Moeten smartphones op school verboden worden?

Niet-technische onderwerpen of technisch-gerelateerde onderwerpen waar maatschappelijk debat over bestaat. Lees de extra regels in de sticky, aub!
Forumregels
1. De gedragsregels zijn ook hier van toepassing. We verwachten van iedereen in de eerste plaats respect voor de andere users
2. Er zal hier veel minder moderatie gebeuren op inhoud, maar wel meer moderatie op users. Dit betekent concreet dat we discussies in principe niet zullen afsluiten, users die geen zin hebben om de discussie verder te zetten, worden aangemoedigd om zelf de discussie te stoppen / negeren. Dit kan tot iets fellere discussie leiden, maar altijd met respect voor de mede-users!
Daar tegenover staat dat we users kunnen de toegang ontnemen uit dit subforum indien ze het naar ons afwegen te bont maken. Dit kan tijdelijk, dan wel definitief zijn en dit zal zonder enige verantwoording gebeuren
3. Indien u liever de topics uit dit forum niet ziet in de lijst van nieuwe posts, wordt dan lid van de groep "Opt out maatschappelijke uitdagingen in new posts" via deze link: ucp.php?i=167
4. Dit subforum mag op geen enkele manier een platform worden voor militanten / om duidelijk politiek te voeren. Userbase is en blijft een onafhankelijk forum met een duidelijke focus op technische onderwerpen
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6550
Lid geworden op: 22 feb 2005, 11:46
Uitgedeelde bedankjes: 342 keer
Bedankt: 452 keer
Recent bedankt: 1 keer

Bericht

Splitter schreef: 07 dec 2023, 14:08
Joe de Mannen schreef: 07 dec 2023, 13:33 Dit zijn toch vragen voor de lagere school...
gezien je hogerop aangeeft dat jij ook "maar" 8/10 had, wil je daar dus mee zeggen dat jij, en zowat iedereen in dit draadje dus,
minder wiskundige kennis heeft dan een 12jarige?
of komt dan het excuus 'jamaar, ik heb dat al zolang niet meer moeten gebruiken" te boven (wat de jeugd zou steunen in het gedacht van "ik heb dat toch ni nodig")

:angel:
de helft is toch genoeg ? :angel:
Maar ook: je kijkt er niet naar zoals een scholier naar zijn examen, dus niet volle 100% aandacht.
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Gebruikersavatar
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5478
Lid geworden op: 10 maa 2010, 11:30
Uitgedeelde bedankjes: 56 keer
Bedankt: 468 keer
Recent bedankt: 3 keer

Bericht

Joe de Mannen schreef: 07 dec 2023, 15:32 de helft is toch genoeg ? :angel:
he, dat gebruikte ik vroeger als ik er "met de hakken over de sloot" door was en toch verder mocht naar het volgende jaar :lol:
Joe de Mannen schreef: 07 dec 2023, 15:32 Maar ook: je kijkt er niet naar zoals een scholier naar zijn examen, dus niet volle 100% aandacht.
dat kan (en ik denk ook wel dat het op een papier "aangenamer" is om zo'n examen te doen dan voor een scherm, overigens.
maar dan nog zou ik zo'n domme fouten maken, omdat het zoiets is waar je in trapt als je op een bepaalde manier redeneert.

het autisme/adhd verhaal is een dooddoener natuurlijk, maar het is wel een feit dat mensen op verscheidene manieren kunnen redeneren,
en je dan 1 zelfde vraag op 3 manieren kan formuleren, en een student op 1 van de 3 manieren perfect antwoorden kan, terwijl die bij de andere 2 dat niet kan.
dat is ook iets waar ons onderwijssyteem geen rekening mee (kan/wil) houden (en iets waar sommige leerstoffen dan nog eens extra gevoelig voor zijn)
Laatst gewijzigd door Splitter 07 dec 2023, 16:32, in totaal 1 gewijzigd.
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 10825
Lid geworden op: 06 dec 2009, 12:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 291 keer
Bedankt: 492 keer

Bericht

Ik denk dat we heel tevreden zouden zijn als al onze studenten 8/10 haalden, helaas.

En multiple choice is sowieso al dubieus, je hebt er met veel geluk en slechte gokkers :)

Wat Splitter zegt herken ik wel. Ik was erg creatief in het bedenken van redeneringen en soms kwam ik met iets af waar de leraars zelf nog nooit aan gedacht hadden. Zo kreeg ik wel vaker de opmerking dat ik teveel fantasie zou hebben maar ik antwoordde dan met: heb ik er teveel of jij te weinig? Teveel fantasie lijkt me niet mogelijk, het is net een enorme bron van creativiteit, iemand zonder fantasie dat is pas triestig. Het is zoals Splitter zegt één van de tekenen dat ons onderwijs soms op de verkeerde dingen zit in te zetten. Wiskunde is belangrijk en nodig maar creativiteit wordt bijna als een tekort bekeken terwijl we er veel te weinig van hebben.

Afbeelding
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
Gebruikersavatar
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5478
Lid geworden op: 10 maa 2010, 11:30
Uitgedeelde bedankjes: 56 keer
Bedankt: 468 keer
Recent bedankt: 3 keer

Bericht

wat ook een oplossing kan zijn (al is dat mss meer op toepassing bij volwassenen die vaak evenzeer moeten afkicken van die smartphone verslaving):

- bij de setup van het toestel 'werkuren" definieren (waarbij alle apps gebruikt kunnen worden - zoals bv teams)
- vervolgens "vrije uren" definieren (bv '1 uur voor en 1 uur na de werkuren') waarbij je andere apps kan gebruiken, maar niet meer de werkapps (work/life balance)
- en buiten die uren is je telefoon een gewone dumbphone

wil je daaraan ontsnappen, moet je verplicht de telefoon resetten en ben je dus alles kwijt, moet je weer heel de setup doen, etc etc (ontmoedigend effect)

naar school toe kan je dat dan omkeren, dat het toestel een dumbphone is behalve tussen x en y smorgens en x en y savonds
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6425
Lid geworden op: 20 jan 2015, 15:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 213 keer
Bedankt: 456 keer
Recent bedankt: 11 keer

Bericht

Ik denk dat we nog een ander richting uit moeten.
Gewoon erkennen dat niet iedereen dezelfde capaciteiten en interesses heeft en daar bewust en officieel andere scholen voor creëren. Nu wordt er gedaan alsof elk kind dezelfde capaciteiten heeft en moet maar hetzelfde kunnen. Jammer voor de sterke, die worden tegengehouden. Jammer voor de zwakkeren, die worden constant geconfronteerd met hun beperkingen.
Vroeger werd dit deels opgevangen door ASO, TSO & BSO. Tegenwoordig is dat jammer genoeg doorgeslagen en om zeep geholpen.
Iedereen met 'hoog' starten, want je kan nog altijd 'zakken'.
Erkenning van in het begin voor elke vorm van capaciteit zou een wereld van verschil maken, maar we zijn blijkbaar vies van mensen die met hun handen kunnen werken (tot we een aannemer nodig hebben natuurlijk)...
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6550
Lid geworden op: 22 feb 2005, 11:46
Uitgedeelde bedankjes: 342 keer
Bedankt: 452 keer
Recent bedankt: 1 keer

Bericht

We moeten af van het 'zakken' te noemen, dat zou al helpen.

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5658
Lid geworden op: 03 feb 2022, 13:32
Uitgedeelde bedankjes: 307 keer
Bedankt: 95 keer

Bericht

Splitter schreef: 07 dec 2023, 17:51 wat ook een oplossing kan zijn (al is dat mss meer op toepassing bij volwassenen die vaak evenzeer moeten afkicken van die smartphone verslaving):

- bij de setup van het toestel 'werkuren" definieren (waarbij alle apps gebruikt kunnen worden - zoals bv teams)
- vervolgens "vrije uren" definieren (bv '1 uur voor en 1 uur na de werkuren') waarbij je andere apps kan gebruiken, maar niet meer de werkapps (work/life balance)
- en buiten die uren is je telefoon een gewone dumbphone

wil je daaraan ontsnappen, moet je verplicht de telefoon resetten en ben je dus alles kwijt, moet je weer heel de setup doen, etc etc (ontmoedigend effect)

naar school toe kan je dat dan omkeren, dat het toestel een dumbphone is behalve tussen x en y smorgens en x en y savonds
Wat een flauwekul.
Een hele boel instellingen die de gebruiker ZELF moet instellen omdat hun ZELF maar niet kan beslissen wanneer hun de smartphone wel of niet te gebruiken? :bang:
Tot nader order wordt iedere smartphone nog met een aan/uit knop geleverd en is er zelfs nog geen enkele verplichting om er eentje te bezitten. Het is dus iets dat men zichzelf aandoet en niet de oorzaak van een ander.

Iets in de trant van "waarom makkelijk doen als het moeilijk kan?k :angel:
Sol Invictus!
Gebruikersavatar
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5478
Lid geworden op: 10 maa 2010, 11:30
Uitgedeelde bedankjes: 56 keer
Bedankt: 468 keer
Recent bedankt: 3 keer

Bericht

ivob schreef: 07 dec 2023, 18:19 Wat een flauwekul.
Een hele boel instellingen die de gebruiker ZELF moet instellen omdat hun ZELF maar niet kan beslissen wanneer hun de smartphone wel of niet gebruiken?
een first-time setup is er altijd... dat je dan 3 vragen ofzo extra erin steekt zal geen ramp zijn.
je kan ook zorgen dat in die setup er bepaalde percentages moeten gerespecteerd worden (zodat je natuurlijk niet 24/7 kan kiezen)

en het gaat om het tegenhouden van een verslaving - dus het moeilijk maken van toe te geven aan de impuls, wat zulk concept zou bereiken (want elke keer je telefoon moeten resetten om toch maar even 5 minuten langer candy crush te spelen is het niet waard)

is het ideaal? nee, tuurlijk niet.
er bestaat geen "ideale oplossing" voor een verslaving, regardless which one.
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5658
Lid geworden op: 03 feb 2022, 13:32
Uitgedeelde bedankjes: 307 keer
Bedankt: 95 keer

Bericht

Splitter schreef: 07 dec 2023, 18:23 er bestaat geen "ideale oplossing" voor een verslaving, regardless which one.
Tuurlijk wel en die is al zo oud als de straat => (ZELF)D*I¨*S*C*I*P*L* I* N* E
Kan ook aangeleerd worden hoor. Een aanrader om eens te proberen. :wink:

Dan heb je al die flauwekul niet nodig om via allerlei ingewikkelde omwegen je zelf in toom te kunnen houden en ad hoc aan iedere af/verleiding toe te geven.
Laatst gewijzigd door ivob 07 dec 2023, 18:28, in totaal 1 gewijzigd.
Sol Invictus!
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6425
Lid geworden op: 20 jan 2015, 15:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 213 keer
Bedankt: 456 keer
Recent bedankt: 11 keer

Bericht

Joe de Mannen schreef: 07 dec 2023, 18:17 We moeten af van het 'zakken' te noemen, dat zou al helpen.

J.
Uiteraard, vandaar dat ik de ' _ ' gebruikte.

Ik heb zelf les gevolgd in TSO en heb zo vaak gehoord "oei, was ASO te moeilijk?" Terwijl ik na mijn goede resultaten in het 2de ASO iets interessants wilde leren ipv enkel theorie.
Gebruikersavatar
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5478
Lid geworden op: 10 maa 2010, 11:30
Uitgedeelde bedankjes: 56 keer
Bedankt: 468 keer
Recent bedankt: 3 keer

Bericht

ivob schreef: 07 dec 2023, 18:27 Tuurlijk wel en die is al zo oud als de straat => (ZELF)D*I¨*S*C*I*P*L* I* N* E
Kan ook aangeleerd worden hoor. Een aanrader om eens te proberen. :wink:
dat is erg kortzichtig door de bocht en zeker niet iets waar ik het mee eens ben....
tuurlijk kan je met zelfdiscipline veel, maar het punt is net dat een verslaving iets is waardoor je die zelfdiscipline niet hebt of kunt toepassen,
en dus hulp kan gebruiken (en indien dat over smartphone gebruik gaat, is iets zo eenvoudigs als het moeilijker maken om in te geven aan de impuls iets dat zeker wel helpt)

ik ben ook van de ene dag op de andere kunnen stoppen met roken en heb daar nooit last van gehad.... (en ik was dus nooit echt 'verslaafd')
dat wil echter niet zeggen dat ik dan maar moet zeggen "als ik het kan, kan iedereen het"... neen, sommigen hebben al wel eens wat meer hulp nodig als anderen,
en op welk vlak kan schelen van persoon tot persoon en situatie tot situatie.

dat jij de zelfdiscipline schijnt te hebben om "perfect" te zijn is fijn voor jou, maar er zijn genoeg van je medemensen die niet zo "perfect" kunnen zijn als dat jij bent, he ivob.
cadsite schreef: 07 dec 2023, 18:28 Ik heb zelf les gevolgd in TSO en heb zo vaak gehoord "oei, was ASO te moeilijk?"
urgh, mij wilden ze eerst in ASO steken... maar wat ben ik blij dat ik dat geweigerd heb (en mocht van mijn ouders), gezien je dan verplicht was te blijven doorstuderen om iets nuttigs te bereiken met je diploma's, en je eigenlijk jaren aan het studeren was gewoon "om daarna verder te studeren" ipv reeds iets te kunnen.
ik was (uiteindelijk) ook absoluut niet gemaakt om nog te blijven studeren na het middelbaar, ik moest "wat kunnen doen" ipv op die lesbanken te zitten luisteren naar iemand dat uit zijn boekje voorlas
Gebruikersavatar
Sinna
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3074
Lid geworden op: 14 nov 2008, 07:22
Twitter: KrSi78
Locatie: Brugge
Uitgedeelde bedankjes: 286 keer
Bedankt: 194 keer
Recent bedankt: 1 keer

Bericht

Wat 'zakken' betreft: waarom niet gewoon theoretisch geschoold en praktisch geschoold? We hebben ze allebei nodig!
Computer(k)nul
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5658
Lid geworden op: 03 feb 2022, 13:32
Uitgedeelde bedankjes: 307 keer
Bedankt: 95 keer

Bericht

Splitter schreef: 07 dec 2023, 18:41 dat is erg kortzichtig door de bocht
Smartphone Nederlands?
en zeker niet iets waar ik het mee eens ben....
Ook mee eens gezien een verslaving al wijst op een gebrek aan zelfdiscipline.
dat jij de zelfdiscipline schijnt te hebben om "perfect" te zijn is fijn voor jou, maar er zijn genoeg van je medemensen die niet zo "perfect" kunnen zijn als dat jij bent, he ivob.
Niemand is perfect.
Maar zoals ik eerder schreef kan ook discipline aangeleerd worden.
Het was vroeger zelfs een onderdeel van het basisonderwijs.
Je moet er alleen wat moeite voor over hebben en daar is geen perfectie voor vereist. (Of is het verijst?).
Sol Invictus!
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6550
Lid geworden op: 22 feb 2005, 11:46
Uitgedeelde bedankjes: 342 keer
Bedankt: 452 keer
Recent bedankt: 1 keer

Bericht

Typisch... *zucht*
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Gebruikersavatar
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5478
Lid geworden op: 10 maa 2010, 11:30
Uitgedeelde bedankjes: 56 keer
Bedankt: 468 keer
Recent bedankt: 3 keer

Bericht

ivob schreef: 07 dec 2023, 21:41
Splitter schreef: 07 dec 2023, 18:41 dat is erg kortzichtig door de bocht
Smartphone Nederlands?
het kan weleens voorvallen dat ik sneller denk dan iets uit kan tikken, of omgekeerd.
en dan krijg je van die zinnen waarbij de bedoeling (en zelfs de combinatie) duidelijk genoeg is, maar de zin zelf niet klopt.
tja... ik ben niet perfect, maar die kennis is het begin van alle wijsheid :)
ivob schreef: 07 dec 2023, 21:41 Maar zoals ik eerder schreef kan ook discipline aangeleerd worden.
Je moet er alleen wat moeite voor over hebben en daar is geen perfectie voor vereist.
het is niet omdat het aangeleerd kan worden, dat mensen dat ook uit zichzelf doen.
en zelfs al doen ze dat wel, is hulp meestal gewoon welkom....
niemand is verplicht om een hulpmiddel te gebruiken, maar het helpt voor sommigen nu eenmaal wel.

anders zou je ook geen nicotinepleisters en sprays en whatever hebben om te helpen stoppen met roken, maar tegen een roker gewoon roepen "dat ze maar wat discipline moeten leren"

en dat discipline vroeger onderdeel was van het basisonderwijs?
dat kan dan wel zijn, maar er lopen toch nog genoeg 50+'ers rond dat verslaafd zijn aan alcohol en/of roken, of die voor het minste agressief kunnen worden.... die waren dan toevallig afwezig tijdens die lessen?
of spreken we hier over de tijd dat het geschreven woord nog niet uitgevonden was? :)
Sinna schreef: 07 dec 2023, 21:23 Wat 'zakken' betreft: waarom niet gewoon theoretisch geschoold en praktisch geschoold? We hebben ze allebei nodig!
daar valt veel voor te zeggen denk ik, ipv in het middelbaar alles zo erg op te splitsen, zou het mss niet slecht zijn om vakken zoals godsdienst (of zedenleer) buiten te flikkeren en te vervangen voor een meer praktisch vak.

eigenlijk zou iedereen een basiskennis moeten hebben van zaken die je in en om het huis moet doen (stopcontactje steken, kabeltje trekken, tegeltje leggen, waterleidingkje vervangen, ....)
dat zou de druk op sommige beroepen (door kleine calls) verlagen, de zelfredzaamheid van de mensen verhogen, en goed zijn voor het budget (nouja, behalve voor de klusjesman die dan niet meer nodig is - hoewel je anderzijds ook kan stellen dat je op die manier meer klusjesmannen in bijberoep op de markt kan krijgen, wat dan weer goed is)
woutervh
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2525
Lid geworden op: 09 mei 2007, 09:44
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 153 keer
Recent bedankt: 1 keer

Bericht

Sinna schreef: 07 dec 2023, 21:23 Wat 'zakken' betreft: waarom niet gewoon theoretisch geschoold en praktisch geschoold? We hebben ze allebei nodig!
Tja, dan zal 'theoretisch' geschoold meer aanzien hebben dan 'praktisch' geschoold. Het begint eigenlijk bij het bedrijfsleven. De 'theoretisch' geschoolden zullen bijna altijd meer verdienen in hun job dan de 'praktisch' geschoolden. Zorg eens dat de metselaar evenveel (of meer?) verdient als de boekhouder?
Het is eigenlijk oneerlijk verdeeld. Toevallig ben ik industrieel ingenieur. Heb dus een mooi loon, wagen en een hoop extra-legale voordelen. Een redelijke 9 to 5 job en moet me niet vuil maken... Zet daarnaast een metser. Die verdient al veel minder, heeft zwaarder werk en met datgene wat hij verdient moet hij nog zelf instaan voor alle extra (wagen, internet, ...). En allemaal omdat ik eerder 'toevallig' geboren ben met de capaciteiten om ingenieur te kunnen worden.
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 9182
Lid geworden op: 28 jan 2012, 17:22
Uitgedeelde bedankjes: 187 keer
Bedankt: 628 keer
Recent bedankt: 1 keer

Bericht

Effe in de discussie springen zonder eerst de overige comments gelezen te hebben:

Als "ervaringsdeskundige" (ben nog ITer geweest in het onderwijs), kan ik je meedelen dat gsm's (of laptops, tablets, ...) in de klas vooral een voorwerp van afleiding zijn.
Als ik in computerlokalen passeerde en op de schermen keek, zag ik vaker dan niet een FB of andere social media tab openstaan.
Gsm's gebruiken ze stiekem onder hun bureau, ook al in de elektronische variant van papiertjes naar mekaar sturen.

Netwerkblokkades opleggen werd al snel een kat- en muisspel, want ze wisten als geen ander VPN en proxy software te downloaden (met alle extra virusgevaar dat daarbij hoort) om die te omzeilen.
Laptops die de hele dag in hun boekentas aanstonden om via allerlei tunneling etc torrents te downloaden waren geen uitzondering.

En de dag van vandaag hebben velen ook een 4G data abbo, dus het laatste greintje controle dat je nog had over welke sites ze wel of niet (zouden moeten) kunnen bezoeken, ben je ook in sneltempo aan het verliezen.

We kweken een ADHD generatie, die instagram filmpjes van een minuut ofzo al "te lang" vinden en daar hun aandacht niet meer op kunnen houden.
Met al dat 6-10 sec tiktok gedoe, moet je dan niet verbaasd zijn dat ze zich geen 50 min meer kunnen concentreren op 1 ding (nl de lesinhoud).
Zelfs leerkrachten worden tegenwoordig (werden?) aangemaand om "om de 10 min van aanpak/techniek/invalshoek te veranderen om hun aandacht erbij te houden".
Ze zijn gewoon totaal overprikkeld.

Terug naar een rustige, gefocusde leeromgeving, waar er maar 1 ding aangeboden wordt, nl het vak zelf, is denk ik echt noodzakelijk.
Combineer dat met een return van basiskennis, zoals de beruchte maaltafels, want sommige dingen moet je nu eenmaal vanbuiten kennen.
En laat hen in godsnaam studeren op papier ipv PDF; ik zou dat niet kunnen, want hoe vaak moet je niet 2 of meer bladen eens naast mekaar leggen om iets te leren?
Oh, en de groenen gaan dit niet graag horen, maar met tweezijdige afdrukken ben je niks, want dan ga je het net voorhebben dat je voor- en achterkant van hetzelfde blad nodig hebt.


Verdere reacties op de comments:

- Naar "meer schrijven toe":
Of ze nu op een PC typen of op papier, boeit an sich niet, zolang ze het zelf maar schrijven.
Het probleem daar ligt eerder bij invulboekjes, waarbij ze enkel maar de blanco gaatjes moeten invullen ipv (bv in taal) volzinnen te schrijven; zo creeer je geen feeling voor taal, noch spelling.

- Ivm "bemoeizieke ouders":
Je hebt idd geen ouders nodig die over elk akkefietje in discussie willen gaan.
Maar van de andere kant is het maar goed dat vele ouders wel een oogje in het zeil houden, want ik hoor nog te veel verhalen in mijn kennissenkring over (en ik ga het een beetje vaag beschrijven) "koppige leerkrachten die hun fouten niet willen toegeven", bv leerlingen straffen voor iets dat zij fout deden, verkeerde informatie verstrekken maar weigeren toe te geven dat ze fout waren, vage huiswerkvragen (of toetsenvragen) stellen om dan lln te buizen die de vraag anders geinterpreteerd hadden, terwijl je als ouder van ver ziet dat die vraagstelling onzin was en de lln zijn antwoord ook kon, maar "jammer genoeg niet het antwoord was dat de lkr voor ogen had".

- Dat testje:
10, en was niet eens zo moeilijk, maar er zaten wel een paar instinkers tussen waarbij je moest oppassen om geen denkfouten te maken.
Wel een rekenmachine nodig gehad vanaf de vragen met complexere percentages, vanaf die auto doorverkoopprijs, want dat doe ik niet zo direct uit het hoofd :-)

- Over "het watervalsysteem":
Of je het nu ASO/TSO/BSO noemt (KSO tellen we effe niet mee), of Doorstroomfinaliteit / Dubbele finaliteit / Arbeidsfinaliteit, het principe blijft uiteindelijk hetzelfde. Vanuit een meer theoretische richting (bv ASO Latijn) kan je veel makkelijker overstappen naar een meer praktische richting, dan omgekeerd, waar de overstap veel moeilijker of zelfs onmogelijk wordt.
Zolang dat overstappen in alle richtingen niet even vlot gaat (en dat kan gewoon niet, je kan bv geen lln Bouw ineens in Latijn 4e middelbaar droppen, die heeft gewoon superveel kennis gemist de 3 jaar ervoor, en niet alleen Latijn, want vele andere vakken zijn ook op een lager niveau gegeven), zal er altijd een "waterval" zijn, want van studierichting veranderen zal altijd makkelijker blijven in de ene richting dan in de andere.
Dat effect is onvermijdbaar, dus gaan vele mensen hun 12-jarigen, die vaak nog niet weten wat ze willen doen (en da's maar normaal ook), parkeren in richtingen waarbij ze nog zoveel mogelijk opties openhouden.

- Ivm "zelfdiscipline":
Het is duidelijk dat dat voor velen niet werkt; kijk maar naar het aantal rokers of drankverslaafden die er toch maar niet in slagen om, ondanks alle moeite en hulpmiddelen, af te kicken. Mensen zijn lang niet identiek, en het riedeltje "als ik het kan, dan kan iedereen het" is allang tot klinkklare onzin verworpen.

- Over "basiskennis":
Klopt; in pakweg de UK werd er tot begin jaren 90 in alle scholen uitgelegd hoe je een stekker aan een kabel monteerde; dat was daar ook nodig, want het meeste witgoed kwam daar doodweg niet geleverd met een stekker.
Nu hebben ze daar een overdadige "health & safety" cultuur (loop maar ns rond in Londen en tel het aantal mensen die in fluovestjes aan het werk zijn), en toen ik daar een paar jaar geleden een stekkerbalk kocht om de kop af te snijden en op een EU stekker te bedraden (en omgekeerd ook een losse UK stekker, maar da's naast de kwestie), kon de jonge verkoper zijn verbazing (en angst) niet verbergen; "Da's wel niet veilig he, zou je dat wel doen; da's gevaarlijk, en niet bedoeld om zo te gebruiken". Ik kreeg met geen stokken uitgelegd dat het toch niet abnormaal is om een nieuwe stekker op een bestaande draad te monteren.
Gebrek aan kennis zorgt er dus ook voor dat die dingen een soort "black box" mythische vorm aannemen, en angst creeren voor het onbekende.
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6550
Lid geworden op: 22 feb 2005, 11:46
Uitgedeelde bedankjes: 342 keer
Bedankt: 452 keer
Recent bedankt: 1 keer

Bericht

Het probleem is ook dat de jonge generatie leerkrachten evenzeer een verloren, overbepamperde generatie is waartegen men ook gezegd heeft dat ze altijd gelijk hebben en goed bezig zijn.
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5658
Lid geworden op: 03 feb 2022, 13:32
Uitgedeelde bedankjes: 307 keer
Bedankt: 95 keer

Bericht

Splitter schreef: 07 dec 2023, 22:54 het is niet omdat het aangeleerd kan worden, dat mensen dat ook uit zichzelf doen.
en zelfs al doen ze dat wel, is hulp meestal gewoon welkom....
niemand is verplicht om een hulpmiddel te gebruiken, maar het helpt voor sommigen nu eenmaal wel.
Maar ze zouden uit zichzelf wel technische beperkingen gaan instellen of laten instellen voor hetzelfde geld als ongelimiteerde toegang? Wie daartoe in staat is heeft om te beginnen sowieso al geen probleem.
anders zou je ook geen nicotinepleisters en sprays en whatever hebben om te helpen stoppen met roken, maar tegen een roker gewoon roepen "dat ze maar wat discipline moeten leren"
Roepen moet inderdaad niet. Je kan hen er ook gewoon op wijzen dat ze gewoon, dikwijls zonder het zelf te beseffen, meedraaien in een commerciële tredmolen die hen eerst het ene verkoopt en vervolgens het andere om het eerdere zelf veroorzaakte probleem te lijf te gaan. Zo wordt het tredmolentje draaiende gehouden.
en dat discipline vroeger onderdeel was van het basisonderwijs?
dat kan dan wel zijn, maar er lopen toch nog genoeg 50+'ers rond dat verslaafd zijn aan alcohol en/of roken, of die voor het minste agressief kunnen worden.... die waren dan toevallig afwezig tijdens die lessen?
Die zaten waarschijnlijk gewoon de gaten in het plafond te tellen?
Het is niet omdat iets aangeleerd wordt en de norm is dat iedereen daar vatbaar voor is.
Anderzijds, wanneer iets niet meer aangeleerd wordt noch vereist is dan is de kans al veel kleiner dat er bij wie dan ook iets van blijft hangen.

Maar wanneer jij denkt anderen nodig te hebben om jouw smartphone af te schermen van je eigen niet te onderdrukken neigingen, gewoon doen! Geeft je misschien meer tijd om in het vervolg twee keer na te denken voor je iets op het www schrijft en laat je ook nog eens tijd besparen in het bedenken van uitvluchten . :-D
Sol Invictus!
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 10825
Lid geworden op: 06 dec 2009, 12:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 291 keer
Bedankt: 492 keer

Bericht

ITnetadmin haalt een paar goeie punten aan.

Het is inderdaad niet mogelijk om GSM gebruik te limiteren als je de toestellen zelf niet bewaart. Ze hebben die GSM niet nodig tijdens schooltijd en mocht dat toch het geval zijn, kunnen ze hun nood nog altijd uitleggen aan de leraar.

Dit zorgt niet alleen voor minder afleiding maar ook minder gepest en andere onzin met die dingen.

Ook buiten school is het probleem van aandacht een groeiend probleem. Nu gaat men zelfs films sneller laten afspelen bijvoorbeeld. Dat gaat toch ten koste aan wat je ziet of beter, niet ziet. De snelheid van content is trouwens al enorm toegenomen als je vergelijkt met jaren geleden. Dit is trouwens één van de vele redenen waarom ik geniet van een traag programma als Alleen Elvis, mensen mogen uitspreken en krijgen tijd om een punt te maken, een verademing.

Ook het gebruik van papier is een goeie. Ik studeerde altijd door een samenvatting uit te schrijven. Die samenvatting was vaak pas klaar tegen dat het examen ging beginnen maar het zat er wel in. Het schrijven zorgde ervoor dat ik de inhoud veel beter kon onthouden en het is tegelijk een oefening in beknopt schrijven en hoofd- en bijzaak uit elkaar houden.

Ondanks dat ik een heel goed geheugen had probeerde ik nooit teveel vanbuiten te leren. Als je de logica snapt hoef je het niet vanbuiten te kennen je kan het opnieuw produceren door redenering. Voor andere zaken gebruikte ik ezelsbruggetjes.

Toch zag ik veel klasgenoten afkomen met een samenvatting die soms even dik was als de cursus en waarin 2 volledige markeerstiften in waren opgegaan. We kregen ooit een examen (boekhouden) dat elk jaar hetzelfde was (luie leraar). De bedragen waren dus elk jaar gelijk maar enkel het bedrijf en de producten kregen een andere naam om het niet te laten opvallen. Nu had er toch ene dat hele examen opgelost met de benamingen van het jaar ervoor!

Over de ouders ben ik het niet eens. Ze moeten de leraars hun job laten doen, de leraar zal ook niet bij hen op het werk zijn mening komen geven.

Het klopt wel dat de vragen soms onduidelijk zijn en daar kan je als leerling ook mee aan de slag, verenig u met genoeg anderen en dan kan zoiets herzien worden. Ik had daar erg veel last van omdat ik er altijd zaken bij haalde waar de leraar niet eens aan gedacht had. Dan vroeg ik om extra verduidelijking van de vraag, anderen waren daar ook mee gediend want sommigen durfden dat niet vragen. Als de leraar er niet was of kon antwoorden dan gaf ik soms een dubbel antwoord volgens de interpretatie die mogelijk was. Met mijn ouders daarover beginnen kwam niet eens in me op, studeren was mijn job, zij hadden een andere.

Het probleem van de waterval is niet dat er geen verschil in capaciteiten is maar wel dat die richtingen als minder beschouwd worden. Zo zorg je ervoor dat leerlingen die daar beter in zouden passen, niet omdat ze capaciteiten missen maar gewoon beter zijn in een vak en dat ook graag doen, niet kiezen voor die richtingen. Omgekeerd zitten er dan mensen in de andere richtingen die hen niet interesseert maar die maatschappelijk meer aanzien geniet.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
Gebruikersavatar
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5478
Lid geworden op: 10 maa 2010, 11:30
Uitgedeelde bedankjes: 56 keer
Bedankt: 468 keer
Recent bedankt: 3 keer

Bericht

ivob schreef: 08 dec 2023, 09:27 Maar wanneer jij denkt anderen nodig te hebben om jouw smartphone af te schermen van je eigen niet te onderdrukken neigingen, gewoon doen! Geeft je misschien meer tijd om in het vervolg twee keer na te denken voor je iets op het www schrijft en laat je ook nog eens tijd besparen in het bedenken van uitvluchten . :-D
nergens gezegd dat ik dat nodig heb, maar we weten allen dat begrijpend lezen niet altijd je sterkste punt is :)
ik haal aan dat zo'n app -net zoals nicotinepleisters bijvoorbeeld- een bepaalde subgroep van het getroffen publiek zou kunnen helpen.

en ja, ik denk dat ze dat idd wel zo zouden instellen (al is het maar omdat de telefoon voor nieuwjaar krijgen, en hun goede voornemen nog niet opzij hebben geschoven)
Dizzy schreef: 08 dec 2023, 09:28 Omgekeerd zitten er dan mensen in de andere richtingen die hen niet interesseert maar die maatschappelijk meer aanzien geniet.
ik vraag me wel soms af of dit echt speelt bij de leerlingen zelf, of meer iets is dat door de ouders er ingeduwd werd?
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 10825
Lid geworden op: 06 dec 2009, 12:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 291 keer
Bedankt: 492 keer

Bericht

Dat komt van beiden, ook jongeren zijn niet immuun voor sociale druk. Ik vind het opvallend hoe vaak men antwoordt op de vraag van wat wil je later worden met iets dat goed opbrengt, soms zegt men dat er ook direct bij. De vraag of het wel bij hen past en of ze het ook interessant vinden komt vaak niet eens op.

Dat heb je trouwens ook bij de hobby's. Ik ken een gezin waar de zoon graag voetbalt en er ook enig talent voor heeft. Hij mocht dat echter niet meer doen en moest gaan tennissen, iets dat hij minder graag doet en ook minder in is. Uiteindelijk moest hij op internaat omdat de moeder dat zo leuk vond en moest hij daardoor stoppen met voetbal. Sommige ouders willen zichzelf kopiëren via hun kinderen en dat gaat ook zo vaak via de studiekeuze. Hoeveel ouders raden hun kinderen creatieve richtingen af want wat ga je daarmee verdienen?
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5658
Lid geworden op: 03 feb 2022, 13:32
Uitgedeelde bedankjes: 307 keer
Bedankt: 95 keer

Bericht

Splitter schreef: 08 dec 2023, 09:37 ik haal aan dat zo'n app -net zoals nicotinepleisters bijvoorbeeld- een bepaalde subgroep van het getroffen publiek zou kunnen helpen.

en ja, ik denk dat ze dat idd wel zo zouden instellen (al is het maar omdat de telefoon voor nieuwjaar krijgen, en hun goede voornemen nog niet opzij hebben geschoven)
Dan stel ik voor dat je dat ter uitwerking voorlegt aan de ontwikkelaars van smartphones zodat we kunnen vaststellen dat wat "jij denkt" ook toepasbaar is in de praktijk.
Tot het zover is blijft het gewoon bij een vrijblijvende eigen gedachte zonder praktische toepassing en blijven gebruikers, van wat dan ook, aangewezen op een eigen mate van zelfdiscipline. Of niet en ondergaan ze gewoon de gevolgen van de eigen daden.
Sol Invictus!
woutervh
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2525
Lid geworden op: 09 mei 2007, 09:44
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 153 keer
Recent bedankt: 1 keer

Bericht

Dizzy schreef: 08 dec 2023, 09:43 Dat komt van beiden, ook jongeren zijn niet immuun voor sociale druk. Ik vind het opvallend hoe vaak men antwoordt op de vraag van wat wil je later worden met iets dat goed opbrengt, soms zegt men dat er ook direct bij.
Dat is ook gewoon een moeilijke. Mijn dochter (8j) wil kapster worden. Schattig. Maar wanneer ze een keuze moet maken als ze in het zesde leerjaar zit, denk ik niet dat we het nog even schattig gaan vinden dat ze kapster wil worden. Nochtans is er op zich niets mis mee natuurlijk
ivob schreef: 08 dec 2023, 09:53
Splitter schreef: 08 dec 2023, 09:37 ik haal aan dat zo'n app -net zoals nicotinepleisters bijvoorbeeld- een bepaalde subgroep van het getroffen publiek zou kunnen helpen.

en ja, ik denk dat ze dat idd wel zo zouden instellen (al is het maar omdat de telefoon voor nieuwjaar krijgen, en hun goede voornemen nog niet opzij hebben geschoven)
Dan stel ik voor dat je dat ter uitwerking voorlegt aan de ontwikkelaars van smartphones zodat we kunnen vaststellen dat wat "jij denkt" ook toepasbaar is in de praktijk.
Tot het zover is blijft het gewoon bij een vrijblijvende eigen gedachte zonder praktische toepassing en blijven gebruikers, van wat dan ook, aangewezen op een eigen mate van zelfdiscipline. Of niet en ondergaan ze gewoon de gevolgen van de eigen daden.
Ik weet nu eigenlijk niet of zo'n app hier nu toevallig ter sprake komt, maar hebben jullie mijn oproep van enkele dagen terug gelezen?
viewtopic.php?t=64830
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5658
Lid geworden op: 03 feb 2022, 13:32
Uitgedeelde bedankjes: 307 keer
Bedankt: 95 keer

Bericht

woutervh schreef: 08 dec 2023, 10:02 Ik weet nu eigenlijk niet of zo'n app hier nu toevallig ter sprake komt, maar hebben jullie mijn oproep van enkele dagen terug gelezen?
viewtopic.php?t=64830

Ja gelezen maar geen reply op gegeven omdat ik al volledig achter het eerste daarop gegeven antwoord stond en nog steeds sta. :-D
Maar nu je het toch elders zelf ter sprake brengt, eerst eens de eerste suggestie ook uittesten? :idea: :wink:
Sol Invictus!
warpozio2
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1116
Lid geworden op: 19 okt 2016, 10:36
Uitgedeelde bedankjes: 51 keer
Bedankt: 10 keer

Bericht

Er bestaan apps als "one sec"
https://one-sec.app/
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 10825
Lid geworden op: 06 dec 2009, 12:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 291 keer
Bedankt: 492 keer

Bericht

woutervh schreef: 08 dec 2023, 10:02
Dizzy schreef: 08 dec 2023, 09:43 Dat komt van beiden, ook jongeren zijn niet immuun voor sociale druk. Ik vind het opvallend hoe vaak men antwoordt op de vraag van wat wil je later worden met iets dat goed opbrengt, soms zegt men dat er ook direct bij.
Dat is ook gewoon een moeilijke. Mijn dochter (8j) wil kapster worden. Schattig. Maar wanneer ze een keuze moet maken als ze in het zesde leerjaar zit, denk ik niet dat we het nog even schattig gaan vinden dat ze kapster wil worden. Nochtans is er op zich niets mis mee natuurlijk
8 jaar, dan zal ze waarschijnlijk nog vaak van gedacht veranderen :)

En zelfs als ze kiest voor kapster als dat echt is wat ze wil, ook daar kan je je boterham mee verdienen en er is niets oneerbaars aan. Ik ken toevallig enkele kappers met meer dan 1 appartement aan de kust. Bovendien kan ze uw haar voor een prijsje doen :lol:
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6550
Lid geworden op: 22 feb 2005, 11:46
Uitgedeelde bedankjes: 342 keer
Bedankt: 452 keer
Recent bedankt: 1 keer

Bericht

Dizzy schreef: 08 dec 2023, 13:33 ... met meer dan 1 appartement aan de kust. Bovendien kan ze uw haar voor een prijsje doen :lol:
door het laatste gaat het eerste misschien iet lukken :)

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 10825
Lid geworden op: 06 dec 2009, 12:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 291 keer
Bedankt: 492 keer

Bericht

Ik ken het kapsel van woutervh niet :)
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 15415
Lid geworden op: 07 okt 2010, 07:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 388 keer
Bedankt: 751 keer
Recent bedankt: 6 keer

Bericht

Dizzy schreef: 07 dec 2023, 15:22 Dat is ook zoiets dat ik nooit goed begrepen heb, wij aanvaarden dat er goede en eugh slechte scholen zijn. Onderwijs zou toch net voor meer gelijkheid moeten zorgen en dan gaan we de scholen toch gebruiken om verschil te maken.
Niet alle scholen leggen de lat even hoog.
Niet alle ouders willen de lat voor hun kinderen even hoog leggen.
Niet elk kind is geïnteresseerd in een hoge lat.
Niet elk kind kan over een hoge(re) lat.

De "minimumdoelstellingen" bepalen dat je in het secundair met "fonetisch" Frans geslaagd bent (ik ben = je swi), maar je hoeft dat als leerkracht niet te aanvaarden. Als er iets anders staat dan "je suis", zou je geen punten mogen krijgen. Overigens leren ze in Zwitserland de eerste jaren ook zo: puur fonetisch. Ik denk dat er een reden is waarom de Zwitsers zoveel hoog opgeleide mensen importeren van over heel de wereld.
In de keuze van de school, wil ik dus weten of ze voor (bv) Frans quoteren zoals in een stripverhaal, of zoals het hoort. Wie er zijn/haar kinderen dan inschrijft op scholen waar de lat - wat mij betreft - ergens in de kelder ligt, daar lig ik niet wakker van. De minister van Onderwijs zou daar beter wakker van liggen.

Dus het is niet onlogisch dat er scholen zijn die hun focus anders leggen dan anderen.
Stel u voor dat iedereen kiest voor theoretische opleidingen, er zou niet veel gebouwd raken :).
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5658
Lid geworden op: 03 feb 2022, 13:32
Uitgedeelde bedankjes: 307 keer
Bedankt: 95 keer

Bericht

heist_175 schreef: 09 dec 2023, 18:26 Stel u voor dat iedereen kiest voor theoretische opleidingen, er zou niet veel gebouwd raken :).
Jawel, het theoretische "dure denkwerk" door de autochtonen en het " goedkopere uitvoerend werk" grotendeels door (tijdelijke) migranten.
(En dat is al niet meer zo heel ver verwijderd van de hedendaagse werkelijkheid.)
Sol Invictus!
sukkelaar
Plus Member
Plus Member
Berichten: 194
Lid geworden op: 14 jul 2020, 21:06
Bedankt: 2 keer

Bericht

Ik lees hier iets over fonetisch frans leren?
doen we dit ook bij pakweg aardrijkskunde? hoe heet de rivier die door antwerpen stroomt?
is dan het antwoord "skelt" juist omdat het toch ongeveer zo klinkt?

Als hier nu 1 iemand ja zegt dan is het logisch dat ons onderwijs crasht
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3151
Lid geworden op: 23 apr 2008, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 119 keer
Bedankt: 199 keer

Bericht

Moet natuurlijk zijn ‘t scheld … :angel:
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5348
Lid geworden op: 05 jul 2017, 07:50
Uitgedeelde bedankjes: 75 keer
Bedankt: 133 keer

Bericht

Het erge is dat iemand in het 4de middelbaar niet wist hoe die ancienne moest schrijven.

Die dacht dat die dat moest schrijven als An-chien...
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 15415
Lid geworden op: 07 okt 2010, 07:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 388 keer
Bedankt: 751 keer
Recent bedankt: 6 keer

Bericht

Rechtstreeks van een examen Frans, 5de jaar:
20 000 = vent mill

Dat is iets uit het 5de leerjaar (lagere school dus).
Gebruikersavatar
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5478
Lid geworden op: 10 maa 2010, 11:30
Uitgedeelde bedankjes: 56 keer
Bedankt: 468 keer
Recent bedankt: 3 keer

Bericht

unpopular opinion: ik denk dat als je weet wat iets wil zeggen en het ook kan zeggen, je het belangrijkste wel degelijk hebt.
schrijven is nog steeds belangrijk, i admit, maar in het gegeven voorbeeld van heist bijvoorbeeld, schrijf je dus gewoon 20.000 en niet noodzakelijk "vingt mille"
als je dan aan de uitspraak werkt, gaat een franstalig iemand veel meer hebben aan een uitspraak van "vent mil" dan "vingggtt millle"

dus op zich denk ik niet eens dat het zo erg is dat de prioriteit (in het lager onderwijs, laten we specifiek zijn) ligt op de uitspraak, en niet het geschreven woord.
natuurlijk zit daar een caveat in, en dat is natuurlijk dat je dan ook de examens fonetisch (als in oraal) moet doen en niet op papier, want dan ben je natuurlijk de taal aan het vermoorden in naam van "dat is makkelijker"
woutervh
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2525
Lid geworden op: 09 mei 2007, 09:44
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 153 keer
Recent bedankt: 1 keer

Bericht

Splitter schreef: 10 dec 2023, 16:40 dus op zich denk ik niet eens dat het zo erg is dat de prioriteit (in het lager onderwijs, laten we specifiek zijn) ligt op de uitspraak, en niet het geschreven woord.
natuurlijk zit daar een caveat in, en dat is natuurlijk dat je dan ook de examens fonetisch (als in oraal) moet doen en niet op papier, want dan ben je natuurlijk de taal aan het vermoorden in naam van "dat is makkelijker"
dus opnieuw de lat omlaag
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 15415
Lid geworden op: 07 okt 2010, 07:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 388 keer
Bedankt: 751 keer
Recent bedankt: 6 keer

Bericht

En later ziet ie "vingt" staan en denkt ie dat het een soort wijn is ofzo?
De relatie werkt wel in beide richtingen natuurlijk: 20 <=> vingt, als je dus iets als "vent" schrijft, wat doe je dan als je "vingt" (20) ziet staan en wat als je "vent" (wind) ziet staan?
Flippen? Of u toch voor uw hoofd slaan dat je in het 5de leerjaar wat beter had moeten opletten ipv naar domme filmpjes te kijken of elke avond naar de lokale wei om als een dolle achter een bal te hossen?

Sterke twintig uit het westen? WTF?!
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 10825
Lid geworden op: 06 dec 2009, 12:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 291 keer
Bedankt: 492 keer

Bericht

heist_175 schreef: 09 dec 2023, 18:26 Niet alle scholen leggen de lat even hoog.
Niet alle ouders willen de lat voor hun kinderen even hoog leggen.
Niet elk kind is geïnteresseerd in een hoge lat.
Niet elk kind kan over een hoge(re) lat.

De "minimumdoelstellingen" bepalen dat je in het secundair met "fonetisch" Frans geslaagd bent (ik ben = je swi), maar je hoeft dat als leerkracht niet te aanvaarden. Als er iets anders staat dan "je suis", zou je geen punten mogen krijgen. Overigens leren ze in Zwitserland de eerste jaren ook zo: puur fonetisch. Ik denk dat er een reden is waarom de Zwitsers zoveel hoog opgeleide mensen importeren van over heel de wereld.
In de keuze van de school, wil ik dus weten of ze voor (bv) Frans quoteren zoals in een stripverhaal, of zoals het hoort. Wie er zijn/haar kinderen dan inschrijft op scholen waar de lat - wat mij betreft - ergens in de kelder ligt, daar lig ik niet wakker van. De minister van Onderwijs zou daar beter wakker van liggen.

Dus het is niet onlogisch dat er scholen zijn die hun focus anders leggen dan anderen.
Stel u voor dat iedereen kiest voor theoretische opleidingen, er zou niet veel gebouwd raken :).
Je moet de scholen de lat niet laten leggen maar dezelfde lat voor alle scholen eisen.

Welke ouder wil dat zijn kinderen minder kansen krijgen?

Wat kinderen interesseert telt hier niet, NA de opvoeding mogen ze zelf beslissen of gaan we over naar een richting kattenvideo's en influencer? Er is een lat en die moet je niet op de grond leggen omdat sommigen een lat lastig vinden.

Die kinderen die problemen hebben moet je ondersteunen om over de lat te gaan. Niet de lat voor hen op de grond leggen en de rest ook over die lat laten gaan. Het is niet omdat niet elk paard een springpaard is dat je springpaarden hun poten moet saboteren.

Ik ben meer voor taalstages die wij in ons 3-talig land ook gemakkelijk kunnen organiseren. Laat kinderen tijdens de zomervakantie bvb eens een tijd in de andere regio verblijven. Ze leren op die tijd meer dan in een jaar taalonderwijs, al spelend en dus ook niet onaangenaam. Nadien, als ze goed Frans kunnen dan kunnen we zeggen dat het inderdaad de schuld van de Walen is :)

Er is niets mis met technische richtingen, integendeel, wie een vak wil leren is ook nuttig en vaak nuttiger dan wie een bureaujob doet zonder dat hij noodzakelijk minder verdient. Vraag anders eens een vakman om iets te komen doen :)
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 15415
Lid geworden op: 07 okt 2010, 07:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 388 keer
Bedankt: 751 keer
Recent bedankt: 6 keer

Bericht

Ik denk niet dat je loodgieters of kinderverzorgster in een crèche noodzakelijkerwijze hyperbolische functies (bv coth) moet uitleggen, of de Conditionel Passé (j'aurais eu), laat staan de Subjonctif Passé (que j'aie eu).
Dus nee: de lat moet niet overal even hoog liggen.