Ze hebben wel degelijk meerdere foto's, maar die laten niet toe de blauwe schijf altijd te zien liggen, als deze links ligt.
Ze hebben de twee retributies ondertussen kwijtgescholden:
Bedankt voor uw bericht.
We hebben uw dossier grondig nagekeken en merken op dat u een onterechte retributie heeft ontvangen.
Bij deze bevestigen we dat de retributies met referenties A - B werden geannuleerd in ons systeem. U bent ons voor deze dossiers geen betaling meer verschuldigd.
Gelieve de blauwe schijf in het midden van uw dashboard te leggen voor controle om retributies in de toekomst te vermijden.
Onze verontschuldigingen voor het ongemak.
Ik heb de blauwe schijf nu in het midden gelegd, en heb een foto ervan gemaakt samen met de tijd van de infotainment.
Puur juridisch gezien maakt de scan wagen dus geen wettelijke waarneming, gezien dit niet voldoet aan de wegcode, tenzij ze telkens een parkeerwachter nasturen die een integrale foto maakt, en er dus een waarnemer is die zich voor het voertuig bevindt. Maar die kost geld en dit knaagt aan hun verdienmodel.
Ik heb ook reeds een email van de 1e schepen ontvangen, en we mogen de communicatie met OPC doorsturen, want deze false positives daar zitten ze ook niet op te wachten.
Ivm de scan wagen, dit is iets wat bedrijven zoals OPC kant en klaar kopen van Genetec, de Genetec Patroller.
Patroller kopen, service verkopen aan gemeentes en dik cashen maar:
https://www.genetec.com/fr/a/curb-sense
Toegevoegd na 1 uur 22 minuten 27 seconden:
sky schreef: 5 maanden geleden
Op VRT staat er artikel over de betreffende firma. (Heb niet gezien op de link hier al werd gepost)
Als je op exact dezelfde plaats terug gaat staan, kunnen ze het niet detecteren, als je een paar meter verder gaat staan wel. Ze lezen dus ook niet de parkeerschijf, maar linken de foto aan de geo locatie.
Ik kreeg een retributie voor parkeren om 09:45, en in onze gemeente begint het vanaf 09u
De parkeerduur kan per definitie nog niet vervallen zijn, gezien deze ten vroegste om 11u verviel.
Ze lezen niet de streepjes en stand van de parkeerschijf.
Maar ze doen wel een automatische check of er een blauw object ligt, en dit vanaf een kijkhoek die niet sluitend en reglementair is, waardoor ik een onwettelijke retributie kreeg.
En een frontale overzichtsfoto maken ze ook niet.
Iemand zou dus elke retributie in de blauwe zone als volgt kunnen aanvechten:
"Gelieve ons een integrale foto van het dashboard te bezorgen, die in overeenstemming is met de wegcode, dus een foto van een waarneming VOOR het voertuig (en dus niet naast het voertuig), waarop duidelijk te zien is dat er geen geldige blauwe schijf ligt.
Bij gebrek aan dit wettelijk bewijs, gelieve de retributie te annuleren."