Hezbollah biepers massaal ontploft...

Niet-technische onderwerpen of technisch-gerelateerde onderwerpen waar maatschappelijk debat over bestaat. Lees de extra regels in de sticky, aub!
Forumregels
1. De gedragsregels zijn ook hier van toepassing. We verwachten van iedereen in de eerste plaats respect voor de andere users
2. Er zal hier veel minder moderatie gebeuren op inhoud, maar wel meer moderatie op users. Dit betekent concreet dat we discussies in principe niet zullen afsluiten, users die geen zin hebben om de discussie verder te zetten, worden aangemoedigd om zelf de discussie te stoppen / negeren. Dit kan tot iets fellere discussie leiden, maar altijd met respect voor de mede-users!
Daar tegenover staat dat we users kunnen de toegang ontnemen uit dit subforum indien ze het naar ons afwegen te bont maken. Dit kan tijdelijk, dan wel definitief zijn en dit zal zonder enige verantwoording gebeuren
3. Indien u liever de topics uit dit forum niet ziet in de lijst van nieuwe posts, wordt dan lid van de groep "Opt out maatschappelijke uitdagingen in new posts" via deze link: ucp.php?i=167
4. Dit subforum mag op geen enkele manier een platform worden voor militanten / om duidelijk politiek te voeren. Userbase is en blijft een onafhankelijk forum met een duidelijke focus op technische onderwerpen
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 465 keer
Recent bedankt: 5 keer

Bericht

bollegijs schreef: 3 weken geleden Ik heb nog een tijdje in Libanon gezeten voor die nitraat ontploffing.
Dat blijft toch ook in het geheugen hangen. Hoe ze al die kansen om dat drama te kunnen voorkomen hebben laten liggen. Dat er in de voorgaande jaren zeker 5 dringende brieven+aanmaningen verzonden werden naar de overheid inzake de gevaarlijke situatie met die opslag in die loods, die allemaal onbeantwoord bleven. Failed state. En uiteraard, vandaag is er nog niets veranderd. Hebben ondertussen al 2 jaar geen president/PM meer.
heist_175
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 388 keer
Bedankt: 751 keer
Recent bedankt: 6 keer

Bericht

boulder schreef: 3 weken geleden Ik heb geen medelijden met terroristen.
In het geval van de ontploffende toestellen is Israël de terrorist.
Hezbollah is ook een politieke partij en dat is geen legitiem target in een oorlog.
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 212 keer
Bedankt: 139 keer

Bericht

heist_175 schreef: 3 weken geleden
boulder schreef: 3 weken geleden Ik heb geen medelijden met terroristen.
In het geval van de ontploffende toestellen is Israël de terrorist.
Hezbollah is ook een politieke partij en dat is geen legitiem target in een oorlog.
Hezbollah is een terroristische organisatie.
Wikipedia schreef:Hezbollah wordt door onder meer de Verenigde Staten (VS), de Europese Unie (EU), Canada, Nieuw-Zeeland, de zes landen van de Samenwerkingsraad van de Arabische Golfstaten, Israël en Australië gezien als een terroristische organisatie.
Je verhaaltje is lachwekkend.
Als een terroristische organisatie een politieke partij creëert, dan stopt ze plots met doelwit te zijn, maar mag ze zelf wel doorgaan met terroristische aanvallen...
Je kunt natuurlijk wel een onderscheid maken tussen de militaire en politieke tak, maar ik heb geen medelijden met terroristen.
Ze oogsten wat ze zaaien.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
heist_175
Moderator
Moderator

Bericht

Het internationaal oorlogsrecht, wat velen als een vodje papier beschouwen als het hen uitkomt, is nochtans heel helder voor zulke acties.
Het is zonneklaar dat de acties met ontploffende toestellen voor 4K-5K mensen een schending is van het oorlogsrecht.

Dat is niet zo als je de telefoon van 1 persoon laat ontploffen. Dat deed de Mossad al eerder en verklaart de achterdocht van Hezbollah (en anderen) over het gebruik van telefoons, laat staan smartphones.

https://www.standaard.be/cnt/dmf20240918_96690950
Ten eerste omdat het beeperoffensief volgens mensrechtenexperts alleen maar omschreven kan worden als een inbreuk op het oorlogsrecht en een vorm van terrorisme. De aanval was niet alleen gericht op Hezbollahstrijders, maar ook op burgers, onder wie kinderen.
Maar de oorsprong van de Mossad ligt dan ook in allerlei terroristische organisaties van net voor de oprichting van de Israëlische staat.

Ten gronde komen de Israëli geen stap dichter bij vrede natuurlijk.
En dus is het een overwinning voor de extremisten in de Israëlische regering: hoe langer de oorlog duurt, hoe meer niet-Israëli ze kunnen afmaken.
Het nieuws dat de minister van defensie, Yoav Gallant, wilde aftreden werd - ongetwijfeld geheel toevallig - ondergesneeuwd door deze aanval met terroristische kenmerken.
boulder
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

heist_175 schreef: 3 weken geleden Het internationaal oorlogsrecht, wat velen als een vodje papier beschouwen als het hen uitkomt, is nochtans heel helder voor zulke acties.
Het is zonneklaar dat de acties met ontploffende toestellen voor 4K-5K mensen een schending is van het oorlogsrecht.
Oorlogsrecht telt zeker als je met geregelde legers te maken hebben.
Dat zijn mensen in uniform die oorlogen uitvechten.
Maar terroristen?
Die volgen toch zelf helemaal het oorlogsrecht niet?
Als Hezbollah een regen van raketten op Israël afschiet, dan zijn die ook niet allemaal op militaire doelwitten gericht.

Maar ja, velen hanteren daar 2 maten en 2 gewichten in.
De ene moeten zich netjes aan alle regeltjes houden, de anderen mogen alle regels aan hun laars lappen.
heist_175
Moderator
Moderator

Bericht

Het is voor velen moeilijk om te snappen dat je beide kan veroordelen.

Er is geen reden om de loftrompet te steken over een organisatie, Hamas of Hezbollah, die het overleven van de organisatie belangrijker vindt dan het (over)leven van de burgers die ze beweren te vertegenwoordigen of verdedigen. Anderzijds kan je u de vraag stellen hoe lang je aan een schurkenstaat als Israël vriendelijk kan vragen om gerespecteerd te worden én welke andere middelen hen rest.
Net zomin is er een reden om de loftrompet te steken over een land dat beweert democratisch te zijn, dat onschuldige burgers afknalt alsof het kermis is, het internationaal recht als onbestaande beschouwd, een defacto apartheidsregime hanteert én actief genocide pleegt.

Het afknallen van burgers en kinderen (sinds na 7/10) en het doen ontploffen van burgers en kinderen stelt de staat Israël gelijk met het niet-discriminerende geweld dat Hamas & Hezbollah hanteren. Met dat verschil dat er in Israël enkele doden en gewonden vallen en Israël de buurlanden als schietkraam gebruikt.
boulder
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

Je vergeet gemakshalve wel dat Hamas toen zelf onschuldige burgers vermoord en verkracht heeft, en dat ze nog altijd massa's gijzelaars houden.
Net zoals de Russen zich hadden kunnen terugtrekken uit Oekraïne hebben die van Hamas het ook vertikt om die gijzelaars vrij te laten, los van het feit dat ze überhaupt gijzelaars genomen hebben.
Ik herinner mij nog hoe dat op een muziekfestival was, waar veel buitenlanders waren, die zelfs heel positief stonden tegenover een vreedzame oplossing voor Israël/Palestina.

Ik steek ook de loftrompet niet van Israël, maar ik stel wel vast dat noch Hezbollah, noch Hamas, noch de PLO enig democratisch gehalte hebben.
Verkiezingen in Palestina?
De laatste keer was in 2007, dat is dus 17 jaar geleden.

Hamas, Hezbollah, allemaal terroristische bewegingen.
Er is geen echt democratische vertegenwoordiging van de Palestijnen, en als je in Arabische landen kijkt, moet dat ook niet verwonderen.
Het zijn bijna allemaal dictaturen, regimes met sterke leiders, theocratieën, enz.
En dat is niet de schuld van Israël.
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 342 keer
Bedankt: 452 keer
Recent bedankt: 1 keer

Bericht

boulder schreef: 3 weken geleden
Maar hun houding helpt ook niet om ook maar iets te veranderen in de regio.

Het antwoord op de actie van Hamas is minstens wat je buiten proportie kan noemen... en met zo'n houding heeft het weinig zin om Gaza plat te walsen, want dan staan er weer anderen op.
Ik keur de acties van beide kanten af voor de duidelijkheid.

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
boulder
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

Joe de Mannen schreef: 3 weken geleden
boulder schreef: 3 weken geleden
Maar hun houding helpt ook niet om ook maar iets te veranderen in de regio.

Het antwoord op de actie van Hamas is minstens wat je buiten proportie kan noemen... en met zo'n houding heeft het weinig zin om Gaza plat te walsen, want dan staan er weer anderen op.
Ik keur de acties van beide kanten af voor de duidelijkheid.

J.
Ik zie dat gewoon als een manier om te tonen dat zij de sterkste zijn, ze willen hun overmacht tonen.
Je hoort ook vaak het excuus dat omdat een aanval van Hezbollah niet gelukt is (alle raketten waren neergehaald), dat dan Israël niet mag terugslaan.
Dus als iemand probeert op een klungelachtige manier je te doden, dan mag je niet terugslaan, want het is niet gelukt.
Dat is een vreemde logica.
Het lijkt mij ook extreem dom om iemand aan te vallen die vele malen sterker is dan jezelf.

Wat dat veranderen in de regio betreft, Israël heeft wel met een aantal landen vredesakkoorden gesloten, dus het kan wel.
Maar je kunt moeilijk vrede sluiten met bijv. Iran, dat uw land wil vernietigen.
Maar dan nog heeft Israël niets te zeggen over de staatsvorm van die Arabische landen, daar zijn ze helemaal alleen voor verantwoordelijk.
En daar zie je dat ze quasi nooit een democratie nastreven.

Dus ja, ik weet ook niet hoe je daar tot vrede gaat komen.
Geweld lokt weer nieuw geweld uit.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 465 keer
Recent bedankt: 5 keer

Bericht

heist_175 schreef: 3 weken geleden Het nieuws dat de minister van defensie, Yoav Gallant, wilde aftreden werd - ongetwijfeld geheel toevallig - ondergesneeuwd door deze aanval met terroristische kenmerken.
De reden dat de aanval nu uitgevoerd werd is omdat Hezbollah in de mot kreeg dat er met die pagers gefoefeld was. Israel moest dus snel handelen.

Normaal was het de bedoeling om de aanval pas uit te voeren wanneer Hezbollah een aanval deed op Israel, als onmiddellijke vergelding en ook om de aanslag van Hezbollah zelf te saboteren.

Met het "ondersneeuwen" van nieuws heeft het dus niets te maken.
heist_175
Moderator
Moderator

Bericht

boulder schreef: 3 weken geleden Je vergeet gemakshalve wel dat Hamas toen zelf onschuldige burgers vermoord en verkracht heeft, en dat ze nog altijd massa's gijzelaars houden.
Ik vergeet helemaal niets.

Ik geef net aan dat het voor velen moeilijk is om te begrijpen dat je beide kan veroordelen:
zowel de aanval van Hamas op onschuldige burgers op 7/10
als de 75-jaar (and counting) durende grondroof en afslachting van Palestijnen door Israël.
woutervh
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 153 keer

Bericht

Even op de tanden bijten om ook niet politiek te reageren, want dit is niet het "oorlog in Israël topic"
Er zijn al wat zaken opgehelderd intussen. Het was geen oververhitte batterij, maar eerder een man-in-the-middle attack waar effectief explosieven geplaatst werden. De Israëlische president verklaart intussen dat Israël er voor niets tussen zit. Maar dat lijkt me in de huidige situatie met een flinke korrel zout te nemen...
Nu, hieruit zal wel een grote lessons learned volgen. Organisaties zullen wel een duchtig QA onderzoek instellen voor ze zoiets nog eens en masse verdelen
bollegijs
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 42 keer
Bedankt: 28 keer

Bericht

bollegijs schreef: 3 weken geledenS Ochtends als ik naar de winkel ging kwam ik blauwhelmen tegen met de Nederlandse vlag op helm die ik natuurlijk niet kon begroeten. Enfin ja, een hele beleving die ik niet snel zal vergeten. Blauwhelmen zijn ondertussen vertrokken vermoed ik?
Die zitten daar blijkbaar nog voor spek en bonen:
Israël heeft na een incident met UNIFIL-militairen gesuggereerd dat de blauwhelmen van de Verenigde Naties zich moeten verplaatsen om meer voorvallen te voorkomen. "Onze aanbeveling is dat UNIFIL 5 kilometer naar het noorden verhuist om gevaar te vermijden", zegt de Israëlische ambassadeur bij de Verenigde Naties Danny Danon.

Twee mensen van UNIFIL raakten donderdag gewond toen hun uitkijktoren onder vuur werd genomen door een Israëlische tank. Volgens Danon ligt de schuld bij Hezbollah, de militante organisatie waar Israël in Libanon tegen vecht. "Israël wil niet in Libanon zijn, maar zal doen wat nodig is." De Israëlische krijgsmacht begon vorige week een grondoperatie in het buurland.

De VN-missie UNIFIL is al sinds 1978 aanwezig in Libanon en probeert toe te zien op de rust in het grensgebied. Er zijn nu zo'n 10.000 militairen, voornamelijk uit Frankrijk, Italië, Ghana, Indonesië, India, Maleisië, Nepal en Spanje.

Vooral in Italië is verontwaardigd gereageerd op het incident. De Italiaanse minister van Defensie Guido Crosetto zegt dat er mogelijk sprake is van oorlogsmisdaden, "want dit was geen fout". Hij belde eerder al met zijn Israëlische ambtgenoot Yoav Gallant om hem te vertellen dat de aanval "totaal onacceptabel" was. Daarnaast is de Israëlische ambassadeur in Rome ontboden.

Het Franse ministerie van Buitenlandse Zaken heeft het incident veroordeeld en zegt een verklaring van Israël af te wachten.
HLN