Ultra fiber + USW-Pro-48-PoE

Hebt u opmerkingen, klachten, steunbetuigingen voor Proximus (Belgacom)? Dan kan u deze hier kwijt.
spacekiek
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 14 keer

Bericht

Hey,

Binnenkort komen ze ultra fiber installeren bij mij.
Welke SFP+ module heb ik nodig voor op m'n USW-Pro-48-PoE naar de proximus box ?
Altijd Telenet gehad, dus geen ervaring met dit alles :-D
stevos
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 8 keer
Recent bedankt: 1 keer

Bericht

Hoi,

Als je proximus genomen hebt en giga of ultra fiber zullen ze een internet box+ plaatsen.

Deze heeft een 10G LAN port - op je switch kan je dan de UACC-CM-RJ45-MG transceiver gebruiken.
spacekiek
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

stevos schreef: 29 jun 2024, 08:10 Deze heeft een 10G LAN port - op je switch kan je dan de UACC-CM-RJ45-MG transceiver gebruiken.
Inderdaad proximus ultra fiber.

Het was me niet duidelijk of ik de 10Gb moest aansluiten op SFP+ (fiber) of RJ45, maar bij deze duidelijk wat ik nog moet bijbestellen thx ! 8)
Abusimbal
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 299 keer
Bedankt: 101 keer

Bericht

Heb je een UDM, zoja welke?

De UPD Pro kan max 3,5Gbps IDS verwerken, de nieuwe UPD Pro Max max 5Gbps.
IDS zal je dus moeten uitzetten dan.
Telenet All-Internet (Gigabit optie)
Samsung Galaxy S22 Ultra
Ubiquiti UDM Pro
Synology DS3615xs
Nvidia Shield TV console
Intel NUC 13 Extreme i7 13700K
Microsoft Surface Pro 8
Garmin VivoSmart 5 (activity tracker)
spacekiek
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

Abusimbal schreef: 29 jun 2024, 15:42 Heb je een UDM, zoja welke?
Nee nog niet ... volgens mij was het nog niet mogelijk om op de ONT direct aan te sluiten ?
Dat en wachten op de Pro Max Extreme wachten voor eentje met IDS van 10Gbps :lol:
nickdd
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
Bedankt: 6 keer

Bericht

Even inpikken op dit topic want een soorgelijke vraag.
Maandag komt Proximus hier "giga fiber" installeren, dus 2.5 gbps. Momenteel zit ik nog met een edgemax 6P router die max 1gbps aankan maar zou dus graag een UDM-pro-max kopen en dan rechtstreeks op de ONT aansluiten van zodra dat kan.

Ik heb er dus liefst gaan internet box+ tussen later maar kan wel nog even een paar maand overbruggen als dat nodig is.

Vrije hardwarekeuze zou vanaf 1 november mogelijk moeten zijn en ik zag hier al wat posts passeren, maar het is me niet duidelijk of ik op dit moment al een juiste SPF+ module kan kopen die zal werken en het nu al kan ondersteunen?

Wat zouden jullie me dus aanbevelen?
- nu al een sfp+ XGS-PON transceiver kopen die werkt met de fiberklaar ONTP
- even de internet box+ achter mijn bestaande edgerouter 6P op 1 gbps hangen
- de internet box+ met RJ45 op mijn 2.5gbps switch aansluiten. => ik heb nu wel een hoop fixed dhcp leases en vpn stuff in de edgerouter zitten wat wellicht allemaal niet kan met de internet box+

Ook zal ik dus een proximus tv box krijgen en moet die ook werken. Weet iemand of al die specifieke settings om die achter "eigen router" te laten werken ondersteund door de UDM?

En nu ik een vaste lijn krijg wil ik die ook aan mijn eigen FusionPBX hangen. Dus geeft proximus nu al de VOIP/SIP settings vrij want ik heb geen fysieke telefoontoestellen die ik zal aansluiten, enkel mijn FusionPBX instance die inkomende oproepen moet kunnen afhandelen.

't zal stap voor stap worden maar zijn er al tips wat ik best aankoop en wat ik best aan de installateur vraag qua settings?

Groeten,
Nick
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 247 keer
Bedankt: 1684 keer
Recent bedankt: 9 keer

Bericht

Mijn advies:

Tot 1 november kan je met eigen apparatuur nog geen toegang krijgen tot de fibervezel, dus een SFP+ XGS-PON module kopen is voorlopig nutteloos.
Proximus zal een XGS-PON-glasvezelmodem (ONT) en een Internet box+ installeren.
Je kan je eigen apparatuur dus voorlopig aansluiten met UTP-kabel op de 10 Gbps Ethernet interface van de glasvezelmodem.
Je moet alleen VLAN ID 20 op je WAN-interface instellen, Proximus geeft je eigen apparatuur dan een publiek IP-adres via DHCP.
nickdd
Plus Member
Plus Member

Bericht

Bedankt!
Ondertussen me ook nog door wat posts geworsteld en vandaag komt de udm-max-pro toe. Zal deze dan met de 2.5 gbps WAN ethernet poort verbinden met de proximus ONT en VLAN ID 20 instellen.

Voorlopig zal de ONT me zelf ook niet echt storen dus als dat ding stabiel werkt (en ik vermoed dat dit wel het geval is) dan is de investeringen in een eigen XGS-PON module nog niet nodig.

Ik zal dan wel snel zien wat er wel en niet werkt.
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 909 keer
Bedankt: 3497 keer
Recent bedankt: 13 keer
Provider

Bericht

nickdd schreef: 5 maanden geleden Ook zal ik dus een proximus tv box krijgen en moet die ook werken. Weet iemand of al die specifieke settings om die achter "eigen router" te laten werken ondersteund door de UDM?
Ik denk niet dat je de Proximus TV decoder werkende krijgt achter jouw UDM.
Dan ben je wellicht beter met de InternetBox+, die Proximus zal installeren, te laten hangen, zodat je de Proximus TV box direct op de Proximus router kan aansluiten.
De UDM kan dan op de LAN1/BRIDGE poort van de InternetBox (Bridged Host instellen op "Mijn Telenet", DHCP op de WAN poort van de UDM - zonder VLAN), en krijgt op die manier een publiek IP4 aders (en IPv6 /56 Prefix).

Eens de TV Box volledig operationeel is, kan je die wellicht terug op je eigen netwerk zetten, maar niet gegarandeerd dat het blijft werken ...
nickdd schreef: 5 maanden geleden En nu ik een vaste lijn krijg wil ik die ook aan mijn eigen FusionPBX hangen. Dus geeft proximus nu al de VOIP/SIP settings vrij want ik heb geen fysieke telefoontoestellen die ik zal aansluiten
SIP gegevens kan je normaal bekomen via de Helpdesk (of misschien vind je die we terug in My Proximus)
Maar als de InternetBox ertussen zit, krijg je waarschijnlijk een conflict, als zowel de InternetBox als jouw eigen PBX gelijktijdig willen registreren bij de Proximus ims server?
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/4 mbps down/up :-( ).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
nickdd
Plus Member
Plus Member

Bericht

Initieel zal ik alles wel testen met de internetBox+ maar erna wil ik wel eens testen om de IPTV ook achter de UDM te krijgen.
Op https://www.proximus.be/dam/jcr:adbb35a ... ine_v1.pdf staan nu de specificaties (en ook al op dit forum).

Ik zal er wat op moeten studeren maar op het eerste zicht heeft unifi nog niet zo'n geavanceerde dhcp spoofing opties.
Misschien via CLI maar op eerste zicht dus niet.

Net voor de UDM gekozen voor thuis omdat de rest al unifi was en ik er tot nu toe tevreden van ben en het voor wat ik hier nodig heb out of the box allemaal prima werkt. Dit is nu wat geavanceerder en kan met pfsense of dergelijke wel, maar goed dat was mijn keuze, we zien wel wat het geeft.

Zou ik de ONT niet met mijn switch kunnen verbinden en daar 2 poorten met vlan 20 taggen, eentje voor de UDM en eentje voor de tvbox en dat beide dan met dhcpv4 van proximus het nodige ontvangen?

Dan kan de internetbox+ er toch tussenuit om VOIP makkelijker te maken.
nickdd
Plus Member
Plus Member

Bericht

alee hup de technieker is alweer weg want er zit geen signaal op mijn fiber. adres staat door fiberklaar als opgeleverd aangeduid in het systeem maar de ONT heeft geen signaal.
Kan niet zeggen dat het een verrassing is. Nu moet fiberklaar het terug regelen.
De technieker heeft de ONT wel hier gelaten en geregistreerd/opengezet zodat fiberklaar kan zien dat het niet marcheert.