Pagina 1 van 1

vga kaarten

Geplaatst: 25 jan 2005, 13:44
door weske
weet er iemand iets af van het wiskundige gedeelte van vga kaarten?
zoja , please explain how it works :wink:
thx

Geplaatst: 25 jan 2005, 13:58
door NuKeM
Nogal algemene vraag, het antwoord kan namelijk een boekenkast omvatten.
Wat wil je juist weten. Hoe beelden opgebouwd worden, hoe de signaaloverdacht gebeurd, de gegevensverwerking in de kaart, hoe de drivers van de kaart 3D verwerken etc etc... een boekenkast dus.

Geplaatst: 25 jan 2005, 18:21
door gimic
ik veronderstel met wiskundige dat je wilt weten hoe een beeld is opgebouwd en waardoor de kaarten altijd maar sneller en sneller werken. de meeste wiskunde in de vga kaart wordt gedaan door de GPU (graphics processing unit) dus ik stel voor dat u dit eens intypt in google.

Greetz
Gimic

Geplaatst: 25 jan 2005, 19:07
door Sub Zero
Misschien kan je hier eens gaan kijken. Meestal hebben die mannen wel een uitleg over vanalles ;)

Cheers

Geplaatst: 25 jan 2005, 19:26
door weske
ik weet het nogal algemene vraag maar ik moet mijn eindwerk doen over vga kaarten en zou dan wiskundige gedeelte ook moete uitleggen met de driehoekjes die verstuurd worden , eig hoe het beeld gevormd word.
grts

Geplaatst: 25 jan 2005, 20:31
door meon
Als je spreekt over triangles, polygons en vertexes heb je het over de Z-buffer.
Ik vermoed dat je eigenlijk informatie zoekt over hoe 3D beelden realtime gerenderd kunnen worden?
Daar zijn nogal wat optimalisaties rond ja, maar mijn technische kennis daarrond is zéér beperkt.

Geplaatst: 25 jan 2005, 21:30
door weske
nja weinig mensen hebben er precies veel kennis van dat ik zo al heb kunnen horen :-D maar als er iemand iets over zou kunnen vinden , ik zou eer zeer dankbaar voor zijn :wink:
grts

Geplaatst: 25 jan 2005, 21:57
door Polleke
Tja, als je je daarmee wil bezighouden... Heel dat 3D gebeuren wordt voornamelijk geregeld door 2 standaarden (API): OpenGL (komt van de Unix-workstations, en wordt voornamelijk gebruikt voor 3D CAD software). En Microsoft z'n Direct3D gebeuren. Dat laatste wordt voornamelijk door spelletjes gebruikt, hoewel ook OpenGL hiervoor wordt gebruikt (alle Quake III gebaseerde spellen gebruiken bv. OpenGL (Medal of Honor, Halflife, enz.)
OpenGL en DirectX zijn niet meer dan functie-bibliotheken die je kan gebruiken om je software te maken, waarmee je dan uiteindelijk je grafische kaart aanstuurt.

Als je meer wil weten over OpenGL : de standaard staat beschreven op www.openGL.org Voor het ogenblik zitten ze aan versie 2.0... (een tekstje van 382 pagina's...).

K'wens je er trouwens veel succes mee...

Geplaatst: 25 jan 2005, 22:42
door weske
thx polleke,

zal een dik boekje worde mijn eindwerk :-D

grts,

weske

Geplaatst: 27 jan 2005, 08:53
door weske
als er nog iemand informatie heeft ,
het is altijd welkom :-)

grts,

weske

Geplaatst: 27 jan 2005, 10:45
door weske
weet er toevallig iemand waar ik
nogal in detail de chipsets kan vinden van
de ouder vga kaarten en de hedendagse?

grts,

weske

Geplaatst: 27 jan 2005, 11:40
door trobbelke

Geplaatst: 27 jan 2005, 12:16
door PowerSoft
weske schreef:weet er toevallig iemand waar ik
nogal in detail de chipsets kan vinden van
de ouder vga kaarten en de hedendagse?

grts,

weske
voor de oudere vind je hier wel wat informatie

http://www.aceshardware.com/list.jsp?id=7

Geplaatst: 27 jan 2005, 12:52
door Styno
Als je al wat meer specifieks weet kan je proberen ATI en NVIDIA aan te schrijven...

Geplaatst: 27 jan 2005, 13:36
door weske
over de chipset heb ik al wel wat informatie gevonden ,
maar zou nu nog info moeten vinden over de beeldvorming ,
dus eig puur wiskundig.

grts,

weske

Geplaatst: 27 jan 2005, 13:43
door Sasuke
Weske,

Je moet het niet "wiskundig" zien hoor. Die term is veel te gelimiteerd om de werking van een VGA kaart uit te leggen.

Zoek eens in google naar "polygonen", "megaflops", "textures", "triangles" etc ... je zal wel genoeg vinden dan denk ik.

Grtz,

Sasuke

Geplaatst: 28 jan 2005, 09:23
door weske
ik heb eens gezocht naar info van oude beeldschermkaarten zoals:MGA, CGA, EGA, , maar ik vind er niet echt zo denderend veel van...
kan iemand helpen?

grts,

weske