Proximus nv en Wyre bv hebben samen met Telenet bv en Fiberklaar bv een Memorandum of Understanding (MoU) ondertekend waarin ze de belangrijkste voorwaarden hebben vastgelegd voor een mogelijke toekomstige samenwerking bij de verdere uitrol van fibernetwerken in Vlaanderen. De samenwerking zou ervoor zorgen dat meer consumenten kunnen genieten van ultrasnelle gigabitnetwerken en leiden tot een bredere en snellere fiberuitrol, met minder openbare werken.
Ultrasnelle gigabitnetwerken, inclusief fibernetwerken, zijn essentieel om innovatie te stimuleren, onze economie te versterken en de burgers in staat te stellen bij te blijven met de voortdurend evoluerende digitalisering. Europa investeert momenteel massaal in geavanceerde netwerktechnologie en zowel burgers als bedrijven in onze regio zouden dan ook van deze ontwikkelingen moeten kunnen genieten. In die context willen Proximus en Wyre samen met Telenet en Fiberklaar samenwerken aan een snellere en bredere fiberuitrol, terwijl openbare werken beperkt blijven.
De beoogde samenwerking zou ongeveer 2,7 miljoen woningen dekken in gebieden met een gemiddelde tot lage bevolkingsdichtheid. De realisatie ervan is afhankelijk van het sluiten van een definitieve overeenkomst tussen de partijen en van de goedkeuring door de regelgevende en mededingingsautoriteiten, en op voorwaarde dat er geen negatieve regelgevende bevindingen of gevolgen zijn. In gemiddeld bevolkte gebieden zouden Wyre en Fiberklaar complementaire FTTH-netwerken (Fiber-To-The-Home) aanleggen voor ongeveer 2 miljoen woningen (waarvan 60% door Wyre en 40% door Fiberklaar), met wederzijdse wholesaletoegang tot deze infrastructuur voor respectievelijk Proximus en Telenet. Dit zou moeten leiden tot een efficiëntere uitrol en bredere en snellere toegang tot fiber, terwijl openbare werken beperkt blijven. In de dunst bevolkte gebieden, goed voor ongeveer 0,7 miljoen woningen, zou Proximus diensten aanbieden via het HFC-netwerk (Hybrid Fiber Coax) van Wyre wat het mogelijk maakt om in heel Vlaanderen gigabitsnelheden aan te bieden. In de grote steden en dichtbevolkte gebieden zullen de operatoren hun eigen netwerken afzonderlijk blijven uitrollen.
De ondertekening van het MoU is het resultaat van constructieve gesprekken in de voorbije maanden, na de aankondigingen van het BIPT en de BMA in oktober 2023 dat ze bereid waren mogelijke samenwerkingen tussen operatoren te onderzoeken. In lijn met deze aankondigingen hebben de partijen de belangrijkste voorwaarden voor een mogelijke samenwerking vastgelegd. De partijen overleggen nu met het BIPT en de BMA en zullen de instanties hun volledige medewerking verlenen tijdens hun onderzoek.
Er zullen geen verdere details worden bekendgemaakt tot de formele ondertekening van een samenwerkingsovereenkomst. Dit wordt ten vroegste in het laatste kwartaal van dit jaar verwacht.
Proximus, Wyre, Telenet en Fiberklaar ondertekenen MoU om de fiberuitrol in Vlaanderen te versnellen
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
- Bedankt: 84 keer
- Recent bedankt: 2 keer
https://www.proximus.com/nl/news/2024/2 ... works.html
-
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 51 keer
- Bedankt: 77 keer
- Recent bedankt: 4 keer
De 2 duopolisten die samen werken.
Da’s positief voor ons…
We zullen nog wat afwachten wat het de komende jaren zal geven.
Da’s positief voor ons…
We zullen nog wat afwachten wat het de komende jaren zal geven.
iPhone 13 Pro: Citymesh - 300GB
Intel NUC 13 Pro / i5-1340p / 32GB RAM / 1TB
ISP: Hey!
AdGuard Home: geen ads in je hele netwerk!
Intel NUC 13 Pro / i5-1340p / 32GB RAM / 1TB
ISP: Hey!
AdGuard Home: geen ads in je hele netwerk!
-
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 872 keer
- Bedankt: 3330 keer
- Recent bedankt: 46 keer
Wie had dat nog kunnen denken, Proximus via coax?
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.57, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.57, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
-
- Plus Member
- Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
- Bedankt: 11 keer
- Recent bedankt: 1 keer
Fiberklaar ligt al enkele maanden binnen bij mij. Ik was echter niet meteen van plan weg te gaan bij telenet. De kans dat ik dus in de toekomst telenet via deze kabel kan krijgen wordt steeds groter. Dat is dan ook de hoofdreden waarom ik het gratis heb laten binnenleggen. Het zat er ooit aan te komen dat dit ging gebeuren.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 240 keer
- Bedankt: 1615 keer
- Recent bedankt: 3 keer
Er moet momenteel niets meer.
Proximus mag van Liberty Global/Telenet net als Orange ook coaxkabelprovider worden en stoppen met fiber uit te rollen.
Deze deal kan ervoor zorgen dat de urgentie om fiber uit te rollen verdwijnt. Minder hinder, maar ook minder fiber.
Meer coaxkabel.
Proximus mag van Liberty Global/Telenet net als Orange ook coaxkabelprovider worden en stoppen met fiber uit te rollen.
Deze deal kan ervoor zorgen dat de urgentie om fiber uit te rollen verdwijnt. Minder hinder, maar ook minder fiber.
Meer coaxkabel.
-
- Elite Poster
- Twitter: WimVerlinden
- Uitgedeelde bedankjes: 48 keer
Single point of failure.
Ik heb nu Proximus Bizz Internet Fiber en Telenet Business Fibernet.
Binnenkort ook Starlink, voorlopig alleen voor gebruik op vakantie.
Ik heb nu Proximus Bizz Internet Fiber en Telenet Business Fibernet.
Binnenkort ook Starlink, voorlopig alleen voor gebruik op vakantie.
Proximus Bizz Internet Fiber 500/500 Mbps & Business Fibernet 300 plus met Speedboost 300/50 Mbps (failover) -
Business Mobile Flex Pack - 3CX/Teams Direct Routing - Proximus TV & Telenet TV
Business Mobile Flex Pack - 3CX/Teams Direct Routing - Proximus TV & Telenet TV
-
- Administrator
- Uitgedeelde bedankjes: 1428 keer
- Bedankt: 1158 keer
Dit ruikt toch wel heel sterk naar kartel vorming op internet infrastructuur. Ze kunnen natuurlijk nog altijd op prijzen concurreren. Hallo concurrentie waakhond?
-
- Elite Poster
Ja, BMA en BIPT onderzoeken dit sowieso: https://www.bma-abc.be/nl/over-ons/actualiteit
De voorziene deal gaat echt over extreem veel Vlaamse woningen: 2,7 miljoen op een totaal van 3,6 miljoen. Dat is 75%!
Het ziet er dus naar uit dat Proximus met deze deal ook in 75% van Vlaanderen toegang zal verkrijgen tot de coaxkabel.
Ik stel me ernstige vragen wat dan nog de "incentive" is om sneller en meer FttH uit te rollen. Er is vandaag al meer dan 25% FttH in Vlaanderen.
Waarom niet stoppen op 40% of 50% FttH en de rest coaxkabel?
Als BMA en BIPT geen bindende deadlines en bijhorende zware boetes aan de FttH-penetratie koppelen, dan kan de FttH-uitrol ook tot stilstand komen. Want ooit raken de voorziene budgetten op en blijkt de uitrol toch veel duurder dan gedacht.
Want ja, de coaxkabel is toch goed genoeg hé? Met de drie grootste providers op coaxkabel. Ik wil de piekuren niet meemaken als de DSL-lijn hier zou uitgeschakeld worden en je gedwongen coaxkabel moet nemen.
De voorziene deal gaat echt over extreem veel Vlaamse woningen: 2,7 miljoen op een totaal van 3,6 miljoen. Dat is 75%!
Het ziet er dus naar uit dat Proximus met deze deal ook in 75% van Vlaanderen toegang zal verkrijgen tot de coaxkabel.
Ik stel me ernstige vragen wat dan nog de "incentive" is om sneller en meer FttH uit te rollen. Er is vandaag al meer dan 25% FttH in Vlaanderen.
Waarom niet stoppen op 40% of 50% FttH en de rest coaxkabel?
Als BMA en BIPT geen bindende deadlines en bijhorende zware boetes aan de FttH-penetratie koppelen, dan kan de FttH-uitrol ook tot stilstand komen. Want ooit raken de voorziene budgetten op en blijkt de uitrol toch veel duurder dan gedacht.
Want ja, de coaxkabel is toch goed genoeg hé? Met de drie grootste providers op coaxkabel. Ik wil de piekuren niet meemaken als de DSL-lijn hier zou uitgeschakeld worden en je gedwongen coaxkabel moet nemen.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 445 keer
- Bedankt: 111 keer
Ik ben het hier mee eens:
-De uitrol van fiber verloopt moeizaam en complex, in het fiberklaar topic werd al veel ellende besproken hierrond.
-De marges zullen wel wat druk staan door (komende) concurrentie, waardoor het langer duurt om de investeringen terug te verdienen.
-je zou nog kunnen zeggen dat het goed is dat men niet drie netwerken moet gaan aanleggen, of verschillende keren de straten openbreken (overlast, kans op schades).
-maar de samenwerking is natuurlijk gewoon om de kosten te drukken, maar zal niet in het voordeel zijn van de consument, maar gewoon de operatoren die hun winst kunnen maximaliseren.
Ik vrees ook dat de incentive afneemt, dat coax goed genoeg gaat zijn (omdat operatoren de investeringen niet willen doen)..
Nu moet ik in alle eerlijkheid wel bekennen dat er voor mij als klant ook niet echt een motivatie is om fors meer te betalen voor fiber als ik vandaag via coax betaalbaar internet krijg dat aan m’n noden voldoet. Maar het zou wel jammer zijn als we als Vlaanderen zouden vertragen en achterlopen qua innovatie.
-De uitrol van fiber verloopt moeizaam en complex, in het fiberklaar topic werd al veel ellende besproken hierrond.
-De marges zullen wel wat druk staan door (komende) concurrentie, waardoor het langer duurt om de investeringen terug te verdienen.
-je zou nog kunnen zeggen dat het goed is dat men niet drie netwerken moet gaan aanleggen, of verschillende keren de straten openbreken (overlast, kans op schades).
-maar de samenwerking is natuurlijk gewoon om de kosten te drukken, maar zal niet in het voordeel zijn van de consument, maar gewoon de operatoren die hun winst kunnen maximaliseren.
Ik vrees ook dat de incentive afneemt, dat coax goed genoeg gaat zijn (omdat operatoren de investeringen niet willen doen)..
Nu moet ik in alle eerlijkheid wel bekennen dat er voor mij als klant ook niet echt een motivatie is om fors meer te betalen voor fiber als ik vandaag via coax betaalbaar internet krijg dat aan m’n noden voldoet. Maar het zou wel jammer zijn als we als Vlaanderen zouden vertragen en achterlopen qua innovatie.
-
- Administrator
- Uitgedeelde bedankjes: 1428 keer
- Bedankt: 1158 keer
Mja kijk het kan ook echt een hevige duw in de rug betekenen als er coördinatie komt en de budgetten worden gecoördineerd. Alleen geeft de geschiedenis weinig hoop op dat scenario.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 233 keer
- Bedankt: 130 keer
- Recent bedankt: 1 keer
Ik lees mogelijke toekomstige samenwerking. Dus er is nog niets zeker ...
En als het over geld gaat - want daar draait het allemaal om - kan het water zeer, zeer diep zijn en blijven ... Niet wat voorbarig om nu al conclusies te trekken?
+ Dit vergt toch ook investeringen opnieuw? Of gaat TN bv. coax-modems ter beschikking stellen van PX en vice versa ...
En als het over geld gaat - want daar draait het allemaal om - kan het water zeer, zeer diep zijn en blijven ... Niet wat voorbarig om nu al conclusies te trekken?
+ Dit vergt toch ook investeringen opnieuw? Of gaat TN bv. coax-modems ter beschikking stellen van PX en vice versa ...
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
- Recent bedankt: 2 keer
Het is al van dat. https://tweakers.net/nieuws/224818/belg ... itrol.html
Belgische Mededingingsautoriteit begint onderzoek naar Vlaamse glasvezeluitrol
De Belgische Mededingingsautoriteit start een onderzoek naar het proces rondom de uitrol van glasvezel in Vlaanderen. De BMA gaat kijken of een afspraak tussen Proximus en Telenet mogelijk de concurrentie op de markt schaadt.
De Belgische Mededingingsautoriteit zegt dat het een onderzoek gaat starten naar een samenwerking tussen Proximus, Telenet, Wyre en Fiberklaar, dat onlangs werd overgenomen door Proximus. Die vier providers tekenden eerder deze week een intentieverklaring over een mogelijke samenwerking voor het opzetten van fiber-to-the-homeverbindingen in bepaalde Vlaamse gebieden.
Het onderzoek is een gevolg van gesprekken die de telecomproviders begonnen na een advies van het Belgisch Instituut voor Postdiensten en Telecommunicatie van vorig jaar. Het BIPT waarschuwde toen al voor de mogelijke economische gevolgen als er in bepaalde Vlaamse gebieden meerdere ftth-verbindingen zouden worden aangelegd. Daarop sloten de vier providers een memorandum of understanding.
De BMA vreest nu dat die samenwerkingsovereenkomst mogelijk in strijd is met Belgische en Europese mededingingsregels. "Het onderzoek zal nagaan of het beoogde samenwerkingsproject de mededinging tussen de aanbieders van telecommunicatiediensten ongunstig kan beïnvloeden", aldus de BMA. "Het onderzoek zal met name moeten bepalen of, en in welke mate, de voorgestelde samenwerking de gebruikers van de betrokken netwerken een billijk aandeel zal opleveren van eventuele kostenbesparingen en andere efficiëntiewinsten." Met dat laatste bedoelt de BMA zaken zoals toegangstarieven en omvang van het netwerk en de de snelheid waarmee dat wordt aangelegd. De BMA benadrukt dat het naar de gevolgen voor de providers en klanten op de lange termijn kijkt, 'gezien de omvang van de investeringen die nodig zijn voor de uitrol van glasvezelnetwerken'.
-
- Elite Poster
De deal is zo goed als zeker want anders zou Proximus vandaag nooit Fiberklaar volledig overnemen.koenraaddeconinck schreef: ↑2 maanden geledenIk lees mogelijke toekomstige samenwerking. Dus er is nog niets zeker ...
De regulator gaat wel iets moeten uitvinden om dit "kartel" zwaar te straffen als ze geen 1,5 miljoen Vlaamse woningen tegen eind 2028 aangesloten krijgen op fiber.
Want de initiële timing van Fiberklaar was 1,5 miljoen woningen tegen eind 2028
Een eventuele samenwerking tussen operatoren bij de uitrol van FttH moet dit minstens evenaren, dat is blijkbaar een strikte voorwaarde: https://www.bipt.be/operatoren/publicat ... -netwerken
80% fiberdekking tegen eind 2028 zal dan ook het voorlopige eindpunt zijn. Voor de laatste 20% willen de duopolisten gesubsidieerd worden.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
- Bedankt: 81 keer
Heb het voorgevoel dat de Europese Commissie hier ook nog een diepgaand onderzoek gaat opstarten zoals ook de overname van de aandelen van EQT door proximus. Zoals dit indertijd ook was toen orange VOO overnam.
Want als je dit nu zo bekijkt is het precies dat proximus en telenet de vrije markt zo probeert tegen te houden.
Want als je dit nu zo bekijkt is het precies dat proximus en telenet de vrije markt zo probeert tegen te houden.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 91 keer
- Bedankt: 112 keer
Ze moeten gewoon beslissen:
-Elke provider moet alle infrastructuur van zich afstaan (verkopen of afstoten)
-Hierbij komen er pure infrastructuurbedrijven (prive, semi-privé of publiekelijk)
Deze bedrijven dienen gecontrolleerd te worden dat ze geen woekerbedrijven hanteren
-EN/OF concurentie creëren op de infrastructuurmarkt door 1 beheerder niet over overlappende netwerken te laten beschikken maar streven ze naar zo goedkoop mogelijk beheer op la'ge termijn die competetief is met mogelijke concurenten
-beheerders mogen enkel standaardproducten aanlever aan ALLE providers en geen speciale onderlinge contracten
Op deze manier kan elke topografie gebruikt worden
Op deze manier moet je de marlt niet publiek maken, aangezien dat te veel emoties zou loswekken
-Elke provider moet alle infrastructuur van zich afstaan (verkopen of afstoten)
-Hierbij komen er pure infrastructuurbedrijven (prive, semi-privé of publiekelijk)
Deze bedrijven dienen gecontrolleerd te worden dat ze geen woekerbedrijven hanteren
-EN/OF concurentie creëren op de infrastructuurmarkt door 1 beheerder niet over overlappende netwerken te laten beschikken maar streven ze naar zo goedkoop mogelijk beheer op la'ge termijn die competetief is met mogelijke concurenten
-beheerders mogen enkel standaardproducten aanlever aan ALLE providers en geen speciale onderlinge contracten
Op deze manier kan elke topografie gebruikt worden
Op deze manier moet je de marlt niet publiek maken, aangezien dat te veel emoties zou loswekken