Stopzetting van kopernetwerk

Zit je met opmerkingen en een paar vragen over Scarlet of in verband met het vroegere SurfADSL, Tiscali of dxADSL? Post ze dan hier maar.
zaf
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
Bedankt: 12 keer

Bericht

Vandaag zonet een brief gekregen van Scarlet, dat ze stoppen met het kopernetwerk in mijn straat. Dat gegeven was me ondertussen wel al bekend.

Maar ik vind het zeer vreemd, dat ze in de brief verwijzen naar Proximus abonnementen. Ik ging er vanuit, nu Scarlet zelf fiber aanbiedt, dat ze op z'n minst zouden voorstellen om over te gaan naar een fiber abonnement bij Scarlet zelf.

Heeft er iemand het idee welk aanbod Proximus doet?

Is hier iets mis gelopen in de communicatie? Of zijn dit echt triestige upselling praktijken?

Brief in bijlage.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
woutervh
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 154 keer
Recent bedankt: 1 keer

Bericht

Ik denk dat de zinsbouw gewoon wat verwarrend gekozen is. Aangezien Scarlet een proximus dochteronderneming is, zal er gewoon een proximus verkoper u contacteren om uw scarlet abonnement te bespreken vermoed ik.
zaf
Plus Member
Plus Member

Bericht

Er staat een QR code die me doorverwijst naar een proximus website.
Men spreekt over het feit dat enkel mijn thuisabonnementen (tv, internet, ...) geimpacteerd zijn. Bv: scarlet mobile niet.
Mij lijkt het heel sterk dat men een voorstel zal doen om proximus fiber aan te smeren.

Ik stel de overstap momenteel zo lang mogelijk uit. Heb gevraagd dat ze me na de zomer maar eens contacteren met hun proximus aanbod.
Vermoedelijk zijn de abonnementen van DIGI dan ook gekend en maak ik dan wel eens de afweging.
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 242 keer
Bedankt: 1634 keer
Recent bedankt: 19 keer

Bericht

zaf schreef: 26 jan 2024, 08:31Of zijn dit echt triestige upselling praktijken?
Sowieso upselling.
Gewoon negeren en tegen de zomer ontvang je wel een andere brief die duidelijker is.
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
Bedankt: 468 keer

Bericht

scarlet biedt waarschijnlijk nog niet overal fiber aan, en als er ergens reeds (ik dacht) 5 jaar fiber ligt, dan stopt het kopernetwerk.
indien de scarlet fiber aanbiedingen dus nog niet beschikbaar zijn bij jou, terwijl koper wel weggaat, heb je effectief weinig keuze.

van echte upselling is er denk ik niet zozeer sprake, gezien het aanbod in dat geval normaalgezien is dat je 2 jaar lang het scarlet tarief kan behouden bij pxm,
en over 2 jaar kan je vast wel terug naar een andere operator op de fiber.

onthou ook dat daarbovenop nog eens niet alle aanbieders op alle fibers zullen zitten (want, belgie....) en dat je dus vermoedelijk ook nog moet rekening houden met welke fiber er voor jou deur ligt (die van pxm? die van de joint venture van pxm? die van fluvius / telenet joint venture? ...)

TE lang wachten zou ik ook mee opletten - tot de zomer kan je wel wachten, maar zorg dat je zeker tegen september ofzo de omschakeling in gang zet,
want als er daar wat misloopt en dat loopt uit om welke reden dan ook, loop je het risico om eind december effectief gewoon niets meer te hebben.
raf1
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

Dat kan dus niet hé.
Als Proximus het kopernetwerk stopzet, moeten naast Proximus ook de alternatieve operatoren beschikbaar zijn op fiber.

Lees volgend besluit eens: https://www.bipt.be/consumenten/publica ... r-proximus
woutervh
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 154 keer

Bericht

ging vanmorgen ook over fiber op de radio. Als ik het goed begrepen heb leggen proximus en telenet beiden een fiber netwerk aan? Hadden ze niet beter beiden in het fiberklaar consortium gestapt en één fiber netwerk aangelegd?
raf1
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

Neen, Telenet (Wyre) legt niet overal fiber aan. Ze lopen al vele jaren achter op Proximus/Fiberklaar en hebben nu zelfs hun eigen doelstelling van 100 000 aansluitbare huizen tegen eind 2023 niet gehaald: https://itdaily.be/nieuws/infrastructuu ... ezel-2023/
Splitter
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

proximus legt er iirc 2 aan: dat van proximus, en dat van fiberklaar (de joint venture)
dan heb je nog de fiber van fluvius, maar die is overgenomen en mee geduwd in de joint venture van telenet en fluvius.
en dan heb je nog the last mile.

dus... 4 aparte, als ik me niet vergis, dewelke niet noodzakelijk allemaal overal beschikbaar zullen zijn of dezelfde aanbieders zullen hebben.

raf1 schreef: 26 jan 2024, 10:19 Als Proximus het kopernetwerk stopzet, moeten naast Proximus ook de alternatieve operatoren beschikbaar zijn op fiber.
nee, voor zover ik weet is dat niet het geval.
proximus moet zijn fiber openstellen aan alternatieve operatoren (dewelke de bijhorende clausules daarvoor moeten tekenen), dat wel.
maar verder is het niet zo dat pxm de koper in dienst moet laten als er 1 provider 1 lijntje op koper heeft en dat niet wil veranderen.

ze moeten wel de termijnen respecteren, maar dat is dus het geval: fiber moet 5j in de straat liggen, en er moeten tijdig notificaties en 'stop sell's gebeuren,
zodanig dat er geen nieuwe koper verkocht kan worden waar de koper uitgefaseerd zal worden.
daarbovenop publiceert pxm ook de zones en de geplande afschakeldatums - dus het is ook niet zo dat de alternatieve operatoren hier niet op kunnen voorbereiden.
raf1
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

Scarlet biedt fiber aan en is een Proximus-merk: https://www.hln.be/binnenland/proximus- ... ~a9859d2c/
EDPnet heeft een wholesale-overeenkomst voor fiber.
Scarlet en EDPnet staan ook als providers vermeld bij Fiberklaar: https://www.fiberklaar.be/nl/providers

Dus op de fiberlijnen waar Proximus actief is in België moet er ook keuze zijn voor Scarlet en EDPnet.

Die brief is upselling! Proximus loopt er weer eens de kantjes van af.

Wie hier door benadeeld is, kan best het BIPT hierover contacteren: https://www.bipt.be/consumenten/ons-contacteren
Splitter
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

ik blijf het géén upselling vinden, want ze zeggen niet "je moet naar een duurder product".
ze zeggen enkel "onze dochterfirma heeft voor jou, op jouw locatie, geen fiberaanbod, op dit ogenblik" en dat je dus "moet ophoepelen".
je bent vrij om een alternatieve operator te nemen -OF- in te gaan op het aanbod van pxm om, gedurende 2j, aan dezelfde prijs bij pxm op de fiber te zitten.

als ik me niet vergis zit hier ook de fiberaansluiting et co zelfs bij (maar daar ben ik niet meer zeker van), dus doe je op zich zelfs voordeel (want geen installatiekost).
je kan dan over 2j, als scarlet misschien wel fiber kan aanbieden op jou adres, gewoon terug switchen.

dat het bipt hier iets aan zal doen lijkt me totaal onwaarschijnlijk, gezien zij hiervan iirc van op de hoogte zijn (waarschijnlijk vandaar dat specifieke aanbod voor scarlet klanten in deze zones).

het is trouwens niet nieuw: https://datanews.knack.be/nieuws/scarle ... l-uitrolt/

en, zoals fiberklaar zelf aangeeft, voor bestaande klanten is de switch nog niet mogelijk (geen idee wat de achterliggende reden daarvoor is), en kan je niet meer doen dan "de huisaansluiting aanvragen" en wachten tot het kan bij scarlet ( https://www.fiberklaar.be/nl/nieuws/sca ... ar-netwerk )

de reden dat scarlet vorig jaar begonnen is met NIEUWE klanten op fiber aan te sluiten, is omwille van de "stop sell" 1 jaar voor de afsluiting.
het is dan namelijk technisch niet meer mogelijk om klanten nog op koper aan te sluiten (die orders kunnen niet meer ingeleid worden na een stop sell)
raf1
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

Splitter schreef: 26 jan 2024, 11:31ik blijf het géén upselling vinden, want ze zeggen niet "je moet naar een duurder product".
Lol, natuurlijk zal dit nooit zo letterlijk gezegd worden.
Maar het is wel de bedoeling van Proximus.
De QR-code in de brief leidt uiteindelijk naar een telefoongesprek met een Proximus-verkoper die zijn ding mag doen.
Mij maak je niet wijs dat "twee jaar hetzelfde tarief als bij Scarlet" het eerste en enige voorstel zal zijn.

En dan nog, het derde jaar verdubbelt Proximus de abonnementsprijs en is de upsell een feit.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 295 keer
Bedankt: 492 keer

Bericht

Het blijft pushen naar een duurder product want waarom heeft Scarlet geen alternatief op fiber terwijl het al lang een PX-dochter is en PX perfect wist van hun eigen planning inzake fiber? Het is dus een zelf veroorzaakte situatie waarbij men hoopt een deel van de Scarlet klanten over te laten stappen naar een ander - lees duurder - aanbod.

De onduidelijke zinsopbouw is waarschijnlijk het gevolg van een triestige vertaling, iets dat we wel vaker zien bij PX.

En inderdaad, alles was te voorkomen indien men gewoon 1 fibernetwerk had laten aanleggen waarop ALLE aanbieders hun product konden aanbieden en waarbij de kosten gedeeld werden door de operatoren. Veel efficiënter en goedkoper waardoor er ook een gelijk en goedkoper aanbod kon komen, maar men wou weer op zijn Belgisch er een soepje van maken waarbij de belangen van sommigen hoger op de ranking staan dan deze van de Belgen. Maar soit, die betalen toch graag.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 470 keer
Recent bedankt: 8 keer

Bericht

Splitter schreef: 26 jan 2024, 10:30 dus... 4 aparte, als ik me niet vergis, dewelke niet noodzakelijk allemaal overal beschikbaar zullen zijn of dezelfde aanbieders zullen hebben.
En dat naast de oudere netwerken van de overheid (ook ieder apart natuurlijk, het mocht wat kosten: AWV of "het Vlaams Glasvezelnetwerk", Waterweg, Infrabel, Belgocontrol, Fluxys, dat van uw stad of gemeente) alsook de private netwerken oa voor commerciele aansluitingen en mobiele masten, maar ook de transitnetwerken.

Massa's fiber in de straten, maar heel weinig ook beschikbaar voor de belastingbetaler.
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 343 keer
Bedankt: 454 keer
Recent bedankt: 2 keer

Bericht

Ja, ze bieden u iets aan 'omdat de dochter het niet in het aanbod heeft' maar dat is inderdaad een situatie die ze perfect zelf hebben gecreeerd en evengoed perfect hadden kunnen voorkomen. moesten het politiekers zijn noemden we het 'slecht bestuur'.
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Splitter
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

Joe de Mannen schreef: 26 jan 2024, 16:43 moesten het politiekers zijn noemden we het 'slecht bestuur'.
... en zou er verder ook niets veranderen :banana:
zaf
Plus Member
Plus Member

Bericht

Ik ben weer wat slimmer geworden. Proximus heeft me gecontacteerd.

Het probleem is momenteel dat scarlet geen techniekers heeft of de mogelijkheid niet heeft om fiber in huis te brengen en aan te sluiten / activeren.

Men lost het dus op door:
over te schakelen naar proximus tegen huidig scarlet tarief
Proximus komt fiber aansluiten
Proximus vraagt dan na installatie of je klant wil blijven maar aan volle prijs.
Zoniet, terug overschakelen naar scarlet met hun fiber aambod.

Denk dat dit serieuze rompslomp gaat zijn. Ik stel het zo lang mogelijk uit.
Sinna
Elite Poster
Elite Poster
Twitter: KrSi78
Uitgedeelde bedankjes: 288 keer
Bedankt: 195 keer

Bericht

Als dit inderdaad het stappenplan is, dan opent dat mogelijkheden om in de laatste stap niet terug te keren naar Scarlet maar bv. over te stappen naar edpnet: de fiber ligt dan toch al binnen...
Computer(k)nul
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

Is wel al een heel ander verhaal dan de horror die het eerst leek te zijn. het leek bijna of iemand kwam met geweld de koperkabel uit uwe voorhof trekken...

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
jorisx
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 39 keer

Bericht

Splitter
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

Joe de Mannen schreef: 30 jan 2024, 10:40 het leek bijna of iemand kwam met geweld de koperkabel uit uwe voorhof trekken...
ik kan het me zo al inbeelden...
1tje die aan het trekken is en 4 errond om te bespreken of die het wel juist doet enzo :angel:
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

minstens 1 per paar en 4 per werkman om te controleren en nog eens 3 per controleur om de papieren in orde te brengen en dan nog eens 10 om de buren te repareren die 'per ongeluk' ook afgeschakeld werden :)
J.
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 75 keer
Bedankt: 133 keer

Bericht

Mwa mijn buur heeft al genoeg meegemaakt met Scarlet.

Ik had proximus en hij Scarlet. Ik zeg zelf op bij proximus en zowel mij als zijn lijn werden opgezegd. Blijkbaar had een proximus technieker bij de installatie van zijn Scarlet mijn en zijn draadje omgewisseld... Dus mijn administratieve opzeg zorgde ervoor dat zijn lijn fysiek opgezegd werd te samen met mijn lijn...

Hoe het mogelijk is weet ik niet maart hij heeft toch enkele weken zonder internet gezeten omdat er geen technieker kon komen :roll:

[Mod] graag terug on-topic?
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 875 keer
Bedankt: 3363 keer
Recent bedankt: 49 keer

Bericht

zaf schreef: 26 jan 2024, 08:31 Vandaag zonet een brief gekregen van Scarlet, dat ze stoppen met het kopernetwerk in mijn straat. Dat gegeven was me ondertussen wel al bekend.

Maar ik vind het zeer vreemd, dat ze in de brief verwijzen naar Proximus abonnementen. Ik ging er vanuit, nu Scarlet zelf fiber aanbiedt, dat ze op z'n minst zouden voorstellen om over te gaan naar een fiber abonnement bij Scarlet zelf.

Heeft er iemand het idee welk aanbod Proximus doet?
Voor zover ik het begrijp:
  1. Scarlet Fiber is op dit ogenblik alleen beschikbaar voor nieuwe klanten.
  2. bestaande klanten zullen individueel aangesproken worden wanneer ze op fiber kunnen overschakelen (vanaf eind 2023).
  3. klanten waar koper stopgezet worden krijgen bovenstaande brief, en kunnen gedurende 2 jaar Proximus fiber klant worden aan het Scarlet tarief (na 2 jaar kunnen ze terug naar Scarlet).
Scarlet heeft geen fiber aanbod. Prijzen, snelheden en volumes zijn dezelfde als het VDSL2 aanbod.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.00, Fritz!FSP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 189 keer
Bedankt: 638 keer
Recent bedankt: 10 keer

Bericht

philippe_d schreef: 30 jan 2024, 22:53 Scarlet heeft geen fiber aanbod. Prijzen, snelheden en volumes zijn dezelfde als het VDSL2 aanbod.
Wacht... voor de goede verstaander...
Bedoel je dat Scarlet dus eigenlijk wel internet aanbiedt via FTTH (technisch), maar dan zonder speciaal fiber pakket, dus aan VDSL2 voorwaarden (commercieel) ?
Of is het dat Scarlet ook dat niet doet op FTTH, en mensen doorstuurt naar PX, die het pakket aan de Scarlet voorwaarden overnemen (grandfathered), eventueel voor een beperkte termijn?
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 875 keer
Bedankt: 3363 keer
Recent bedankt: 49 keer

Bericht

ITnetadmin schreef: 30 jan 2024, 22:57 Wacht... voor de goede verstaander...
Bedoel je dat Scarlet dus eigenlijk wel internet aanbiedt via FTTH (technisch), maar dan zonder speciaal fiber pakket, dus aan VDSL2 voorwaarden (commercieel) ?
Dat heb je goed begrepen, voor nieuwe klanten (zie punt 1 hierboven)
Was mijn post niet duidelijk?
ITnetadmin schreef: 30 jan 2024, 22:57 Of is het dat Scarlet ook dat niet doet op FTTH, en mensen doorstuurt naar PX, die het pakket aan de Scarlet voorwaarden overnemen (grandfathered), eventueel voor een beperkte termijn?
voor bestaande klnaten waar koper wordt afgesloten (zie punt 3 hierboven)
Wat was er onduidelijk aan mijn post?
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.00, Fritz!FSP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
*Olivier*
Starter
Starter

Bericht

Ik was zelf recent meer of 20 jaar klant bij Scarlet (al klant van bij Fulladsl.be, waar we een Academic Broadband abonnement hadden).

Ik had 2 oude klantnummers bij Scarlet die nog begonnen met een 1XXXXXXX en 2XXXXXXX

De 1ste gebruikten we privé en de 2e was voor onze vennootschap. Destijds begonnen op onze privé klantnummer met Scarlet One (Tv/Internet/vaste lijn) maar later onze internet diensten overgezet naar de vennootschap.

Nu is het zo dat ik niet meer operationeel in de vennootschap actief ben maar enkel de aandelen erin beheer. (Dat ter zijde)

Dus heb ik alles terug willen plaatsen van de diensten van Scarlet Trio naar privé.

Was dat een gedoe, ik dacht dat is gewoon administratief de diensten verplaatsen naar mijn oudste klantnummer waar dan mijn GSM abonnement al privé inzat.

Nee, hun uitleg in september'2023 was om alles eerst op te zeggen bij Scarlet van diensten, en even naar Proximus of Telenet over te stappen dit tijdelijk.

Dus ik stap over naar Proximus aan een voordelig tarief voor 6 maanden van € 49,99 /maand (via een lopende promotie toen in okt. 2023) met een Flex pack internet/Tv/Vaste Lijn/Mobiel lopende tot 30/04/2024.

Ik plaats via My Scarlet al op mijn oude klantnummer beginnende met een 1XXXXXXX een bestelling rond 11/01/2024 die ik in de kalender dan telkens tot de uiterste datum zet tot ik kan aansluiten en overgaan op 29/04/2024 nadat mijn promoperiode bij PX afgelopen is.

Nu van de ene dag op de andere kan ik niet meer in My Scarlet, dit met mijn altijd gebruikte inloggegevens. De bestelling hebben ze geannuleerd (zogezegd automatisch door het systeem?) vanwege een "oud Scarlet systeem" en het "nieuwe systeem van PX" kreeg ik te horen aan de lijn via 02 275 27 27. Mijn oude klantnummers kon ik niet meer behouden aangezien die van het oude systeem zijn. Bovendien zouden alle klanten een nieuw klantnummer krijgen binnenkort en geleidelijk aan zeiden ze mij aan de lijn.

Dus ik kan mijn afgelopen facturen en verbruik dus ook niet meer raadplegen op mijn oude Scarlet klantnummers. Ze zeggen ook dat ik een nieuw klantnummer moet hebben of hetgeen dat ik nu van PX heb kan gebruiken om dus terug over te gaan naar Scarlet. Vanwege dat er geen bestellingen meer op mijn oude klantnummer kunnen gebeuren omdat dit via een oude Scarlet informaticasysteem is die zal verdwijnen (wie weet hier meer over?)

Ik heb dus gebeld naar Scarlet 0800 84 000 en daar zeiden ze dat ik met mijn huidige configuratie van PX geen technieker en installatie meer zal nodig hebben zo blijkt. Enkel de decoder V7 en Internet box zouden gewisseld moeten worden voor een BBOX3 en V5c decoder.

Ik vind de klantendienst van Scarlet niet meer wat het geweest is, vroeger toen het nog onder de vennootschap Scarlet Belgium Nv viel veel bekwamer en vriendelijker ook. Het begint te neigen naar de Proximus klantendienst waar ik sinds deze 3 maanden alleen maar negatievere ervaringen mee heb. Ook weinig flexibel en alles zo omslachtig ook.

Ik heb ook deze week dus nog eens vergeleken o.a. met Telenet, Orange gebeld (allemaal komen ze natuurlijk veel duurder uit). En daar zeiden ze dat alle klanten met koper opgezegd gaan worden bij Scarlet en verplicht worden naar een andere provider over te stappen. Ik vind dit nogal bizar en natuurlijk een verkoopspraatje lijkt me.