Videofoon / parlofoon ter vervanging van een bestaand systeem

Heb je vragen of wil je een ervaring delen over elektrische apparaten? Dat kan hier!
Gerry
Starter
Starter
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 2 keer

Bericht

Situatieschets: mijn ouders hebben op dit moment een parlofoonsysteem van Urmet, wat aan vervanging toe is. Het systeem is 30 jaar oud, en vooral de parlofoon handsets hebben hun beste jaren wel gehad. Gezien ze intussen wat ouder zijn, en de inkomdeur een verdiep onder hun leefruimte ligt, zou het ook wel handig zijn mochten ze een videofoon kunnen installeren, zodat ze van boven kunnen beslissen of ze al dan niet willen open doen.

Het huis heeft 3 verdiepingen:
- 3: slaapkamers, 1 parlofoon
- 2: leefruimtes, 1 parlofoon
- 1: kelders + garage + inkomdeur, 1 deurbel en geen parlofoon

Er is geen aparte ringer, de handsets hebben deze ingebouwd. Er is ook geen deuropener of iets dergelijks, en dat is ook niet gewenst.

Ik heb nog niets uitgemeten (ik ben er vrij zeker van dat als ik de parlofoons demonteer ze uit mekaar gaan vallen), maar ik vermoed dat als volgt werkt. In de garage hangt de voeding, een "Urmet Sch.9006/1 A", vanwaar 1 kabel vertrekt, vermoedelijk naar de deurbel. Van de deurbel loopt er een kabel met 4 paren naar de parlofoon op de 2de verdieping, en van daar lijkt deze doorgelust met eenzelfde 4-pair kabel naar de parlofoon op de 3de verdieping.

Een voorwaarde is dat het systeem zo eenvoudig mogelijk en stand-alone is, dus geen 100% IP/WiFi gebaseerde oplossingen, al zou het wel fijn zijn om het als optionele uitbreiding te hebben (IP/WiFi module op het stand-alone systeem, of iets dergelijks). Er is niet altijd iemand beschikbaar om ze te helpen in geval van problemen.

Heeft er iemand eventueel een aanrader voor een bepaald model/systeem wat min of meer als drop-in replacement zou kunnen geinstalleerd worden? Bedankt alvast voor de hulp!
Laatst gewijzigd door Gerry 09 aug 2024, 11:25, in totaal 1 gewijzigd.
AnD
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 338 keer
Bedankt: 82 keer
Recent bedankt: 1 keer
Provider

Bericht

Er zijn zoveel merken tegenwoordig.
Wat men ook gebruikt zijn 2-draads systemen, werken ook goed van merken zoals Bticino, Aiphone, Niko, Dahua, etc.
Gerry
Starter
Starter

Bericht

Bedankt voor je reply!

Die 2-draads systemen was ik ook al tegengekomen, en ik was aan het denken aan iets als een Niko Videokit, maar er zijn zoveel positieve en negatieve ervaringen dat het moeilijk kiezen is. Aiphone en Dahua was ik nog niet tegengekomen, die ga ik ook alvast eens bekijken.

Zijn er voor dat soort systemen vereisten aan de bekabeling? Ik denk daan aan lengte en/of weerstand?
Zijn er bepaalde andere dingen waar ik rekening mee zou moeten houden?
AnD
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 338 keer
Bedankt: 82 keer
Provider

Bericht

Ja daar moet je wel wat op letten,
het hangt er vanaf van merk/model, het beste kan je in de handleiding kijken, het hangt er vanaf of het utp is of bijvoorbeeld vvt, sommige kabels zijn iets beter dan andere. Vroeger een Bticino systeem gezet waar de totale kabellengte bijna 200 meter was en dat dan nog overging naar verschillende kabels, maar dat heeft altijd stabiel gewerkt.
Eigenlijk nog nooit problemen mee gehad let een 2-draads systeem.
ygeffens
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 125 keer
Bedankt: 87 keer
Recent bedankt: 2 keer
Provider
Te Koop forum

Bericht

Gerry schreef: 09 aug 2024, 11:30 Die 2-draads systemen was ik ook al tegengekomen, en ik was aan het denken aan iets als een Niko Videokit, maar er zijn zoveel positieve en negatieve ervaringen dat het moeilijk kiezen is.
Ik heb de Niko gehad. Die is er na een jaar of 4 terug af gegaan. Dik zonde van het geld. Problemen met beeldkwaliteit. Verkleuring van het beeld, waterinsijpeling,...
Niet doen.

Ik heb nu een reolink met wifi, en de iPad die in de keuken hangt als scherm (die hangt er toch al voor de kookboeken - dus was geen extra kost). Simpele chime in het stopcontact prikken (433MHz). En mijn deuropener was reeds met een relais verbonden. Dus openen doe ik vanuit Home Assistant.
I'm a bilingual. I'm a bilingual illiterate. I can't read in two languages.
seagull
Elite Poster
Elite Poster
Twitter: WimVerlinden
Uitgedeelde bedankjes: 48 keer
Bedankt: 88 keer

Bericht

2N is heel goed maar komt met een prijs.
Zij hebben ook een oplossing om met bestaande bekabeling te werken.
Proximus Bizz Internet Fiber 500/500 Mbps & Business Fibernet 300 plus met Speedboost 300/50 Mbps (failover) -
Business Mobile Flex Pack - 3CX/Teams Direct Routing - Proximus TV & Telenet TV
Gerry
Starter
Starter

Bericht

AnD schreef: 09 aug 2024, 12:05 Ja daar moet je wel wat op letten,
het hangt er vanaf van merk/model, het beste kan je in de handleiding kijken, het hangt er vanaf of het utp is of bijvoorbeeld vvt, sommige kabels zijn iets beter dan andere. Vroeger een Bticino systeem gezet waar de totale kabellengte bijna 200 meter was en dat dan nog overging naar verschillende kabels, maar dat heeft altijd stabiel gewerkt.
Eigenlijk nog nooit problemen mee gehad let een 2-draads systeem.
Dat stelt me wat gerust. Het kabelschema nu is zeer waarschijnlijk simpelweg voeding -> deurbel -> parlofoon 1 -> parlofoon 2, dus om de voeding als "centrale unit" te gebruiken zoals die 2-draads systemen lijken te werken, moet ik in de deurbel minstens 1 paar zelf doorlussen. De binnenunits lijken wel te kunnen doorlussen dus dat is geen probleem.

Ik ben vrij zeker dat het overal hetzelfde type 4-pair kabel is, er staan helaas geen markeringen op en ik kan hem enkel aan de voeding duidelijk zien, maar daar is het 8x solid core copper. De afstand van de voeding tot parlofoon 2 zou echter wel eens goed 100m kunnen zijn.
ygeffens schreef: 09 aug 2024, 12:24 Ik heb de Niko gehad. Die is er na een jaar of 4 terug af gegaan. Dik zonde van het geld. Problemen met beeldkwaliteit. Verkleuring van het beeld, waterinsijpeling,...
Niet doen.
Waren de beeldproblemen gelinkt aan de waterinsijpeling? Daar ben ik immers niet zo bezorgd om, de deurpost staat vrij goed beschut. Ik denk niet dat de huidige ooit een druppel water heeft gezien.
ygeffens schreef: 09 aug 2024, 12:24 Ik heb nu een reolink met wifi, en de iPad die in de keuken hangt als scherm (die hangt er toch al voor de kookboeken - dus was geen extra kost). Simpele chime in het stopcontact prikken (433MHz). En mijn deuropener was reeds met een relais verbonden. Dus openen doe ik vanuit Home Assistant.
Een IP/WiFi oplossing zou inderdaad erg eenvoudig zijn, maar bij problemen zijn mijn ouders compleet hulpeloos op dat vlak, dus ik wil ze graag iets geven wat echt stand-alone kan werken met zo weinig mogelijk toeters en bellen.

Bedankt beide voor de input!

Toegevoegd na 3 minuten 27 seconden:
seagull schreef: 09 aug 2024, 12:51 2N is heel goed maar komt met een prijs.
Zij hebben ook een oplossing om met bestaande bekabeling te werken.
Dat ziet er knap spul uit, inderdaad! Mocht het voor mezelf zijn, zou dat het soort oplossing zijn waar ik voor zou gaan. Gewoon bij aansluiten op de PBX is precies wat ik zou willen. Ik zal het onthouden, bedankt voor de tip!
Sinna
Elite Poster
Elite Poster
Twitter: KrSi78
Uitgedeelde bedankjes: 311 keer
Bedankt: 206 keer
Recent bedankt: 4 keer
Provider
Te Koop forum

Bericht

2N is inderdaad leuk spul maar aan de prijs. Heb drie parlofoons (waarvan twee met camera) gekoppeld aan de telefooncentrale. Toestellen zijn al ettelijke jaren oud, maar krijgen nog steeds firmware-updates.
Computer(k)nul
edwin.d
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 28 keer

Bericht

Bticino is ook simpel en kan gekoppeld worden met een app op je gsm.
2 draden van de drukknop buiten, naar de voeding, van de voeding twee draden haar de binnenpost en die kunnen doorgelust worden naar de tweede post.

Er wordt een relais meegeleverd die het deurslot, indien aanwezig kan bedienen.
Hier wordt het gebruikt om de garagepoort te openen.

Het enige nadeel is dat er pas video wordt opgenomen als er gebeld wordt.
Niet als er beweging wordt gedetecteerd.

Er worden ook TAG's meegeleverd waarmee je de deur zou kunnen openen als je met een elektrisch slot werkt.

Mvg