Auto vervangen na 4 jaar?
Geplaatst: 05 okt 2024, 12:11
Hier zitten nogal wat zelfstandigen, dus ik zou jullie mening eens willen voor ik naar een accountant stap.
Ik doe een consultancy activiteit vanuit een vennootschap, naast mijn job als bediende. De consultancy draait goed en ik maak nogal wat winst, waar ik dus ook behoorlijk wat belastingen op betaal. Maar goed, zoveel kosten heb ik niet en het heeft ook geen zin om dingen op de zaak te kopen die ik niet nodig heb.
Ik heb vanuit mijn bediendenjob geen bedrijfswagen en dat zal de komende jaren waarschijnlijk wel zo blijven. Drie jaar geleden heb ik mezelf vanuit mijn venootschap een bedrijfswagen gegeven, een bijna nieuwe elektrische wagen. Het plan was om die auto na 4 jaar te vervangen, wat betekent dat ik stilaan moet beginnen uitkijken naar mijn volgende auto. De vraag is echter: moet ik dat wel doen?
Wat cijfers. Ik heb 56000 eur incl BTW voor de auto betaald, een 6 maanden oude demowagen die nieuw 64000 eur kostte. Als ik vandaag kijk naar vraagprijzen voor hetzelfde model met gelijkaardige kmstand, en in rekening breng dat dat handelaarsprijzen (dus met garantie, en ook nog eens VRAAGprijzen) zijn gok ik erop dat ik over een jaar nog zo'n 25000 eur voor de auto kan krijgen. Op de batterij na is de auto niet meer onder garantie.
De wagen wordt afgeschreven op 4 jaar, met op het einde 16% restwaarde. BTW was 50% recupereerbaar dus de afschrijving per jaar is ~51000-7800 = 10800 eur/jaar. Mits het geld uit de vennootschap halen via liquidatiereserve bespaart dit me ongeveer 3900 eur belastingen per jaar. "Subsidie" waar jullie allemaal aan meebetalen, waarvoor mijn oprechte dank. Maar laten we die discussie voor een ander topic houden
Volgend jaar is de wagen volledig afgeschreven, en kan ik dus niet langer afschrijfkosten in rekening brengen en daardoor minder belastingen betalen. Ik ga dus vanaf volgend jaar weer meer winst maken. We leven in een maatschappij waarin dat niet noodzakelijk goed nieuws is
De vraag is nu: is het wel interessant om een nieuwe auto te kopen? Ik heb al redelijk wat waardeverlies op mijn auto moeten slikken; tegen volgend jaar waarschijnlijk zo'n 30.000 eur. Ik veronderstel dat die waardevermindering stilaan gaat afnemen; momenteel liggen elektrische wagens niet zo goed in de markt maar binnen afzienbare tijd hopelijk wel. Uiteindelijk is dit een zéér snelle, volledig uitgeruste middenklasser waarmee je op een normale manier 400 km met één batterijlading kan rijden. Er komt wel een moment dat mensen dat beginnen naar waarde te schatten.
Zoals ik het zie, wordt het financieel pas interessant om de auto te vervangen op het moment dat de waardevermindering per jaar minder wordt dan het belastingvoordeel.
De auto voldoet nog prima, en heeft tegen volgend jaar ongeveer 70.000 km op de teller dus die is nog lang niet versleten. Al zijn er ondertussen wel wat modellen op de markt die ik leuker vind.
Hoe gaan jullie met deze materie om?
Ik doe een consultancy activiteit vanuit een vennootschap, naast mijn job als bediende. De consultancy draait goed en ik maak nogal wat winst, waar ik dus ook behoorlijk wat belastingen op betaal. Maar goed, zoveel kosten heb ik niet en het heeft ook geen zin om dingen op de zaak te kopen die ik niet nodig heb.
Ik heb vanuit mijn bediendenjob geen bedrijfswagen en dat zal de komende jaren waarschijnlijk wel zo blijven. Drie jaar geleden heb ik mezelf vanuit mijn venootschap een bedrijfswagen gegeven, een bijna nieuwe elektrische wagen. Het plan was om die auto na 4 jaar te vervangen, wat betekent dat ik stilaan moet beginnen uitkijken naar mijn volgende auto. De vraag is echter: moet ik dat wel doen?
Wat cijfers. Ik heb 56000 eur incl BTW voor de auto betaald, een 6 maanden oude demowagen die nieuw 64000 eur kostte. Als ik vandaag kijk naar vraagprijzen voor hetzelfde model met gelijkaardige kmstand, en in rekening breng dat dat handelaarsprijzen (dus met garantie, en ook nog eens VRAAGprijzen) zijn gok ik erop dat ik over een jaar nog zo'n 25000 eur voor de auto kan krijgen. Op de batterij na is de auto niet meer onder garantie.
De wagen wordt afgeschreven op 4 jaar, met op het einde 16% restwaarde. BTW was 50% recupereerbaar dus de afschrijving per jaar is ~51000-7800 = 10800 eur/jaar. Mits het geld uit de vennootschap halen via liquidatiereserve bespaart dit me ongeveer 3900 eur belastingen per jaar. "Subsidie" waar jullie allemaal aan meebetalen, waarvoor mijn oprechte dank. Maar laten we die discussie voor een ander topic houden

Volgend jaar is de wagen volledig afgeschreven, en kan ik dus niet langer afschrijfkosten in rekening brengen en daardoor minder belastingen betalen. Ik ga dus vanaf volgend jaar weer meer winst maken. We leven in een maatschappij waarin dat niet noodzakelijk goed nieuws is

De vraag is nu: is het wel interessant om een nieuwe auto te kopen? Ik heb al redelijk wat waardeverlies op mijn auto moeten slikken; tegen volgend jaar waarschijnlijk zo'n 30.000 eur. Ik veronderstel dat die waardevermindering stilaan gaat afnemen; momenteel liggen elektrische wagens niet zo goed in de markt maar binnen afzienbare tijd hopelijk wel. Uiteindelijk is dit een zéér snelle, volledig uitgeruste middenklasser waarmee je op een normale manier 400 km met één batterijlading kan rijden. Er komt wel een moment dat mensen dat beginnen naar waarde te schatten.
Zoals ik het zie, wordt het financieel pas interessant om de auto te vervangen op het moment dat de waardevermindering per jaar minder wordt dan het belastingvoordeel.
De auto voldoet nog prima, en heeft tegen volgend jaar ongeveer 70.000 km op de teller dus die is nog lang niet versleten. Al zijn er ondertussen wel wat modellen op de markt die ik leuker vind.
Hoe gaan jullie met deze materie om?