Energieconcern Vattenfall wil tegen 2028 ruim 5 miljard euro investeren in de sector voor hernieuwbare energie in Duitsland. Dat heeft het Zweedse bedrijf maandag bekendgemaakt. Financieel directeur Robert Zurawski van Vattenfalls Duitse dochteronderneming ziet ‘een breed scala aan groeimogelijkheden’ in Duitsland.
'Duitsland is de snelst groeiende markt voor hernieuwbare energie in Europa', aldus Zurawski. Vattenfall meldde in een verklaring met de investering de opwekking en opslag van energie te willen stimuleren door het bouwen van zonneparken en grootschalige batterijen.
Vattenfall richt zich verder op elektriciteitspartnerschappen met industriële afnemers, die steeds vaker overschakelen op groenere energiebronnen. Eerder sloot het bedrijf al contracten met staalproducent Salzgitter en chemiebedrijf Evonik. 'Elektriciteitspartnerschappen bieden investeringszekerheid, stabiele prijzen en risicospreiding voor zowel producenten als industriële afnemers van hernieuwbare elektriciteit', benadrukt Zurawski.
Re: Miljarden in Duitse verduurzaming
Geplaatst: 12 nov 2024, 15:57
door heist_175
Het probleem in Duitsland is niet de opwekmogelijkheden, wel het netwerk.
Typisch wordt wind opgewekt in het noorden en elektriciteit verbruikt in het zuiden.
Daar staan ze dan met hun "schwarze null" en een net dat niet kan volgen .
Re: Miljarden in Duitse verduurzaming
Geplaatst: 12 nov 2024, 19:07
door Dizzy
Dat netwerk is inderdaad in meerdere landen verwaarloosd waardoor er nu kosten zijn die men beter had kunnen spreiden door wat meer voorziend te zijn. Dat probleem is echter oplosbaar en ze zijn er dus mee bezig. Ze hebben de fout gemaakt om op zijn Dehaenes te werken, we pakken de problemen aan als ze zich stellen, oftewel je komt altijd te laat.
Re: Miljarden in Duitse verduurzaming
Geplaatst: 13 nov 2024, 07:23
door duizend
heist_175 schreef: 12 nov 2024, 15:57
Het probleem in Duitsland is niet de opwekmogelijkheden, wel het netwerk.
Vandaar dat men Duitse bruinkoolcentrales die al zeven jaar dicht zijn opnieuw geopend heeft.
Tis niet om op te wekken hoor …
Re: Miljarden in Duitse verduurzaming
Geplaatst: 13 nov 2024, 07:27
door heist_175
Zoals je weet zijn die ingeschakeld om een tekort op te vangen, niet om de base-load te voorzien.
Ik denk dat het beter is om een black-out te vermijden, niet?
En mocht Duitsland het noord-zuid netwerk wat performanter gemaakt hebben in het verleden, zou meer opwekking in het noorden alsnog het zuiden bereiken.
Aangezien zowat alle landen te weinig geïnvesteerd hebben, is er nu een piek in bestelling van gelijkaardig materiaal, waardoor de prijs door het dak gaat.
Re: Miljarden in Duitse verduurzaming
Geplaatst: 13 nov 2024, 07:31
door duizend
heist_175 schreef: 13 nov 2024, 07:27
Zoals je weet zijn die ingeschakeld om een tekort op te vangen, niet om de base-load te voorzien.
Ik denk dat het beter is om een black-out te vermijden, niet?
Nog beter was om de Duitse kerncentrales open te houden ipv ze dogmatisch te sluiten, wetende dat er dan tekorten komen, niet?
Minstens totdat de kabel gelegd was, niet?
Konden ze zelfs de bestellingspiek vermijden …
Re: Miljarden in Duitse verduurzaming
Geplaatst: 13 nov 2024, 07:36
door heist_175
@dogmatisch: misschien eens opzoeken wat dat woord betekent
En misschien ook eens opzoeken wie die maatregel nam en waarom.
Over de nadelen van nucleair en de reden van de stopzetting in Duitsland, zijn er andere topics.
Volgens sommigen is het altijd beter om te wachten, wat ons in Vlaanderen, België en Europa tot de situatie brengt waar we nu in verzeild geraakt zijn.
Ik denk dat lokale opwekking een goeie zaak is, zodat de afhankelijkheid van het buitenland verminderd kan worden. Niet om paniekerig alles te nationaliseren, wel om de kosten te drukken en bedenkelijke regimes die nucleaire staven voorziet en aardgas/olie verschepen niet rijker te maken.
Als we gaan wachten tot alle sterren goed staan, gaat er weinig bewegen.
Opnieuw: het categorisch aanhouden van "de zwarte nul" en dus investering bemoeilijken, is een slechte zaak voor Duitsland. En een goeie zaak voor alles wat bestaand is: "vested interests" varen er wel bij. De toekomst van de Duitsers allesbehalve.
Re: Miljarden in Duitse verduurzaming
Geplaatst: 13 nov 2024, 08:42
door Dizzy
Inderdaad, uitstel is gewoon vaak afstel en zorgt ervoor dat er niets gebeurt. Het is het verhaaltje van haalbaar en betaalbaar, gevolg is dat er te weinig gebeurt en er nadien toch extra inspanningen nodig zijn die dan uiteraard een hoger prijskaartje hebben.
Investeren en schulden maken is geen probleem... als de investering rendeert en/of grotere kosten kan vermijden. Een waterbom in Vlaanderen zou 8 miljard aan schade opleveren maar we gaan het toch eens proberen, tja.
Re: Miljarden in Duitse verduurzaming
Geplaatst: 13 nov 2024, 20:55
door duizend
heist_175 schreef: 13 nov 2024, 07:36
Als we gaan wachten tot alle sterren goed staan, gaat er weinig bewegen.
Wat is er mis met het open houden van kerncentrales en tegelijk investeren in HE?
Wat er mis is met het dogmatisch sluiten van kerncentrales, daarna pas miljarden steken in Duitse verduurzaming en tegelijk oude Duitse kolencentrales moeten herstarten is wel overduidelijk …
Re: Miljarden in Duitse verduurzaming
Geplaatst: 14 nov 2024, 09:06
door Dizzy
Wat er mis mee is, is wat de geschiedenis ons leerde, er gebeurt niets. Men gaat weer in slaapmodus en doet alsof er geen probleem meer is. Door de kerncentrales te sluiten zet men zichzelf voor het blok en verplicht men zichzelf om ook te handelen. Het geld dat kernenergie opslorpt kan men ook niet in HE investeren, het is dus een vertraging op wat nodig is. Er is een urgentie en dan is tijdverlies onwenselijk.
Er is al meermaals gewezen op het feit dat Duitsland MINDER kolen verbruikt dan voor de sluiting.
Re: Miljarden in Duitse verduurzaming
Geplaatst: 14 nov 2024, 11:07
door Jack Daniels
Hilarisch. Een veerboot met dieselmotor wordt vervangen door een boot met zonnepanelen en electromotoren.
Ding werkt voor geen meter, heeft een paar miljoen gekost, er komen nog ettelijke honderdduizenden bij om de ferry ietwat te kunnen doen varen. Auto's, fietsers, motorfietsen,... moeten nu een omweg maken van 30 km tot de eerstvolgende brug om de rivier over te kunnen steken. Inderdaad, clean, green and utterly useless. Veel kijkplezier want er komt nog veel meer aan de oppervlakte. De oude diesel aangedreven ferry werd verkocht voor 17000 euro en ligt nu ergens te water te verkommeren.
Schleswig Holstein is toch Duitsland hee? Een ferry met zonnepanelen is toch verduurzaming hee? Dan staat mijn bericht op de juiste plaats.
Re: Miljarden in Duitse verduurzaming
Geplaatst: 14 nov 2024, 11:24
door Dizzy
Dat betekent gewoon dat sommigen hun werk niet goed gedaan hebben en is geenszins een reden om oude vervuilende tech te behouden. Er zijn boten/veerdiensten genoeg die elektrisch aangedreven worden.
Re: Miljarden in Duitse verduurzaming
Geplaatst: 14 nov 2024, 11:27
door Jack Daniels
Update: de gemeente heeft de oude Missunde 2 met dieselmotor terug gekocht van de vorige koper voor 100.000 euro. In comes the diesel, out goes the solar driven ferry. Ik kom niet meer bij van het lachen.
Oh ja Dizzy, jij die altijd maar maar met vage opmerkingen komt, heb je toevallig een voorbeeld van zo een electrische WERKENDE ferry? Ik neem aan dat je toch wel enig opzoekwerk hebt verricht als je hier komt poneren dat er "genoeg" electrische veerdiensten zijn.
Re: Miljarden in Duitse verduurzaming
Geplaatst: 14 nov 2024, 11:31
door Dizzy
Heel dom want weldra moet men toch opnieuw overschakelen omdat de diesel te vervuilend is. De gemeente had beter eerst haar huiswerk goed gemaakt en een contract met de leverancier afgesloten dat dergelijke fouten afdekte. Nu maken ze alweer kosten terwijl men blijft vervuilen. Zo handelen lijkt me ook hilarisch of is tragisch een beter woord. Punt blijft dat dit een anekdotische geval is dat niets zegt over de tech op zich maar wel op de onbekwaamheid van sommige individuen.
Re: Miljarden in Duitse verduurzaming
Geplaatst: 14 nov 2024, 11:33
door Jack Daniels
En dan nu een antwoord op mijn vraag: voorbeelden van electrische veerboten? Want die bestaan volgens jou. Of lezen we weer eens een keertje selectief?
Euh... onbekwaamheid van sommige individuen. Je bedoelt daarmee groene individuen?
3,3 miljoen voor de Missunde 3, nog een paar honderdduizend om die enigszins werkend te krijgen, als klap op de vuurpijl 100.000 om de oude diesel terug te kopen en in te zetten... Kortom, om en bij de 4 miljoen euro in de vuilnisbak. En we dieselen rustig verder.
Ow ja, heeft dizzy niet stil gestaan bij de gigantische uitstoot van 120.000 auto's die 30km verder moesten rijden om daar over een brug te rijden? Of hoe een zero emissie, niet werkende boot, plots oorzaak is van een mega uitstoot.
De diesel ferry heeft nu een vergunning tot 2028.
Edit: kosten voor de ombouw van de electrische ferry bedragen meer dan 1 miljoen euro.
Bron: https://www.kn-online.de/lokales/rendsb ... CZWJI.html
Re: Miljarden in Duitse verduurzaming
Geplaatst: 14 nov 2024, 11:57
door on4bam
Ondertussen (niet in Duitsland) hebben we toch al enkele keren elektrisch mogen meevaren. Kleine boot voor vogelspotten in de Algarve en een grotere voor een sightseeingtrip in Stavanger. https://maps.app.goo.gl/4fL133isFJo7NhbL9
Loopt het soms mis met iets elektrisch? Uiteraard, loopt het soms mis met diesel? Uiteraard...
@Jack Daniels Zoek dan eerst eens zelf, er zijn meerdere elektrische (veer)boten ook in eigen land oa in Antwerpen en Nieuwpoort.
Onbekwaamheid komt bij alle partijen voor net als misgelopen projecten. Ik herinner me eens een sabotageactie die nog veel meer kosten veroorzaakte en waarbij men de dader niet kon vinden.
Had men zijn huiswerk gemaakt dan was die veerboot OK en werd naast de dieselaandrijving ook het omrijden vermeden. Het probleem is niet de tech wel een misgelopen project.
Re: Miljarden in Duitse verduurzaming
Geplaatst: 14 nov 2024, 12:02
door Jack Daniels
on4bam schreef: 14 nov 2024, 11:57
Ondertussen (niet in Duitsland) hebben we toch al enkele keren elektrisch mogen meevaren. Kleine boot voor vogelspotten in de Algarve en een grotere voor een sightseeingtrip in Stavanger. https://maps.app.goo.gl/4fL133isFJo7NhbL9
Loopt het soms mis met iets elektrisch? Uiteraard, loopt het soms mis met diesel? Uiteraard...
Ik had het over electrische veerboten en niet over electrische vogelspotboten. Beiden beginnen met een "v" maar zijn toch net weer wat anders. Misschien heb jij, bij gebrek aan een antwoord van dizzy, misschien voorbeelden van werkende electrische veerboten?
Toegevoegd na 2 minuten 4 seconden:
Dizzy schreef: 14 nov 2024, 12:00
@Jack Daniels Zoek dan eerst eens zelf, er zijn meerdere elektrische (veer)boten ook in eigen land oa in Antwerpen en Nieuwpoort.
Nee dizzy. Jij hebt het over electrische veerboten in jouw vorige reactie en niet over (veer)boten. Dus jij weet waar je het over hebt, makkie om wat voorbeelden, links,... te posten? Ik heb nergens geschreven dat ik weet heb van electrische veerboten.
Re: Miljarden in Duitse verduurzaming
Geplaatst: 14 nov 2024, 12:04
door cyberbug
Jack Daniels schreef: 14 nov 2024, 11:33
voorbeelden van electrische veerboten?
Zelf gebouwd door de eigenaar, en deze werkt volledig op zonne-energie, (word nu vooral verhuurd voor groepen of aan bedrijven voor events)
Re: Miljarden in Duitse verduurzaming
Geplaatst: 14 nov 2024, 12:06
door Jack Daniels
Ik stel veel te moeilijke vragen me dunkt. Ondertussen nummer drie die het niet over een electrische veerboot heeft. Concrete voorbeelden, echt niemand op dit forum??? Dus zoiets als de Missunde, om auto's, fietsers, voetgangers,... over te zetten van de ene naar de andere kant. Het was niet echt mijn vraag maar omdat Dizzy ermee afkwam...
Ook tussen Hoboken en Kruibeke zal er een elektrisch veer de oude vervangen.
Was dat nu zo moeilijk?
Re: Miljarden in Duitse verduurzaming
Geplaatst: 14 nov 2024, 15:24
door Dizzy
Neen, paar minuten en uw ongelijk bewezen
Re: Miljarden in Duitse verduurzaming
Geplaatst: 14 nov 2024, 15:59
door Jack Daniels
Wat was mijn ongelijk dan in deze?
Re: Miljarden in Duitse verduurzaming
Geplaatst: 14 nov 2024, 16:10
door duizend
Dizzy schreef: 14 nov 2024, 09:06
Er is al meermaals gewezen op het feit dat Duitsland MINDER kolen verbruikt dan voor de sluiting.
En er is al meermaals op geantwoord dat het nog veel minder zou zijn als men de kerncentrales open had gehouden ipv gesloten kolencentrales opnieuw te openen, van moetes wegens dogmatisch handelen uiteraard.
Re: Miljarden in Duitse verduurzaming
Geplaatst: 14 nov 2024, 16:37
door jutuiz
Jack Daniels schreef: 14 nov 2024, 11:27
Update: de gemeente heeft de oude Missunde 2 met dieselmotor terug gekocht van de vorige koper voor 100.000 euro. In comes the diesel, out goes the solar driven ferry. Ik kom niet meer bij van het lachen.
Oh ja Dizzy, jij die altijd maar maar met vage opmerkingen komt, heb je toevallig een voorbeeld van zo een electrische WERKENDE ferry? Ik neem aan dat je toch wel enig opzoekwerk hebt verricht als je hier komt poneren dat er "genoeg" electrische veerdiensten zijn.
Ik heb er dit jaar in Noorwegen toch verschillende genomen (autoferries dan).
En als ik me niet vergis vaart er in Nieuwpoort ook ene (fiets en voetgangersferry).
En - hoewel niet helemaal vergelijkbaar - in Antwerpen vaart er een hybride H2 ferry rond tussen linker oever en 't zuid.
Enfin het is uit het filmpje duidelijk dat nu de Duitsers alles hebben uitbesteed aan China, ze niet meer weten hoe ze iets moeten zelf bouwen. Wel triestig.
Re: Miljarden in Duitse verduurzaming
Geplaatst: 14 nov 2024, 19:17
door Dizzy
Dat kwam inderdaad ook in de reeks van Leyers naar voren, (te) veel afhankelijk van buitenlandse belangen en eigen sterktes zoals kwaliteit inwisselen voor winstmarge. Grundlichkeit of zoiets heten ze dat daar.
We wijken echter af, het gaat hier over verduurzaming. De Duitsers zijn wel beslist, ze nemen een beslissing en komen daar dan niet meer op terug maar gaan er vol voor. Dat is op zich goed want dan krijg je niet dat eindeloze getalm met halve oplossingen en een stap terug na 2 stappen vooruit. Als ze nu doorzetten met de verduurzaming en nieuwe tech omarmen kunnen ze hun achterstand weer ombuigen naar een voorsprong op domeinen waar er toekomst in is.
Re: Miljarden in Duitse verduurzaming
Geplaatst: 25 nov 2024, 12:40
door Jack Daniels
Dizzy schreef: 25 nov 2024, 11:11
Dit weekend vinden er op de Schelde speciale testvaarten plaats met een nieuwe boot. Die moeten uitwijzen of De Waterbus tot in Temse zal varen. De Waterbus is een bootdienst die vaart tussen het Waasland en Antwerpen.
De titel van dit topic luidt “Miljarden in Duitse verduurzaming”. Jouw bijdrage over een boot tussen Temse en Antwerpen heeft totaal niks met dit onderwerp te maken. Als je per sé een topic wenst over de waterbus, gelieve een nieuw topic te openen.
Re: Miljarden in Duitse verduurzaming
Geplaatst: 25 nov 2024, 13:25
door on4bam
Gelieve on-topic te blijven, Temse ligt niet in Duitsland.
Re: Miljarden in Duitse verduurzaming
Geplaatst: 25 nov 2024, 15:52
door Dizzy
Inderdaad, het is nu al lang bewezen dat er wel degelijk wat elektrische (veer)boten bestaan, zowel in Duitsland als hier. De zijsprong over de boot kwam trouwens van degene die er nu over klaagt, hij vroeg zelf om voorbeelden te geven