Mobile Vikings lanceert hypersnel internet met 5Gbps down en 1 Gbps upload voor 90 Euro per maand

Nieuws omtrent telecommunicatie
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 872 keer
Bedankt: 3330 keer
Recent bedankt: 46 keer

Bericht

master-magic schreef: 5 maanden geleden maar zal je dan ook geen nieuwere modem nodig hebben die deze snelheden aankunnen
Tot nader order moet je nog altijd de Proximus Fiber modem (ONT) gebruiken.
Bij deze nieuwe abonnementen krijg je dan natuurlijk een XGS-PON ONT.
Vanaf 1 november kan je je eigen Fiber modem gebruiken.
master-magic schreef: 5 maanden geleden zal je blijvend die modem ervan tussen kunnen halen en via Vlan je router blijven verbinden zodat je een apparaat minder in de setup hebt staan maar toch kunt blijven surfen zoals nu al is met het start fiber abbo??
Je verwart terug modem en router? Een modem zal je altijd nodig hebben :wink:
Wat router betreft kan je kiezen tussen:
  • De nieuwe Internet Box+ (die deze giga snelheden ondersteunt
  • Je eigen router direct aansluiten op de Proximus ONT (ingesteld op VLAN 20)
Dat verandert dus niet...
Laatst gewijzigd door philippe_d 5 maanden geleden, in totaal 1 gewijzigd.
Reden: typfout verbeterd (VLAN 20)
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.57, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
master-magic
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 21 keer
Bedankt: 15 keer

Bericht

philippe_d schreef: 5 maanden geleden Je verwart terug modem en router? Een modem zal je altijd nodig hebben :wink:
Wat router betreft kan je kiezen tussen:
  • De nieuwe Internet Box+ (die deze giga snelheden ondersteunt
  • Je eigen router direct aansluiten op de Proximus ONT (ingesteld op VLAN10)
Dat verandert dus niet...
bij mij is het Vlan 20 dat ingesteld moest worden, is met het nieuwste ONT toestel op Mobile Vikings.
ga eens informeren bij hen hoe lang de installatie tijd is bij aanvraag.
greets
master-magic
MV Fiber 3500/1500 met fiber 5Gbps/1Gbps
Asus GT-AX1100 Pro Router
Dreambox 920 UHD (DVB-S/C) HD PVR met een T90 & VU+ Zero 4K (DVB-C/T2) .
Flying
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 60 keer
Bedankt: 48 keer
Recent bedankt: 1 keer

Bericht

ghostboy1993 schreef: 5 maanden geleden Dus als ik goed begrijp die kabels die wij in belgie hebben zijn iet gemaakt voor ssymetrische snelheden :'(
De door Fiberklaar aangelegde infrastructuur is een unieke fiber per woning en kan hogere snelheden aan. De andere kabels kunnen die snelheden ook aan. De hardware voor XGS-PON is goedkoper dan de andere hardware. XGS-PON kan perfect 1/1Gbit leveren.
dupondje
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 41 keer

Bericht

XGS-PON doet 10/10Gbit zelf.
philippe_d
Moderator
Moderator

Bericht

master-magic schreef: 5 maanden geleden bij mij is het Vlan 20 dat ingesteld moest worden, is met het nieuwste ONT toestel op Mobile Vikings.
Sorry, typfout: inderdaad VLAN 20...
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.57, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
serialchiller
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 51 keer
Bedankt: 77 keer
Recent bedankt: 3 keer

Bericht

ghostboy1993 schreef: 5 maanden geleden Dus als ik goed begrijp die kabels die wij in belgie hebben zijn iet gemaakt voor ssymetrische snelheden :'(
De "kabels" hebben niets met symmetrie van het aanbod te maken. De veelal gebruikte OS2 9/125 singlemode glasvezel kan in passieve netwerken(PON).
Het gaat hem om wat de OLT en de ONT aankunnen.
Indien Proximus adverteert met XGS-PON, is 10/10 in principe mogelijk want de S staat net voor symmetrisch. XG-PON is dan weer 10/2.5 max.

bron: https://orfaoptic.com/2021/11/04/xgs-pon-technology/
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 75 keer
Bedankt: 133 keer

Bericht

Het probleem is dat ik vermoed dat er nog niet overal XGS-PON beschikbaar is. Dus vaak wordt dan gebruik gemaakt van XG-PON of GPON.
philippe_d
Moderator
Moderator

Bericht

Voor zover ik weet is XGS-PON overal beschikbaar:
  • de glasvezel zelf is al OK.
  • bij de klant moet er een XGS-PON modem komen, en een multigigabit router.
  • bij Proximus worden alle GPON-only lijnkaarten in de OLT (ca 2.500) vervangen door combo kaarten die zowel GPON als XGS-PON ondersteunen.
Misschien dat dit laatste nog niet overal uitgerold is ...
master-magic
Pro Member
Pro Member

Bericht

philippe_d schreef: 5 maanden geleden
master-magic schreef: 5 maanden geleden bij mij is het Vlan 20 dat ingesteld moest worden, is met het nieuwste ONT toestel op Mobile Vikings.
Sorry, typfout: inderdaad VLAN 20...
Gisteren besteld en maandagnamiddag komen ze al met de nieuwe ont en modem box, ben benieuwd.
greets
master-magic
qless
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
Bedankt: 142 keer

Bericht

Da's snel, ik zit nog te wachten op de huisaansluiting van fiberklaar. Onze 100mbps zit zo vaak vol.....
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 240 keer
Bedankt: 1615 keer

Bericht

philippe_d schreef: 5 maanden geledenVoor zover ik weet is XGS-PON overal beschikbaar
Overal waar fiber ligt. Maar er zitten ook nog klanten op DSL en op GPON waardoor de golflengtes op de fiber niet "volledig" voor XGS-PON kunnen benut worden.

Symmetrische XGS-PON is dacht ik alleen technisch mogelijk in gebieden waar DSL en GPON volledig zijn uitgefaseerd of waar een volledig nieuw en apart fibernetwerk (van ONT tot OLT) beschikbaar is, zoals in de Fiberklaar-gebieden.

Daarnaast zal Proximus ook nog andere redenen hebben om geen symmetrische snelheden aan te bieden. Vooral commerciële redenen omdat de coaxkabelconcurrentie op 40 Mbps upload blijft steken. Dus elk abonnement met 500 Mbps upload is al meer dan 10 keer sneller dan de concurrentie.
Waarom meer aanbieden?

Het is écht wachten op Digi voor symmetrische snelheden via fiber denk ik.
splinterbyte
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 175 keer
Bedankt: 92 keer

Bericht

raf1 schreef: 5 maanden geleden coaxkabelconcurrentie op 40 Mbps upload blijft steken
Orange geeft 50 Mbps upload in hun Giga Fiber abbo op coax, maar dat is idd nog steeds veel te laag...
ghostboy1993
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 38 keer
Bedankt: 13 keer

Bericht

De coax kan toch ook gemakkelijk 250Mbits up aan ?
Waarom houden ze hioer toch de upload zo kanker traag en gooie ze u dood met de downloadsnelheden zal ik nooit snappe :bang:
raf1
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

ghostboy1993 schreef: 5 maanden geledenDe coax kan toch ook gemakkelijk 250Mbits up aan ?
Euh neen, 250 Mbps upload via coaxkabel aanbieden is aartsmoeilijk, anders had Telenet dit al lang gedaan.
ghostboy1993 schreef: 5 maanden geledenWaarom houden ze hioer toch de upload zo kanker traag en gooie ze u dood met de downloadsnelheden zal ik nooit snappe :bang:
Telenet kan maar zeer beperkt spectrum gebruiken voor de upstream. Alle frequenties onder de 20 MHz zitten vol storingen. De netwerkverdeler (NIU) bij de klant thuis is maar geschikt tot 65 MHz, dus is er maar 45 MHz spectrum beschikbaar op een node. Dat komt overeen met 200 Mbps die moet gedeeld worden met honderden klanten op een node. Dus krijg je maar 40 Mbps per klant en als iedereen in je buurt tegelijk begint te uploaden, zakt die snelheid ook in elkaar.

Een uitbreiding tot 85 MHz is op korte termijn gepland, maar dan moet de netwerkverdeler (NIU) bij de klant thuis vervangen worden. Alle modems op een node moeten ook EuroDOCSIS 3.1 ondersteunen om een hogere uploadsnelheid te kunnen aanbieden. Daarnaast moet Telenet nodes opsplitsen zodat het aantal klanten per node daalt, dus meer glasvezel in de wijk aanleggen.

Veel meer dan een verdubbeling van de upload (75 à 100 Mbps) op coaxkabel zit er de komende jaren niet in.
splinterbyte
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 175 keer
Bedankt: 92 keer

Bericht

Telenet moet nog veel doen en ze doen het maar niet, met opzet lijkt het zelfs als je ziet dat ze nog recent EuroDOCSIS 3.0 modems aan klanten geven. Ze kunnen perfect een high-upload abbo in de markt zetten en bij die klanten dan de NIU vervangen.

Maar goed dit is hier offtopic aan het worden...
serialchiller
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 51 keer
Bedankt: 77 keer

Bericht

nog héél even off-topic, sorry.
raf1 schreef: 5 maanden geleden Veel meer dan een verdubbeling van de upload (75 à 100 Mbps) op coaxkabel zit er de komende jaren niet in.
Voor businessklanten met een corporate fibernet aansluiting (eigenlijk coax de term fiber wordt hier weer losjes gebruikt door TN in hun HFC/fttn netwerk) is de upload wél al tot 100Mbps geadverteerd op hun website.
Ik haal op onze verbindingen 70-75. Krijgen de MAC-adressen van die coaxmodems voorrang op de node om zo meer upload bandbreedte te verkrijgen?
raf1
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

Ja, de Corporate-abonnementen krijgen prioriteit, dat staat ook zo op de website. Ik kan me anders niet inbeelden hoe je 100 Mbps upstream kan geven als er maar 200 Mbps op de node beschikbaar is en 20 consumentenklanten op de node beginnen te uploaden.

Hoge snelheden aanbieden via coaxkabel is sowieso allerlei goocheltrucs combineren om (onwetende) klanten tevreden te houden. Met een disclaimer "Telenet netwerkbeheer is van toepassing" komt Telenet er natuurlijk mee weg dat ze tijdens drukte op de node de consumentenverbindingen dichtknijpen: https://www2.telenet.be/residential/nl/ ... andbreedte

En met meer dan twee Corporate-abonnementen op één node, zal Telenet niet betrouwbaar kunnen waarmaken wat op de website beloofd wordt.
konda
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer

Bericht

meon schreef: 08 apr 2024, 08:49 Also: wie heeft thuis 10Ge-netwerk liggen om uberhaupt gebruik te kunnen maken van dit aanbod? :-)
Switch met 1 of 2 10G spf poortjes en de rest 1 of 2.5 poortjes om de rest van het netwerk te bedienen is toch voldoende.
die zijn er al voor minder dan €100.

Studenten koten zouden er wel bij varen.
dupondje
Premium Member
Premium Member

Bericht

Welk type is de Proximus/MV XGS-PON 'modem'/converter?
Heeft dat ding UTP/SFP+/Whatever?
philippe_d
Moderator
Moderator

Bericht

master-magic schreef: 5 maanden geleden Gisteren besteld en maandagnamiddag komen ze al met de nieuwe ont en modem box, ben benieuwd.
Verwar niet mdoem en router. Bij de gigabit upgrade krijg je:
  1. een GXS-PON 1-port ONT (= modem).
  2. een Internet Box + (= router).
PS - Hou ons op de hoogte hoe het afgelopen is (eventueel enkele foto's van je installatie) :wink: .
dupondje schreef: 5 maanden geleden Welk type is de Proximus/MV XGS-PON 'modem'/converter?
Heeft dat ding UTP/SFP+/Whatever?
De modem is een Nokia XGS-PON ONT, met één gigabit ethernet poort.
Hierop wordt een (Sagem) Internet Box + aangesloten (als router): WAN poort verbonden met ONT.

Als je een eigen router wilt gebruiken zijn er 2 mogelijkheden:
  1. eigen router aansluiten op de LAN1/bridge poort van de Internet Box + (en de bridge functie activeren via "Mijn Proximus").
  2. eigen router direct aansluiten op de ONT (WAN instellen op DHCP en VLAN20).
Vanaf 1/11/2024 zal het ook mogelijk zijn om je eigen Fiber modem/router aan te sluiten op de ONTP (groene APC connector), voorbeeld Fritz!Box 5590 met een Fritz!SFP XGS-PON module.
raf1
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

Bij XGS-PON is de aansluiting natuurlijk 10 Gigabit Ethernet!
Concreet een 10G BASE-T RJ-45 voor UTP-kabel cat 6A die 10 Gbps ondersteunt.
dupondje
Premium Member
Premium Member

Bericht

raf1 schreef: 5 maanden geleden Bij XGS-PON is de aansluiting natuurlijk 10 Gigabit Ethernet!
Concreet een 10G BASE-T RJ-45 voor UTP-kabel cat 6A die 10 Gbps ondersteunt.
UTP . Jammer :) Merci voor de info!
master-magic
Pro Member
Pro Member

Bericht

philippe_d schreef: 5 maanden geleden PS - Hou ons op de hoogte hoe het afgelopen is (eventueel enkele foto's van je installatie) :wink: .
de installatie is gebeurd, op een half uurtje gedaan, er is nu een Witte Nokia ONT en een zwarte Sagemcom router (internet box+), er zit een 10G wan en lan poort op (de gele 10G lan poort is voor in bridge te gebruiken met je eigen router, voor de rest zitten er 2 phone aansluitingen op en nog 3 lan poorten (denk dat deze 1Gbps poorten zijn), deze internet box+ gebruik ik niet daar ik mijn router via Vlan20 heb ingesteld met de utp kabel dat van de ONT komt, moet wel zeggen dat ik nu met kabel de snelheid eens heb getest rond 16 uur en had toen (Downloaden 698Mbps Uploaden 937Mbps) snelheden mee, weet nu niet of ik nog iets anders moet instellen om de download hoger te krijgen of gelijk met de upload snelheid, maar denk dat een nieuwe router met Vlan optie beter is, op de internet box+ kreeg ik via wifi ook niks boven de 600 van up en down, mijn router presteerde daar dus beter in.
de utp kabel dat ik gebruik is een CAT6 utp patch cable (dit was aangeraden door een proximus installateur in november), ga bekijken voor een hogere versie kabel te kopen dat hogere snelheden aan kan dan 1Gbps, zodat ik al toekomstgericht ben als ik de nieuwe router aankoop. bv de CAT7 kabel.
greets
master-magic
Flying
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 60 keer

Bericht

Cat6 kan 10Gbit aan. Zelfs Cat5E kan op kortere afstanden 10Gbit aan. Cat6A kan 10Gbit aan op een langere afstand dan Cat6. Cat7 is net als Cat6A 10Gbit (500 naar 600Mhz, geen snelheidsverschil). Cat7A gaat tot 40Gbit. De kabel die je nu hebt is dus prima, tenzij die langer is dan 55 meter.
pjvdveer
Starter
Starter

Bericht

Het is denk ik eerst en vooral slimme marketing.

Als je twee abonnementen biedt, één van 40 en één van 55 euro dan zal het merendeel van de klanten voor het abonnement van 40 euro gaan.

Als je drie abonnementen biedt, één van 40, één van 55 euro en één van 90 euro zul je zien dat ineens een stuk meer mensen voor het abonnement van 55 euro gaan. Mensen kiezen vaak voor de middelste optie.
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 75 keer
Bedankt: 133 keer

Bericht

Krijg je een Bbox bij de 100/40(40 euro optie) of wat krijg je?
Patje
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 228 keer
Bedankt: 95 keer

Bericht

Ja een Bbox 4 = een internet box
Intel® i3-10100 Quad-Core @4,10 GHZ. Ram:16 GB DDR4. SSD NVMe 500 GB || Windows 11 Home X64 || GSM Samsung Galaxy A13 @ Hey!
Afbeelding Afbeelding
Hey! LiveBox Cable Modem 150/15 Mbps* https://www.speedtest.net/nl/result/16739853024.png