Heeft er iemand hier een 34" Alienware of Samsung OLED monitor ?
Ik twijfel al heel lang om er 1 te kopen, maar blijkbaar zijn deze minder goed qua kantoor werk. Scherp tekst weergeven zou een probleem zijn door de LED's niet RGB maar GRB zijn. Vraag me alleen af hoe erg dit is. Zou dat graag eens met men eigen ogen zien voor 800€ uitgeef.
OLED monitors
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 655 keer
- Bedankt: 214 keer
Op beyondgaming biedt iemand momenteel deze aan: LG UltraGear OLED 34GS95QE-B 240Hz -- je zou kunnen vragen om eens te mogen testen?
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 341 keer
- Bedankt: 452 keer
- Recent bedankt: 4 keer
Ik kan je niet helpen met je vraag, maar als ze GRB "in plaats van" RGB zijn, wil dat dan zeggen dat alle roodcomponenten plots groen zijn, en omgekeerd ?
anders maakt dat toch geen h*l uit ?
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
-
- Pro Member
- Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
- Bedankt: 1 keer
De exacte uitleg:
Text clarity is an issue on both types of OLED monitors, especially if you use Windows. That's because Windows uses a subpixel text rendering technique that suits traditional LCD displays with RGB stripe subpixel layouts.
Unfortunately, both QD-OLED and WOLED panels have different subpixel layouts. WOLED panels use an RGBW stripe layout, whereas QD-OLED displays use a triangular RGB subpixel structure. Since these subpixel structures deviate from the common RGB stripe layout, the text quality will be lower compared to a standard LCD monitor.
Text clarity is an issue on both types of OLED monitors, especially if you use Windows. That's because Windows uses a subpixel text rendering technique that suits traditional LCD displays with RGB stripe subpixel layouts.
Unfortunately, both QD-OLED and WOLED panels have different subpixel layouts. WOLED panels use an RGBW stripe layout, whereas QD-OLED displays use a triangular RGB subpixel structure. Since these subpixel structures deviate from the common RGB stripe layout, the text quality will be lower compared to a standard LCD monitor.
Joe de Mannen schreef: ↑2 maanden geledenIk kan je niet helpen met je vraag, maar als ze GRB "in plaats van" RGB zijn, wil dat dan zeggen dat alle roodcomponenten plots groen zijn, en omgekeerd ?
anders maakt dat toch geen h*l uit ?
J.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 655 keer
- Bedankt: 214 keer
Men gebruikt allerlei trucjes om de ronde curves van letters optimaal te tonen op het raster van vierkante pixels. Anti-aliasing dat de RGB subpixels gebruikt om rondingen te accentueren en zo, dus als die subpixels fysiek anders opgesteld staan, dan heeft dat een averechts effect zoals ongewenste kleurrandjes of geblurde delen, etc. Maar omdat het zo miniem is, zal dat niet iedereen storen.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 218 keer
- Bedankt: 136 keer
- Recent bedankt: 1 keer
Kun je dit aanpassen via het Windows tooltje ClearType? Het probleem hiermee is dat niet alle programma’s deze font optimalisatie gebruiken maar gelukkig de meeste wel.
-
- Pro Member
Blijkt niet echt helpen volgens reviews.
Daarmee, ik zou dat graag eens met mijn eigen ogen zien. Want wat voor de 1 aanvaardbaar is , is voor een ander niet.
Daarmee, ik zou dat graag eens met mijn eigen ogen zien. Want wat voor de 1 aanvaardbaar is , is voor een ander niet.
johan.devos schreef: ↑2 maanden geleden Kun je dit aanpassen via het Windows tooltje ClearType? Het probleem hiermee is dat niet alle programma’s deze font optimalisatie gebruiken maar gelukkig de meeste wel.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 329 keer
- Bedankt: 81 keer
- Recent bedankt: 2 keer
Je kan ook een monitor kopen en als het je niet bevalt dan stuur je die terug.
Ik heb een QD-Oled en voor mij stoort het niet, soms is het totaal niet zichtbaar en bij momenten wel als je er dan ook echt op let, soms in de browser merk ik het wel, hangt het nu van het lettertype af, ik weet het niet.
Ik heb een QD-Oled en voor mij stoort het niet, soms is het totaal niet zichtbaar en bij momenten wel als je er dan ook echt op let, soms in de browser merk ik het wel, hangt het nu van het lettertype af, ik weet het niet.
-
- Pro Member
Wat met burn-in ? al iets van gezien ? kzou denken iets als het start menu zou het eerste zijn wat kans maakt.
AnD schreef: ↑2 maanden geleden Je kan ook een monitor kopen en als het je niet bevalt dan stuur je die terug.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 329 keer
- Bedankt: 81 keer
- Recent bedankt: 2 keer
Ik heb die monitor nog niet zo lang, een maand of 4 denk ik dat het is. Ik heb wel alle "beveiligingen" die op de monitor zitten opstaan om birn in te voorkomen. Wat ik ook al dikwijls gehad heb is dat mijn windows screensaver niet aanging (ben al een tijdje aan het prullen met de screensaver en ook de standby modus) Dan stond het scherm uren aan een stuk op hetzelfde en tot nu toe nog niks te zien. Dus vermoed ik dat die beveiligingen wel werken.