Wat is er aan de hand met onze Europese autobouwers?

Niet-technische onderwerpen of technisch-gerelateerde onderwerpen waar maatschappelijk debat over bestaat. Lees de extra regels in de sticky, aub!
Forumregels
1. De gedragsregels zijn ook hier van toepassing. We verwachten van iedereen in de eerste plaats respect voor de andere users
2. Er zal hier veel minder moderatie gebeuren op inhoud, maar wel meer moderatie op users. Dit betekent concreet dat we discussies in principe niet zullen afsluiten, users die geen zin hebben om de discussie verder te zetten, worden aangemoedigd om zelf de discussie te stoppen / negeren. Dit kan tot iets fellere discussie leiden, maar altijd met respect voor de mede-users!
Daar tegenover staat dat we users kunnen de toegang ontnemen uit dit subforum indien ze het naar ons afwegen te bont maken. Dit kan tijdelijk, dan wel definitief zijn en dit zal zonder enige verantwoording gebeuren
3. Indien u liever de topics uit dit forum niet ziet in de lijst van nieuwe posts, wordt dan lid van de groep "Opt out maatschappelijke uitdagingen in new posts" via deze link: ucp.php?i=167
4. Dit subforum mag op geen enkele manier een platform worden voor militanten / om duidelijk politiek te voeren. Userbase is en blijft een onafhankelijk forum met een duidelijke focus op technische onderwerpen
qless
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
Bedankt: 143 keer
Recent bedankt: 1 keer

Bericht

Jack Daniels schreef: 2 weken geleden
tom35 schreef: 2 weken geleden Ik rij er nu met eentje en moesten ze een XC40 aanbieden die zowat dezelfde range/oplaadsnelheid heeft als een ID7/tesla Y deed ik dat direct.
Ik heb bij al mijn leasewagens tot op heden steeds rekening gehouden of het merk al dan niet in dit land productie heeft, dus bleef volkswagen en volvo over...
Tom
Wat is dat nu voor onzin? VW produceert hier toch al jaren geen auto's meer??
Audi wel (zelfde eigenaar)
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 263 keer
Bedankt: 533 keer

Bericht

Hij heeft het over een ID7, dus VW en niet Audi. Dus geen productie in België. En daarom onzin.
MacMini M1 - MacMini M2 - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
NuKeM
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 92 keer
Bedankt: 179 keer

Bericht

De VW-groep zal hij bedoelen.
Heel veel maakt het eigenlijk allemaal niet meer uit hoor, het is niet omdat de wagen geassembleerd wordt in Europa dat hij (voor en groot deel) ook uit Europese onderdelen zal bestaan. Zelf het staal kan afkomstig zijn van China met hun massale dumping nu (prijs tot 3x goedkoper tov eigen productie).
Voor mij hebben vele Europese merken af gedaan en mogen ze wel eens op de blaren zitten. Ook als dat jobs kost, zelfs (bijvoorbeeld) de mijne. Hopelijk komen ze er dan beter uit en geef ik ze met plezier nog een kans.
Ik hoop dan ook niet dat Europa de gestelde deadlines gaat aanpassen, want imo zijn die er net om hun te redden en een duwtje te geven.
heist_175
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 388 keer
Bedankt: 757 keer
Recent bedankt: 4 keer

Bericht

Gek dat het wél oké is om hier auto's te bouwen en die te verschepen naar China, maar omgekeerd zou plots een probleem zijn?
Overigens wordt een deel van de Tesla's die in Europa verkocht worden in China gebouwd.

Er is toch een Chinese fabrikant een autofabriek aan het bouwen in Hongarije?
Allen dan maar dat merk kopen?

Gelukkig leven we hier nog in een vrije wereld, waar miljardairs niet voor mij kiezen welke auto ik wel of niet mag kopen.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 312 keer
Bedankt: 503 keer
Recent bedankt: 10 keer

Bericht

Ik denk dat we verdere samensmelting van de wagenproducenten gaan krijgen in de EU. Het heeft geen zin om -tig merken te maken met elk hun eigen kosten.

Voor de consument is het beter dat de productie gebeurt in het land dat het efficiëntst kan produceren, meestal komt dat neer op het goedkoopste land. Dat is een economische regel die je kan bekampen met tarieven maar die hebben nog nooit positief gewerkt.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 60 keer
Bedankt: 193 keer

Bericht

heist_175 schreef: 2 weken geleden Gek dat het wél oké is om hier auto's te bouwen en die te verschepen naar China, maar omgekeerd zou plots een probleem zijn?
Ik denk dat het hardware gedeelte niet het grootste probleem is als ze op dezelfde voet zouden geproduceerd worden (en niet met veel subsidies om hier de boel te goedkoop te verkopen en Maw kapot te concurreren). Daarnaast is er nog het software gedeelte, waar ik eerlijk gezegd maar weinig vertrouwen in heb.
Internet & TV: Proximus Flex Fiber 500/500 + TV via  Apple TV
GSM: Hey Telecom 20 GB + 20GB boost

 iPhone 11 64GB SG |  Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) |  Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) |  iPad Air 5Gen (2022) 64GB blauw |  Apple TV 4K 2022 (2x) | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
heist_175
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 388 keer
Bedankt: 757 keer
Recent bedankt: 4 keer

Bericht

Maar wat "veel subsidies" genoemd wordt, is ook van toepassing in US en EU.
Hoeveel miljoen/miljard heeft elke lidstaat al in verschillende autobedrijven gepompt? En in landbouw? En recentlijk in chipsfabrieken?

Het lijkt veel moeilijker om toe te geven dat China gewoon slimmer is met hun EV's: verticale integratie, langlopende contracten voor de sourcing, ...
En dus goedkopere én betere auto's.