Een maand geleden heb ik fiber gekregen van Proximus. Werkt prima en ik haal min of meer de beloofde snelheid (500/500).
Maar, vaak duurt het even voordat een website begint met laden, eens begonnen gaat het snel. Hetzelfde doet zich voor bij e-mail met html inhoud.
Ik denk dat de DNS server van Proximus hiervoor verantwoordelijk is.
Nu zie ik nergens een optie om een andere DNS in te stellen in de internet box van Proximus. (En deze in elke client instellen is nogal omslachtig en niet eenvoudig aan te passen.)
Dus 2 vragen:
- Hebben anderen ook dit probleem al ondervonden?
- Is er een mogelijkheid om een andere DNS in de internet box toe te voegen?
Proximus fiber DNS server traag?
-
- Elite Poster
- Twitter: WimVerlinden
- Uitgedeelde bedankjes: 48 keer
- Bedankt: 87 keer
Gisteren hetzelfde probleem ondervonden.
Vandaag lijkt alles terug normaal.
Vandaag lijkt alles terug normaal.
Proximus Bizz Internet Fiber 500/500 Mbps & Business Fibernet 300 plus met Speedboost 300/50 Mbps (failover) -
Business Mobile Flex Pack - 3CX/Teams Direct Routing - Proximus TV & Telenet TV
Business Mobile Flex Pack - 3CX/Teams Direct Routing - Proximus TV & Telenet TV
-
- Plus Member
- Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
- Bedankt: 16 keer
Normaal gezien is die optie er wel. Via de app of je account bij Proximus moet je eens kijken onder Netwerk opties van je internetbox.Voyager schreef: 08 aug 2024, 12:30 - Is er een mogelijkheid om een andere DNS in de internet box toe te voegen?
Beetje naar onder scrollen wel.

-
- Plus Member
- Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
- Bedankt: 16 keer
Ik ben niet zeker of de internetbox een specifieke volgorde hanteert bij het kiezen van een DNS-server. Maar denk dat je best het DNS-adres 192.168.128.1 van je internetbox weglaat om Proximus hun DNS-servers volledig te kunnen uitsluiten.
Toen ik zelf nog een internet box had, lang geleden, kon ik maar 1 DNSv6 adres ingeven... terwijl er net zoals nu ook server(s) stond.
Hier is nog een handig overzicht van bekende DNS-servers: https://adguard-dns.io/kb/general/dns-providers/
Toen ik zelf nog een internet box had, lang geleden, kon ik maar 1 DNSv6 adres ingeven... terwijl er net zoals nu ook server(s) stond.
Hier is nog een handig overzicht van bekende DNS-servers: https://adguard-dns.io/kb/general/dns-providers/
-
- Plus Member
- Bedankt: 1 keer
Tot nu toe blijkt deze aanpassing te werken.
De internet box verwerkt de dns wel op een andere manier dan ik gewend ben met de meeste routers. De internet box stuurt alle ingevulde dns server adressen door naar de clients (ipv 4 & 6) en laat die dan maar beslissen wat ze ermee aanvangen. Vorige routers bleven hun eigen interne dns gebruiken maar hadden een lijst waarvan ze die gegeven ophaalden.
De internet box verwerkt de dns wel op een andere manier dan ik gewend ben met de meeste routers. De internet box stuurt alle ingevulde dns server adressen door naar de clients (ipv 4 & 6) en laat die dan maar beslissen wat ze ermee aanvangen. Vorige routers bleven hun eigen interne dns gebruiken maar hadden een lijst waarvan ze die gegeven ophaalden.
-
- Plus Member
- Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
- Bedankt: 7 keer
Normaal gebruiken de clients de eerste entry en indien die niet bereikbaar is de volgende als ze meerdere entries via DHCP ontvangen. Zo heb ik het toch ervaren tot nu toe.Voyager schreef: 09 aug 2024, 22:14 Tot nu toe blijkt deze aanpassing te werken.