Pagina 1 van 4

Einde EV premie?

Geplaatst: 06 nov 2024, 15:34
door Petrikske
Premie voor elektrische auto's in Vlaanderen loopt wellicht al af op 22 november.
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2024/11/06 ... -loopt-af/

Re: Einde EV premie?

Geplaatst: 06 nov 2024, 15:55
door Tomsworld
Tot zover onze betrouwbare overheid ...

Toch grappig dat men niet kan bijleren in België / Vlaanderen

Terugdraaiende meter bis ...

Re: Einde EV premie?

Geplaatst: 06 nov 2024, 16:03
door Joe de Mannen
Andere partijen, even onbetrouwbaar... goed gedaan Annick De Ridder (NVA).

Re: Einde EV premie?

Geplaatst: 06 nov 2024, 16:15
door cyberbug
in Wallonië wil men net een gelijkaardige premie laten invoeren.
https://gocar.be/nl/autonieuws/elektris ... n-wallonie
dan maar je elektrische wagen laten kopen door een Waalse kennis of familie lid ?

Re: Einde EV premie?

Geplaatst: 06 nov 2024, 16:41
door bollegijs
Moet de BIV niet op je naam staan ook? Allé, nog steeds mogelijk natuurlijk als die kennis dat zie zitten.

Re: Einde EV premie?

Geplaatst: 06 nov 2024, 17:12
door duizend
Wat is het probleem?
Je kan tot 22/11 nog steeds een EV kopen en genieten van de premie.
Duidelijker kan men toch niet zijn.
Het is niet dat men de premie afschaft voor diegene die er net ene gekocht heeft.

Re: Einde EV premie?

Geplaatst: 06 nov 2024, 18:57
door Petrikske
Daarom deelde ik het bericht ook zodat mensen nog snel een aankoop kunnen doen. 😉

Re: Einde EV premie?

Geplaatst: 06 nov 2024, 19:14
door Joop
Was te verwachten. Ik snap nog steeds niet waarom ik de Tesla van een ander moet betalen?

Toen de subsidie begon at Elon van twee walletjes, namelijk overheden met subsidies en andere autofabrikanten die certificaten kochten omdat ze nog geen stekkerwagens hadden, of klanten kochten ze niet.

Nu mag dat niet meer van Europa, Elon heeft er miljarden aan verdient!, maar nu blijkt dat niemand die auto's wil komen..toch duwen politiekers het door.

Europa heeft overigens regels opgelegd over meetpunten om te weten hoe de lucht erbij staat. En er moeten VEEL meetpunten zijn.

Ga gerust naar https://www.vmm.be/lucht/actuele-luchtkwaliteit en je ziet HEEL erge plaatjes....klik nu eens op het vakje modelkaart en wat er overblijft van de meetpunten/kaart.

Helemaal niks. We worden belogen, zo ook de LEZ...zie eens hoe groot de leugens zijn....

Met computer modellen......
met model.png
En nu zonder modellen en met veel te weinig meetpunten, de EU schrijft er veel meer voor, wat ze NIET gebruiken.
zonder-computermodel.png
Hoe smerig kan je als overheid de burgers bedriegen?? Verkeer vervuilt? Ja waar dan? Ze meten niet eens langs de snelwegen.

Tijdens de Covid-lockdowns waren de kaarten (met veel minder verkeer) gewoon hetzelfde, wat niet kan.

Dat is onze overheid. :bang:

Re: Einde EV premie?

Geplaatst: 06 nov 2024, 21:27
door tom35
Je betaalt die tesla van een ander niet..die eigenaar die die tesla koopt betaalt ongeveer 8000e btw daarop en na die subsidie betaalt die nog altijd 3000e brw dus jij betaalt juist niks..
Nu ik hoop dat je geen hypotheek inbrengt in je belastingen, geen pensioensparen doet, geen verbouwsubsidie aanvraagt, geen renovatie aan 6% gedaan hebt, geen eco of maaltijd cheques hebt, geen cafetariaplan, geen bedrijfswagen, busabbonement, treinabonnement...want die zijn allemaal van hetzelfde principe...minder belasting betalen.. nu dat het de middenklasse is die is van iets kan profiteren wordt er moord en brand geroepen..
Die enkele miljoenen vallen in het niets tov de profiteurs vd sociale zekerheid, sociale huisvesting, enz..


Tom

Re: Einde EV premie?

Geplaatst: 07 nov 2024, 07:03
door mipa
tom35 schreef: 06 nov 2024, 21:27 Je betaalt die tesla van een ander niet..die eigenaar die die tesla koopt betaalt ongeveer 8000e btw
daarop en na die subsidie betaalt die nog altijd 3000e brw dus jij betaalt juist niks..
De eigenaar van een Ford Mustang, die ook een beetje meer vermogen heeft,
betaalt net geen 17.000e BIV en een ferme rijtaks bovenop de BTW.
Die betaalt dus 3 Tesla-premies. Je mag die een ruiker bloemen sturen!
https://autofans.be/nl/nieuws/varia/538 ... ijzen-2024

Re: Einde EV premie?

Geplaatst: 07 nov 2024, 09:13
door Dizzy
Het einde van die premie enkele weken eerder dan voorzien is geen wereldprobleem, iedereen was al op de hoogte dat dit in de lucht hing.

Het was trouwens al een omstreden premie voor iets waar we geen tekort aan hebben (wagens) en anderzijds gericht op een groep die niet onbemiddeld zijn. Maar soit, België is het enige land waar mensen die genoeg verdienen al een wagen gesponsord krijgen en zij die minder verdienen steeds vaker geen meer kunnen veroorloven maar wel meebetalen. De premie was dus verdedigbaar indien hij gericht was op die groep, maar men maakte geen enkel onderscheid.

Dat klassieke wagens sterk vervuilen is al langer duidelijk, je kan zelfs perfect zelfmoord plegen door zo'n wagen aan te zetten in een afgesloten garage.

Re: Einde EV premie?

Geplaatst: 07 nov 2024, 09:42
door on4bam
Dizzy schreef: 07 nov 2024, 09:13 Het einde van die premie enkele weken eerder dan voorzien is geen wereldprobleem,
Nee, maar het vat (alweer) prachtig samen wat in de maatschappelijke discussie dikwijls naar voor komt: mensen hebben geen vertrouwen meer in "de politiek".
Dat men deze premie niet goed doorgerekend heeft is een fout van de politici (het kostte meer dan voorzien) dat men dan nog eens woordbreuk pleegt door de premie vervroegd te beëindigen geeft de burger steeds meer het gevoel dat er een onbetrouwbaar beleid is.
Dat de premie er nooit had moeten komen klopt, wie €40000 aan een auto kan geven heeft die premie niet nodig.

Re: Einde EV premie?

Geplaatst: 07 nov 2024, 10:07
door Dizzy
Klopt, het is geen goede communicatie en ook geen goed beleid maar een ramp is die maand nu ook niet.

De politiek geeft inderdaad constant van dat soort dubbelzinnige signalen. Waarom bouwt men de subsidies van fossiel niet af, waarom subsidieert men fossiele wagens nog altijd. Men ondergraaft ook de transitie door te doen alsof er pauzeknoppen op een klimaat staan en dat natuur rekening houdt met haalbaar of betaalbaar.

Re: Einde EV premie?

Geplaatst: 07 nov 2024, 10:25
door Petrikske
on4bam schreef: 07 nov 2024, 09:42wie €40000 aan een auto kan geven heeft die premie niet nodig.
Onze zuiderse vrienden zijn anders wel aan het brainstormen om de EV premie enkel toe te kennen aan mensen met een laag inkomen.
Zouden de mensen die het moeilijk hebben een EV kopen?

Re: Einde EV premie?

Geplaatst: 07 nov 2024, 10:31
door thmj
tom35 schreef: 06 nov 2024, 21:27 Je betaalt die tesla van een ander niet..die eigenaar die die tesla koopt betaalt ongeveer 8000e btw daarop en na die subsidie betaalt die nog altijd 3000e brw dus jij betaalt juist niks..
Nu ik hoop dat je geen hypotheek inbrengt in je belastingen, geen pensioensparen doet, geen verbouwsubsidie aanvraagt, geen renovatie aan 6% gedaan hebt, geen eco of maaltijd cheques hebt, geen cafetariaplan, geen bedrijfswagen, busabbonement, treinabonnement...want die zijn allemaal van hetzelfde principe...minder belasting betalen.. nu dat het de middenklasse is die is van iets kan profiteren wordt er moord en brand geroepen..
Die enkele miljoenen vallen in het niets tov de profiteurs vd sociale zekerheid, sociale huisvesting, enz..


Tom
Alle subsidies per direct op de schop akkoord ?

Re: Einde EV premie?

Geplaatst: 07 nov 2024, 10:37
door R2D2
Subsidies zijn een instrument voor de overheid om te sturen, te corrigeren, net als fiscaliteit. Aan beiden is niets mis behalve als ze ingezet worden als electorale profilering en/of zonder beleidsvisie. De Vlaamse EV-premie was meer dan duidelijk een VLD kadootje aan hun publiek. (en nu dadelijk gekeeld door NVA)
PS wil dat nog eens overdoen voor zijn electoraat.

Maar dat heeft dus niets te maken met echt beleid want die premie kwam dus bijna exclusief ten goede aan Chinese auto-import.

Re: Einde EV premie?

Geplaatst: 07 nov 2024, 10:44
door Dizzy
Het probleem van de dure EV's kan de overheid aanpakken met een premie voor bepaalde groepen (lage inkomens). Dat is goed beleid want het zorgt dat de transitie sneller verloopt EN dat ook lagere inkomens toegang krijgen.

Dat de premies veelal naar Chinese wagens gaat ligt aan een ander probleem, het feit dat Europese bouwers te traag mee zijn gegaan met de transitie en nu een achterstand hebben. Men denkt dat nu te stutten met invoertarieven maar dat zal enkel de prijzen van de goedkoopste wagens hoger maken en dus het omgekeerde bewerkstelligen dan wat men wenst. Het is ook het gevolg van dubbelzinnig beleid zonder keuze voor nieuwe tech maar blijven hangen aan oude belangen. Nu nog is men bezig met efuels en andere onzin ipv mee te gaan in de transitie die er toch komt. Survival of the fittest, een oud principe maar men blijft doen alsof het niet bestaat.

Re: Einde EV premie?

Geplaatst: 07 nov 2024, 11:19
door karine
Ik ken weinig groepen (lage inkomens) met zonnepanelen op hun dak. Zonder zonnepanelen lijkt een goedkoop benzinewagentje me veel goedkoper.

Re: Einde EV premie?

Geplaatst: 07 nov 2024, 11:38
door Dizzy
De prijs van de panelen is sterk gedaald en dus haalbaar voor een steeds grotere groep. ZP zijn goed als je een EV hebt maar je bespaart ook op energie buiten vervoer. Ook hier kan de overheid dus stimuleren dat mensen ZP plaatsen en dat ook best gericht op de groepen die het zelf moeilijk kunnen bekostigen. De overheid kan ook helpen door het opleggen van zp voor nieuwe projecten die ook voor verhuur dienen. Mensen die huren gebruiken zo minder energie van het net en besparen dus.

Goedkope benzinewagens zijn steeds zeldzamer. Ze hebben ook meer onderhoud nodig wat ook niet gratis is.

Re: Einde EV premie?

Geplaatst: 07 nov 2024, 11:46
door Joe de Mannen
De vraag is als je onderaan de ladder begint, hoe hoog moet je klimmen en hoeveel subsidie moet je geven om uit te komen in de groep die:
1. het nodig heeft
2. ook interesse heeft

Misschien bestaat die groep niet eens. Maar die 'studie' had men op voorhand moeten maken, niet tijdens het spelleke de regels aanpassen.

En of het op die maand aankomt, ik weet niet of de besteldatum of de leverdatum telt, maar in dat laatste geval zie ik de gazetten straks nog vol staan met mensen die "pech" hebben.


J.

Re: Einde EV premie?

Geplaatst: 07 nov 2024, 11:54
door R2D2
Dizzy schreef: 07 nov 2024, 10:44 Men denkt dat nu te stutten met invoertarieven maar dat zal enkel de prijzen van de goedkoopste wagens hoger maken en dus het omgekeerde bewerkstelligen dan wat men wenst.
So true! Het maakt alleen duidelijk hoe onze politici denken (of niet denken?). Of aangestuurd worden door een industrie die de transitie blijft ontkennen.
Dizzy schreef: 07 nov 2024, 10:44 Nu nog is men bezig met efuels en andere onzin ipv mee te gaan in de transitie die er toch komt.
Dat efuels spoor is een dood spoor. Het is niet duurzaam noch rendabel.
Het is een mistgordijn waarmee de (vnl. Duitse) autoindustrie zo lang mogelijk zijn bestaande verbrandingsmotoren willen blijven bouwen in afwachting dat efuels echt iets zou worden. Maar die kans is voor wegvervoer nihil. De kostprijs is vele malen hoger (we hadden het toch over prijs he?) en om het echt carbon-neutraal te maken zou een deel van de voedingsindustrie en landbouw moeten overschakelen naar efuels, wat ethisch en finacieel zeer bizar zou zijn.
Efuels voor luchtvaart zou eventueel wel (tijdelijk) een optie zijn wegens hogere energiedichtheid tov. batterijen.
karine schreef: 07 nov 2024, 11:19 Zonder zonnepanelen lijkt een goedkoop benzinewagentje me veel goedkoper.
In huidige (markt)omstandigheden wel natuurlijk. Maar dat komt natuurlijk omdat fossiele brandstof nog altijd te goedkoop is in verhouding tot zijn totale mileu-impact.

Het komt er altijd op neer dat transitie geld gaat kosten, maar de transitie ontkennen of uitstellen zal vele keren duurder zijn.
Zolang dat inzicht niet doordringt glijden we af en gaan we achteruit.

Re: Einde EV premie?

Geplaatst: 07 nov 2024, 11:55
door Dizzy
Als je beneden begint zit je altijd bij de groep die het nodig heeft. Het aandeel met interesse in hoge rekeningen ligt ook niet zo hoog schat ik.

De regel was een cadeau aan eigen achterban, een studie is dan niet nodig. De wagens zijn duur en dus enkel voor de betere inkomens.

Het is de besteldatum die telt dus men kan nog even een wagen bestellen met premie.

Re: Einde EV premie?

Geplaatst: 07 nov 2024, 12:18
door jutuiz
Ik hoor dat er een paar 10.000 onverkochte Chinese EV's op de parkings van ons havens staan. Ik zou als overheid daar precies niet nog eens extra geld tegenaan gooien.

Re: Einde EV premie?

Geplaatst: 07 nov 2024, 12:28
door thmj
De vraag is niet de kost maar de wil om te investeren in zp.
Wil zelf investeren maar mag niet (mede eigendom). (regelgeving in deze heel wenselijk)
Zp is voor het merendeel mede eigenaars de ver van mijn bed show.
Elke 2 a 3 jaar ne nieuwe bak veel belangrijker dan investeren in zp.
Waar ze wel geld willen aan uitgeven is plaatsen laadpalen voor hun salaris wagens. (is een probleem voor ondergrondse)
Nu zelf als op pensioen zijnde nog veel geld uitgeven aan een E.v, er is een verschil tussen kunnen en willen.
Dus zal nog wel wat verder tuffen met met men suv dieseltje.
Tot er wat meer klaarheid in het verhaal komt als dat er ooit komt.

Re: Einde EV premie?

Geplaatst: 07 nov 2024, 13:27
door Dizzy
Tja, mensen zijn inderdaad kortzichtig en wegen kansen niet altijd juist af. ZP zijn goedkoper en gaan nog langer mee, minder panelen leveren meer op dan voorheen en dat terwijl energie belangrijker geworden is. Je kan met ZP dus niet missen en zelfs de grootste criticasters van HE hier hebben er zelf liggen.

Wie om de 2 a 3 jaar een wagen vervangt heeft geld genoeg voor ZP. Met de mindere kosten voor energie kunnen ze ook sneller een wagen kopen of een duurdere, zo kan je ook rekenen. Het feit dat men nu al salaris-EV's heeft maakt ZP enkel interessanter.

Je kan momenteel nog altijd rijden met de huidige ICE tot die op is, je kan wachten tot de prijzen en aanbod wat beter zijn.

Het is juist dat de overheid moet voorzien in regels voor oa huurders opdat zij ook gebruik kunnen maken van de voordelen.

Op langere termijn zal onze mobiliteit toch veranderen want het louter toevoegen van wagens zit op zijn limiet. De transitie naar EV's kan daarbij helpen. 2 wagens wordt duur dus zijn alternatieven interessanter. Ik denk dan aan deelwagens en op termijn uber-achtige vormen van zelfrijdende wagens. Voor gepensioneerden zou dat vaak een betere oplossing zijn die hen ook minder kost. Nu hebben ze vaak een wagen die 90% van de tijd staat te roesten/kosten.

Re: Einde EV premie?

Geplaatst: 07 nov 2024, 15:22
door karine
Dizzy schreef: 07 nov 2024, 11:55 Als je beneden begint zit je altijd bij de groep die het nodig heeft. Het aandeel met interesse in hoge rekeningen ligt ook niet zo hoog schat ik.
Wanneer ik naar beneden kijk zie ik vooral mensen met in het beste geval zelf gekochte kleine huizen met kleine daken die vaak te klein zijn om panelen op te leggen ,nog veel vaker huurhuizen waar het helemaal niet mogelijk is of tegenwoordig meer en meer appartementen waar het dan vaak ook niet kan geplaatst worden.

Betreft onderhoud EV wagens. Mijn bandencentrale heeft nog nooit zo een goede zaken gedaan hoorde ik hem een tijdje geleden nog lachend zeggen.
Een collega heeft een EV, die heeft bijna al vaker in de garage gestaan dan thuis. Laatste keer stelde hij de vraag(auto inmiddels 1,5 jaar oud) wat zou me dit buiten garantie gekost hebben, volgens VW mocht je op een kleine €5000 rekenen. Wagen 3 weken bij VW gestaan, kregen het niet opgelost. (wat toch wel triest is voor een grote erkende VW garage). Tenslotte ingenieurs uit Duitsland de wagen moeten overnemen en na enig zoekwerk een defecte chip gevonden.
Enkele weken geleden constant melding dat er een probleem was met het achterlicht. Bleek er vocht in te zitten. Terug naar de garage, kreeg hij te horen dat hij mocht rekenen op een 6 a 700 euro om heel het zaakje te laen vervangen.
Wanneer ik dan kijk naar mijn Saab van 16 jaar oud waar jaarlijks enkel wat olie moet van vervangen worden dan weet ik het wel.
De meeste EV eigenaars hebben natuurlijk het geluk dat het bijna allemaal leasingwagens zijn en altijd onder garantie kunnen rondrijden.

Re: Einde EV premie?

Geplaatst: 07 nov 2024, 17:25
door Data technicus
Zou raad van state nu ook niet gaan tussen komen zoals in februari toen ze de Vlaamse Regering op de vingers heeft getikt dat het bedrag niet genoeg zou zijn wat ze voor dit jaar voorzien hadden. Bij digitale meter heeft de Vlaamse overheid toen ook gedeeltelijk verloren bij GWH toen ze de terugdraaiende teller wouden afschaffen.

Re: Einde EV premie?

Geplaatst: 07 nov 2024, 17:27
door Petrikske
karine schreef: 07 nov 2024, 15:22Wanneer ik naar beneden kijk zie ik vooral mensen met in het beste geval zelf gekochte kleine huizen met kleine daken die vaak te klein zijn om panelen op te leggen ,nog veel vaker huurhuizen waar het helemaal niet mogelijk is of tegenwoordig meer en meer appartementen waar het dan vaak ook niet kan geplaatst worden.
Ik heb onlangs m'n eerste EV gekocht en heb geen ZP, ik zal dus opladen via het gewone stopcontact.
Zal wel lukken met maximum 20km/dag vermoed ik, de kosten via zo'n trage lader? Geen idee maar ik denk niet dat ik een laadpaal zal installeren.
Ga ik m'n huidige 18 jaar oude dieseltje missen? Je mag gerust zijn, een verbruik van 4L/100km. vind je vandaag niet meer hé.
Maar voor een nieuwprijs (na aftrek korting en premie) goedkoper dan een dure Pedelec moest ik niet lang twijfelen Karine.

Re: Einde EV premie?

Geplaatst: 07 nov 2024, 17:28
door honda4life
EV's zullen door gedrukt worden of je dat nu wil of leuk vindt of niet.

Zelfs de hele business van laadinfrastructuur gaat gewoon verder, denk je dat ze nog steeds laadpalen bij zouden plaatsen mocht dat niet winstgevend zijn?
Gaat ge dat terug verdienen van die paar euro's winst per laadbeurt denkt op korte tijd... Ik denk het niet.

Laten we zwijgen over de elektriciteitsinfrastructuur die een veelvoud kost, zich langzamer terugverdiend maar ook een langere levensduur heeft.

Als de EV's niet kunstmatig goedkoper gemaakt worden... Dan vrees ik dat het tegenovergestelde zal gebeuren... Fossiel rijden duurder.
Ik denk dat dit zeker de minder kapitaalkrachtigen ook harder zal treffen en het eindresultaat hetzelfde blijft.

Re: Einde EV premie?

Geplaatst: 07 nov 2024, 17:30
door Petrikske
karine schreef: 07 nov 2024, 15:22Een collega heeft een EV, die heeft bijna al vaker in de garage gestaan dan thuis. Laatste keer stelde hij de vraag(auto inmiddels 1,5 jaar
Spijtige zaak maar dezelfde verhalen hoor je van ICE gebruikers hoor.
Krijg je vaak als antwoord.. "op ne maandag gemaakt zeker?"
Hoe goedkoop m'n aankoop ook was, ik heb een lange garantie op auto en batterij en ik zal wel zien wat de toekomst verder brengt.
honda4life schreef: 07 nov 2024, 17:28EV's zullen door gedrukt worden of je dat nu wil of leuk vindt of niet.
Ik blijf wel m'n twijfels hebben of EV de oplossing is maar het is een utopie om te denken dat we oneindig olie en gas uit de grond kunnen blijven pompen.
Nu is een EV betaalbaar, binnen 20 jaar is er misschien weer iets anders, evolutie gaat verder en wij volgen, soms schoorvoetend maar volgen doen we wel ten lange leste.

Re: Einde EV premie?

Geplaatst: 07 nov 2024, 17:39
door karine
Had ik bij mijn Pedelec wat extra bijgelegd had ik inderdaad een elektrische Dacia gehad.
Met mijn pedelec (leasing)verdien ik echter zelfs nog geld bij en het is zalig om ermee gaan te werken.
Maar fietsen is puur voor het plezier en om de stress van de weg en de boetes te vermijden.

Re: Einde EV premie?

Geplaatst: 07 nov 2024, 18:04
door Petrikske
En zo heeft iedereen zijn of haar geplogenheden Karine.
De (jonge) verkoper wilde voor hem en z'n echtgenote een electrische bakfiets kopen om hun kleine kindjes naar school te brengen.
De Dacia bleek goedkoper dan de bakfiets en de kindjes kunnen nu veiliger, warm en droog naar school gevoerd worden.

Op het einde van de rit maakt ieder in eer en geweten z'n eigen keuze natuurlijk. ;-)

Re: Einde EV premie?

Geplaatst: 07 nov 2024, 21:59
door lacer
karine schreef: 07 nov 2024, 17:39 Maar fietsen is puur voor het plezier en om de stress van de weg en de boetes te vermijden.
Totaal offtopic, maar let op in zone 30 en fietsstraten Karine :wink:

Re: Einde EV premie?

Geplaatst: 07 nov 2024, 22:00
door karine
lacer schreef: 07 nov 2024, 21:59
karine schreef: 07 nov 2024, 17:39 Maar fietsen is puur voor het plezier en om de stress van de weg en de boetes te vermijden.
Totaal offtopic, maar let op in zone 30 en fietsstraten Karine :wink:
Op de fietspaden flitsen ze voorlopig nog niet. :-D

Re: Einde EV premie?

Geplaatst: 07 nov 2024, 22:01
door openaf
cyberbug schreef: 06 nov 2024, 16:15 in Wallonië wil men net een gelijkaardige premie laten invoeren.
https://gocar.be/nl/autonieuws/elektris ... n-wallonie
dan maar je elektrische wagen laten kopen door een Waalse kennis of familie lid ?
Gepubliceerd op 30 april 2024, voor de verkiezingen... Meer uitleg nodig?

Re: Einde EV premie?

Geplaatst: 07 nov 2024, 22:04
door karine
openaf schreef: 07 nov 2024, 22:01
cyberbug schreef: 06 nov 2024, 16:15 in Wallonië wil men net een gelijkaardige premie laten invoeren.
https://gocar.be/nl/autonieuws/elektris ... n-wallonie
dan maar je elektrische wagen laten kopen door een Waalse kennis of familie lid ?
Gepubliceerd op 30 april 2024, voor de verkiezingen... Meer uitleg nodig?
En ze lopen daar toch ook altijd wat achter hé.
Heb zelfs mensen gekend die daar hun dieselwagen lieten keuren.

Re: Einde EV premie?

Geplaatst: 07 nov 2024, 22:37
door selder
Petrikske schreef: 07 nov 2024, 17:27
[…] ik zal dus opladen via het gewone stopcontact.
Zal wel lukken met maximum 20km/dag vermoed ik, de kosten via zo'n trage lader? Geen idee maar ik denk niet dat ik een laadpaal zal installeren.[…]
Geen énkele andere verplaatsing? Enkel en alleen 20 Km per dag? Da’s alleen woon-werk? Voor de rest dan alles met de fiets? Of OV? Snap het niet goed 😀


Anyway, dat via een huishoudstekker is zeer onstabiel. Al 2 smart cables gebruikt en beide crashen al wel eens. En echt uitermate traag 😀

Re: Einde EV premie?

Geplaatst: 07 nov 2024, 23:17
door karine
Bij zo een klein verbruik lijkt me bi directioneel laden wel interessant. Je wagen dus als thuisbatterij gebruiken in 2 richtingen.

Re: Einde EV premie?

Geplaatst: 07 nov 2024, 23:29
door Petrikske
:banana:
selder schreef: 07 nov 2024, 22:37Geen énkele andere verplaatsing? Enkel en alleen 20 Km per dag? Da’s alleen woon-werk? Voor de rest dan alles met de fiets? Of OV? Snap het niet goed 😀
Hoezo niet snappie? 🤔
EV zal ingezet worden als 2e of zelfs 3e voertuig.
Woon/werk is 20km daags voor een part timer. Nu 3 dagen/week al kunnen dit ook 2 dagen worden.
Een laadpaal installeren zal vele duizenden euro's kosten omdat er dan een nieuwe leiding doorheen gans het huis moet getrokken worden.
En dit voor max 60km/week? Ik denk het niet.
Maar natuurlijk gaan we het wel veilig houden en bij het minste risico gaan we toch aanpassingen doen.

Ieder mens z'n situatie is anders hé Selder 😉
karine schreef: 07 nov 2024, 23:17 Bij zo een klein verbruik lijkt me bi directioneel laden wel interessant. Je wagen dus als thuisbatterij gebruiken in 2 richtingen.
ik denk dat je dan al in een duurder segment zit is het niet?
De Dacia heeft dan weer wel vehicle to load wat ik toch leuk vind voor onderweg.

Re: Einde EV premie?

Geplaatst: 08 nov 2024, 04:27
door mipa
honda4life schreef: 07 nov 2024, 17:28 Als de EV's niet kunstmatig goedkoper gemaakt worden... Dan vrees ik dat het tegenovergestelde zal gebeuren... Fossiel rijden duurder.
Dan gaan ze vrachtwagens met rode mazout moeten laten rijden of de inflatie is niet meer te volgen:

het aantal voertuigen nam met 72% toe sinds 1990 (slechts 54% voor de personenwagens), net als het verkeer (voertuigkilometers) dat in dezelfde periode toenam met 49% in 2019, maar slechts met 39% in 2022. In diezelfde periode nam het vrachtvervoer (in ton-km) toe met 112 % terwijl het personenvervoer slechts met 26 % toenam (2017).

https://klimaat.be/in-belgie/klimaat-en ... per-sector