DarkV schreef: 16 apr 2024, 17:20
Dan zijn we erover eens dat "Tax The Rich" net niet de rijken zal belasten maar wel oa. jezelf (en ik noteer dan maar dat je daar totaal geen probleem mee hebt).
Afhankelijk van wat je precies verstaat onder "de rijken" tweemaal correct.
Geen probleem met het betalen van belastingen. Niet als "rijke", niet als hoge/lage middenklasser.
Hoe meer belasting ik zou moeten betalen hoe meer ik bruto verdiend heb en hoe meer ik netto te besteden heb.
En voorlopig is "tax the rich" net zoals alle voorgaande jaren niet meer dan wat vrijblijvend geroepetoeter.
Noteer ook dat ik er onder aflopende Vivaldi regering netto een stuk ben op vooruit gegaan ipv achteruit.
Dat dat extra takseren van de middenklasse, toch dat deel waar ik en mijn huidige partner zich in bevinden, valt in de praktijk nogal mee.
Ik vermoed niet dat we het eerste jaar een regering zullen hebben maar waar rook is is ook vuur...
Mooie spreuk voor een oneliner maar verder dan ook niets.
en als het gaat over iemand anders z'n centen zijn ze er meestal snel bij.
Zie voorgaande: blijkbaar als "middenklasser" en niet behorende tot welke politieke partij dan ook ben ik er de afgelopen jaren netto niet op achteruit gegaan. Integendeel.
Toch wel bizar dan topics te zien opduiken op Userbase hoe moeilijk/duur het is voor je jaarlijkse vakantie nog te bekostigen.
Echt?
Dat topic monde vlug genoeg uit in allerlei tips hoe je nog altijd per vliegtuig de wereld kan rondreizen om alle mogelijke uithoeken te gaan bezichtigen.
Niets mis mee maar zolang dat dat kan zie ik weinig reden tot klagen en zagen.
Graag verwijs ik daarvoor ook naar andere topics op UB zoals waarin men graag zijn "nieuw speelgoed", laatste nieuwe smartphone, reuze TV's voor in de persoonlijke home cinema's, laatste (elektrische) salarisauto van +50K etc., te berde brengt.
Topics hoe de maand rond te komen op basis van een leefloon en hoe als bewoner van een sociale woning een nieuwe auto van 50K te kopen zie ik hier dan weer veel minder.
Straks ga je nog beweren dat je je diploma zomaar gekregen hebt...
Ik ben niet in het bezit van welk erkend diploma dan ook.
Of je zou een getuigschrift van volbrengen van het ASO ook als een diploma moeten beschouwen.
Dat heb ik idd gewoon gekregen door tijdens de verplichte aanwezig te zijn en deel te nemen aan de verplichte lesuren om vervolgens enkele weken per jaar in de boeken te neuzen en dan wat papiertjes in te vullen.
Eigen keuze trouwens en ook geen enkele reden tot klagen.
Afgaande op de uren aan de VUB waren daar nog maar weinig echt "verplichte" lesuren.
En op jaarbasis waren de uren, voor wie echt inzette op hard studeren, zeker niet de meerderheid van de bestaande uren. Dat jaar begon, in tegenstelling tot dat van de werkenden, ergens in oktober waarna er na de lesuren, voor zij die ze al bijwoonden, gefeest werd tot begin december om ergens in januari te hervatten en al ergens in mei/juni terug te eindigen. Lang jaar van "hard werk" hoor.
Dan had je nog de "feestjes" zoals "Erasmus". Beetje in het buitenland gaan feesten onder het mom van internationale kennis te verwerven.

Onder mijn kinderen zaten ook univ studenten hoor. Die waren daar heel eerlijk over. Hun studententijd was het grootste feest van hun leven en dit grotendeels op kosten van de gemeenschap.
Kan en mag allemaal. Maar kom daarover niet de calimero uithangen die - omdat hij zo lang en zo hard gestudeerd heeft- voor de rest van zijn leven een hoog loon mag verdienen en daarvan zo weinig mogelijk dient terug te geven aan de gemeenschap.

Dat maak je je toogvrienden maar wijs.
Trouwens, aan de andere kant van de weg begon als "student", op twintig dagen per jaar na, de werkdag rond zes uur 's morgens en eindigde meestal rond 19:00 uur 's avonds. En eenmaal echt aan het werk konden werkdagen zelfs meer dan 24 uur duren.
trouwens als je dan toch op een absurde manier wil aantonen dat je niet hard moet studeren (maar gewoon wat moet feesten) om een diploma te bekomen
Vraag dat eens na bij bv. Ben Weyts. die zal je daar meer over kunnen vertellen.
Trouwens zoals je zelf aangeeft hoef je zelfs geen universitair diploma te hebben... genoeg kleine zelfstandigen die meer verdienen maar je moet er voor willen werken (ipv. te wenen dat je x, y of z niet krijgt).
Volledig mee eens.
Ieder zijn eigen keuze en ieder de gevolgen van de eigen keuze.
Inderdaad op kosten van anderen (dus iedereen heeft die kans in Belgie) met als beloning dat je nadien meer dan 50% van je loon mag afdragen aan die anderen (op zich niet echt een probleem mee behalve als die personen dan ook nog komen wenen omdat je een extra voordeel hebt).
Dan moet je je met die klachten richten tot die bepaalde personen.
Ik ween om niets. Ook niet om de voordelen van alle anderen en dit van hoog tot laag.
Het komt me eerder voor dat op dit forum het "geween" en "geklaag" in de eerste plaats komt van zij die netto niets tekort komen en bang zijn dat ze iets aan een ander moeten afgeven onder het motto "veel is nog niet genoeg en ik heb zelf meer verdiensten dan een ander want ik ben de voorbeeldige hardwerkende Vlaming waarvan de anderen profiteren".
Niet iedereen heeft, om uiteenlopende redenen, de kans noch de mogelijkheden om "hard" te studeren en daarna de vruchten daarvan te plukken. Ieder middelmatig gezond mens voorzien van een normale dosis verstand kan wel werken.
Dat dit harde werken niet altijd op dezelfde manier verloond wordt is nu net de basis van het probleem.
Men zou alle mensen dus beter betalen naar hard werk ipv op basis van een in het verleden behaald diploma.
Mijn mening is dan ook dat wanneer mensen met een laag loon (die doorgaans in ondankbare omstandigheden voor de basisvoorzieningen in de gemeenschap instaan) er de brui aan geven dit een veel grotere negatieve impact op de samenleving zal hebben dan veel gediplomeerde klavierridders die van zichzelf denken dat ze onmisbaar zijn.
Ja beiden zijn nodig. Maar beiden worden niet evenveel naar waarde geschat.
Niet iedereen loopt overigens te klagen over het deel van het brutoloon dat naar een ander gaat.
Het lijkt me eerder dat iederen die dat wil en dat een betere optie vindt kan gaan leven van een leefloon zodat ze alle sociale "voordelen" die daarmee samengaan ook kunnen ontvangen.
Als bedrijven competitief willen blijven dan bieden ze bepaalde voordelen aan... of denk je wederom dat je die voordelen krijgt voor je mooie ogen ?
Voor de mooie ogen alleen zal het niet zijn maar de tijd dat je veel moest kunnen om aangenomen te worden is ook al voorbij. Werkgevers zijn tegenwoordig al blij voor de eerste de beste ezel die zich aanbiedt en voor een aangenaam loon wil werken.
Dat in een geïnformeerde maatschappij steeds minder mensen nog het vuile en onaangename werk waar een "hoger opgeleide" zijn neus voor ophaalt niet meer voor een prutsloon wil doen begrijp ik maar al te best.
Ik mag voor je hopen dat de dag nooit komt dat iedereen "hoog opgeleid" is en een hoog loon en alle voordelen die daarbij horen eist en daarvan zo weinig mogelijk wenst af te dragen aan de maatschappij. Dan heb je past echt een probleem en hou je zelf netto nog veel minder over want je zal dan iedereen heel duur moeten betalen en van de maatschappij niets meer in return krijgen.