Evohome zone blijft steeds 1 graad onder de vraag

Voor discussies en hulp met je smarthome en automatisering kan je hier terecht. DE plaats voor alles over home assistant, Philips hue, Zigbee, Sonoff, ...
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 103 keer
Bedankt: 140 keer

Bericht

Sinds enkele weken heb ik één zone (bestaande uit drie HR91's) die constant één graad onder de gevraagde temperatuur blijft. In het systeem overzicht zie ik nochtans dat de zone 100% vraagt wat ook logisch is gezien de temperatuur niet bereikt is.

Bizar is echter dat als ik de HR91 eraf haal merk dat deze toestaat ?

Verhoog ik de gewenste temperatuur met 1 graad dan gaan de kranen open tot deze weer de gevraagde temperatuur bereikt minus 1 graag.

Dit heeft nochtans steeds probleemloos gewerkt tot enkele weken en is ook maar voor één zone welke ik ondertussen al gewist heb en terug opnieuw heb aangemaakt zonder enig effect.
cptKangaroo
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 670 keer
Bedankt: 220 keer
Recent bedankt: 1 keer

Bericht

In de handleiding staat dat je een offset kan instellen -- misschien daarmee oplossen?
DarkV
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

cptKangaroo schreef: 20 jan 2024, 00:42 In de handleiding staat dat je een offset kan instellen -- misschien daarmee oplossen?
Een offset is enkel voor de HR92, niet voor de HR91... blijft de vraag waarom dit plots is ontstaan en niet opgelost geraakt bij het opnieuw aanmaken van de zone.
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 344 keer
Bedankt: 468 keer
Recent bedankt: 4 keer

Bericht

Kaduuke sensor ?
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
DarkV
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

Lijkt me bizar dat hij dan net 1 graad ernaast zou zitten... de zone heeft trouwens drie kranen (en dus sensors).

Het is trouwens heel netjes te zien in Home Assistant ook...
EvoHome.jpg
Vanmorgen is de vraag 20° maar hij gaat slechts tot 19°.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 344 keer
Bedankt: 468 keer
Recent bedankt: 4 keer

Bericht

Inderdaad toch vreemd. Maar is het ook effectief een graad te koud of is het een reporting-error ?

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
NuKeM
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 93 keer
Bedankt: 182 keer

Bericht

Toevallig hier ook even zitten spelen met mijn evohome installatie na problemen om de keuken warm te krijgen. Jouw grafiek hierboven heb ik haast ook identiek gezien in mijn HA voor die ruimte.
Oplossing was hier ontluchten van de radiator (zat behoorlijk wat lucht in, en dat voelde je ook, de radiator werd niet overal warm meer) en ik heb ook een extra sensor toegevoegd (T87RF) om de ruimte (overal) beter op temperatuur te krijgen.
Je kan de motor er eens af halen, hem manueel helemaal open zetten en kijken of het dan wel lukt. Moest het kunnen met je type kraan/sensor/motor, kan je ook in de instellingen opgeven dat hij meer/verder open moet draaien (zie handleiding).
DarkV
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

NuKeM schreef: 22 jan 2024, 12:18
Oplossing was hier ontluchten van de radiator (zat behoorlijk wat lucht in, en dat voelde je ook, de radiator werd niet overal warm meer)
De zone heeft twee kleine radiators en één grote welke inderdaad onderaan niet meer warm wordt (tenzij hij heel lang blijft open staan).

Ik heb deze al getracht te ontluchten maar ik krijg meteen water... ik verwacht de lucht namelijk bovenaan de radiator.
NuKeM schreef: 22 jan 2024, 12:18Je kan de motor er eens af halen, hem manueel helemaal open zetten en kijken of het dan wel lukt.
Dergelijke herkalibratie heb ik al meermaals gedaan zonder effect. Hem gewoon zonder kraan erop laten openstaan zorgt natuurlijk wel voor een hoge kamertemperatuur (maar da's net het probleem... de kraan zet zich dicht op één graad minder).
NuKeM schreef: 22 jan 2024, 12:18Moest het kunnen met je type kraan/sensor/motor, kan je ook in de instellingen opgeven dat hij meer/verder open moet draaien (zie handleiding).
Een HR91 heeft een offset zoals reeds eerder vermeld... vraag is ook waarom dit pas sinds enkele weken een probleem is (en alle andere zones die niet hebben).

Toegevoegd na 1 minuut 55 seconden:
Joe de Mannen schreef: 22 jan 2024, 12:06 Inderdaad toch vreemd. Maar is het ook effectief een graad te koud of is het een reporting-error ?
Goede vraag... al maakt het op zich niets uit... de kraan mag zichzelf niet dicht zetten indien de temperatuur gemeten op de kraan niet bereikt is.

Probleem is dat de kraan continue warmte blijft vragen maar deze nooit bereikt omdat de kraan dichtstaat.
cptKangaroo
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 670 keer
Bedankt: 220 keer
Recent bedankt: 1 keer

Bericht

Kan je die zone in het systeem laten maar dan alles in een nieuwe,extra zone steken om eventuele software bug uit te sluiten? Of eens proberen met slechts 2 items in de zone, om vreemde afrondingsfouten uit te sluiten.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

Ik heb de zone al meermaals verwijderd en opnieuw aangemaakt maar zonder succes.

Ik kan eventueel wel eens proberen zonder de grote radiator (al is dan de vraag of ik genoeg capaciteit heb) en met slechts twee HR91's.

Een andere optie is om even een HR92 van een andere zone bij op te nemen in deze zone.

Feit is wel dat dit geen meet probleem is want dan zou hij de kraan niet dichtdraaien... dan blijf ik dus zeer bizar vinden.