Fritzbox wifi zwak?

Heb je problemen met het instellen van je netwerk, bedraad of draadloos, dan kan je hier altijd terecht!
Voyager
Plus Member
Plus Member
Bedankt: 1 keer

Bericht

Is de wifi van een Fritzbox (7530) over het algemeen zwak?

Ik heb veel problemen met slechte wifi verbindingen, dit vooral op de 5 Ghz, maar de 2.4 is ook zwak.

De router hangt aan de muur, zo ver mogelijk van hindernissen, maar wel gebonden aan de intro van adsl.

Nu is mijn wifi signaal zeer zwak zelfs op enkele meters. De wifi van de buren (12) zijn bijna allemaal sterker.

Mijn wifi RSSi is ongeveer 55 op beide kanalen, terwijl de meeste buren tussen 81 en 55 halen.
on4bam
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 265 keer
Bedankt: 481 keer
Recent bedankt: 8 keer

Bericht

Ik heb een7539AX en daarvoor een7490 en heb nooit problemen gehad met wifi, in tegendeel, zelfs met de vele beton huis stat het vermogen maar op 50%. Behalve de FB op het gelijkvloers heb ik een 1200 van FB op het 1e en 2e die bekabeld aan de 7530 hangen.
Bye, Maurice
https://on4bam.com
silentkiller
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 32 keer
Bedankt: 67 keer

Bericht

De Wifi van een fritzbox is best OK! De plaatsing van een fritzbox meestal niet, zoals je al aangeeft staat deze bij het intro punt: garage, kelder, .. In ieder geval niet centraal in het huis.

Problemen met slechte WiFi verbindingen:
-Dicht tegen de fritzbox?
-In de uithoeken van het huis?

Als je dicht tegen de Fritzbox al issues hebt met WiFi, is ook de vraag of het 2.4GHz of 5GHz is.
In dat geval zou je voor beide frequenties eens moeten kijken op welke kanalen de buren zitten en een kanaal kiezen met het minste noise/interferentie.
Dit is een kunst op zich, hier lees je je best even over in (kanaalbreedte, overlapping channels)

Verder geef je ook aan dat je een zwak signaal hebt, namelijk 55 terwijl de buren 81 halen.
RSSI wordt uitgedrukt in dBm, lager = beter :). Deze tabel geeft meer info.
Maar, je kan een heel goede ontvangst hebben (RSSI) en toch veel interferentie van de buren (overlapping channels) of noise van storende apparaten (2.4GHz wordt gestoord door allerlei bronnen: draadloze babyvideofoons, draadloze telefoons, microgolf, ..)

Je kijkt best eens eerst naar de kanalen (interferentie buren) en de locatie (haal je nog een deftige RSSI cfr. de tabel op de plaatsen waar je issues hebt) van je fritzbox.

Mijn uitleg is redelijk algemeen, maar zo is ook je openingspost:
Voyager schreef: 04 apr 2024, 00:53 Ik heb veel problemen met slechte wifi verbindingen
Als je meer details geeft over waar/wanneer je problemen hebt en hoe het kanalen spectrum eruit ziet bij jou, kunnen we ook gerichtere tips geven.
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 240 keer
Bedankt: 1615 keer
Recent bedankt: 5 keer

Bericht

Meestgemaakte fout: Wifi uitzenden in de kelder, gang, berging, garage of bezemkast omdat daar de internetaansluiting je woning binnenkomt.

Oplossing: het netwerkaansluitpunt (NTP) doorverbinden naar een netwerkaansluiting centraal in je living en de Fritz!Box in de living horizontaal op een meubel zetten.

Met 12 directe buren kan je ook wel overwegen om naar Wifi 6 over te schakelen. De meeste buren hadden vroeger wellicht hetzelfde probleem (zwakke wifi wegens zender op slechte locatie) en zijn dan massaal Wifi 6-boosters van Telenet/Proximus gaan installeren waardoor er voor jouw enige Wifi 5-zender steeds minder spectrum en signaal overblijft.
silentkiller
Premium Member
Premium Member

Bericht

raf1 schreef: 04 apr 2024, 07:18 Met 12 directe buren kan je ook wel overwegen om naar Wifi 6 over te schakelen.
Op de 5GHz band is doorgaans plaats genoeg. Voor dagelijks gebruik is imo 40MHz channel width ook voldoende.
Daarvoor heb je geen WiFi 6 nodig, Wifi 5 is op de meeste plaatsen voldoende
serialchiller
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 50 keer
Bedankt: 74 keer

Bericht

@silentkiller zijn advies volgen. Meten is weten.
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 872 keer
Bedankt: 3316 keer
Recent bedankt: 32 keer

Bericht

Voyager schreef: 04 apr 2024, 00:53 Is de wifi van een Fritzbox (7530) over het algemeen zwak?
De WiFi van de Frizbox 7530 is wel trager dan de WiFi van de "grote" broertjes:
  • 7530 = WiFi AC (tot 866 Mbit/s bruto, 5 GHz) en N (tot 400 Mbit/s bruto, 2,4 GHz)
  • 7590 = WiFi AC (tot 1.733 Mbit/s bruto, 5 GHz) en N (tot 800 Mbit/s bruto, 2,4 GHz)
    4 x 4 WiFi AC + N met Multi-User MIMO
  • 7590AX = Wi-Fi 6 tot 2.400 Mbit/s (bruto) bij 5 GHz en 1.200 Mbit/s (bruto) bij 2,4 GHz
    Wi-Fi 5 tot 1733 Mbit/s (bruto) bij 5 GHz en Wi-Fi 4 tot 800 Mbit/s (bruto) bij 2,4 GHz
https://be.avm.de/producten/fritzbox/fr ... -gegevens/
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.57, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Voyager
Plus Member
Plus Member

Bericht

Ik zal proberen te antwoorden op de opmerkingen...

Locatie: De router staat in de technische ruimte waar de adsl binnenkomt. Geen garage of kelder, het is een appartement. Die ruimte is wel in een hoek van het appartement, maar de signaal sterkte verandert weinig. Deze is wel iets minder op de uithoeken maar blijft vrij goed (min -65)
Het probleem doet zich overal voor, zowel vlak bij de router als verder weg. Het signaal is stabiel, maar de data snelheid niet.
Intro verplaatsen is geen optie. Ik heb de router ook op andere plaatsen geprobeerd (zonder internet weliswaar) maar het probleem blijft.

Die link ivm met rssi is leerzaam. Dus mijn signaal zou wel goed zijn aan -55.

Wifi 6(E) is niet direct een oplossing, de computers moeten dat ook hebben, wat momenteel niet het geval is.

Data snelheid is zeer wisselvallig en niet in de buurt van het maximum wat de fritzbox kan halen.
In heb beste geval haal ik 400-500 Mbit op de 5 GHz en 150 op 2,4.
De 2,4 is vrij stabiel en zakt meestal niet onder de 30-40. (wat nog altijd niet goed is)
De 5 Ghz is een ramp en valt zeer vaak terug naar 7-13 Mbit, met bijna geen upload.

Hierbij een overzicht van de netwerken in de buurt, de Fritzbox is de mijne.

Afbeelding

En het netwerk overzicht van de fritzbox:

Afbeelding

Afbeelding

Kanalen 52 en 116 bewust niet gebruikt wegens vaak radar waarschuwing op deze.
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 341 keer
Bedankt: 452 keer
Recent bedankt: 3 keer

Bericht

Ik begin te denken dat het geen wifi maar een internet probleem is, hoe is de snelheid als je bedraad aansluit ?
Wat zie je als dsl snelheid op je fritzbox ? heb je echt nog ADSL ?

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Voyager
Plus Member
Plus Member

Bericht

Joe de Mannen schreef: 04 apr 2024, 12:59 Ik begin te denken dat het geen wifi maar een internet probleem is, hoe is de snelheid als je bedraad aansluit ?
Wat zie je als dsl snelheid op je fritzbox ? heb je echt nog ADSL ?
Het is vdsl (auto correctie verkiest adsl) en die is stabiel aan 100/35.
Op het bedraded netwerk is er geen probeem, ik kan de 100/35 via internet benutten, en meer lokaal.
silentkiller
Premium Member
Premium Member

Bericht

Voyager schreef: 04 apr 2024, 12:43 Data snelheid is zeer wisselvallig en niet in de buurt van het maximum wat de fritzbox kan halen.
Pin je niet vast op de theoretische maxima van de fritzbox, 400/500Mbps (5GHz) & 150Mbps (2,4GHz) zijn prima snelheden
Voyager schreef: 04 apr 2024, 12:43 Locatie: De router staat in de technische ruimte waar de adsl binnenkomt. Geen garage of kelder, het is een appartement. Die ruimte is wel in een hoek van het appartement, maar de signaal sterkte verandert weinig. Deze is wel iets minder op de uithoeken maar blijft vrij goed (min -65)
Als je (zowel op 2.4GHz als op 5GHz!) niet zwakker gaat dan -65, is dat prima. Dan kan je met 1 WiFi punt perfect heel je appartement dekken.
Dat lijkt me ook wel te kloppen als ik zie dat er nog 5GHz van de buren doorkomt op -63 en -66
Voyager schreef: 04 apr 2024, 12:43 Het probleem doet zich overal voor, zowel vlak bij de router als verder weg. Het signaal is stabiel, maar de data snelheid niet.
De 2,4 is vrij stabiel en zakt meestal niet onder de 30-40. (wat nog altijd niet goed is)
De 5 Ghz is een ramp en valt zeer vaak terug naar 7-13 Mbit, met bijna geen upload.
Hier komt voor mij de kat op de koord.
Als het probleem zicht voordoet dichtbij de router en zowel op 2.4GHz als op 5GHz, is er toch iets vreemd aan de hand en zou ik niet enkel kijken naar "de Wifi van de Fritzbox".

Cfr. de opmerking van @Joe de Mannen: je zou je snelheid lokaal kunnen testen met iperf. Op je bedraad toestel start je een iperf server:

Code: Selecteer alles

iperf3 -s -p 6565
Op de client start je een speedtest:

Code: Selecteer alles

iperf3 -c <ip server> -p 6565 -P 4
(Als je,zoals je aangeeft, bedraad wel een deftige snelheid haalt op hetzelfde moment met een speedtest naar het internet, zou je hetzelfde lokaal moeten zien met iperf)

Vragen:
1) Test je altijd met 1 toestel en ligt het probleem bij die specifieke client? Of heb je het voor op alle draadloze toestellen?

2) Hoeveel toestellen zijn er verbonden op je draadloos netwerk? Is er een apparaat dat alles dicht trekt? IoT devices?
=> Je zou eens je WiFi wachtwoord kunnen veranderen en toestel per toestel terug verbinden tot het terug in elkaar zakt.

3) Om de hardware van de Fritzbox uit te sluiten: heb je nog een router/AP liggen waarmee je kan testen? -> WiFi van de Fritzbox uitschakelen en deze erachter zetten.

4) Firmware Fritzbox up2date? (Helpdesk pun intended :))

In ondergeschikte mate:
1) Heb je je kanalen op iets vast staan of op auto? (zou het probleem niet mogen zijn omdat je het zowel op 2.4GHz als 5GHz voorhebt). Ik zou ze vast zetten!

2)De tool die de WiFi kanalen scant, rapporteert vreemd: kanaal 36 op 5GHz en 80MHz breed. Dat is een 20 MHz kanaal:
Afbeelding

Hoe breder je kanaal, hoe meer data je erover kan pompen, maar hoe slechter je prestaties verder van het Wifi punt.
Staat deze echt op 80MHz? Zet deze eens naar 20MHz om te zien of het een verschil geeft. Volgens de rapportering van de Fritzbox lijkt mij deze al op 20MHz te staan? Maar zou eigenljk ook geen verschil mogen maken omdat je dicht bij de Fritzbox ook problemen ervaart.
raf1
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

Zoals voorspeld. De Wifi-signalen van je buren verprutsen je Fritz!Box Wifi in de berging in een uithoek van je appartement. (Wellicht grenzen bergingen van verschillende appartementen aan elkaar en installeert iedere idioot zijn Wifi in de berging.)

Ge kunt daar niet tegenop, de stabiliteit van je Wifi-snelheid zal op die manier steeds fluctueren. Je moet je Wifi AP verplaatsen naar een plek waar jij het sterkste signaal kan uitzenden: zo ver mogelijk van de Wifi AP's van al je buren verwijderd, dus centraal in jouw appartement. Meestal is dat de living. Met Wifi 6 strijdt je met gelijke wapens om het Wifi-spectrum dat 12 buren proberen te kapen.

Losse UTP-kabel leggen, als er geen databekabeling is voorzien. Om VDSL te versturen heb je amper twee adertjes van een UTP-kabel nodig, dus Fritz!Box verplaatsen kan altijd. Je kan dat sowieso proberen als testopstelling.
silentkiller
Premium Member
Premium Member

Bericht

Onzin, op de 5GHz band zijn 5 netwerken (4 + dat van TS zelf) zichtbaar. Ook op 5GHz is de verbinding instabiel

Cfr. mijn vorige post zijn de kanalen wat raar weergegeven in de screenshot van de gebruikte tool dus het is moelijk inschatten hoe breed de kanalen echt zijn
Als je kijkt naar de screenshot van de frtizbox (vertrouw ik meer dan de gebruikte tool), zijn er kanalen waar je zelfs TOTAAL GEEN interferentie van de buren KAN hebben.
philippe_d
Moderator
Moderator

Bericht

Voyager schreef: 04 apr 2024, 12:43 Data snelheid is zeer wisselvallig en niet in de buurt van het maximum wat de fritzbox kan halen.
Je hebt een VDSL2 verbinding van 100/35 Mbit/s, maar je meet snelheden van 400-500 Mbit op 5 GHz en 150 op 2,4.
Hoe kan dat?
Of spreek je over de data snelheid tussen de toestellen onderling op je eigen LAN?
Hoe meet je dat?
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.57, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
raf1
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

silentkiller schreef: 05 apr 2024, 09:40zijn er kanalen waar je zelfs TOTAAL GEEN interferentie van de buren KAN hebben.
Realiteit is toch anders, uit de geposte afbeeldingen maak ik op dat de Fritz!Box de kanalen 36, 40, 44, en 48 gebruikt om 80 MHz bandbreedte te benutten en dat geeft interferentie met de netwerken Wifi-5.0-F5A3 en Loft VD. Die andere AP's gaan natuurlijk ook met allerlei algoritmes tegen elkaar strijden om de beste kanalen te verkrijgen. In de meeste implementaties zal er altijd voorkeur uitgaan naar de kanalen 36, 40, 44 en 48. Dus kans op interferentie is er altijd.

Zonder testopstelling in de living ga ik hier verder niet op in. De berging of technische ruimte bevat wellicht ook een gascondensatieketel, expansievat, wasmachine en andere zeer grote metalen toestellen die heel rare effecten op het Wifi-signaal kunnen veroorzaken.

Je moet je Wifi AP in de living zetten en wie iets anders doet, moet dan maar met de instabiliteit van de Wifi-snelheid leren leven.
silentkiller
Premium Member
Premium Member

Bericht

Dat zijn geen 80 MHz kanalen
Maar bon, laat het nog kanaal 42, 58 en 106 zijn, dan zijn kanalen 116, 120, 124, 128, 132 en 134 nog steeds volledig vrij.

TS geeft ook aan dat zowel 2,4GHz als 5GHz problemen geeft, ook dichtbij de Fritzbox.

Verder geeft TS ook aan:
Voyager schreef: 04 apr 2024, 12:43 Ik heb de router ook op andere plaatsen geprobeerd (zonder internet weliswaar) maar het probleem blijft.
Roepen dat men voor Wifi 6 moet gaan ergens centraal in het appartement is waardeloos advies
Voyager
Plus Member
Plus Member

Bericht

silentkiller schreef: 05 apr 2024, 06:27 Pin je niet vast op de theoretische maxima van de fritzbox, 400/500Mbps (5GHz) & 150Mbps (2,4GHz) zijn prima snelheden
Als ik stabiel +100 Mbps haal zou ik al tevreden zijn. (Maar het is wel de bedoeling om beter te doen.)
silentkiller schreef: 05 apr 2024, 06:27 Vragen:
1) Test je altijd met 1 toestel en ligt het probleem bij die specifieke client? Of heb je het voor op alle draadloze toestellen?

2) Hoeveel toestellen zijn er verbonden op je draadloos netwerk? Is er een apparaat dat alles dicht trekt? IoT devices?
=> Je zou eens je WiFi wachtwoord kunnen veranderen en toestel per toestel terug verbinden tot het terug in elkaar zakt.

3) Om de hardware van de Fritzbox uit te sluiten: heb je nog een router/AP liggen waarmee je kan testen? -> WiFi van de Fritzbox uitschakelen en deze erachter zetten.

4) Firmware Fritzbox up2date? (Helpdesk pun intended :))

In ondergeschikte mate:
1) Heb je je kanalen op iets vast staan of op auto? (zou het probleem niet mogen zijn omdat je het zowel op 2.4GHz als 5GHz voorhebt). Ik zou ze vast zetten!

2)De tool die de WiFi kanalen scant, rapporteert vreemd: kanaal 36 op 5GHz en 80MHz breed. Dat is een 20 MHz kanaal:

Hoe breder je kanaal, hoe meer data je erover kan pompen, maar hoe slechter je prestaties verder van het Wifi punt.
Staat deze echt op 80MHz? Zet deze eens naar 20MHz om te zien of het een verschil geeft. Volgens de rapportering van de Fritzbox lijkt mij deze al op 20MHz te staan? Maar zou eigenljk ook geen verschil mogen maken omdat je dicht bij de Fritzbox ook problemen ervaart.
1) Getest met 3 verschillende toestellen (laptop/desktop) op verschillende plaatsen. Alle 3 vertonen gelijkaardige problemen.

2) Er zijn 10 toestellen via wifi aangesloten en geen iot's. Alle toestellen die via wifi verbonden zijn, zijn mij bekend, dus geen kapers op mijn wifi. Het betreft 3 iphones, 3 iPads en 1 printer (welke doorgaans uitstaat), naast 1 desktop en 2 laptops. Het probleem doet zich ook voor op tijdstippen dat er slechts 1 toestel actief is, alhoewel de meeste geregistreerd blijven op de wifi.

3) Ik heb al getest met een oude D-link router (DIR-810L). Deze beschikt ook over 5 GHz. Getest op verschillende plaatsen, zowel centraal in het appartement als aan de buitenkant dicht bij de laptop. Maximum snelheden waren lager (eigen aan de hardware van deze router), maar de terugval was gelijkaardig. Zelfs op 1-2m van deze router zonder iets tussen viel de snelheid op 5 Ghz terug naar minder dan 10 Mbps.

4) Ja, laatste firmware draait op de Fritzbox. Initieel dacht ik dat deze update een verbetering was aangezien hij lange tijd geen updates gekregen had (whitelisting vrees), maar het heeft niet lang geduurd eer alles terug wisselvallig werd. (Deze wisselvalligheid kan puur toeval zijn, soms heb ik dagen geen last en dan dagen met niets anders dan problemen.)

1) De 2.4 staat op auto, 5 staat vast op kanaal 36.

2) In de grafiek van de Fritzbox zie ik ook dat deze 4 kanalen benut, dus 80 MHz? Telkens ik een kanaal vast kies in de Fritzbox neemt die de 3 volgende erbij om aan 80 Mhz te komen.

philippe_d schreef: 05 apr 2024, 10:02 Je hebt een VDSL2 verbinding van 100/35 Mbit/s, maar je meet snelheden van 400-500 Mbit op 5 GHz en 150 op 2,4.
Hoe kan dat?
Of spreek je over de data snelheid tussen de toestellen onderling op je eigen LAN?
Hoe meet je dat?
De snelheid meet ik niet over internet met een site zoals speedtest, maar lokaal.
Dus die snelheden zijn ofwel wat de wifi op de client weergeeft of gemeten naar een ander toestel op het netwerk dat als server fungeert. (shared drive etc) (en die toestellen zijn niet via wifi verbonden)

Hierbij nog een grafiek over tijd dat het probleem toont. Het begint mooi op +300 Mbps, maar valt dan sterk terug naar minder dan 100, daarna naar 7 om te eindigen op 27. RSSi blijft stabiel, noise ook. Kwaliteit varieert maar ik zie niet direct een verband met de snelheid.

Afbeelding

P.S. Alvast bedankt voor de hulp.
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 341 keer
Bedankt: 452 keer
Recent bedankt: 3 keer

Bericht

Begijp ik 3 goed, met een andere router heb je het ook, dan ligt het toch niet aan de fritzbox ?

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Voyager
Plus Member
Plus Member

Bericht

Joe de Mannen schreef: 05 apr 2024, 18:19 Begijp ik 3 goed, met een andere router heb je het ook, dan ligt het toch niet aan de fritzbox ?

J.
Ja met een andere router heb ik dat probleem ook, maar die is 10 jaar oud dus verwacht ik daar niet zo veel van.

Mijn vraag is hier vooral of het op te lossen is met de Fritzbox, via instellingen of wat dan ook, of dat er iets anders moet komen zoals een access point.
De vraag is dan natuurlijk welk access point het beter doet dan die Fritzbox.
on4bam
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 265 keer
Bedankt: 481 keer
Recent bedankt: 8 keer

Bericht

Aangezien je hetzelfde probleem hebt met verschillende apparaten zou het wel eens een extern probleem kunnen zijn. Bij 2.4GHz kan dat van een microgolf oven zijn, op 5GHz zit o.a. radar maar een FB veranderd zelf de kanalen mocht je daar last van hebben.
Bye, Maurice
https://on4bam.com
philippe_d
Moderator
Moderator

Bericht

Misschien is het helemaal géén WiFi probleem, maar een "data-transfer" probleem tussen 2 toestellen onderling op het LAN?

Ik begrijp nog altijd niet welke snelheid je precies wilt meten: de data-transfer snelheid tussen een WiFi toestel (GSM?) en een bedraad toestel (NAS)?
Welke toestel? Welk protocol (ftp, ...?)? Hoe meet je die snelheid?

Ik begrijp dat je een stabiele internet verbinding hebt van 100/30 (ook met de draadloze toestellen), ... wat is dan je probleem?

PS. In het Fritz!Box > Internet > Mesh scherm zie je voor ieder apparaat met welke snelheid (en op welke band) dit apparaat via WLAN verbonden is.
Voyager schreef: 05 apr 2024, 16:46 Hierbij nog een grafiek over tijd dat het probleem toont. Het begint mooi op +300 Mbps, maar valt dan sterk terug naar minder dan 100, daarna naar 7 om te eindigen op 27. RSSi blijft stabiel, noise ook. Kwaliteit varieert maar ik zie niet direct een verband met de snelheid.

Afbeelding
In de grafiek lijkt er geen enkel verband tussen de WiFi kwaliteit en de snelheid, vandaar ons vermoeden dat jij geen WiFi probleem hebt?

Als je dezelfde test doet tussen 2 bedrade toestellen op je netwerk (snelheid over tijd), hoe ziet die grafiek er dan uit?
Voyager
Plus Member
Plus Member

Bericht

on4bam schreef: 06 apr 2024, 03:30 Aangezien je hetzelfde probleem hebt met verschillende apparaten zou het wel eens een extern probleem kunnen zijn. Bij 2.4GHz kan dat van een microgolf oven zijn, op 5GHz zit o.a. radar maar een FB veranderd zelf de kanalen mocht je daar last van hebben.
Microgolf gebruik ik zelden (ik neem aan dat die enkel stoort in gebruik) en ik denk niet dat de buren constant een microgolf laten draaien.

Radar is zeker een probleem. Dat is de reden waarom ik de 5 GHz vast op kanaal 36 heb staan, er zijn regelmatig radar warnings op andere kanalen.
philippe_d schreef: 06 apr 2024, 06:25 Misschien is het helemaal géén WiFi probleem, maar een "data-transfer" probleem tussen 2 toestellen onderling op het LAN?

Ik begrijp nog altijd niet welke snelheid je precies wilt meten: de data-transfer snelheid tussen een WiFi toestel (GSM?) en een bedraad toestel (NAS)?
Welke toestel? Welk protocol (ftp, ...?)? Hoe meet je die snelheid?

Ik begrijp dat je een stabiele internet verbinding hebt van 100/30 (ook met de draadloze toestellen), ... wat is dan je probleem?

PS. In het Fritz!Box > Internet > Mesh scherm zie je voor ieder apparaat met welke snelheid (en op welke band) dit apparaat via WLAN verbonden is.
Data transfer kan een probleem zijn, maar dat is het wel beperkt tot het wifi deel van de router. (Niet onmogelijk, ik heb dat al gehad met een b-box ook.)
De snelheid waar het probleem is, is tussen wifi client en router. De wifi clients zijn laptops of desktops. (GSM kan ook problemen hebben, maar die gebruik ik doorgaans niet thuis voor internet.). Bedraad toestel is desktop waarop shared drives zijn of een server.
Toestellen zijn mac's en transfers intern gaat via finder. Het is niet moeilijk om te zien dat als je een groot bestand verplaatst van/naar een shared drive op een vast toestel dat dit al of niet vlot loopt.
De Mbps cijfers zijn deze die de wifi op de laptop weergeeft. Deze cijfers komen vrij goed overeen met de realiteit, want als het cijfer +300 is loopts alles goed, waanneer dit naar 7 zakt loopt alles vast.

De internetverbinding op zich is stabiel maar als ik met wifi naar internet ga loopt dit regelmatig vast. Websites laden niet meer, streaming hapert of stopt en realtime verbindingen zoals games of teams vallen uit of "laggen".
Met toestellen die via kabel verbonden zijn heb ik deze problemen niet, ik kan ten alle tijde de "volle" snelheid van internet halen.

Ik denk dat je deze pagina van de fritzbox bedoeld:

Afbeelding

Het laat wel zien wat er is, maar het is slechts een fragment en laat niks zijn over tijd.
Wat je wel al kan zien is dat de 2 laptops al teruggevallen zijn naar 2.4 omdat de 5 GHz onstabiel is.

Toegevoegd na 31 minuten 29 seconden:
Bijkomende bedenking..

Kan het zijn dat een pro access point een verborgen wifi network opzet en zodoende de volledige bandbreedte opslorpt zonder dat andere clients dit zien?

Deze bedenking begint meer en meer mogelijk te worden.
Ik heb even de documentatie van Meraki air marshal doorgenomen, en die dingen gaan blijkbaar actief andere wifi netwerken spammen en storen ...