Joe de Mannen schreef: 5 maanden geleden
Wat ik onthou van deze verkiezingen ?
Opkomstplicht mag er terug in, volgens mij zijn er veel thuisblijvers bij die "het maar doen omdat het nu mag"
Ja, en omdat het mag moet het weer verboden worden?
Ik vind dat maar een raar argument.
Als je iets toelaat, moet je ook niet kwaad zijn als het gebeurt.
Dat politici mensen moeten overtuigen om te gaan stemmen, is onzin, dat leidt de aandacht af van de essentie: hun programma.
En waarvoor dient een verkiezingsprogramma?
De bedoeling is toch om mensen te overtuigen?
Als je voor partij xyz stemt zal er dit en dat veranderen.
Ik vind het echt een vorm van ongelofelijke luiheid dat men niet eens moeite wil doen om mensen te overtuigen.
Bart De Wever volgende keer binnendragen op een schild ? Beetje antwerpse grootheidswaanzin, toch ?
Persoonlijk vond ik het ook wel overdreven, een beetje Studio 100 achtig met dat liedje dat dan werd gezongen.
Dat er in Ninove 7% van de,stemmen met volmacht uitgebracht zijn, wekt toch op z'n minst het vermoeden dat er iemand geronseld heeft.
Het toont in elk geval aan dat daar op het scherpst van de snede campagne werd gevoerd.
Mensen (politici en burgers) wisten dat Forza Ninove dicht bij een absolute meerderheid zou zitten, dus zijn er veel volmachten uitgebracht.
Of die nu geronseld zijn of niet, en of het door FN was, dat weet ik niet.
Ik weet wel dat het niet eenvoudig zou zijn om aan 508 valse volmachtstemmen te geraken, want iedereen mag maar één volmacht hebben.
Dus 508 valse volmachtstemmen zou in principe ook betekenen dat je nog eens 508 handlangers nodig hebt.
Die 508 weet je maar achteraf, wanneer de zetelverdeling bekend is, op het moment zelf moet je er al zeker 1.000 hebben.
En dus ook 1.000 handlangers.
Tenzij er zijn die meerdere volmachten hadden, en dat dat niet gecontroleerd werd.
Het zijn veel vraagtekens.
Er zijn overigens nog een aantal andere steden en dorpen waar controles uitgevoerd worden, onder andere Brakel, waar De Croo nipt een absolute meerderheid haalde.
Daar waren 99 valse volmachten voldoende om die laatste zetel binnen te halen.
Dat in de gemeentepolitiek nogal veel samenwerkingen zijn om toch maar een groter blok te vormen, maar dat het daarom meer dan ooit eenheidsworst geworden is, wat de keuze alleen maar bemoeilijkt.
Dat klopt, om toch maar de grootste te worden krijg je van die heel rare bondgenootschappen.
Het is het gevolg van dat systeem waarbij de persoon met meeste voorkeurstemmen van de grootste lijst van de coalitie automatisch burgemeester wordt.
Dat is ook weer iets dat de politici zelf ingevoerd hebben.
Ze hadden iets veel simpeler kunnen doen: de rechtstreekse verkiezing van de burgemeester.
Toegevoegd na 11 minuten 27 seconden:
Re: Regeringsvorming België
heist_175 schreef: 5 maanden geleden
Of hoe je zelf de argumentatie bewijst die ik aangedragen heb: "in de swing states althans" (uw quote).
Voor de andere kiezers (niet in de swing states), zal niemand dus speciaal moeite doen, omdat ze toch niet komen opdagen.
Het is moeilijk om zomaar de VS met Belgiê of Vlaanderen te vergelijken, laat staan presidentsverkiezingen met gemeenteraadsverkiezingen.
Neem nu Brakel, waar De Croo opkwam, dat was van oudsher een VLD gehucht.
Hij heeft nu nog heel nipt (met 99 stemmen) een absolute meerderheid, en hij heeft wel degelijk campagne gevoerd.
Men kan zich dus wel eens lelijk misrekenen als men denkt dat die gemeente een CD&V bastion is, of die andere eeuwig naar Vooruit gaat.
@stemrecht
En als je denkt dat uw stem niets uitmaakt: het komt in elke verkiezing aan op een handvol stemmen (hetzij letterlijk, hetzij figuurlijk).
Of het nu de Vlaamse, federale, Europese of gemeenteverkiezingen zijn, telkens opnieuw zijn er massa's voorbeelden van een zetel nipt wel of net niet niet gehaald (afhankelijk van het uitgangs-, of standpunt). Ook in de US trouwens.
Ik snap dus niet dat mensen dat niet doorhebben en thuisblijven.
Omdat ze zich niet vertegenwoordigd voelen door die mensen die gaan zetelen.
Hoeveel keer hoor je niet zeggen: "Het zijn allemaal dezelfde"?
Dat betekent dat mensen vinden dat politici van alles beloven wat ze nadien niet waarmaken.
Voor hen is het dus ofwel een CD&V'er die burgemeester wordt en zijn beloftes niet nakomt, of een VLD'er die sprookjes verteld heeft om aan de macht te komen, of nog een andere partij....
Tja. Dan moeten ze de partijvoorzitter van hun voorkeurspartij eens even de oren wassen. Het is hij die maakt dat niemand met zijn partij wil regeren. Het zijn de standpunten van zijn partij die voor de andere partijen onoverbrugbaar zijn.
Het is niet aan andere partijen om te bepalen wat een partij in het programma moet zetten.
Het is een minachting van de kiezer.
Dat duurt zolang dat die partij geen absolute meerderheid haalt, of absoluut nodig is voor een coalitie.
In Ninove lijkt dat nu het geval te zijn.
En als je als kiezer denkt dat het niet uitmaakt welke partij aan de knoppen zit (kies zelf maar op welk niveau), kijk dan naar de gemeentes/provincies/regio's/landen waar een andere coalitie aan de knoppen zit.
Ik denk nu niet dat je van een kiezer moet verwachten dat hij vergelijkende studies gaat maken tussen zijn gemeente en een andere gemeente met een ander bestuur.
Ook tussen landen kun je moeilijk vergelijken, het zijn nu eenmaal niet dezelfde partijen.
Je kunt bijv. met Nederland vergelijken, maar daar heb je die taalkwesties niet.
Ik weet niet hoeveel stichtends de VB stemmers zien in het beleid in Turkije, Hongarije of (dichterbij) Nederland.
Dat is de zwakte in het discours van BDW tegen de PVDA. Waar die (links extremistische) partij in het gemeentebestuur zit, gaat het niet richting de afgrond. Wat je wel kan zeggen van Nederland onder de PVV of Hongarije onder Orban.
Ik heb nog nooit gehoord dat een VB stemmer zich met het Turks beleid zou identificeren.
Maar Nederland zit nu in de afgrond?
Volgens mij liggen de wegen er daar nog altijd vele malen beter bij dan hier, en qua schulden gaat het daar ook veel beter...