R2D2 schreef: 17 jan 2024, 10:34
Maar toch probeerden ze te bewijzen dat het niet veilig is, ook al zijn er bij de banken of de politie geen voorbeelden van misbruik.
Gevolg: allemaal tijdverlies aan de kassa's door angsthazen die de contactlessfunctie afgezet hebben en liever knoeien met cash of met PIN-codes.
nu ben ik allesbehalve fan van de factcheckers (want idd sensatie + common knowledge wat groter uitgesmeerd zeverprogramma), maar:
contactless is gewoon effectief minder veilig dan met de kaart & code (net zoals proton dat indertijd was: kaart kwijt, geld kwijt)
je ruilt handigheid voor veiligheid en dat is gewoon een feit, of dat nu actief op grote schaal misbruikt zou worden of niet staat er toch los van?
(als je je voordeur nooit op slot doet, is dat ook minder veilig, maar het wil niet zeggen dat je daarom perse dadelijk geviseerd zal worden voor inbraak)
dat jij degenen die aan de kassa liever betalen met cash of pin afschrijft als "angsthazen" en "knoeiers" vind ik wat kort door de bocht,
want: mss willen ze dat (relatief kleine) risico niet? of willen ze met pin betalen om de code niet te vergeten? of is de boodschap groter dan x euro en moet je toch een code ingeven? of is de kaart (half) defect waardoor contactless niet meer werkt? of hebben ze cash "van de bomma" gehad en willen ze daar vanaf ? ...
ikzelf wissel gewoon vaak af: soms met kaart & code, soms met contactless, soms met cash als ik dat op zak heb en er vanaf wil (om meestal 5 minuten later dan ergens cash nodig te hebben en het niet meer te hebben) en soms met de gsm (hoewel dat tbh zelden is)
er zijn trouwens veel betere (belachelijkere) afleveringen van de factcheckers om af te breken dan deze