Dizzy, ik zou toch vragen om eens met iets nieuws af te komen.
Jij hebt je argumenten gegeven, ik heb ze zonder enige moeite weerlegd, voor mij zijn je argumenten totaal niet overtuigend.
Anders gaat dit weer uitdraaien in een eindeloze welles-nietes, en gaat er weer hommeles van komen.
De punten hieronder zijn voor 99% gewoon een herhaling van wat er eerder stond, zo schieten we niet op.
In een TV debat zou de tijd op zijn, maar op internet heb je die limiet van de zendtijd niet, dus kun je eindeloos dezelfde argumenten herhalen, en ik kan ze eindeloos weerleggen.
En zoals bij vorige keren, zie ik dat we na een tijdje de enigen zijn die nog debatteren.
Net zolang tot er een moderator een slotje komt opzetten, meestal nadat er eerst persoonlijke aanvallen gekomen zijn, en er posts gewist werden.
Dizzy schreef: 17 okt 2024, 08:43
Zoals ik al zei zal er wel meer onderzoek naar wie al dan niet stemde gevoerd worden. Ik stel maar vast dat menige bronnen dezelfde observatie maakten als ik.
Ouderen kunnen inderdaad ook thuis blijven want voor hen is het soms moeilijker fysiek om zich te verplaatsen. Bovendien blijkt volmachten bij die mensen ronselen ook een gangbare praktijk

Het lijken mij vooral vooroordelen, het zal interessant zijn om echt te weten hoe de vork aan de steel zit.
CD&V was jarenlang kampioen in het ronselen van volmachten, dat is geweten.
Nu zijn er onderzoeken in 4 steden, er is één die voortdurend vernoemd wordt, en waarvan één partij vernoemd wordt, bij de andere (Veurne, Alken, Turnhout) zwijgt men over wie het gaat.
Raar, hee?
Dizzy schreef: 17 okt 2024, 08:43Vreemd dat je zegt dat stemmen van mensen die stemmen omdat er opkomstplicht is niet veel waard zijn, dat gaat dan over zowat alle stemmen tot deze verkiezing.
Hoe kom je daar nu bij?
Iedereen die nu gaan stemmen is zit daar niet bij, dus dat is 63% van de stemmen.
Die anderen gingen dus maar omdat ze moesten, en misschien wisten ze niet dat ze toch niet veel kans op een boete hadden, en waren ze dan ook al niet gaan stemmen.
Dizzy schreef: 17 okt 2024, 08:43Het is toch niet omdat er opkomstplicht is dat je niet bewust stemt of is dat in jouw geval zo? Is jouw stem niet veel waard omdat je je verplicht voelde om te stemmen?
Als je alleen afkomt omdat je moet, dan is je stem inderdaad niet veel waard, want als je vrije keuze hebt vind je het de moeite niet om te gaan.
Dizzy schreef: 17 okt 2024, 08:43Ik heb ook geen politieker nodig om te beseffen wat het belang is van kiezen. Dat heb ik geleerd uit de geschiedenis en de vele ervaringen in landen waar het anders is. Stemrecht is hard bevochten en daar zijn goede redenen voor. Iets weggooien waar hard voor gevochten is vind ik persoonlijk zeer onverstandig.
Je valt enorm veel in herhaling. Ja, stemrecht, daar is voor gevochten. Opkomstplicht is ons opgedrongen...
Dizzy schreef: 17 okt 2024, 08:43Dus VB deed te weinig moeite? Neen, veel van hun kiezers deden te weinig moeite of kan het geen hol schelen. Nergens is de opkomst hoger na afschaffing van de opkomstplicht dus het zal volgende keer niet beter zijn. Als je voor VB of andere extremen bent dan is deze evolutie geen goed nieuws.
Dat zijn weer een hoop veronderstellingen.
Deed VB te weinig moeite om kiezers te motiveren?
Ik denk van wel, ja, maar dat geldt voor alle partijen.
Ik denk dat veel partijen dachten dat de meeste Vlamingen uit gewoonte zouden doen zoals ze bij iedere verkiezing deden.
De oproepingsbrief zag er ook niet opvallend anders uit, met uitzondering van dat ene zinnetje, maar wie leest heel dat briefje nu van A tot Z?
De VB kiezer is dan nog een bijzonder geval omdat 'zijn' partij in een cordon zit, en dat die situatie al tientallen jaren duurt.
Dan moet het niet verwonderen dat die eens iets anders probeert: in dit geval thuisblijven.
En het zal de volgende keer wel degelijk anders zijn.
Alle partijen weten nu dat stemmen niet gratis zijn, en gaan er wel degelijk moeite voor moeten doen.
Wie lui is, en ervan uitgaat dat zijn kiezers wel zullen opdagen zal afgestraft worden.
Dizzy schreef: 17 okt 2024, 08:43Voor politici is het nu gemakkelijker. Ze moeten geen rekening houden met bepaalde groepen en kunnen zich concentreren op de kiezers en mensen waar ze wel aan kunnen verkopen.
Dat klopt voor geen meter, zie hierboven.
Het heeft ook geen zin dat je iedere keer weer hetzelfde herhaalt, dat argument klopt gewoon niet.
Kijk naar andere landen, daar doet men wel moeite om die kiezers naar de stembus te krijgen.
Neem nu de lijst van Fouad, die lokt vooral moslims, je kunt er zeker van zijn dat die de volgende keer nog meer zal inzetten op huisbezoeken, misschien zal hij ook aan de uitgang van de moskee staan om zijn geloofsgenoten te overtuigen.
PVDA zal via haar netwerk ook nog meer inzetten om hun kiezers te motiveren.
En de kiezers die thuisgebleven zijn, denkende dat hun partij het toch wel goed zou doen, zijn misschien nu ontgoocheld, en zullen zich voornemen om de volgende keer wel te gaan stemmen.
Het probleem lost zichzelf op.
Dizzy schreef: 17 okt 2024, 08:43Dat blijkt ook uit de realiteit, buurten zonder kiezers worden minder bediend, geen toeval.
Dat zeg je nu, maar heb je daar enig bewijs van?
Waar zijn dan die buurten zonder kiezers, vermits er tot hiertoe altijd opkomstplicht was?
En wie organiseert dat dan, dat heel de buurt niet gaat stemmen?
En als men wegen aanlegt, kan men moeilijk één bepaalde gemeente zonder weg laten.
Als men een bibliotheek zet, kan men moeilijk bepaalde buurten de toegang ontzeggen.
Idem dito voor een zwembad.
Het is een broodje aap wat je hier vertelt.
Dizzy schreef: 17 okt 2024, 08:43Het idee dat politici zich gaan inzetten voor de moeilijkste kiezers die zichzelf overbodig gemaakt hebben is mooi maar niet meer dan dat, politiek is veel harder dan dat, het is een puur machtsspel en ex-kiezers hebben hun macht afgegeven, politici lachen in hun vuistje bij zoveel domheid.
Ik denk niet dat de thuisblijvers enig verschil gaan merken in het bediend worden.
Ik heb u het voorbeeld van de volksraadplegingen over fusies gegeven, waarbij er ook niet naar de burgers geluisterd wordt, want nadien wordt het omgekeerde gedaan van waar de mensen voor gestemd hebben.
Uw zogezegde macht die ze afgegeven hebben, bestaat dus niet. De politiek doet zijn goesting, en dat is precies de klacht van die burgers.
Ik zou u voorstellen van ook eens met iets nieuws af te komen, want uw argumenten overtuigen totaal niet.
Het enige dat je doet is iedere keer hetzelfde weer herhalen, in de hoop dat je het laatste woord hebt.
Dizzy schreef: 17 okt 2024, 08:43Zowel hier als in de VS zal men wel een actie doen om mensen te motiveren maar niet te hard want anders zou het mogelijk resultaat opleveren, vandaar zijn er tientallen miljoenen Amerikanen die niet stemmen en bij ons dus ook ongeveer een derde
Dat is echt de meest absurde redenering die je over dit topic al geplaatst hebt.
Denk nu toch eens eventjes na.
Een partij als PVDA bijv. krijgt veel stemmen van kiezers die het niet al te breed hebben, het armere deel van de bevolking.
Waarom zouden die "niet te hard" mensen motiveren dat ze zouden stemmen?
Daar hebben die toch geen enkel belang bij?
Dat zijn zo van die bizarre complottheorieën dat partijen eigenlijk meedoen om te verliezen.
Dizzy schreef: 17 okt 2024, 08:43Waarom mensen als kleine kinderen behandeld worden? Omdat er amper gezond verstand is, iets dat we ook leerden tijdens corona.
Kijk, ja, dat is de pretentie van zij die vinden dat zij de enige zijn die de wijsheid in pacht hebben.
Zolang je de mensen niet ernstig neemt, moet je niet verwachten dat je zelf ernstig genomen zult worden.
Dizzy schreef: 17 okt 2024, 08:43Mensen zijn lui en nemen emotionele beslissingen vaak tegen hun eigen belang in.
Politici zijn lui, dat klopt, want ze willen niet graag moeite doen om de mensen naar de stembus te lokken.
En ja, ze nemen inderdaad vaak egoïstische beslissingen die tegen hun eigen belangen ingaan.
Denk aan de kiesdrempel, mee goedgekeurd door Agalev indertijd, en het eerste slachtoffer ervan was... Agalev, het latere Groen.
Dizzy schreef: 17 okt 2024, 08:43Waarop baseer je de mening dat het de volgende keer anderen zullen zijn die niet gaan stemmen?
Op alle landen ter wereld waar een democratie heerst, en er geen opkomstplicht is.
Op de werkelijkheid dus.
Dizzy schreef: 17 okt 2024, 08:43Sommigen die het nu niet gedaan hebben zullen eerder opnieuw niet stemmen, mensen zijn nu eenmaal gewoontedieren.
Ook weer een voorbeeld van onlogisch denken.
Als mensen gewoontedieren zijn, waarom heeft dan nu in één keer 35% hun gewoonte veranderd?
Dizzy schreef: 17 okt 2024, 08:43Dat betekent trouwens niet dat er niets kan veranderen maar voor verandering moet men wel iets doen en moet men dus mensen hebben die je steunen en op je stemmen.
Klopt, maar die politici moeten dan ook iets doen, namelijk hun kiezers motiveren.
Waarom moet die politicus het altijd gemakkelijk hebben?
Dizzy schreef: 17 okt 2024, 08:43Thuisblijvers daar heb je dus niets aan, zeker niet als je verandering wil. Waren de Ninovieters thuis gebleven was er niets van forza in huis gekomen, weinig fors dus.
Zucht, ook dat argument heb ik al tien keer weerlegd.
Ik zal u nog eens hetzelfde tegenargument geven, maar zoek eens naar een ander argument, want het is gewoon totaal niet overtuigend.
De mensen komen wel massaal als er echt iets op het spel staat, en als ze denken dat er naar hen geluisterd zal worden.
In Ninove zijn ze gekomen omdat ze wisten dat met wat meer stemmen Forza Ninove kon verkozen worden.
In de meeste gemeentes zit VB ver weg van een absolute meerderheid en is de redenering dat ze na verkiezingen wellicht opnieuw genegeerd worden.
Er wordt dus naar hen niet geluisterd, en de mensen raken dat beu.
Dizzy schreef: 17 okt 2024, 08:43Ik deel je mening dus dat om te evolueren en te veranderen je actie moet ondernemen anders geraak je nergens. Defaitisme zie ik vooral bij mensen die opgeven om te stemmen, dan bereik je inderdaad niets.
Ik zie dat defaitisme eerder bij politici en bij mensen zoals jij die zeggen dat alles van de burger moet komen, dat politici geen enkele moeite moeten doen voor een stem.
Dat het de volgende keer meer van hetzelfde zal zijn, of dat het nog erger zal zijn, dat de burger die niet stemt dan maar in de kou zal blijven staan, dat hele wijken niet stemmen, enz.
Dizzy schreef: 17 okt 2024, 08:43Ze vinden dat ze niet mogen beslissen en beslissen dan om niet meer te beslissen, logisch
Snap je het nu echt niet of doe je maar alsof?
Als je een vergadering houdt om te vragen aan mensen of ze een fusie willen of niet en 75% stemt tegen een fusie, waarna je de fusie toch doorduwt, denk je dan dat je bij de volgende vergadering veel volk gaat zien afkomen?
Dat is wat de politici doen, niet één keer maar voortdurend.
De beslissing van de burger is dus een boycot.
Die pipo's beweren hun te vertegenwoordigen, en denken dat ze die stemmen zomaar cadeau krijgen, wel, laat ze maar eens voelen hoe laag de burger hen wel inschat.
Dizzy schreef: 17 okt 2024, 08:43Raadplegingen zijn niet altijd bindend, dat weet men op voorhand.
Of anders gezegd: je weet dat je zult bedrogen worden, maar kom toch nog maar eens je gedacht zeggen.
En dan zeg jij dat mensen dom zijn?
Ze zijn het beu dat er met hun voeten gerammeld wordt.
Ze weten dat het ego van politici gestreeld wordt als ze veel stemmen halen, dus besluiten ze daar niet langer aan mee te werken.
Dizzy schreef: 17 okt 2024, 08:43Ik ben er niet tegen, ook niet tegen referenda maar niet voor om het even wat. Beslissen is voor politici en wij beslissen welke politici een mandaat krijgen. Ieder zijn job.
Dat is een zeer paternalistische visie.
Mensen mogen, neen, moeten volgens u eventjes de kaarten schudden, en daarna moeten ze 5 of 6 jaar hun mond houden.
En hun mandatarissen aanduiden, ook daar zit het vol kiezersbedrog.
Met lijsten van opvolgers, die dan in de plaats komen van jobhoppers die de ene verkiezing burgemeester willen worden, om dan nadien toch weer minister te worden.
Dus zelfs dat recht wordt de burger ontnomen.
Dizzy schreef: 17 okt 2024, 08:43Als er bij een raadpleging te weinig mensen meedoen vanwege de vrijwilligheid ondergraaft dat ook de waarde van de raadpleging.
Dus is het aan de politici om mensen te motiveren.
Je kunt niet altijd voort de verantwoordelijkheid alleen maar bij de burger leggen.
Politici zijn ook verantwoordelijk.
Dizzy schreef: 17 okt 2024, 08:43Belangrijke besluiten kan je niet nemen op basis van een kleine minderheid, democratie gaat over meerderheden. Ik zou graag een referendum over de splitsing zien.
Toch vreemd dat als het over referenda gaat, jij altijd over de splitsing van het land begint.
Alsof er geen duizenden andere thema's zijn waarover burgers bevraagd kunnen worden.
Is dat omdat je denkt dat sommige mensen daar schrik voor hebben, en dat je hen daarom tegenstander kunt maken van een referendum?
Laat ons eens veronderstellen dat staatkundige thema's niet per referendum geregeld worden, gewoon omdat bindende referenda wettelijk mogelijk gemaakt worden, maar er in de wet staat dat dat niet mag over staatkundige thema's.
Ben je dan nog altijd tegen een referendum?
Ik ben dan nog altijd voor, want ik neem de burger ernstig.
Jij niet, jij wilt hem zo weinig mogelijk macht geven, en je gebruikt de splitsing daarvoor als drogreden.
Dizzy schreef: 17 okt 2024, 08:43De cijfers van misdaden dalen, dat is geen gevoel maar een feit. Onveiligheid kan je meten via cijfers van oa misdaden maar gevoelens zijn moeilijker te meten.
Ik vind dat een veel te algemene uitspraak.
Bepaalde misdrijven zullen minder voorkomen, andere zullen exponentieel stijgen, ik denk bijvoorbeeld aan oplichting (via cryptomunten en dergelijke).
Dizzy schreef: 17 okt 2024, 08:43Ik ga overal op reis ook in landen die anderen als gevaarlijk beschouwen toch voel ik me zelden onveilig.
Dat zegt allemaal niet veel.
Zo zijn er parken waar overdag geen problemen zijn, maar van zodra het donker wordt, is het er niet meer veilig, worden er drugs gedeald, en zou je wel eens kunnen overvallen worden.
Er zijn mensen die een fantastische reis in Brazilië hebben, en anderen die er vermoord worden voor 10 euro.
Weten waar het gevaarlijk is wanneer en voor wie, en daar rekening mee houden kan u een veilige reis opleveren.
Dat betekent niet dat die onveiligheid niet bestaat.
Dizzy schreef: 17 okt 2024, 08:43Het cordon is er gekomen na een veroordeling, het is trouwens gewoon een afspraak die iedereen naast zich neer kan leggen. Er is geen cordon rond PVDA toch worden ook zij geweerd.
Communisme is nu eenmaal iets dat overal ter wereld tot miserie en dictatuur leidt.
Dizzy schreef: 17 okt 2024, 08:43Ik heb geen schrik voor een overwinning van extremen op lokaal vlak, integendeel, ik zie het als een kans om hun ongelijk/onvermogen te bewijzen.
Het zal in elk geval een einde maken aan de horror verhalen over de terugkeer van de jaren '30.
Als er 6 jaar een VB bestuur geweest is, en er zijn geen concentratiekampen ingevoerd, en niemand moet een gele ster dragen, dan zal dat verhaaltje nog maar weinig indruk maken.