Dizzy schreef: 06 sep 2024, 09:04
Het is ook minder de range of het tanken/laden dat het probleem is, wel de prijs.
Een hybride is toch ook niet goedkoop, toch koos die vriend een hybride en geen volledig elektrisch model.
Wie de wagen zelf moet betalen heeft niet altijd zoveel geld. De nieuwe regering moet daarom een shift doen van subsidies van fossiele brandstoffen naar een verlaging van de elektriciteitsprijs. Dan worden EV's goedkoper in gebruik en ook voor warmtepompen is dit positief.
Ik dacht dat ze net extra kosten gingen invoeren voor elektrische voertuigen?
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20240830_91900965
En dat is het probleem hier, men maakt eerst iets eventjes interessant(er), en het duurt niet lang of de wind draait weer, maar uw investering als burger ben je wel kwijt, terwijl die dan wel berekend was om terug te winnen op zoveel jaar.
Er is een nieuwe reeks van Jan Leyers over Duitsland op het onvolprezen VRTmax en de autoindustrie komt er ook in voor.
Die heb ik opgenomen, helaas loop ik heel wat tijd achter met het bekijken van die zaken, ook al neem ik tegenwoordig drastisch minder op.
Het zal wel 2025 zijn tegen dat ik dat zal bekijken.
Een Duitser noemde de afname van de kwaliteit, terwijl de prijzen wel hoog bleven als één van de oorzaken.
Dat vind ik nu niet typisch voor Duitsland.
Bij heel veel consumentenproducten vind ik dat zaken tegenwoordig vaak uit enorm lichte, breekbare materialen gemaakt worden.
Een andere gaf toe dat ze te vadsig geworden zijn en te zeker van hun bestaande positie.
Klinkt als Telenet, Proximus, de Watermaatschappij, ...
Wie zich niet aanpast zal de evolutie ondergaan, survival of the fittest. Blijven hangen in oude tech, situaties is dus zelden een goed idee maar net als de Vlamingen zijn veel Duitsers ook eerder conservatief, dat heeft een prijs.
Conservatief zijn in de positieve zin van het woord (het goede bewaren) is niet fout.
Ik heb niet de neiging iets dat goed werkt te vervangen door iets dat misschien wel eens goed zou kunnen werken, maar tegelijk veel nadelen aan verbonden zijn die wel heel zeker zijn.
Indertijd heb ik heel de evolutie meegemaakt op PC vlak van monochrome schermen en Hercules kaarten naar uiteindelijk Super VGA schermen met 16 miljoen kleuren en de bijbehorende grafische kaarten.
Er waren bepaalde merken die heel snel evolueerden, en per jaar wel 12 verschillende kaarten uitbrachten.
Die drivers zaten dan vol bugs, er kwamen 1 of 2 driver updates, en dan was het al gedaan met de support.
Het laatste nieuwste is dus zeker niet altijd het beste, en de belofte dat de kinderziektes er wel nog uit zullen geraken mits een update is vaak alleen maar dat: een belofte.
Ik zeg het: ik ben niet principieel tegen EV, maar ik zal dat kopen als het vertrouwen er is dat die technologie voldoende uitgerijpt is, de prijs doenbaar is, en de laadbeurten zo snel gaan als een tankbeurt met een diesel/benzineauto.
Een andere fout was teveel wedden op één paard, dat was zo met de autoindustrie en hun afhankelijkheid van Rusland (gas).
Van Hool deed dat ook, weet je nog wel, met die waterstofbussen?
Het is natuurlijk ook makkelijk om te zeggen dat je als bedrijf maar op 10 paarden moet wedden, elk van die technologieën vraagt wel een grote investering in research, terwijl hoogstwaarschijnlijk niet alle technologieën winstgevend zullen zijn.
Toch hebben ze ook positieve kanten, ze zijn nl kordaat in handelen. De kerncentrales werden verlaten en HE kreeg een boost.
Zo positief is dat niet, gebruiken ze daar geen bruinkool als aanvullende energiebron, en is dat niet de meest vervuilende energiebron?
Toegevoegd na 9 minuten 8 seconden:
wied schreef: 06 sep 2024, 09:09
https://npo.nl/start/serie/de-avondshow ... 4/afspelen
Lubach houdt een pleidooi voor de "erfbelasting", Mateke heeft het over "vermogenswinst-belasting". In welke richting Frankrijk/UK/Duitsland e.a. naar oplossingen zoeken om het programma van Kamala Harris vorm te geven is mij (nog) niet duidelijk. Alle hulp daarbij is welkom!
Maar dit jaar is allesbehalve een verliezingsjaar as usual...
Jij ziet precies overal complotten en verbanden die er niet zijn.
Erfbelasting is toch iets heel anders dan vermogenswinstbelasting?
En dat regeringen op zoek zijn naar nieuwe inkomsten, dat is toch iedere keer het geval?
Ik ben persoonlijk enorm tegen erfbelasting, het doet mij denken aan dat soort criminelen die als ze iemand op een openbare plaats zien sterven, er vliegensvlug naartoe gaan om de portefeuille en eventuele ringen of andere juwelen te stelen.
Lijkenpikkerij dus.
Per slot van rekening, die (bejaarde) die sterft, heeft al heel zijn leven op alles wat hij verdiende, belasting betaald.
Het huis dat hij gekocht heeft, daar heeft hij via de notaris belastingen betaald, en voordat hij het kon kopen heeft hij op zijn loon belastingen betaald, en voor de rest jaarlijks provinciebelastingen, gemeentebelastingen, enz.
Dat men dan helemaal op het einde nog eens als een lijkenpikker geld komt opeisen, is daarom zeer onrechtvaardig, laat staan dat men dat bedrag dan nog eens wil verhogen, zoals men in Nederland wil doen.
Toegevoegd na 4 minuten 29 seconden:
Petrikske schreef: 06 sep 2024, 09:19
Je moet wel bereid zijn om de knop in je hoofd om te willen zetten natuurlijk, en ik geef toe dat dit voor mij ook moeilijk is en ik zal m'n oude dieseltje missen.
Het is natuurlijk zeer afhankelijk van je persoonlijke situatie.
Als je geen garage hebt, of je garage is niet van elektriciteit voorzien omdat je bijv. in een appartementsgebouw woont, dan kun je niet eventjes 's nachts opladen.
Afhankelijk zijn van publieke laadpalen is veel minder comfortabel.
Het zal ook een verschil uitmaken als die wagen die je door een elektrische vervangt het enige voertuig is waarover je beschikking hebt.
Die vriend van mij is getrouwd, en zijn vrouw heeft ook een auto, die wel nog op klassieke brandstof rijdt.
Toch koos hij voor een hybride.
Maar als je 2 auto's ter beschikking hebt, kun je natuurlijk voor je dagelijkse (stads)verkeer het EV gebruiken en dan voor die langere ritten de auto met klassieke brandstof.
Dat heeft dus weinig met conservatief vs progressief te maken, maar met je persoonlijke situatie.