63 eur aan.

Re: vergelijking laadpaal beheerders (OCCP)

Geplaatst: 22 maa 2025, 13:55
door cloink
Hoe rekent TAP prijzen door? Is dat een vaste prijs, een bepaald percentage bovenop je ingestelde prijs? Kan je eender welke prijs instellen of is er een maximum? Kan je een paal ook "semi-publiek" zetten (dus openstellen voor roaming, maar niet publiceren op de kaart)?

Re: vergelijking laadpaal beheerders (OCCP)

Geplaatst: 22 maa 2025, 16:13
door liegebeestig
Je kunt bij TAP niet kiezen of je al dan niet op de kaart verschijnt. Als je roaming kiest sta je erop. De prijs stel je zelf in (wat je wil hebben), en vervolgens zal TAP een 10-tal% erbovenop doen voor vreemde laadkaarten. Als je die van TAP zelf gebruikt (met abo), dan betaal je minder dan die 10% fee.

Re: vergelijking laadpaal beheerders (OCCP)

Geplaatst: 22 maa 2025, 16:21
door dupondje
Je kan wel semi-publiek zetten! En dit werkt bij de meeste kaarten. Echter werken ze voor bepaalde roaming partijen met een tussenpartij die de filter om de paal niet weer te geven niet ondersteund, dus is je laadpaal wel zichtbaar bij die (en dat is onder andere Shell, Mobiflow, Optimile en GreenFlux afaik).
Deze info komt van hun support btw.

Re: vergelijking laadpaal beheerders (OCCP)

Geplaatst: 23 maa 2025, 19:46
door Ken
ahrand schreef: 5 maanden geleden Ik heb een uitgebreide studie gedaan voor mijn te installeren laadpaal, en heb daardoor reeds contact met TAP.
Door omstandigheden staat mijn laadpaal er nog altijd niet maar als hij live gaat zal het via TAP zijn.
In ieder geval merci voor de tip.

Na een jaar Eflux/Road nu snel nog eens TAP proberen voor ik verhuis. Ook een laadpas aangevraagd waardoor de kost voor de vennootschap maar 6% i.p.v. 10%.
Hoewel het abonnement van 2,5€ dan ook wel aantrekkelijk lijkt voor de split billing. Aangezien ik toch altijd thuis laad.

Waar de onboardig bij Eflux/Road wat omslachtig was, is dit bij TAP toch wel veel sneller, ook de laadpaal toevoegen ging in 1-2-3 waar ik bij Eflux/Road het moest vragen aan de support omdat m'n Wallbox serienr. niet herkend werd.

Straks eens laden...

Re: vergelijking laadpaal beheerders (OCCP)

Geplaatst: 07 apr 2025, 11:35
door Ken
Ik krijg hier voor thuisladen (bij wijze van ze eens te testen), m'n eerste factuur van Tap Electric B.V. uit Nederland.

Korte situatieschets:
- Elektriciteit = privé teller
- Laadpaal = Wallbox Copper SB, in 2019 aangekocht op de zaak(vennootschap) en door mijzelf geïnstalleerd
- Laadtarief = CREG-tarief volgens laatste circulaire, en is dus incl. 6% BTW

Ze rekenen dus niks aan voor het managen van de laadpaal die dus als privé eigenaar ingesteld staat.
Maar ze nemen wel een 6% (in mijn geval een Light abo), of 10% op de totale laadsessie prijs als je geen abonnement hebt.
  1. Die 6% of 10% wordt niet apart vermeld op de factuur maar maakt integraal deel uit van de kWh prijs. Mag dit wel volgens de circulaire?
    Ik ontvang nl. effectief maar het CREG-tarief terug. De vennootschap betaald 6% extra + een stuk 21% BTW naargelang de 50% BTW-aftrekregeling voor personenwagens, en 100% BTW-aftrek voor m'n elektrische lichte vracht.
    .
  2. Het ingesteld CREG-tarief is nu dus 0,3194 EUR, maar excl. BTW op het Tap Electric Charger Management platform. Klopt dit zo?

Of:
0,3386 EUR / kWh voor m'n lichte vracht
0,3741 EUR / kWh voor de personenwagen, waarvan dus 0,0547 aan BTW naar de staat.

Re: vergelijking laadpaal beheerders (OCCP)

Geplaatst: 03 mei 2025, 13:26
door SpecialK
Wat kosten de verschillende operatoren om klant te worden? Eneco wist me te vertellen dat ze een laadpunt onboarden door een technieker langs te sturen, die dan een simkaart installeert en de configuratie uitvoert, en dat kost 250 eur. Het laadpunt is een Alfen, veel meer "configuratie" dan het service center aanklikken is dat niet.
Mobiflow zegt in eerste instantie dat het laadpunt door een door hen opgeleide technieker geïnstalleerd moet zijn, ik moet een mail sturen om te weten of we alsnog klant kunnen worden (nog af te wachten aan welke prijs).

Hoe zit dat hij de anderen?