Tom Waes reageert na ongeval: “Te veel gedronken en toch in auto gestapt: onbegrijpelijk”
Forumregels
1. De gedragsregels zijn ook hier van toepassing. We verwachten van iedereen in de eerste plaats respect voor de andere users
2. Er zal hier veel minder moderatie gebeuren op inhoud, maar wel meer moderatie op users. Dit betekent concreet dat we discussies in principe niet zullen afsluiten, users die geen zin hebben om de discussie verder te zetten, worden aangemoedigd om zelf de discussie te stoppen / negeren. Dit kan tot iets fellere discussie leiden, maar altijd met respect voor de mede-users!
Daar tegenover staat dat we users kunnen de toegang ontnemen uit dit subforum indien ze het naar ons afwegen te bont maken. Dit kan tijdelijk, dan wel definitief zijn en dit zal zonder enige verantwoording gebeuren
3. Indien u liever de topics uit dit forum niet ziet in de lijst van nieuwe posts, wordt dan lid van de groep "Opt out maatschappelijke uitdagingen in new posts" via deze link: ucp.php?i=167
4. Dit subforum mag op geen enkele manier een platform worden voor militanten / om duidelijk politiek te voeren. Userbase is en blijft een onafhankelijk forum met een duidelijke focus op technische onderwerpen
1. De gedragsregels zijn ook hier van toepassing. We verwachten van iedereen in de eerste plaats respect voor de andere users
2. Er zal hier veel minder moderatie gebeuren op inhoud, maar wel meer moderatie op users. Dit betekent concreet dat we discussies in principe niet zullen afsluiten, users die geen zin hebben om de discussie verder te zetten, worden aangemoedigd om zelf de discussie te stoppen / negeren. Dit kan tot iets fellere discussie leiden, maar altijd met respect voor de mede-users!
Daar tegenover staat dat we users kunnen de toegang ontnemen uit dit subforum indien ze het naar ons afwegen te bont maken. Dit kan tijdelijk, dan wel definitief zijn en dit zal zonder enige verantwoording gebeuren
3. Indien u liever de topics uit dit forum niet ziet in de lijst van nieuwe posts, wordt dan lid van de groep "Opt out maatschappelijke uitdagingen in new posts" via deze link: ucp.php?i=167
4. Dit subforum mag op geen enkele manier een platform worden voor militanten / om duidelijk politiek te voeren. Userbase is en blijft een onafhankelijk forum met een duidelijke focus op technische onderwerpen
-
- Administrator
- Uitgedeelde bedankjes: 851 keer
- Bedankt: 542 keer
- Recent bedankt: 5 keer
En laten we eerlijk zijn: het zal zeker niet de eerste keer geweest zijn dat die beschonken achter het stuur zat.
Sent from my SM-X820 using Tapatalk
Sent from my SM-X820 using Tapatalk
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 359 keer
- Bedankt: 519 keer
- Recent bedankt: 3 keer
Het punt is dat of het nu een TV-ster is of niet, hij had dood kunnen zijn door deze domme manier van handelen.
Laat ons ook eerlijk zijn, het zijn niet enkel sterren die drinken en rijden. Je kan het verhaal dus inderdaad wel gebruiken om een boodschap nog eens te geven dat drinken en rijden gewoon levensgevaarlijk is. Het feit dat er hier een topic over is zegt genoeg, we zouden er niet over spreken als het geen TV-ster was maar het ongeval zou exact hetzelfde zijn.
Als we allemaal eens zelf iets zouden DOEN ipv erover te lullen en zelf al niet meer achter het stuur kruipen met een glas teveel op DAN zouden we meer bereiken dan nu wat lacherig doen over een ongeval omdat het een BV is.
Er loopt hier een topic over verkeerspiraten, wat was de reactie, gaan we nu alle ongevallen opratelen? Daar zijn dus een pak grovere gevallen bij geweest. Velen willen het gewoon niet weten en doen gewoon verder, business as usual. Tot ze hun partner of kind doodrijden, DAN is het anders, dan gaan ze de dader kapot maken!!!
Laat ons ook eerlijk zijn, het zijn niet enkel sterren die drinken en rijden. Je kan het verhaal dus inderdaad wel gebruiken om een boodschap nog eens te geven dat drinken en rijden gewoon levensgevaarlijk is. Het feit dat er hier een topic over is zegt genoeg, we zouden er niet over spreken als het geen TV-ster was maar het ongeval zou exact hetzelfde zijn.
Als we allemaal eens zelf iets zouden DOEN ipv erover te lullen en zelf al niet meer achter het stuur kruipen met een glas teveel op DAN zouden we meer bereiken dan nu wat lacherig doen over een ongeval omdat het een BV is.
Er loopt hier een topic over verkeerspiraten, wat was de reactie, gaan we nu alle ongevallen opratelen? Daar zijn dus een pak grovere gevallen bij geweest. Velen willen het gewoon niet weten en doen gewoon verder, business as usual. Tot ze hun partner of kind doodrijden, DAN is het anders, dan gaan ze de dader kapot maken!!!
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
- Bedankt: 75 keer
En ook niet de laatste keer. Uiteindelijk zal het accident vervagen en beginnen ze gewoon opnieuw. Als ge zuipt gelijk een varken handelt ge ook gelijk een varken. Snap gewoon ook echt niet dat er mensen moeten kunnen zuipen als een varken om hun te kunnen amuseren.devilkin schreef: 5 maanden geleden En laten we eerlijk zijn: het zal zeker niet de eerste keer geweest zijn dat die beschonken achter het stuur zat.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 120 keer
- Bedankt: 209 keer
- Recent bedankt: 1 keer
Dus nu promoot je ineens niks doen aan het "alcohol op de weg" probleem ???on4bam schreef: 5 maanden geleden Toch wel, liefst voor zij die wel alcohol drinken. Wat gaan we doen met zij die aan de coke of iets anders zitten? Een drugslot in elke auto? Wat met "idioten" op de baan die nergens rekening mee houden? Een IQ test voor de auto start? Detectiesysteem voor GSM in de hand...
Want er zijn nog andere problemen ook...

-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 523 keer
- Bedankt: 86 keer
- Recent bedankt: 2 keer
Laten we lief blijven voor elkaar, een miscommunicatie is op 1, 2, 3 uitgeklaard.
Een verkeersdode door welke substantie dan ook komt nooit meer terug, het zal je kind maar zijn..
Laat UB een warm en begripvol nest zijn.
Een verkeersdode door welke substantie dan ook komt nooit meer terug, het zal je kind maar zijn..
Laat UB een warm en begripvol nest zijn.
je répète.. Jean a de longues moustaches
-
- userbase crew
- Uitgedeelde bedankjes: 213 keer
- Bedankt: 672 keer
Ik ben geen voorstander van nultolerantie.
Als er een zwaar ongeval is dat (hoofdzakelijk) veroorzaakt werd door alcohol, gaat het vaak om mensen die 1.5 promille of meer op hebben.
Ik zou de statistieken wel ns willen zien die soorten ongevallen (blikschade, gewonden, doden, ...) correleren met hoeveelheid promille, en corrigeren voor andere oorzaken.
Vergeet niet, het is niet omdat een chauffeur, al dan niet teveel, gedronken heeft, dat die alcohol automatisch de juridische oorzaak van het ongeval wordt.
Ook dronken chauffeurs kunnen deels vrijgesproken worden van aansprakelijkheid, als de dronkenschap zelf niet de hoofdbijdrage is tot het ongeval.
(Sommige zijn al deels vrijgesproken omdat de rechter oordeelde dat ook in nuchtere toestand het ongeval niet vermeden kon worden.)
Door nultolerantie pak je in feite de bravere burger aan, die vaak ook geen realistisch alternatief heeft.
Openbaar vervoer te moeilijk of niet laat genoeg, taxi te duur, geen andere opties a la responsible young drivers, ...
Zoals gesteld in het nieuws, zijn er blijkbaar landen waar men bij bedrijfsfeestjes met alcohol de mensen "aan hun bed" afzet ipv "aan hun auto, zoals bij ons".
En ook weinig tot geen alternatief qua drank.
Frisdrank op restaurant steekt al snel dik tegen, alle nulprocent bieren die ik al geprobeerd heb moet ik weggieten na 2 slokken, nulprocentwijn is druivensap, en voor water betaal ik de premiumprijzen van de horeca niet.
Trouwens, de alcoholvrije bieren en wijnen zijn in feite alcoholarm, en dus geen echt alternatief bij nultolerantie, ook niet voor degenen die ze wel kunnen smaken.
Daarbij komt nog dat het effect van 0.5 promille intoxicatie geevenaard wordt door vermoeid of ziek rondrijden.
Gaan we dat dan ook testen/bestraffen? Hoe? Of gaan we dubbele standaarden stellen?
Anders gaat mijn woon-werkverkeer serieus in de problemen komen; 's ochtends niet meer als caffeinezoekende zombie achter het stuur, en 's avonds niet meer met het mentale lampje uit terug naar huis
Dat wordt verplicht thuiswerken
Ik vind dit met een kanon op een mug schieten, om uiteindelijk de mug te missen, want zij die nu al met +1 promille durven rondrijden, zullen dat zeker ook blijven doen als er nultolerantie komt. Je lost dus het probleem niet op, je creeert er alleen maar bij.
PS: om effe advocaat van de duivel te spelen:
In Belgie mag je niet dronken rijden.
Je mag ook niet in je wagen slapen.
Je mag al zeker niet in je wagen stappen als je gedronken hebt, want dat wordt beschouwd als "aanstalten maken tot rijden" en is dus gelijkgesteld aan rijden.
Je mag ook niet dronken de fiets op.
Je mag geen openbare dronkenschap vertonen.
En een taxi gaat je wss niet willen meenemen (openbaar vervoer zal er ook niet happig op zijn als je uiterlijke tekenen vertoont).
Conclusie: (zwaar) alcoholgebruik buitenshuis is eigenlijk de facto al verboden.
Als er een zwaar ongeval is dat (hoofdzakelijk) veroorzaakt werd door alcohol, gaat het vaak om mensen die 1.5 promille of meer op hebben.
Ik zou de statistieken wel ns willen zien die soorten ongevallen (blikschade, gewonden, doden, ...) correleren met hoeveelheid promille, en corrigeren voor andere oorzaken.
Vergeet niet, het is niet omdat een chauffeur, al dan niet teveel, gedronken heeft, dat die alcohol automatisch de juridische oorzaak van het ongeval wordt.
Ook dronken chauffeurs kunnen deels vrijgesproken worden van aansprakelijkheid, als de dronkenschap zelf niet de hoofdbijdrage is tot het ongeval.
(Sommige zijn al deels vrijgesproken omdat de rechter oordeelde dat ook in nuchtere toestand het ongeval niet vermeden kon worden.)
Door nultolerantie pak je in feite de bravere burger aan, die vaak ook geen realistisch alternatief heeft.
Openbaar vervoer te moeilijk of niet laat genoeg, taxi te duur, geen andere opties a la responsible young drivers, ...
Zoals gesteld in het nieuws, zijn er blijkbaar landen waar men bij bedrijfsfeestjes met alcohol de mensen "aan hun bed" afzet ipv "aan hun auto, zoals bij ons".
En ook weinig tot geen alternatief qua drank.
Frisdrank op restaurant steekt al snel dik tegen, alle nulprocent bieren die ik al geprobeerd heb moet ik weggieten na 2 slokken, nulprocentwijn is druivensap, en voor water betaal ik de premiumprijzen van de horeca niet.
Trouwens, de alcoholvrije bieren en wijnen zijn in feite alcoholarm, en dus geen echt alternatief bij nultolerantie, ook niet voor degenen die ze wel kunnen smaken.
Daarbij komt nog dat het effect van 0.5 promille intoxicatie geevenaard wordt door vermoeid of ziek rondrijden.
Gaan we dat dan ook testen/bestraffen? Hoe? Of gaan we dubbele standaarden stellen?
Anders gaat mijn woon-werkverkeer serieus in de problemen komen; 's ochtends niet meer als caffeinezoekende zombie achter het stuur, en 's avonds niet meer met het mentale lampje uit terug naar huis

Dat wordt verplicht thuiswerken

Ik vind dit met een kanon op een mug schieten, om uiteindelijk de mug te missen, want zij die nu al met +1 promille durven rondrijden, zullen dat zeker ook blijven doen als er nultolerantie komt. Je lost dus het probleem niet op, je creeert er alleen maar bij.
PS: om effe advocaat van de duivel te spelen:
In Belgie mag je niet dronken rijden.
Je mag ook niet in je wagen slapen.
Je mag al zeker niet in je wagen stappen als je gedronken hebt, want dat wordt beschouwd als "aanstalten maken tot rijden" en is dus gelijkgesteld aan rijden.
Je mag ook niet dronken de fiets op.
Je mag geen openbare dronkenschap vertonen.
En een taxi gaat je wss niet willen meenemen (openbaar vervoer zal er ook niet happig op zijn als je uiterlijke tekenen vertoont).
Conclusie: (zwaar) alcoholgebruik buitenshuis is eigenlijk de facto al verboden.
-
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 285 keer
- Bedankt: 545 keer
- Recent bedankt: 9 keer
De wetten volstaan.
Controles op de weg en toepassing van de bestaande wetten op dronkenschap (geen alcohol voor zichtbaar dronken personen). Dus medeverantwoordelijkheid van diegene die te veel drank gegeven heeft. dat is al een start. Voor de rest is het niet aan mij om oplossingen te zoeken, daarvoor betalen we met zijn allen anderen (rijkelijk) voor.
Controles op de weg en toepassing van de bestaande wetten op dronkenschap (geen alcohol voor zichtbaar dronken personen). Dus medeverantwoordelijkheid van diegene die te veel drank gegeven heeft. dat is al een start. Voor de rest is het niet aan mij om oplossingen te zoeken, daarvoor betalen we met zijn allen anderen (rijkelijk) voor.
Bye, Maurice
https://on4bam.com
-
- Elite Poster
België is niet het enige land ter wereld. We stellen vast dat het probleem hier erger is dan in veel andere landen en misschien is het niet zo slecht om de oplossingen die elders werken ook eens te proberen, ik zeg maar wat.
De pakkans is zo goed als onbestaande. Heb op al die jaren 1 controle gehad, eentje die ik zelf gevraagd had op een jeneverfeest om een sleutelhanger te krijgen. Resultaat negatief terwijl ik menig jeneverkes geproefd had
Ik was die dag echter geen chauffeur.
Geen alternatief? Het alternatief geen alcohol drinken is er ook nog. Alcohol drinken is geen verplichting en je kan je inderdaad ook amuseren zonder teveel te drinken. Sommige reacties geven net het probleem aan. De uitdrukkingen eentje is geentje, het tellen van consumpties en het gezellige en coole dat men nog altijd verbind met alcohol drinken. Het zorgt met de lage pakkans de reden waarom er elke dag meer dan 10 ongevallen gebeuren. Elke keer kan het jouw beurt zijn of een geliefde. De vraag is of we dit blijven tolereren.
De pakkans is zo goed als onbestaande. Heb op al die jaren 1 controle gehad, eentje die ik zelf gevraagd had op een jeneverfeest om een sleutelhanger te krijgen. Resultaat negatief terwijl ik menig jeneverkes geproefd had

Geen alternatief? Het alternatief geen alcohol drinken is er ook nog. Alcohol drinken is geen verplichting en je kan je inderdaad ook amuseren zonder teveel te drinken. Sommige reacties geven net het probleem aan. De uitdrukkingen eentje is geentje, het tellen van consumpties en het gezellige en coole dat men nog altijd verbind met alcohol drinken. Het zorgt met de lage pakkans de reden waarom er elke dag meer dan 10 ongevallen gebeuren. Elke keer kan het jouw beurt zijn of een geliefde. De vraag is of we dit blijven tolereren.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 89 keer
- Bedankt: 114 keer
- Recent bedankt: 4 keer
Is dat echt zo? Als ik 's nachts voel dat ik te moe ben om te rijden, parkeer ik me en slaap een kwartiertje. Daarna kan ik veilig tot thuis. Maar hier lees ik dat dat niet zou mogen?
-
- Administrator
Geen alternatief voor alcohol is echt een zeer flauwe reden - puur afschuiven eigen verantwoordelijkheden. Je kiest zelf wat je drinkt, anderen kiezen niet om door een mens die (ook al denkt die van niet) toch geimpacteerd is door alcohol van de baan gereden te worden.
Er zijn tegenwoordig genoeg non alcoholische bieren te krijgen die ook qua smaak goed zijn, frisdranken fruitsappen, of... gewoon water.
Maar ja, de maatschappij druk om toch te drinken is groot. Ik zie het vaak genoeg na concerten met het koor.
Er zijn tegenwoordig genoeg non alcoholische bieren te krijgen die ook qua smaak goed zijn, frisdranken fruitsappen, of... gewoon water.
Maar ja, de maatschappij druk om toch te drinken is groot. Ik zie het vaak genoeg na concerten met het koor.
-
- Elite Poster
Het is hetzelfde met roken, ook daar was dat lang cool en stoer. We moeten dat beeld bijstellen en de slachtoffers niet zomaar accepteren.
Ook in de berichtgeving is dat opvallend. Hoe vaak zijn de titels alsof het de fout van de wagen was of een soort van goddelijke interventie terwijl het gewoon de bestuurder was die in fout was. Fietser belandt onder wagen, neen, fietser wordt aangereden door iemand met een wagen. Hij is niet plots onder die wagen verschenen als een heilige geest.
Ook in de berichtgeving is dat opvallend. Hoe vaak zijn de titels alsof het de fout van de wagen was of een soort van goddelijke interventie terwijl het gewoon de bestuurder was die in fout was. Fietser belandt onder wagen, neen, fietser wordt aangereden door iemand met een wagen. Hij is niet plots onder die wagen verschenen als een heilige geest.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 349 keer
- Bedankt: 478 keer
nultollerantie haalt er wel de 'ik denk dat ik niet teveel gedronken heb" bestuurders uit. "0" is veel duidelijker dan "een beetje wat je niet zelf kan meten".
J.
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
-
- Elite Poster
Zolang de pakkans en het gevolg niet serieus omhoog gaat ga je in de realiteit geen verschil zien.
De gemiddelde vlaming wordt éénmaal in de 10 jaar tegen gehouden. Je moet al serieus pech hebben als zatlap om tegen de lamp te lopen...
De gemiddelde vlaming wordt éénmaal in de 10 jaar tegen gehouden. Je moet al serieus pech hebben als zatlap om tegen de lamp te lopen...
-
- Moderator
Ik heb op 40+ jaar 2 keer "echt" geblazen bij een controle waar iedereen opzij moest. 1 keer niet moeten blazen nadat ik direct vroeg of ze BOB sleutelhangers hadden en 1 keer in een "molentje" geblazen.
Ik denk dat Waes ook eens met zijn kameraden moet praten, heeft één van hen een opmerking gemaakt of hem aangeraden een taxi te nemen? Friends don't let friends drive drunk.
Ik denk dat Waes ook eens met zijn kameraden moet praten, heeft één van hen een opmerking gemaakt of hem aangeraden een taxi te nemen? Friends don't let friends drive drunk.
Bye, Maurice
-
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
- Bedankt: 24 keer
Ben ik dan zo'n 'pechvogel' om toch al zo'n 6-tal alcoholcontroles te hebben gehad ? 3 keer in zo'n ding blazen waar je van op een afstandje naartoe moest blazen, en 3 keer echt blazen.
Maakte al die keren niks uit, want had toch geen alcohol geconsumeerd.
Een keer, toen ik wél een glaasje wijn bij het eten enkele uren tevoren had geconsumeerd - en dat ook eerlijk gemeld aan de politiediensten - vonden ze het niet nodig om me te laten blazen. Had ook geen verschil gemaakt, alleen maar zo'n mondstuk voor hen gekost, terwijl ze aan mijn begroeting naar hen toe geen enkele indicatie hadden gezien dat er alcohol geconsumeerd kon zijn door mij.
Die ene keer had ik - om geen spelbreker te zijn - één glas wijn bij het eten genomen omdat er iets te vieren was met de collega's.
Heb mijn rijbewijs sinds 1992.
Maakte al die keren niks uit, want had toch geen alcohol geconsumeerd.
Een keer, toen ik wél een glaasje wijn bij het eten enkele uren tevoren had geconsumeerd - en dat ook eerlijk gemeld aan de politiediensten - vonden ze het niet nodig om me te laten blazen. Had ook geen verschil gemaakt, alleen maar zo'n mondstuk voor hen gekost, terwijl ze aan mijn begroeting naar hen toe geen enkele indicatie hadden gezien dat er alcohol geconsumeerd kon zijn door mij.
Die ene keer had ik - om geen spelbreker te zijn - één glas wijn bij het eten genomen omdat er iets te vieren was met de collega's.
Heb mijn rijbewijs sinds 1992.
Pluk de dag
Internet : Hoofdlocatie : Hey (Orange)
2e locatie : Orange Flybox Easy Internet atHome 150 GB
Internet : Hoofdlocatie : Hey (Orange)
2e locatie : Orange Flybox Easy Internet atHome 150 GB
-
- Elite Poster
Warme bereidingen met bier of wijn: dat zijn meestal gerechten met langdurige verwarming. De alcohol is dan bijna volledig verdwenen (vervlogen of afgebroken).heist_175 schreef: 5 maanden geleden En "0" is in de realiteit "0,2", dus marge genoeg om stoverij met bier te eten.
Hoewel het de probleemgevallen er nooit zal mee stoppen, heeft nul heeft inderdaad het voordeel van de duidelijkheid.Joe de Mannen schreef: 5 maanden geleden nultollerantie haalt er wel de 'ik denk dat ik niet teveel gedronken heb" bestuurders uit. "0" is veel duidelijker dan "een beetje wat je niet zelf kan meten".
Want algemeen wordt drinken en drugs altijd maar vergoelijkt en geminimaliseerd. Iedereen kent de nadelen en gevaren maar die worden (on)bewust verdoezeld met verkleinwoorden: pintje, druppelke, wijntje, shotje, jointje, lijntje,...
-
- userbase crew
- Uitgedeelde bedankjes: 213 keer
- Bedankt: 672 keer
Het grotere probleem zal de alcoholvrije bieren en wijnen zijn, want de facto zijn die eigenlijk aloholarm (tot 0.5%), alcohol in het eten zal daar wel niks tegen zijn.
En nee, persoonlijk heb ik nog geen enkele niet alcoholisch bier of wijntje gevonden dat drinkbaar is, de wijnen zijn te zoet en de bieren veel te mouterig/hopperig (ik kan er mijn vinger niet op leggen, maar ze hebben allemaal een nasmaak die ik ranzig vind). Ik blijf zoeken, maar de resultaten zijn er nog niet.
Frisdrank is uiteraard ook te zoet, en water drinken bij het eten, dan hoeft het voor mij ook niet meer.
Alternatief is dus om minder uit te gaan; goed voor het verkeer, maar de horeca gaat klagen.
Of wat ik soms doe, een biertje bestellen in gesloten flesje, om dan naar huis mee te nemen en daar nog te drinken.
Gezellig is anders, maar ja.
Intussen doen we dus de klassieker: aperitiefje en een glaasje wijn bij het eten, daarna dan toch maar die vreselijke cola, en tegen het einde het wat lang genoeg rekken dat je terug kan rijden.
PS: je mag in het algemeen slapen in de auto, maar sommige gemeenten verbieden het in hun reglement.
En alle instappen kan beschouwd worden als "aanstalten maken tot rijden"; dat doen op de achterbank of passagierszetel is een gunstmaatregel die een agent niet hoeft te geven.
Vergeet niet dat er wel ns zijn (in de winter) die dan hun motor starten om chauffage te hebben, en dan is de grijze zone helemaal compleet.
En nee, persoonlijk heb ik nog geen enkele niet alcoholisch bier of wijntje gevonden dat drinkbaar is, de wijnen zijn te zoet en de bieren veel te mouterig/hopperig (ik kan er mijn vinger niet op leggen, maar ze hebben allemaal een nasmaak die ik ranzig vind). Ik blijf zoeken, maar de resultaten zijn er nog niet.
Frisdrank is uiteraard ook te zoet, en water drinken bij het eten, dan hoeft het voor mij ook niet meer.
Alternatief is dus om minder uit te gaan; goed voor het verkeer, maar de horeca gaat klagen.
Of wat ik soms doe, een biertje bestellen in gesloten flesje, om dan naar huis mee te nemen en daar nog te drinken.
Gezellig is anders, maar ja.
Intussen doen we dus de klassieker: aperitiefje en een glaasje wijn bij het eten, daarna dan toch maar die vreselijke cola, en tegen het einde het wat lang genoeg rekken dat je terug kan rijden.
PS: je mag in het algemeen slapen in de auto, maar sommige gemeenten verbieden het in hun reglement.
En alle instappen kan beschouwd worden als "aanstalten maken tot rijden"; dat doen op de achterbank of passagierszetel is een gunstmaatregel die een agent niet hoeft te geven.
Vergeet niet dat er wel ns zijn (in de winter) die dan hun motor starten om chauffage te hebben, en dan is de grijze zone helemaal compleet.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
- Bedankt: 163 keer
Misschien, maar denk je echt dat het deze zijn die de grote problemen veroorzaken? Iedereen weet dat je daarmee 2 pintjes kunt drinken. Iemand die verantwoord is zal zich daar dan ook aan houden. Anderen staan lazarus aan de toog, slepen zich naar de auto en rijden naar huis (of proberen dat toch).Joe de Mannen schreef: 5 maanden geleden nultollerantie haalt er wel de 'ik denk dat ik niet teveel gedronken heb" bestuurders uit. "0" is veel duidelijker dan "een beetje wat je niet zelf kan meten".
Met een 0-tolerantie zal die eerste groep helemaal niets meer mogen drinken, waar zij in eerste instantie al het probleem niet waren. Terwijl die tweede groep, die zich er nu ook niets van aantrekt, gewoon door doet.
Laatst gewijzigd door woutervh 5 maanden geleden, in totaal 1 gewijzigd.
-
- Elite Poster
Goed om te weten, dus na enkele alcoholvrije biertjes heb je ook prijs bij nultolerantieITnetadmin schreef: 5 maanden geleden Het grotere probleem zal de alcoholvrije bieren en wijnen zijn, want de facto zijn die eigenlijk aloholarm (tot 0.5%), alcohol in het eten zal daar wel niks tegen zijn.

-
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 408 keer
- Bedankt: 793 keer
- Recent bedankt: 8 keer
Beter zoeken.ITnetadmin schreef: 5 maanden geleden En nee, persoonlijk heb ik nog geen enkele niet alcoholisch bier gevonden dat drinkbaar is, de wijnen zijn te zoet en de bieren veel te mouterig/hopperig (ik kan er mijn vinger niet op leggen, maar ze hebben allemaal een nasmaak die ik ranzig vind). Ik blijf zoeken, maar de resultaten zijn er nog niet.
20 jaar geleden deed de Leuvense studentenvereniging "Ekonomika" al een test met alcoholvrij bier van AB Inbev in de Lido: niemand kloeg, tot 10 dagen later het studentenblad erover schreef. Toen was het kot te klein

Suggesties: La Chouffe, Brugse Zot, Force Majeur, Gageleer, ... Er zijn wel wat evaluaties van someliers te vinden.
En als je met alcoholvrijbier boven de 0,2% wil geraken, ga je serieus moeten zuipen

Maar dat gaat voorbij aan het feit dat je niet als bestuurder in een auto stapt als je alcohol genuttigd heb.
Maar blijkbaar is dat voor velen (1,6% van de gecontroleerde bestuurders) nog steeds te moeilijk om te snappen.
-
- Elite Poster
Zo'n smaaktesten geven inderdaad vaak verrassende resultaten, het doet me altijd denken aan die ex-minister die zijn eigen wijn als bucht van den Aldi bestempelde 
Je kan mensen dus foppen met de smaak maar het effect van 10 pinten zal echter al meer volk opvallen
Het is inderdaad spijtig dat de grote meerderheid het slachtoffer is van een verstrenging door het gedrag van een minderheid. Helaas gaat het vaak zo, men is lang te laks en dan gaat ineens de rem er vol op.
Waes zijn vrienden waren blijkbaar meer bezig met hem te filmen en de beelden door te sturen dan hem aan te sporen om niet te rijden.

Je kan mensen dus foppen met de smaak maar het effect van 10 pinten zal echter al meer volk opvallen

Het is inderdaad spijtig dat de grote meerderheid het slachtoffer is van een verstrenging door het gedrag van een minderheid. Helaas gaat het vaak zo, men is lang te laks en dan gaat ineens de rem er vol op.
Waes zijn vrienden waren blijkbaar meer bezig met hem te filmen en de beelden door te sturen dan hem aan te sporen om niet te rijden.
-
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 45 keer
- Bedankt: 35 keer
- Recent bedankt: 1 keer
Conclusie die jij niet kan/mag maken. Hoe weet jij nu wie die mens zijn vrienden zijn en wie de mensen waren die het bewuste fragment hebben gefilmd?Dizzy schreef: 5 maanden geleden Waes zijn vrienden waren blijkbaar meer bezig met hem te filmen en de beelden door te sturen dan hem aan te sporen om niet te rijden.
-
- Elite Poster
Missen ze de smaak van "echt" bier? Of missen ze de alcohol? Of missen ze het idee dat er alcohol in zit?
Zelf meegemaakt op een openluchtterras van gelegenheidscafé: De tafel naast ons was luidruchtig aan het feesten. Zo uitbundig dat de man naast mij zich verontschuldigde voor de overlast. "Ja meneer, ge begrijpt dat wel als je al wat gedronken hebt hé"
Bij een volgend rondje vertelde de dienster dat het bier op was maar dat er nog wel wijn was. Alcoholvrije wijn.
Grote hilariteit want wijn zonder alcohol dat moesten ze niet hoor. Waarop de dienster vertelde dat al het bier dat ze al de hele namiddag naar binnen gekapt hadden ook alcoholvrij was geweest want dat gelegenheidscafé had geen vergunning om alcohol te schenken.
Grote ontnuchtering. Het feit dat je zonder alcohol ook plezier kon maken kwam hard binnen bij sommigen.
Zelf meegemaakt op een openluchtterras van gelegenheidscafé: De tafel naast ons was luidruchtig aan het feesten. Zo uitbundig dat de man naast mij zich verontschuldigde voor de overlast. "Ja meneer, ge begrijpt dat wel als je al wat gedronken hebt hé"
Bij een volgend rondje vertelde de dienster dat het bier op was maar dat er nog wel wijn was. Alcoholvrije wijn.
Grote hilariteit want wijn zonder alcohol dat moesten ze niet hoor. Waarop de dienster vertelde dat al het bier dat ze al de hele namiddag naar binnen gekapt hadden ook alcoholvrij was geweest want dat gelegenheidscafé had geen vergunning om alcohol te schenken.
Grote ontnuchtering. Het feit dat je zonder alcohol ook plezier kon maken kwam hard binnen bij sommigen.
-
- Elite Poster
Dat is het hem net: voor 'de gemiddelde man' zijn dat 2 pintjes, maar wie is die man ? NUL is duidelijk, dan drink je niet als je je nog in het verkeer moet begeven. Klaar.woutervh schreef: 5 maanden geledenMisschien, maar denk je echt dat het deze zijn die de grote problemen veroorzaken? Iedereen weet dat je daarmee 2 pintjes kunt drinken. Iemand die verantwoord is zal zich daar dan ook aan houden. Anderen staan lazarus aan de tooch, slepen zich naar de auto en rijden naar huis (of proberen dat toch).Joe de Mannen schreef: 5 maanden geleden nultollerantie haalt er wel de 'ik denk dat ik niet teveel gedronken heb" bestuurders uit. "0" is veel duidelijker dan "een beetje wat je niet zelf kan meten".
Met een 0-tolerantie zal die eerste groep helemaal niets meer mogen drinken, waar zij in eerste instantie al het probleem niet waren. Terwijl die tweede groep, die zich er nu ook niets van aantrekt, gewoon door doet.
Diegenen die problemen veroorzaken zijn inderdaad niet diegenen die rond de ondergrens hangen, zijn vooral diegenen met een "groter probleem" maar ook diegenen die denken rond de ondergrens te hangen maar in werkelijkheid er verder boven zitten en overmoedig worden.
Is het dan zo moeilijk om het drinken te laten als je moet rijden ? Er zijn trouwens alternatieven genoeg: andere BOB kiezen, taxi nemen, OV nemen, blijven slapen,...
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
-
- Elite Poster
Of het zijn vrienden waren of niet kunnen wij inderdaad niet weten maar wie zo handelt zal nu waarschijnlijk geen vriend meer zijn 
Er zal ook enige gewenning meespelen en mensen draaien voor een deel ook op gewoontes en groepsdruk/gedrag. Alcohol kan remmingen wat wegnemen waardoor het voor meer verlegen/introverte personen makkelijker is om los te komen. Als de sfeer echter los is, gebeurt dit echter ook, zonder alcohol. Voor de rest is het placebo, men denkt werking te voelen van iets dat er niet is.
Ik heb dat gevoel ook vaak op festivals. Men ontkent altijd dat er minder alcohol in zou zitten maar ik ben er gevoelig voor maar enkel daar kan ik precies veel meer pintjes drinken, vreemd toch. Ik zou die ingreep trouwens perfect begrijpen want teveel alcohol kan bij sommigen ook onaangename effecten hebben.
Wat ook telkens opvalt, als je als koppel een pint en een cola bestelt zal men zo goed als altijd de pint voor mijn neus zetten ook al bestelde ik de cola
Dat aantal pintjes is inderdaad vragen om problemen. Het ene pintje is het andere al niet, je hebt ook redelijk straffe bieren en het is ook afhankelijk van lichamelijke verschillen of je alcohol goed verdraagt/verteert, in Azië zijn er bvb veel die er absoluut slecht tegen kunnen. Niet drinken is makkelijker te onthouden en duidelijk.
En ook het gevoel dat je nog kan rijden is subjectief, je kan misschien nog rijden, maar hoe? reactie en zicht gaan achteruit, ook al bij weinig alcohol.

Er zal ook enige gewenning meespelen en mensen draaien voor een deel ook op gewoontes en groepsdruk/gedrag. Alcohol kan remmingen wat wegnemen waardoor het voor meer verlegen/introverte personen makkelijker is om los te komen. Als de sfeer echter los is, gebeurt dit echter ook, zonder alcohol. Voor de rest is het placebo, men denkt werking te voelen van iets dat er niet is.
Ik heb dat gevoel ook vaak op festivals. Men ontkent altijd dat er minder alcohol in zou zitten maar ik ben er gevoelig voor maar enkel daar kan ik precies veel meer pintjes drinken, vreemd toch. Ik zou die ingreep trouwens perfect begrijpen want teveel alcohol kan bij sommigen ook onaangename effecten hebben.
Wat ook telkens opvalt, als je als koppel een pint en een cola bestelt zal men zo goed als altijd de pint voor mijn neus zetten ook al bestelde ik de cola

Dat aantal pintjes is inderdaad vragen om problemen. Het ene pintje is het andere al niet, je hebt ook redelijk straffe bieren en het is ook afhankelijk van lichamelijke verschillen of je alcohol goed verdraagt/verteert, in Azië zijn er bvb veel die er absoluut slecht tegen kunnen. Niet drinken is makkelijker te onthouden en duidelijk.
En ook het gevoel dat je nog kan rijden is subjectief, je kan misschien nog rijden, maar hoe? reactie en zicht gaan achteruit, ook al bij weinig alcohol.
-
- Administrator
Zie ook de studie die ik eerder postte. Alcohol en acties die enige concentratie vereisen gaan NIET samen.
-
- Elite Poster
Zolang de pakkans zeer laag ligt zullen velen het blijven doen. Zo simpel is het. En voor meer controle zal er ook wel geen geld zijn, dus zal men zat blijven rijden.Joe de Mannen schreef: 5 maanden geleden Is het dan zo moeilijk om het drinken te laten als je moet rijden ? Er zijn trouwens alternatieven genoeg: andere BOB kiezen, taxi nemen, OV nemen, blijven slapen,...
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 64 keer
- Bedankt: 91 keer
Alternatieven?Joe de Mannen schreef: 5 maanden geleden Er zijn trouwens alternatieven genoeg: andere BOB kiezen, taxi nemen, OV nemen, blijven slapen,...
J.
Een BOB kiezen is zowat de enigste optie die wij hebben in onze vriendenkring.
Er is geen openbaar vervoer 's nachts!
Afhankelijk van de afstand is een taxi onbetaalbaar.
Blijven slapen is meestal ook geen mogelijkheid.
Dat werd ook als één van de reden opgegeven in denk ik het programma 'de afspraak' of 'drug dus'.
Te weinig alternatieven en dat is heel anders dan in de meeste andere Europese landen.
-
- Elite Poster
Je vergeet de makkelijkste oplossing, zelf niet drinken.
In Gent zijn er nachtbussen maar dat is enkel voor mensen die in/rond Gent wonen.
Taxi onbetaalbaar, de rekening om jezelf of anderen te verwonden/doden al eens vergeleken?
Er zijn, zeker in steden vaak goedkope opties om te blijven slapen. Airbnb of een cheap hotel genre Ibis.
Ik denk niet dat er elders zoveel meer en betere alternatieven zijn, België is één van de dichtsbevolkte landen.
In Gent zijn er nachtbussen maar dat is enkel voor mensen die in/rond Gent wonen.
Taxi onbetaalbaar, de rekening om jezelf of anderen te verwonden/doden al eens vergeleken?
Er zijn, zeker in steden vaak goedkope opties om te blijven slapen. Airbnb of een cheap hotel genre Ibis.
Ik denk niet dat er elders zoveel meer en betere alternatieven zijn, België is één van de dichtsbevolkte landen.
-
- Moderator
En waarom zou dat een probleem moeten zijn? Is er echt niemand die een avond alcohol kan laten?redman schreef: 5 maanden geleden Een BOB kiezen is zowat de enigste optie die wij hebben in onze vriendenkring.
Zo lang de mentaliteit is dat iemand zich moet "opofferen" om niet te drinken gaan we er niet komen, hé
Bye, Maurice
-
- Elite Poster
Als de meest voor de hand liggende optie (niett drinken, het is echt niet zo moeilijk hoor.) ook geen optie is dan moet je maar verhuizen naar 'de meeste andere Europese landen'.redman schreef: 5 maanden geleden
Te weinig alternatieven en dat is heel anders dan in de meeste andere Europese landen.
Maar als je natuurlijk vindt dat een ander het moet oplossen...
J.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 264 keer
- Bedankt: 534 keer
Zowat dezelfde dag als Tom Dwaes zijn accident een artikel over een vrouw in de USA die onder invloed iemand dood had gereden. 25 jaar cel, dat is pas een straf om u tegen te zeggen. Hier zitten ze te lullen over alcoholslot, enkelband, les nog niet geleerd,… Gent, 2 wielertoeristen dood door dronken chauffeur paar maanden geleden. Die zal zeker geen 25 jaar krijgen. Gewoon voor jaren de cel in, dat moet er gebeuren. Alle verdere discussie is overbodig. Niks alcoholslot of enkelband of rechten van de beklaagde. Stop met pamperen van misdadigers. De jaren dat zo iemand in de cel zit kan hij geen andere slachtoffers maken.
Wanneer wordt Tommeke heilig verklaard? Het lag aan alles (oude Porsche, geen airbags, bots absorbeerder,..) maar zéker niet aan het VRT goudhaantje die met zijn zatte kloten in de auto stapt. Hoe is het trouwens met de chauffeur van die camion met bots absorbeerder? Of is die gewonde mens van geen tel?
Resultaat van de bloedtest kon weken op zich laten wachten!!! WTF??? Als een gewone sterveling zoiets tegenkomt, dan staat meteen in het artikel vermeld " chauffeur was onder invloed van dit of dat". Nogmaals dank aan tscheldt dat de video vroeg in de ochtend bracht de volgende dag. Op die manier stond Dwaes met zijn rug tegen de muur en heeft hij de vlucht vooruit genomen.
Wanneer wordt Tommeke heilig verklaard? Het lag aan alles (oude Porsche, geen airbags, bots absorbeerder,..) maar zéker niet aan het VRT goudhaantje die met zijn zatte kloten in de auto stapt. Hoe is het trouwens met de chauffeur van die camion met bots absorbeerder? Of is die gewonde mens van geen tel?
Resultaat van de bloedtest kon weken op zich laten wachten!!! WTF??? Als een gewone sterveling zoiets tegenkomt, dan staat meteen in het artikel vermeld " chauffeur was onder invloed van dit of dat". Nogmaals dank aan tscheldt dat de video vroeg in de ochtend bracht de volgende dag. Op die manier stond Dwaes met zijn rug tegen de muur en heeft hij de vlucht vooruit genomen.
Laatst gewijzigd door Jack Daniels 5 maanden geleden, in totaal 1 gewijzigd.
MacMini M1 - MacMini M2 - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW