Dag,
Over enkele maanden verhuis ik naar een nieuwbouw appartement.
Momenteel loopt er bij proximus een mooie actie voor 6 maanden Fiber Flex (8.5 GBPS) + een mobiel abonnement.
das allemaal eenvoudig dus komt nu het technisch gedeelte.
De 8.5 GBPS is dit enkel bedraad of ook via Wfifi?
Ik heb in het appartement in totaal zo'n 8 netwerk aansluitingen laten voorzien.
Weet alleen nog niet welke type kabel ze hebben gebruikt, wat zouden ze minstens moeten hebben gebruikt?
ik moet dus nog zeker een switch aanschaffen, welke zou ik nemen?
Moet ik naast de switch ook nog investeren in andere netwerkinfrastructuur of.
Wie kan mij even op weg helpen.
Groetjes
Kal
Fiber en netwerkinfrastructuur
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
- Bedankt: 80 keer
Om maximale snelheid te halen zou je een 10gbps netwerk moeten aanleggen, alleen is dat momenteel nog heel duur.
De vraag is ook af je laptop / computer / etc het wel aan kan. Deze moeten uiteindelijk ook de hardware ervoor hebben.
Ideaal is voor vaste computer een bekabelde verbinding en voor laptop een access point in hetzelfde lokaal aanwezig.
Ik hoop dat ze tenminste CAT6(A) kabel gelegd hebben, dan kan dit wel 10gbps aan. Indien slechts CAT5E wordt het allemaal wat moeilijker.
Ik heb zelf alles van Ubiquiti (router, access points, deurbel, camera's, etc) en wel heel tevreden over, maar is slechts 1gbps netwerk.
De 10gbps is peperduur. Zou persoonlijk nu kijken naar 2,5gbps of 5gbps netwerk en in de verre toekomst pas een 10gbps netwerk plaatsen.
De vraag is ook af je laptop / computer / etc het wel aan kan. Deze moeten uiteindelijk ook de hardware ervoor hebben.
Ideaal is voor vaste computer een bekabelde verbinding en voor laptop een access point in hetzelfde lokaal aanwezig.
Ik hoop dat ze tenminste CAT6(A) kabel gelegd hebben, dan kan dit wel 10gbps aan. Indien slechts CAT5E wordt het allemaal wat moeilijker.
Ik heb zelf alles van Ubiquiti (router, access points, deurbel, camera's, etc) en wel heel tevreden over, maar is slechts 1gbps netwerk.
De 10gbps is peperduur. Zou persoonlijk nu kijken naar 2,5gbps of 5gbps netwerk en in de verre toekomst pas een 10gbps netwerk plaatsen.
Laatst gewijzigd door philippe_d 10 aug 2024, 20:32, in totaal 1 gewijzigd.
Reden: fullquote verwijderd
Reden: fullquote verwijderd
-
- Pro Member
- Uitgedeelde bedankjes: 300 keer
- Bedankt: 27 keer
CAT5E kan dat ook aan hoor, voor de afstanden in een appartement. Tot 45 m zou dat moeten werken. Dus zeker het proberen waard, ook al is er maar CAT5E geïnstalleerd.
EDPnet Fiber XS 150/50 .:. Hardware: (OpenWrt 24.10 HEAD): MikroTik RB5009UG+S+IN ◌ ZyXEL GS1900-10HP PoE+ ◌ TP-Link EAP615-Wall (802.11ax) ◌ Netgear WAX202 (802.11ax) ◌ Netgear GS108T v3