tips voor bekabeld netwerk te upgraden

Heb je problemen met het instellen van je netwerk, bedraad of draadloos, dan kan je hier altijd terecht!
ArcsS
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 34 keer
Bedankt: 3 keer

Bericht

Ik wil mijn netwerk wat 'optimaliseren'.
Nu heb ik in huis een 5-tal routers/switchen staan (met hun bijhorend verbruik), de gebruikte kabels zijn cat5e
Het plan is om op zolder een switch te plaatsen die groot genoeg is om alle netwerkpunten te bedienen.
Standaard netwerkgebruik: Fortnite/roblox voor de kinderen, NAS voor foto's, NAS voor bewakingscamera's, NUC voor home-assistant, smarttv, ...

Ik veronderstel dat mijn nieuwe bekabeling niet veel zwaarder moet zijn dan de huidige cat5e?
Op enkele plaatsen had ik graag meerdere netwerkkabels gehad, is hier een mooie oplossing voor? (patchkastje?) Dit is dan vooral waar de NASsen en NUC voor home assistant staan, bij mijn bureau voor pc's, printer, reserve, ...
tien
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 90 keer
Bedankt: 64 keer

Bericht

Dacht eerst voor te stellen om daar kleine switch te hangen maar dan zit je terug bij af :-D

Op amazon zijn er wel wat oplossingen om vrij proper meer kabels & connectoren af te werken, beetje zoals opbouw stopcontact (digitus of delock hebben doosjes voor zeker tot 5 modules).

Volledig patchpaneel mogelijk overkill maar hangt ervan af hoeveel je nodig hebt, kunt ook eens naar 10" kijken (met wat gehobby zijn kallaxen/eket te misbruiken maar past eigenlijk net niet). Losse rackprofielen daarvoor te verkrijgen bij oa bij thomann. Wel opletten dat veel ikea stuff 'hol' is en eventueel verstevigingen nodig zijn.

Ook mogelijk om utp connectors in klassieke kabelbaan te plaatsen (oa legrand) maar hangt ervan af hoeveel (heel patchpaneel maken met legrand modules lijkt nogal fel diy).

Toegevoegd na 10 minuten 44 seconden:
als je toch voor patchkast gaat en huwelijk wil redden (hangt ervan af hoe zichtbaar plek is), bij audio (bax/thomann...) is er wel rack materiaal dat er niet zo industrieel uit ziet als een volledige rittal kast in de living.