Puur uit curiositeit,
hoe hebben gsm providers meer capaciteit om vb als er een festival is of heel erg dicht bevolkt is dat ze dat kunnen manage ?
Is dat door middels van meer masten of meer servers aan de masten of servers ergens anders?
Ik ben dit jaar naar Ierland geweest met ST.patricks day en op die dag omdat er waarschijnlijk te veel mense op 1 plaats op hun 5G woude en gelijk tijdig dat je dat geen data door kreeg .
En deze weekend was ik in berlijn en was er een licht-show en er ware ook kei veel mensen verzameld in het centrum en ik kon hartelust surfen ,bellen en smssen.
Nu moet ik er bij wel zeggen dat het me is opgevallen dat ze in berlijn ook wel pakke meer masten op gebouwen hebben.
hoe is ook jullie ervaring met gsm providers tijdens festival/evenementen zowel binnen belgie als buitenland?
Hoe hebben GSM providers meer capaciteit?
-
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 276 keer
- Bedankt: 511 keer
- Recent bedankt: 11 keer
Er worden tijdelijk extra masten geplaatst bij evenementen. (Ik ken iemand bij Px die dat doet)
Bye, Maurice
https://on4bam.com
-
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 902 keer
- Bedankt: 3463 keer
- Recent bedankt: 54 keer
Inderdaad, tijdelijke installatie zoals deze
(foto genomen op Hyp-O-Dream Waregem)
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.00, Fritz!FSP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Provider: Proximus Fiber Essential (50/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.00, Fritz!FSP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
-
- Erelid
- Uitgedeelde bedankjes: 131 keer
- Bedankt: 85 keer
Dat noemen ze cows. Geen koeien maar cells on wheels. Kan je interessante filmpjes op YouTube over vinden.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Mobile_cell_sites
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Mobile_cell_sites
select replace * from userbase.be where topic ('got hostile', 'got friendly and polite');
-
- Pro Member
- Uitgedeelde bedankjes: 42 keer
- Bedankt: 13 keer
@bartman ben je dan ook naar de licht show geweest de weekend?bartman schreef: 3 maanden geleden In Berlijn viel het grote aantal masten op daken mij ook op daar had ik overal vlot 5G
En daarmee dat het mij liet denke dat hoe veel maste hoe meer capaciteit.
Nu misschien een heel cru vergelijking maar berlijn ( centrum ) qua mense massa met evenementen kun je wel als amerika vergelijken.
En idd 5G bleef continu EN werkte erg vlot !
Wel wil ik bij vermelden dat Telekom ( T-mobile duitsland ) het goed deed de andere weet ik niet.
Heb ergens dat weekend door de middag Vodafone Duitsland getest maar vond die nie zo geweldig als Telekom
Maar wel chapeau dat de duitsers met evenementen in een grote stad wel alles goed dekken !
-
- Moderator
Ik denk dat er iets scheelt met je toetsenbord. De "n" werkt niet.ghostboy1993 schreef: 3 maanden geleden En daarmee dat het mij liet denke dat hoe veel maste hoe meer capaciteit.
Bye, Maurice
-
- Pro Member
Ik ken zo dingen wel en heb zelfs zo masten eens gezien tijdens Genk on stage voorbeeld.philippe_d schreef: 3 maanden geleden Inderdaad, tijdelijke installatie zoals deze
IMG_20220707_141048.jpg
Maar ik bedoel vaste masten .
Zou wel fijn zijn als ze vb hier ook zoals nederland en duitsland het doen ook extra masten plaatsen aan appartementen vb
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 30 keer
- Bedankt: 96 keer
- Recent bedankt: 1 keer
Dat willen de meeste Belgen niet: NIMBY.
En de normen om in Vlaanderen iets te mogen zetten, zijn enorm streng.
Bestaande masten kan je gebruiken, maar nieuwe zetten is echt een gedoe, dus je moet je antenne al aan bestaande gebouwen hangen, maar dat zitten we terug met NIMBY en private eigenaren die zelf niet willen.
Als er trouwens iemand nog hoge gebouwen weet in Zuid-West-Vlaanderen, laat het gerust weten...
En de normen om in Vlaanderen iets te mogen zetten, zijn enorm streng.
Bestaande masten kan je gebruiken, maar nieuwe zetten is echt een gedoe, dus je moet je antenne al aan bestaande gebouwen hangen, maar dat zitten we terug met NIMBY en private eigenaren die zelf niet willen.
Als er trouwens iemand nog hoge gebouwen weet in Zuid-West-Vlaanderen, laat het gerust weten...
-
- Pro Member
amai zijn ze serieus zo streng?
En hoe komt het dat ze dit vb in Nederland en Duitsland wel kunne realiseren en in belgie niet?
Dat ze van privaat eigendomme toestemming moeten vragen OK maar vb aan een appartement boven zou in principe nie moeilijk mogen zijn?
Of kerken ? En anders zo'n hoge ijzere staander met daarop die apparatuur voor 4G/5G
En hoe komt het dat ze dit vb in Nederland en Duitsland wel kunne realiseren en in belgie niet?
Dat ze van privaat eigendomme toestemming moeten vragen OK maar vb aan een appartement boven zou in principe nie moeilijk mogen zijn?
Of kerken ? En anders zo'n hoge ijzere staander met daarop die apparatuur voor 4G/5G
Laatst gewijzigd door philippe_d 3 maanden geleden, in totaal 1 gewijzigd.
Reden: fullquote verwijderd
Reden: fullquote verwijderd
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 30 keer
- Bedankt: 96 keer
- Recent bedankt: 1 keer
Meeste mensen zijn bang van de straling als dit op hun gebouw staat.
Vergeet ook niet dat er nog apparatuur moet zijn, die verbonden moet zijn met de antennes, en ook voeding moet krijgen.
Dus je moet dit ook ergens binnen kunnen plaatsen, met mogelijkheid dat er iemand van de provider er steeds bij kan.
Niet altijd eenvoudig.
Kerken wordt al vaker gedaan: antennes dienen wel geschilderd te worden met een speciale verf die in het kleur van de buitenmuur moet zijn (lees dus als: het valt niet op, maar het kost wel veel aan verf).
Vergeet ook niet dat er nog apparatuur moet zijn, die verbonden moet zijn met de antennes, en ook voeding moet krijgen.
Dus je moet dit ook ergens binnen kunnen plaatsen, met mogelijkheid dat er iemand van de provider er steeds bij kan.
Niet altijd eenvoudig.
Kerken wordt al vaker gedaan: antennes dienen wel geschilderd te worden met een speciale verf die in het kleur van de buitenmuur moet zijn (lees dus als: het valt niet op, maar het kost wel veel aan verf).
-
- Moderator
<OT>
NIMBY is in deze dom... de minste straling heb je onder de antennes, het is dus beter om de antennen op je eigen appartementsgebouw te hebben dan bij de buren wat verderop
</OT>
NIMBY is in deze dom... de minste straling heb je onder de antennes, het is dus beter om de antennen op je eigen appartementsgebouw te hebben dan bij de buren wat verderop
</OT>
Bye, Maurice
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 103 keer
- Bedankt: 140 keer
Het beschikbare spectrum is een constante... het enige waarmee je dus kan spelen is meerdere "cellen" te maken en dat doe je inderdaad door meer antenne's te plaatsen en het vermogen te beperken (anders gaan ze elkaar storen). Op zich is dit trouwens een win-win situatie, meer capaciteit en minder straling.
Maar vandaag was het weer prijs op de Marathon in Brussel... aan de aankomst signaal genoeg maar bellen en Whatsappen was met momenten totaal onmogelijk.
Maar vandaag was het weer prijs op de Marathon in Brussel... aan de aankomst signaal genoeg maar bellen en Whatsappen was met momenten totaal onmogelijk.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 344 keer
- Bedankt: 468 keer
- Recent bedankt: 4 keer
Nadeel is dat een groot stuk van Rotselaar slechte ontvangst heeft als er iets te doen is op de wei van Werchter. Blijkbaar wordt er op de bestaande masten eea uitgeschakeld om meer capaciteit vrij te maken voor de extra masten aan het festivalterrein.
J.
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
-
- Pro Member
Typisch iets voor belgie ....Joe de Mannen schreef: 2 maanden geleden Nadeel is dat een groot stuk van Rotselaar slechte ontvangst heeft als er iets te doen is op de wei van Werchter. Blijkbaar wordt er op de bestaande masten eea uitgeschakeld om meer capaciteit vrij te maken voor de extra masten aan het festivalterrein.
J.
Dat ze plaatsen zoals rotselaar en nog paar plaatsen als limburg gewoon nog een paar masten per gemeente bijplaatsen zou wonderen doen , zeker aan de grensstreeken van vb lanaken/maastricht.
Tegenwoordig hebben tablets ook een simkaart , in elke huishouden hebben mensen zekers elk een gsm dus das al pakke meer toestellen dan vroeger .
Vroeger hadden enkel mama en papa een en nu hebben jan en jeannine ook elk 1
-
- Administrator
- Uitgedeelde bedankjes: 794 keer
- Bedankt: 526 keer
- Recent bedankt: 13 keer
Er is nog altijd iets zoals regelgeving, stralingsnormen, de wetten van de fysica, alsook de rendabiliteit (bevolkingsdichtheid tov aantal masten).
Er gaan altijd gaten zijn in het netwerk. Het gaat altijd wel voor iemand een probleem zijn.
Merk je problemen, meld ze dan bij je provider.
Staat het antwoord je niet aan, verhuis dan van provider (of van streek )
Er gaan altijd gaten zijn in het netwerk. Het gaat altijd wel voor iemand een probleem zijn.
Merk je problemen, meld ze dan bij je provider.
Staat het antwoord je niet aan, verhuis dan van provider (of van streek )
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
-
- Pro Member
Persoonlijk qua wetten van stralingsnormen is belgie gewoon onnodig te veel streng !
Ok ik snap wel dat ze door die stralingsnormen niet meer masten kunnen plaatsen maar er moet toch andere manieren zijn meer capaciteit ( meer mensen gelijk op een mast ) te kunnen creeeren zonder extra masten ?
En ge kunt moeilijk mensen die in een slecht gedekte ( grens)streek zeggen om te verhuizen , dat is ook niet realistisch .
Ze moeten gewoon testen en die ouderwetse wetten gewoon aanpassen en durven zeker aan grensstreken 1 mastje te plaatsen.
Ik ben erg verbijsterd dat Nederland goed naar haar limburgers omkijken terwijl in belgie de belgisch limburg gewoon heel erg wordt verwaarloosd int algemaan...
Ok ik snap wel dat ze door die stralingsnormen niet meer masten kunnen plaatsen maar er moet toch andere manieren zijn meer capaciteit ( meer mensen gelijk op een mast ) te kunnen creeeren zonder extra masten ?
En ge kunt moeilijk mensen die in een slecht gedekte ( grens)streek zeggen om te verhuizen , dat is ook niet realistisch .
Ze moeten gewoon testen en die ouderwetse wetten gewoon aanpassen en durven zeker aan grensstreken 1 mastje te plaatsen.
Ik ben erg verbijsterd dat Nederland goed naar haar limburgers omkijken terwijl in belgie de belgisch limburg gewoon heel erg wordt verwaarloosd int algemaan...
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
- Bedankt: 90 keer
- Recent bedankt: 3 keer
- Stralingsnormen zijn regionale materie: iedere regio bepaalt dit dus zelf (cfr stralingsnormen in Brussel).
- Verder: in België hebt je veel lintbebouwing (we wonen een beetje overal). Het is gewoon niet altijd economisch rendabel om overal dekking te voorzien. Dat is een groot verschil tov NL
Ja en nee. Spectrum is inderdaad wel een constante, maar de hoeveelheid bits die je per Hz erdoor kan krijgen heb je wel een beetje in de hand. Als je zorgt dat iedereen een heel goed signaal heeft (en dus goeie SNR) dan kan je data doorsturen dmv een hogere modulatie en dus meer per bits per Hz spectrum. Verder kan je ook nog MIMO technieken toepassen. Uiteindelijk streven naar efficiënter gebruik van de spectrum dus, nog voor het maken van extra cellen.DarkV schreef:Het beschikbare spectrum is een constante... het enige waarmee je dus kan spelen is meerdere "cellen" te maken en dat doe je inderdaad door meer antenne's te plaatsen en het vermogen te beperken (anders gaan ze elkaar storen). Op zich is dit trouwens een win-win situatie, meer capaciteit en minder straling.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 103 keer
- Bedankt: 140 keer
De SNR van je clients heb je niet in de hand (zeker niet bij een zware load) en MIMO technieken zitten al lang in de base stations... daar ga je dus geen winst meer maken.
Extra cellen is de enige methode voor meer capaciteit op je netwerk te krijgen.
Extra cellen is de enige methode voor meer capaciteit op je netwerk te krijgen.