Vakanties absurd duur geworden? Alternatieven?

Niet-technische onderwerpen of technisch-gerelateerde onderwerpen waar maatschappelijk debat over bestaat. Lees de extra regels in de sticky, aub!
Forumregels
1. De gedragsregels zijn ook hier van toepassing. We verwachten van iedereen in de eerste plaats respect voor de andere users
2. Er zal hier veel minder moderatie gebeuren op inhoud, maar wel meer moderatie op users. Dit betekent concreet dat we discussies in principe niet zullen afsluiten, users die geen zin hebben om de discussie verder te zetten, worden aangemoedigd om zelf de discussie te stoppen / negeren. Dit kan tot iets fellere discussie leiden, maar altijd met respect voor de mede-users!
Daar tegenover staat dat we users kunnen de toegang ontnemen uit dit subforum indien ze het naar ons afwegen te bont maken. Dit kan tijdelijk, dan wel definitief zijn en dit zal zonder enige verantwoording gebeuren
3. Indien u liever de topics uit dit forum niet ziet in de lijst van nieuwe posts, wordt dan lid van de groep "Opt out maatschappelijke uitdagingen in new posts" via deze link: ucp.php?i=167
4. Dit subforum mag op geen enkele manier een platform worden voor militanten / om duidelijk politiek te voeren. Userbase is en blijft een onafhankelijk forum met een duidelijke focus op technische onderwerpen
Ptoeneigh
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 445 keer
Bedankt: 111 keer

Bericht

@Matt555 @bollegijs en misschien @Dizzy of nog anderen met ervaring: ik lees dat de regio Thailand een regenseizoen heeft in de zomer, tenzij je meer naar het zuidoosten gaat of natuurlijk elders in Azië richting Indonesië gaat dan heb je er minder of geen last van..

Nu vraag ik me af: heeft iemand ervaring met hoe het daar is in juli - augustus? Een flinke bui in de namiddag maakt me niet uit. Maar als het dan de hele dag zo triestig grijs is als 355 dagen per jaar in België dan kan ik net zo goed thuis blijven natuurlijk.

Indonesië valt af omdat ik al genoeg heb gehoord dat het toerisme vooral in Bali extreme vormen aanneemt en bijgevolg de infrastructuur die overbelast raakt, afval, drukte.. nee, mijn ding niet.

Nu leek Thailand me een leuk idee omdat het daar rustiger zou kunnen zijn vanwege dat regenseizoen, maar het vereist natuurlijk nog wat meer uitzoekwerk.

Ik heb wel zin in een verre reis en ook wat langer bijv 3 weken.. maar dan dus wel in een betaalbaar land waar het de moeite is.

Natuurlijk als we zon willen kunnen we ook gewoon naar Sicilië maar de zomers in Europa worden ook steeds extremer natuurlijk.

Ik heb nog nooit zo hard getwijfeld als dit jaar. Er is tijd en er is budget maar ik wil op m’n gemak zijn niet constant in de massa en het hoeft ook geen 40 graden te zijn :-)

Toegevoegd na 5 minuten 44 seconden:
Had ook gekeken naar Costa Brava, prachtige strandjes, mooi groen, kleinschaliger als je wegblijft bij de zuip en feest stranden vol Engelsen natuurlijk.

Blijkt dat het overtoerisme in Catalonië ervoor heeft gezorgd dat ongeveer de helft van de vergunningen voor Airbnb enzo zijn ingetrokken. Ik vind het een goede zaak natuurlijk maar dit bewijst wel weer een tendens die je bijna overal likt te zien: heel veel vraag, beperkt aanbod, steeds hogere prijzen, en ik die bijgevolg steeds meer zin heb om thuis te blijven deze zomer en dan in de winter naar Curaçao ofzo te gaan :)
Matt555
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 78 keer
Bedankt: 26 keer

Bericht

Ptoeneigh schreef: 12 apr 2024, 18:11 @Matt555 @bollegijs en misschien @Dizzy of nog anderen met ervaring: ik lees dat de regio Thailand een regenseizoen heeft in de zomer, tenzij je meer naar het zuidoosten gaat of natuurlijk elders in Azië richting Indonesië gaat dan heb je er minder of geen last van..

Nu vraag ik me af: heeft iemand ervaring met hoe het daar is in juli - augustus? Een flinke bui in de namiddag maakt me niet uit. Maar als het dan de hele dag zo triestig grijs is als 355 dagen per jaar in België dan kan ik net zo goed thuis blijven natuurlijk.

Druilerig miezerig regenweer heb ik daar nooit gekend , wel plotse stortbuien als de hemelsluizen geopend worden , maar duren nooit te lang , uitzonderlijk kan het wel eens een nachtje duren , maar niet te vergelijken met het koele miezerig Belgisch druipdagen ....

Regenseizoenen varieren qua tijdstip naargelang welk geografisch deel van Thailand
Vanaf April beginnen de heetste maanden

Best is er eens Internet op na te zoeken wat je best verwacht , momenteel hittegolf , ikzelf heb maar enkele keer een halve week binnenland verbleven , de rest steeds in kustgebied gewoond , anders dan dat laat ik aan de overmoedigen , zonder airco had ik in mijn kustgebied al constant 31/33 graden C.BINNEN !
Dus binnenland een pak meer

Linkvoorbeeld NL talig Thailand forum
https://www.thailandblog.nl/nieuws-uit- ... -thailand/
Windows Tablet
Windows 10 Home 64-bit ,
Intel Core m3 7Y30 @ 1.10GHz 47 °C
Kaby Lake-U/Y 14nm Technology
RAM
8.00GB Single-Channel DDR3 @ 931MHz (14-17-17-40)
238GB Netac SSD 256GB (SATA (SSD))
Motherboard
CHUWI Innovation And Technology(ShenZhen)co.Ltd UBook Pro
Ptoeneigh
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

Matt555 schreef: 12 apr 2024, 18:38
Druilerig miezerig regenweer heb ik daar nooit gekend , wel plotse stortbuien als de hemelsluizen geopend worden , maar duren nooit te lang , uitzonderlijk kan het wel eens een nachtje duren , maar niet te vergelijken met het koele miezerig Belgisch druipdagen ....
Bedankt voor de info en het forum. Inderdaad een zee aan informatie te vinden.

Het weer dat jij beschrijft dat hadden we in Zuid Amerika ook, was geen probleem, al valt het leven dan wel eventjes stil en viel de stroom soms uit, het werkte verkoelend.

Wat trouwens wel nice is, is dat ik steeds meer opties tegenkom om met een tussenstop te vliegen waarbij ze vaak een gratis overnachting, eten of een tour aanbieden, zoals Gulf Air naast de eerder genoemde Ethiad.
Rechtstreeks vliegen is fijn natuurlijk maar als ik voor minder met een tussenstop naar Bangkok kan en daar ook nog eens een leuke ervaring bijkrijg dat is niet slecht natuurlijk.
bollegijs
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
Bedankt: 31 keer
Recent bedankt: 2 keer

Bericht

Dizzy schreef: 30 maa 2024, 15:07 Net geboekt voor India (Delhi), 590 EUR incl bagage bij Air France. Dat valt toch mee.
Ik hoop dat het niet september/oktober is want die sta met British Airlines vanuit Brussel aan 395 euro incl baggage :-D

Daily availability from 13 September to 20 October, 2024 (last departure on 3 October)
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 333 keer
Bedankt: 508 keer
Recent bedankt: 4 keer

Bericht

Is dat een nieuwe lijn dan? Vreemd dat ze in die periode ermee beginnen. Soit, ik ben tevreden met mijn verbinding, tijden en prijs.

Wat regenseizoen in Thailand betreft, wij waren er in september en eigenlijk weinig last van gehad. Zoals iemand al zei regent het eerder hevig maar kort en blijft de temperatuur goed, het is niet vergelijkbaar met regenweer hier dat dagen kan duren en troosteloos uit ziet. Het zorgt inderdaad voor kalmere periode. Wel zijn sommige gebieden overstroomd maar dat is daar eerder gewoonte, huizen staan daarom vaak op stelten. Als toerist zou ik me er weinig van aantrekken. Volg het weer lokaal wat op maar vaak heb je na een paar dagen wel door hoe het daar werkt. In sommige landen kan je bijna je klok zetten op het weer en de buien, dat kan je dus inplannen.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 310 keer
Bedankt: 95 keer

Bericht

Dizzy schreef: 13 apr 2024, 08:56 Wat regenseizoen in Thailand betreft, wij waren er in september en eigenlijk weinig last van gehad. Zoals iemand al zei regent het eerder hevig maar kort en blijft de temperatuur goed, het is niet vergelijkbaar met regenweer hier dat dagen kan duren en troosteloos uit ziet.
En lokaal gaan ze er totaal anders mee om.
Waar men hier na een paar weken regen - meestal zonder veel schade - al ligt te klagen en te jammeren gaat na een stortbui in Thailand - zelfs wanneer in de straten van Bangkok het water plots kniehoog staat het leven van alle dag onverstoorbaar verder.
Sol Invictus!
Ptoeneigh
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

Bedankt allemaal voor de tips & reacties.

Nog een kleine tip van mijn kant, meermaals al gebruik van gemaakt: geef als je vluchten zoekt ook Brussel midi als vertrek in en kijk wat dat doet, vaak is dat goedkoper dan direct vanuit AMS of CDG vliegen (KLM, AF, Delta). Je bent uiteraard wel verplicht die trein verbinding dan ook te nemen anders heb je een no-show.

Behalve dat het tientallen euro’s scheelt geraak je ineens ook deftig in Amsterdam of Parijs. Mocht de Eurostar (Thalys) vertraging hebben of omgekeerd je vlucht op de terugweg dan zorgt de airline voor gratis omboeking, zolang alles maar in 1 reservering staat. Voor de meesten een bekend verhaal maar ik vermeld het maar even voor wie daar nog geen ervaring mee heeft.
Laatst gewijzigd door Ptoeneigh 15 apr 2024, 11:23, in totaal 1 gewijzigd.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

Mijn vlucht vanuit CDG is met verbinding vanaf Brussel Zuid (TGV).
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
Ptoeneigh
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

Niet dat ik nog twijfelde maar Ryanair stoeft er nu zelfs mee naar aandeelhouders dat ze bijna 2 MILJARD winst hebben gemaakt mede dankzij 21% hogere ticket prijzen.

Natuurlijk ook omdat er gewoon ruimte zit om dit te kunnen doen:

https://flightlevel.be/65574/recordwins ... etprijzen/
on4bam
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 279 keer
Bedankt: 517 keer
Recent bedankt: 8 keer

Bericht

Helaas wordt die winst gemaakt door de kantjes er af te lopen. Mij zie je in ieder geval nooit op een Ryanair vlucht.
Bye, Maurice
https://on4bam.com
Ptoeneigh
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

on4bam schreef: 20 mei 2024, 16:46 Helaas wordt die winst gemaakt door de kantjes er af te lopen. Mij zie je in ieder geval nooit op een Ryanair vlucht.
Inderdaad!
De grote fout die ze hier maken in hun arrogantie is natuurlijk dat als je via een vergelijkingstool een vlucht vergeleek dat je met Ryanair tientallen tot honderden euro’s goedkoper uitkwam tot 2022, vorig jaar in 2023 zijn ze dat gat gaan opvullen en dit jaar is het zo absurd geworden dat je bijvoorbeeld met een airline als Transavia of Eurowings vaak goedkoper uitkomt.

Dus mijn conclusie of reactie daarop is dat als het prijsverschil te klein is ik, sowieso, zeker met een normale airline wil vliegen met betere service en vaak gunstigere tijden.

Dus hiermee jagen ze klanten naar de concurrent of zorgen ze dat minder mensen nog willen vliegen, wat op zich dan weer een goede zaak is aangezien we (ik zelf toch) wel eens van die tripjes maken uit verveling omdat het toch zo goedkoop was.

Op zich kan het geen kwaad het te beperken tot bijvoorbeeld 1x Max 2x per jaar aangezien de meeste bestemmingen toch verpest zijn door massatoerisme en bijgevolg veel te hoge kosten op de bestemming.

In z’n geheel is het voor mij niet meer aantrekkelijk op deze manier en ik kan me inbeelden dat klimaatactivisten dit zullen toejuichen.

Zelf ben ik er eigenlijk wel tevreden mee dat ik nu een reden heb om m’n eigen reisgedrag te veranderen omdat ik vooral de drukte zat ben. Dat het belachelijk duur is geworden doet dan de deur dicht.

Ik denk niet dat deze hype / groei gaat blijven aanhouden nu mensen nog altijd met hogere kosten zitten door de graaiflatie. Het zal een verhaal van fluctuerend vraag en aanbod blijven.

Ryainair heeft sowieso geen loyale trouwe klanten, alleen maar prijsbewuste reizigers die zonder enig gevoel voor een andere maatschappij zouden kiezen al was deze maar 5 euro goedkoper. T is een beetje als de Colruyt waar je niet voor de gezelligheid komt.

De klanten die ze nu wegjagen komen niet meer terug zodra ze eens geproefd hebben van een andere airline, reken daar maar op.

Toegevoegd na 5 minuten 52 seconden:
Daar sta je dan met nog €300 aan flight credit (Miles op de Beobank kaart).
Gelukkig kunnen die overal wel besteed worden.

Intercontinentaal vliegen, zeker naar Amerika is nog goed betaalbaar. Het verblijf alleen niet maar dan dwaal ik af ;-)
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

De vraag is inderdaad of je deze lage prijzen wel zou willen. Ze zijn in feite enkel mogelijk omdat de echte kosten niet doorgerekend worden en door subsidies. Dat reizen duurder wordt is daarom niet altijd slecht. Het zal een aantal mensen inderdaad afraden om te reizen en zeker de korte tripjes of strandvakanties.

Ik heb al eens aangehaald dat sommigen mij zelfs persoonlijk zeiden dat ze eigenlijk liever thuis waren maar dat ze op vakantie waren omdat het moest, van de vrouw, van de buren, vrienden, de maatschappij,... Het lijkt voor sommigen dus een verplichting en dan is het pure verspilling. Er is in België nog altijd heel veel te zien en te beleven en wie echt strand wil kan dat ook bij ons vinden. Het zou voor de mensen die uit sociale druk reizen een goede oplossing zijn en een besparing.

Voor andere zal het niet zo snel veranderen. Reizen kan ook veel meer zijn dan louter op een andere plaats zijn. In die zin kan het ook een verrijking zijn die een deel je leven bepaalt. Voor die mensen is een hogere prijs minder een probleem. Zij zullen eerder andere zaken schrappen om toch die beleving te hebben. Dat zien we ook in realiteit, ondanks hogere prijzen vlogen de reizen de deur uit want, zeker na corona, snakken velen naar iets beleven.

Zelf reis ik niet meer met Ryanair omdat je je al snel een sardien voelt die dan ook nog eens uitgeperst wordt, alle fun van reizen is al wel van bij de boeking. Ook de manier waarop dat bedrijf gerund wordt en hoe ze personeel behandelen is niet echt mijn voorkeur. Ryanair zal het dus niet meer worden of het moet echt de enige maatschappij ter wereld zijn.
Ptoeneigh
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

Helemaal mee eens @Dizzy.

Ik realiseer me daarnaast ook dat het voor jezelf ook rustiger kan zijn om eens wat meer in eigen streek te doen ipv dat gejaag enzo.

Het enige dat op dit moment natuurlijk speelt is dat er enorm veel vraag is, en dat luchtvaartmaatschappijen de verliezen van de laatste jaren, plus de aankoop van nieuwe, zuinigere en stillere vliegtuigen aan het afwimpelen zijn op de klanten.

Toch als je dan ziet dat er ook maatschappijen zijn (zoals Emirates bijv) die riante bonussen uitdelen aan het personeel, dat vind ik dan wel goed, zeker vergeleken met Ryanair die de winst alleen maar zal gebruiken om nog grotere vliegtuigen te kopen (de Max 10) die ze vol kunnen proppen en iedereen nog wat harder uitknijpen.

Al bij al begint het steeds meer op een zeepbel te lijken die binnen een aantal jaren zal barsten, dit is geen houdbaar model, de rek of de groei gaat eruit, zeker als klanten het beu raken of niet meer kunnnen / willen betalen.
Daarnaast nog steeds strengere regelgeving. Gaan overheden dit blijven subsidiëren terwijl ben nu al de grootste moeite heeft om de begrotingstekorten terug dringen en tegelijkertijd fors willen investeren in milieu en defensie?

Ongeacht of vliegen nog leuk en betaalbaar is zit je ook steeds meer met het verblijf ter plaatste, bijvoorbeeld regulering van AirBnb tegen massatoerisme en overlast. Dat aanbod kan nu al niet meer volgen nadat hier flink in geschrapt werd in verschuilende landen. Bijvoorbeeld Catalonië. Dit lijkt een wereldwijd probleem. Bijvoorbeeld Bali, Canarische eilanden, Venetië natuurlijk als bekendste voorbeeld. Het is gewoon niet meer leefbaar, zeker niet voor de lokale bevolking.

Het is dan veel fijner om een mooie reis te maken buiten het seizoen als je kunt.
Sinna
Elite Poster
Elite Poster
Twitter: KrSi78
Uitgedeelde bedankjes: 305 keer
Bedankt: 200 keer

Bericht

Ptoeneigh schreef: 21 mei 2024, 06:54 Het is dan veel fijner om een mooie reis te maken buiten het seizoen als je kunt.
Inderdaad: als je kunt. Velen zijn nog afhankelijk van schoolkalenders en bouwverlof (of ander collectief verlof).
Misschien moeten we ook eens onze verwachtingen bijstellen: moeten we wel elk jaar op verre vakantie?
Computer(k)nul
Ptoeneigh
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

Sinna schreef: 21 mei 2024, 07:26 Inderdaad: als je kunt. Velen zijn nog afhankelijk van schoolkalenders en bouwverlof (of ander collectief verlof).
Misschien moeten we ook eens onze verwachtingen bijstellen: moeten we wel elk jaar op verre vakantie?
Ik heb de mooiste herinneringen aan (verre) reizen.
Toch vaak, hoe eenvoudiger hoe beter, omdat er meer ontspanning was.

Drukke, relatief dure reizen, zeker tegenwoordig nu alles x2 of x3 is zijn de eerste dingen die ik zou schrappen.
Leuk hoor NYC maar na 4x is het ook wel genoeg geweest. Er zijn zoveel betere dingen je kunt doen wat je tijd en je geld. Het hangt natuurlijk ook af van je levensfase en van hoe oud de kinderen zijn.

Maar ik denk dat als je er tijd en geld voor hebt dat het toch wel fijn is om nieuwe ervaringen op te doen, de gedachten te verzetten, iets hebben om naar uit en op terug te kijken..
Het kunnen vaak de mooiste herinneringen van je leven zijn, iets dat je samen hebt meegemaakt.

Het slechte weer in België, plus het feit dat het hier ook overal druk en duur is zou mensen dan kunnen doen beslissen dat ze dan liever ergens in het buitenland hun vakantie vieren.

Maar inderdaad, in mijn geval zijn we voorlopig ook sterk afhankelijk van de schoolvakanties. al krijg ik ook steeds meer goesting om de regels aan m’n laars te lappen en eind juni al te vertrekken. Best niet van Brussels Airport want daar controleren ze blijkbaar al eens.
Het scheelt nochtans bakken met geld voor een gezin met kinderen.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

Toerisme zal er altijd zijn maar niet de vorm zoals hij vandaag bestaat en dat is niet eens slecht. Veel toeristische plaatsen zijn een hel geworden door de grote stroom bezoekers. Mensen zijn nu eenmaal kuddedieren en zijn zo uniek en speciaal... dat ze allemaal hetzelfde doen. Veel plaatsen beginnen dus toeristen te weren door taxen of zelfs harde limieten in te stellen.

Dat er luchtvaartmaatschappijen zullen verdwijnen is dus logisch. Ze worden overgenomen door de overblijvers die nog altijd winst kunnen maken want ze kunnen veel hogere prijzen vragen. Vliegen wordt weer meer zoals in het begin, niet voor iedereen en ieders portefeuille. Dat is enerzijds jammer maar anderzijds noodzakelijk.

Da Canarische eilanden zijn een goed voorbeeld. De situatie is echter erg verschillend per eiland. De toeristische eilanden zijn inderdaad deel vernield door massatoerisme maar als je naar Hierro of La Gomera gaat dan kom je amper een toerist tegen en dat zijn dan nog vaak wandelaars. Airbnb vult een gat in dat niet door hotels kan bediend worden en past ook beter binnen kleinschalig toerisme. Een groot hotel ontwricht al snel de omgeving omdat het nu eenmaal een mastodont is met een kunstmatig gebruik dat niet altijd past binnen de omgeving. Op sommige canarische eilanden heb je echter bijna geen van deze mastodonten maar wel veel airbnb's. Die zijn vaak ook een pak goedkoper dan een hotel en bieden een compleet andere beleving. Geen handdoeken leggen, geen aanschuiven aan een buffet met dezelfde kost als in België, geen excursies op kamelen, geen BV die zijn dalende verkoop moet compenseren,...

De problemen met toerisme zien we ook bij ons. Schijnt de zon 2 uur dan is het file naar de kust en nadien weer terug, het is de lelijkste kust ter wereld maar toch kent de Belg maar één bestemming. Ook de steden beginnen te puffen onder de stroom. Brugge was al haast niet meer te doen en het centrum is verworden tot een kunstmatig museum, een bokrijk dat nooit bestaan heeft. Gent van hetzelfde, een bevraging leverde op dat voor de Gentenaar het genoeg geweest is en dat meer toeristen niet meer hoeft. Dit ondanks dat sommigen proberen te laten geloven dat er een leegloop zou zijn, was het maar waar :)

Het zijn ook niet enkel de mensen die enkel in de zomerperiode kunnen reizen die dat doen, vele anderen doen exact hetzelfde. Ondanks dus de hogere prijzen, drukte en vaak grote hitte. Opnieuw: kuddedieren. Verre reizen zijn leuk en geven nog altijd een andere ervaring dan een trip binnen dezelfde cultuur MAAR dan moet je wel uit de stroom breken en niet een pakket boeken met 60 anderen waarbij die paketten dan ter plaatse op elkaar gestapeld worden als ware het legoblokken.

Ik ben een gezin tegengekomen die Cuba deden met een chauffeur ter plaatse met zo'n oude Amerikaanse bak en ze reden het ganse eiland af. Weinig comfort maar een geweldig avontuur, ook voor de kinderen. Een ander gezin deed ook Cuba, ze zaten 2 weken op een stuk zand in Varadero, ze hadden het dubbele betaald en de helft gezien en gedaan.
on4bam
Moderator
Moderator

Bericht

Buiten seizoen en op weekdagen vertrekken/terugkomen scheelt al veel wat betreft drukte en prijs van de vluchten. Ter plaatse is het dikwijls interessant om minder bekende plaatsen te bezoeken. Natuurlijk wil iedereen in Parijs de Eiffeltoren en Montmartre zien maar off the beaten track zijn ook dikwijls pareltjes te vinden.
Voor sommige bestemmingen is het zelfs aangewezen om niet in de normale vakantieperiodes te gaan (Japan, herfstkleuren in het noorden in oktober, sakura, kersenbloesems, in april, Scandinavie in oktober of maart voor de beste aurora en genoeg daglicht om overdag dingen te doen...) juli/augustus is het dan meestal te heet in het zuiden van Europa.
In elk geval vonden we het de laatste jaren relatief rustig op de meeste plaatsen die we bezochten. Op sommige highlights was het uiteraard druk maar dat is onvermijdelijk. Verleden jaar bv. waren we in Japan regelmatig op haast verlaten plaatsen, soms met een paar anderen. Op het einde in het bamboo forest, Kyoto, was het zeer druk maar enkele honderden meter daar vandaan liepen we we een 5-tal mensen in de tuin van een tempel. Tokyo, idem, druk in het centrum maar in het Earthquake museum hadden we een persoonlijke gids omdat er niemand anders was. We logeerden ook al 2 keer als enige gasten in een hotel (Japan en Nieuw-Zeeland). Timing en locatie maken dus al zeker het verschil.
Bye, Maurice
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

Toeristen kunnen maar max 2 of 3 straten onthouden, daar zitten ze allemaal. Blijf daar dus weg of bezoek ze vroeg, dan zijn ze nog in aantocht met hun touringcar en zoekt de gids nog naar zijn vlagje.

Wij hebben Venetië gedaan op het einde van de coronaperiode. Ze zeiden dat het veel minder druk was maar op die 3 straten was het niet te doen na 10u. Ik heb de stad gedaan met een tour uit een boekje. Dat ging naar plaatsen waar we anders nooit zouden gekomen zijn of het bestaan niet eens van geweten hadden. Amper volk ook terwijl het krioelde van toeristen elders.

Elke bestemming heeft betere en mindere momenten om te bezoeken maar je zal altijd moeten kiezen. Het is ook goed om niet alles te willen zien/doen, een fout die ik in het begin maakte. Je doet beter minder maar die dingen dan wel heel goed. Je kan bvb een dag spenderen aan het beklimmen van een berg en dan genieten van het zicht, alleen, boven op de top. Je kan ook met de wagen 5 uitzichtpunten bezoeken en daar telkens een half uur verliezen aan het zoeken van parking en uren wachten tot iedereen zijn selfie getrokken heeft. Ik verbaas me er nog altijd over dat 99% optie 2 kiest.
on4bam
Moderator
Moderator

Bericht

Dizzy schreef: 21 mei 2024, 08:14 Wij hebben Venetië gedaan op het einde van de coronaperiode.
Wij waren daar 10 jaar geleden en vonden het ook niet erg druk behalve op enkele plekken. Als geocacher zijn we er ook in steegjes geweest waar niemand was waarbij we dan mooi zicht hadden op de kanalen, gondels en gebouwen zonder dat er anderen in de buurt waren. De prijs van drankjes op een terrasje lag er zelfs op "normaal" niveau terwijl dat elders een veelvoud was.
De dag vroeg starten is ook altijd een voordeel.
Bye, Maurice
Ptoeneigh
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

Herkenbaar en zo mee eens!
Sicilië in de paasvakantie, jaren geleden maar kan nu nog.
Idem voor de Canarische eilanden, auto huren of wandelen, er op uit en best wegblijven of niet logeren op plekken waar de massa verblijft. In het bijzonder Spanje lijkt echt geplaagd door massatoerisme van typische Engelse tokkies (Chavs)..

Of laat ik me beter uitdrukken: op veel plaatsen is er steeds meer een verschil tussen “Expectation versus reality”. Daar zijn heel wat grappige, rakende video’s en foto’s van te vinden natuurlijk.

Het contrast kan soms zo enorm zwart wit zijn, neem Parijs, voor ons Belgen een relatief korte rit met de auto of de trein. Maar o mijn god het is altijd al erg geweest maar lijkt de laatste jaren op het toppunt van massatoerisme, overlast door zakkenrollers en oplichters en/of anderen die daar niets te zoeken hebben / niets positiefs bijdragen.
ik denk niet dat ik er ooit nog naartoe ga, waarom zou ik.

Hoe naïef kunnen we als mens natuurlijk ook zijn. Plekken als Disneyland, Venetië of gewoon de IKEA.. iedereen lijkt het zelfde idee te hebben. Je moet wel gek zijn.
Fouten waar men hopelijk van leert , ik toch, dat is 1x nooit weer ;-)

Het blijft toch een soort ontwikkeling of evolutie die je doormaakt naar anders reizen, of minder. En proberen de wat rustigere plekken te vinden.

Nu ik kan inderdaad bevestigen, Limburg bijvoorbeeld, prachtig groen, lekker wandelen, fietsen, goed eten, vriendelijke mensen. Maar vergis je niet, jaar na jaar stijgende cijfers qua overnachtingen. En ik het weekend tref je ook een massa volk aan overal van fietspaden tot op de weg.. volle restaurants, overvolle attracties. Wat dat aangaat is ‘t overal ellende. Inclusief het opportunisme en doorgegeven kapitalisme, bijvoorbeeld een mooi park: Terhills, prachtig maar een echte geldmachine waar het er wel erg dik bovenop ligt dat men snel en schaamteloos veel geld wilt verdienen door toeristen maximaal uit te persen tijdens de ongeveer 10 dagen per jaar dat het mooi weer is ;-)

Om toch maar positief te eindigen: er komt een tijd dat we allemaal in de gelegenheid zijn om buiten het drukke seizoen van een betaalbare vakantie te genieten, in eigen land of in het buitenland zodra we niet meer vastzitten aan schoolvakanties.

Voor ons is ‘t Griekenland geworden deze zomer. We waren vorig jaar in dezelfde streek, hebben daar nog echte rust gevonden weg van de massa. Ja, het zal niet spotgoedkoop zijn en wellicht wat te warm. Maar ik kijk uit naar de break.
Al genoten van de klagende reviews van mensen dat “er niets te doen was” en “ je echt een auto nodig hebt” en “dat het te ver van de uitgaansgelegenheden was”.
Oké, Nice, shut up and take my money ;-)

Toegevoegd na 5 minuten 53 seconden:
Luminus, Engie en (of) Solidaris bieden trouwens klantvoordelen van ongeveer 4-5% korting bij Sunweb, Eliza en (of) Corendon voor de liefhebbers. Het kan toch maar tellen hè.
Laatst gewijzigd door Ptoeneigh 21 mei 2024, 10:51, in totaal 1 gewijzigd.
on4bam
Moderator
Moderator

Bericht

Inderdaad, ook populaire drukker wordende bestemmingen hebben genoeg rustige plaatsen. Hemelvaartweekend in Essen gelogeerd om te fietsen. Ons alweer laten leiden door geocaches en we waren aangenaam verrast dat wanneer we de jaagpaden langs de Ruhr verlieten we amper volk tegenkwamen op de vele fietspaden door velden en bossen. Iedereen leek zich op te houden langs het water, vooral na 11-12 uur tot ongeveer 17u dus 's morgens lekker rustig en ook op het einde van de fietstocht weg van het water.
Enig nadeel, zoals de titel van deze topic al zegt, een terrasje doen is er duurder dan hier onafgezien we op drukke of rustige plaatsen stopten. Ik herinner mij van mijn legertijd dat het toen ook al zo was.

Side note, het valt ons op dat in Belgisch Limburg de meeste B&B's maar kosteloze annulatie hebben tot 2 weken op voorhand, terwijl dat net over de grens toch korter is. Voor weekends weg kijken we toch naar het weer en dan is Nederlands Limburg een betere keuze.
Bye, Maurice
Ptoeneigh
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

Klopt @on4bam dat heeft alles te maken met de angst dat mensen annuleren vanwege slecht weer en/of dubbele boekingen maken en dan nog wel zien of ze komen.

Ps. Dat het zo rustig was in Duitsland is omdat ze allemaal aan de Belgische en Nederlandse kust zaten ;-) of in Maastricht en rond de outlets in de file stonden om een parking te vinden.. ;-)
on4bam
Moderator
Moderator

Bericht

Ik snap het wel, als je maar 1 of 2 kamers hebt en door het slechte weer annuleren mensen op het laatste moment dan is dat niet aangenaam, aan de andere kant, als je niet kan annuleren en een paar dagen binnen moet blijven opdat het str***regent dan is het verloren geld.
Als we niet kunnen annuleren dan boeken we wel elders, meestal is dat niet echt een probleem of in het slechtste geval boeken we zelf last minute.
Bye, Maurice
Ptoeneigh
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

on4bam schreef: 21 mei 2024, 11:07 Als we niet kunnen annuleren dan boeken we wel elders, meestal is dat niet echt een probleem of in het slechtste geval boeken we zelf last minute.
Inderdaad. Mee eens. Ik boek heel bewust op deze manier en betaal daar dan ook een beetje extra voor.
Ik snap dat ze maximale bezetting willen maar zie het ook als het risico van ondernemerschap / de vrijheid en de gemoedsrust die je als klant wilt behouden.

Zeker gezien het weer. Net als andere redenen die nodig zijn je plannen te wijzigen. ik denk dat we allemaal in 2020 wel geleerd hebben hoe belangrijk het is om flexibele boekingen te maken omdat je anders (genadeloos) je geld niet terugkrijgt of zelfs niet de kans om te mogen wijzigen.
Logisch dat mensen nu anders denken.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

Limburg had toch zo'n goedweergarantie, een slimme marketingbenaming voor kortingsbonnen bij slecht weer :)

Limburg is inderdaad prachtig maar in elke provincie is nog wel moois te vinden maar soms zit het goed verstopt achter de rijen lintbebouwing. Voor Z-Limburg is de boom er gekomen na de TV-reeks Katarakt. Tot dan viel het goed mee met toeristen daar maar nu is het elke bloesemperiode over de koppen lopen of wegduiken voor een aanstormende vespa. Het voordeel van de streek is wel dat het vrij uitgestrekt is en de toeristen dus niet te fel op elkaar zitten. Door de elektrische fietsen zien velen het nu ook zitten om te doen alsof ze fietsen. Met de hellingen in de streek is dat logisch.

In Limburg valt het ook nog mee om dingen te doen als het minder weer zou zijn, dat is in de Ardennen vaak al minder evident. Vorig weekend sliepen we tegenover een legermuseum. Heel mooi en modern ingericht... maar gesloten, en dat op een topweekend!

Dat annuleren is wel leuk als klant maar als verhuurder ben je wel de klos. Sommigen misbruiken dat ook en die annuleren voor eender wat, dat vind ik niet kunnen. Annulatie zou altijd mogelijk moeten zijn maar met een borg, zo zal je het enkel doen als het echt nodig is. Steeds meer restaurants beginnen om dezelfde reden ook een voorschot te vragen. Logisch als je een hele avond mensen hebt moeten weigeren en een tafel van 8 leeg blijft.

In Canada was dat ook zo bij de campgrounds. Er was een online systeem om plaatsen te reserveren maar die waren bijna altijd volledig volboekt (maanden op voorhand). Ter plekke bleek dat de locals die plaatsen reserveerden en dan enkel opdaagden als het weer of hun goesting goed zat. Je verloor ook maar een paar dollar bij annulatie, tja.
Ptoeneigh
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

Hier een artikel dat exact mijn gevoel bevestigd:

We gaan deze zomer minder op reis dan vorig jaar (maar we hebben er wel meer zin in)
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2024/05/28 ... ousiaster/

Er meer zin in hebben zal zeker ook te maken hebben met het aanhoudende slechte weer als sinds vorig jaar.

Maar het is ‘goed’ om terug te zien dat bijna iedereen zich aanpast.
Door deze afkoeling komen de absurde prijzen ook wat meer onder druk te staan.
Ik voorspel een plafond of zelfs een zeepbel. Zowel de prijzen als het reisgedrag gaan en kunnen naar mijn idee geen stand houden.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

Dat dacht ik 25 jaar geleden ook al, het toerisme is enkel toegenomen. Men zal pas aanpassen als er echt veel minder toerisme is en als dat effect groter is dan de hogere prijzen.
tomw
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 6 keer

Bericht

Vakanties worden inderdaad echt wel veel te duur.
https://nieuwspaal.nl/helft-huishoudens ... te-kunnen/
devilkin
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 803 keer
Bedankt: 527 keer
Recent bedankt: 3 keer

Bericht

Drie keer per jaar.
For real?

Als je perse drie keer wil gaan reizen... Tsjah. Misschien is er iets voor te zeggen om dat wat te minderen.
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

Je maakt de vakantie zo duur als je zelf wil. Je kan ook in België en omstreken prachtige vakanties hebben. Wandelen kost niet veel, en fietsen niet veel meer.

Voor sommigen is de vakantie ook een soort van statussymbool, je kan toch moeilijk aan de buren toegeven dat je dit jaar niet bent gaan skiën. Dat is hetzelfde als met andere statussymbolen zoals wagens, hoeveel rijden met een wagen die ze niet kunnen veroorloven. Keeping up appearances :)
on4bam
Moderator
Moderator

Bericht

Drie keer per jaar "op vakantie gaan" ... wat telt er als "vakantie"? Indien strict genomen gaan we hier 1 a 2 keer. Een "grote" reis van ongeveer 3 weken (+/- enkele dagen) en een "kleine" van een week korter bij (bv. Algarve). Bekijk je het breder moeten we een lang weekendje over de grens in Duitsland/Nederland of Limburg/Westhoek er bij tellen? Hoe duur het is heb je, als je geluk hebt en de juiste periodes kan kiezen, voor een groot deel zelf in de hand.
De kortbij uitstapjes zijn er vooral om te fietsen, kosten zijn dan de B&B of hotel en 4-uutje en bescheiden avondmaal.

Over een weekend Nerdlandfestival gaat niemand een opmerking maken maar veel verschil met een weekend Limburg maakt dat niet 8) .

Ik vind het soms grappig als iemand zegt reizen duur te inden maar zelf een pakje per dag rookt en graag regelmatig op restaurant gaat, het is hun gegund maar op jaarbasis kan je daar een mooie reis van maken... prioriteiten...
Bye, Maurice
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 76 keer
Bedankt: 136 keer
Recent bedankt: 1 keer

Bericht

Ik vind 3 weken voor een reis heel erg lang. Meestal beperk ik me tot 1 week en dan nog hoeft dat niet ieder jaar.

Ik vind 2 reizen ook al luxe hoor... En ik heb het zelf redelijk goed dat ik dat zou aankunnen qua kosten.
on4bam
Moderator
Moderator

Bericht

3 weken op 1 plaats zou ik ook niet aankunnen, meestal hebben we een 10-tal logementen en als we ergens 3 nachten blijven is dat al "lang". We hebben enkele keren 4 weken weggeweest en dan nog was dat "in een flits" voorbij. Natuurlijk is de reistijd van meer dan 24u (Australië, Nieuw-Zeeland) van dien aard dat er van de 4 weken al direct een stukje af is. Elke dag bezoeken we wel iets en je zal ons nooit aan het zwembad of aan het strand vinden.
Bye, Maurice
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

Inderdaad, er zijn heel veel vormen van reizen. Wie avontuurlijk reist en gaat om andere streken en culturen te leren kennen zal inderdaad langer reizen. Die mensen reizen vaak ook redelijk basic want wil je op bepaalde plaatsen komen dan moet je er ook wat voor over hebben. Je kan niet verwachten dat er op elke bergtop een ***** hotel staat met een baan er naartoe. Die mensen betalen dan enkel een ticket maar leven ter plaatse vaak goedkoper dan thuis. Hun ticket sparen ze al deels uit door minder uitgaven. Ik heb het dan over trekkers, wandelaars, fietsers.

Dan heb je mensen voor wie vakantie vooral niets doen betekent, gewoon weg zijn, het maakt niet uit waar naartoe want ze doen er toch niets buiten een kameel berijden. Dat ben je uiteraard veel sneller beu. Elke dag dezelfde handdoeken leggen rond hetzelfde zwembad en elke avond weer tafelen in hetzelfde *****-hotel met dat koppel die je al na 2 dagen beu was, is gewoon niet voor 3 weken vol te houden. De opluchting in die mensen hun gezicht als ze terug naar huis mogen is vaak veelzeggend. Reizen is dan een sociale verplichting die zo snel mogelijk voorbij moet gaan zodat ze thuis dingen kunnen doen die ze leuker vinden.

Het vreemde is dat de 2de manier veel en veel duurder is. Ik heb er haast medelijden mee als ik mensen in hun tui-folder zie bladeren en hun ***** gevangenissen zie vergelijken. Kom je zo iemand tegen en vraag je waar ben jij geweest in land x, dan zeggen die vlakaf hotel Huppeldepup, all in, groot zwembad en veel excursies! Stel een vraag over de bestemming en ze horen het in Keulen donderen. De kameel was geweldig, net als de handdoeken, ondertussen zijn ze flink afgedroogd :)
Ptoeneigh
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

Volledig eens met allemaal, maar even ter info, Nieuwspaal brengt het nieuws (net als De Speld) satirisch of sarcastisch.

Vaak klopt het stiekem wel wat ze zeggen.
Ik weet niet of ik me moet schamen of vooral dankbaar moet zijn maar ik heb ook het geluk gehad dat ik de afgelopen 10 jaar toch ook wel 3 keer en vaker op reis ging (en kon).

Wel echt door het heel goed uit te zoeken en binnen een budget. Je moet er de tijd en de energie (en zin) voor hebben natuurlijk.
Het was meestal 1 wat grotere verre reis en de rest was meer zo van “thuisblijven is duurder” dus zo ergens binnen Europa of Turkije een weekje weg in het voorjaar of najaar omdat het zo spotgoedkoop was en ik geen zin had om in de regen te zitten in België. Korte tripjes naar Londen en Parijs tel ik niet mee terwijl dat voor anderen ook als vakantie kan tellen.

Je went daar rap aan en begint het normaal te vinden.
Maar als je spotgoedkoop (toen) de trein of het vliegtuig kunt nemen dan lijkt het allemaal wat minder serieus.

Ik ben blij dat we dat allemaal gedaan hebben, en hebben meegemaakt. Tegelijkertijd ben ik ook blij dat we het nu rustiger aan doen want eigenlijk was het teveel gedoe.
Dat het allemaal wat duurder is geworden, en daardoor minder interessant, is misschien wel een welkom excuus om het wat rustiger aan te doen.
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 76 keer
Bedankt: 136 keer
Recent bedankt: 1 keer

Bericht

Dizzy schreef: 29 mei 2024, 17:20 Inderdaad, er zijn heel veel vormen van reizen. Wie avontuurlijk reist en gaat om andere streken en culturen te leren kennen zal inderdaad langer reizen. Die mensen reizen vaak ook redelijk basic want wil je op bepaalde plaatsen komen dan moet je er ook wat voor over hebben. Je kan niet verwachten dat er op elke bergtop een ***** hotel staat met een baan er naartoe. Die mensen betalen dan enkel een ticket maar leven ter plaatse vaak goedkoper dan thuis. Hun ticket sparen ze al deels uit door minder uitgaven. Ik heb het dan over trekkers, wandelaars, fietsers.
Ja ik ben zo iemand die tussen jou 2 voorbeelden in zit.

Een vaak actieve reis(maar geen trekking of dergelijke) waarbij je vooral de directe omgeving kan verkenenn of enkele dorpjes in de buurt, of een natuurhotspot. Dat is voor mij het ideaal. Ik wil kunnen genieten als het kan maar wil vooral iets gezien hebben en daar mogen wat kilometers tegenoverstaan.

Voor mij is naast wat ik hierboven zei ook een wandelweekend voor mij een korte reis.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

Dat is nu inderdaad het punt, reizen was zodanig goedkoop dat als je je verveelde je voor geen geld aan de andere kant van de wereld je even hard kon gaan vervelen maar dan in hopelijk iets beter weer. We zijn dat allemaal normaal gaan vinden maar eigenlijk is het absurd. Reizen zou je moeten doen met een doel en niet uit gewoonte of omdat het weer niet goed is of je je verveelt. Daar zijn betere en vooral goedkopere oplossingen voor.

De voorbeelden die ik gaf zijn wat op flessen getrokken maar toch zit er veel in dat wel degelijk klopt. Ik was lang van mening dat iedereen op reis moest gaan want dat zou verruimend werken. Daar ben ik sterk van terug gekomen. Veel mensen steken niets op, op reis, integendeel ze komen een pak ongezonder terug door zich elke avond vol te vreten in de all-in of te lang in de zon te liggen. Verruimen is vooral van toepassing op de buikomtrek :)

Het is pas tot me doorgedrongen toen verschillende mensen me vertelden dat ze er eigenlijk tegen hun goesting zaten en problemen hadden om het te betalen. Blijf dan toch thuis.

Een andere zaak die ik nog altijd niet begrijp is het kuddegevoel. Zelf ben ik het liefst ergens waar er zo weinig mogelijk volk rond loopt zodat ik kan genieten van de natuur en de indrukken zonder gedoe. Het is ook handiger want je moet er dan minder weg photoshoppen :) Veel mensen hebben blijkbaar heel veel andere mensen rond hun nodig om te "genieten". Allemaal in de file naar de kust is een mooi voorbeeld, er zijn zoveel mooiere kuststroken maar neen, allemaal naar de lelijkste. Allemaal op de dijk waar de prijzen belachelijk hoog zijn de kwaliteit belachelijk laag om over de bediening te zwijgen. Nadien in de file terug. In steden is dat hetzelfde, ze lopen allemaal in dezelfde 2 straten, alsof je na de derde afslag je nooit de weg meer zal vinden. Het lijkt alsof tourist traps magnetische velden zijn :)

Dat wordt ook gepromoot want in de media hoor je vaak over waar er vanalles te doen is. Blijf daar vooral weg want het zal er pokkedruk zijn want de kuddes komen eraan. Ga liever naar ergens waar er niets bijzonder te doen is, het zal rustiger zijn en je kan van de zaken die men te bieden heeft beter genieten. Ik ben al blij met een leuk terras met een uitzicht en een vriendelijke uitbater. Je kan dan langzaam opnemen hoe het leven daar is en een gesprekje aanknopen met een local die je ook ineens wat tips kan geven. Zo kom je op plaatsen waar je nooit van had vermoed dat het bestaat, in alle rust en niet als een uitgemolken toerist.

Het probleem is dus de massa in massatoerisme, helaas is de massa blijkbaar verslaafd aan zichzelf waardoor ze het voor elkaar erger maken.

In DS staat nu een reeks artikelen over de Canarische, een eilandengroep die ik goed ken. De locals zijn die massa beu en ook de corruptie in de bouw van de megahotels die soms illegaal worden gebouwd. De eilanden worden verpest door massatoerisme en eens uitgeleefd blijven de hotels als ruïnes achter. Opvallend daarbij was dat er heel wat Vlamingen bij betrokken waren, soms dezelfden die onze eigen kust naar de kl*ten hebben geholpen. Ze trekken ook naar Nederland waar ze hetzelfde nog eens proberen over te doen. De Spaanse kust is er ook al aan. Ik zag zelfs ooit een hotel dat zo hoog was dat er geen zon meer op het strand viel!
ubremoved_29832
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 90 keer
Bedankt: 64 keer

Bericht

Het vakantiegeld is thuis ook op geraakt :-D maar nooit groot reiziger geweest.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 493 keer

Bericht

Dizzy schreef: 29 mei 2024, 18:39 De locals zijn die massa beu
Euhm, sommige locals, en het zullen wel geen mensen zijn die rechtstreeks in het toerisme werken want die zouden geen tijd hebben om te klagen. We weten allemaal hoe het de Canarische Eilanden zou vergaan als je hun enige bron van inkomsten wegneemt. Het is duidelijk dat die sommige locals niet goed snappen dat er maar 1 reden is dat ze op zo'n afgelegen plaats zo goed kunnen leven. Ik merk ook altijd op dat ze toch ook niet weggaan, genoeg plaatsen zonder massatoerisme maar het zal dan wellicht niet aan hun standaarden voldoen.

Zelfde geldt ook voor Venetië en zelfs Brugge, die laatste heeft nu wel een alternatief met een haven, maar neem het toerisme weg en het worden doodse provinciestadjes van geen enkel belang, en niemand zou nog de trek van minstens een uur reistijd van de dichtstbijzijnde grote stad met luchthaven maken.
devilkin
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 803 keer
Bedankt: 527 keer

Bericht

Je hebt tourisme en massa tourisme. Dat 2e mag echt wel gaan stoppen.
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)