Effe in de discussie springen zonder eerst de overige comments gelezen te hebben:
Als "ervaringsdeskundige" (ben nog ITer geweest in het onderwijs), kan ik je meedelen dat gsm's (of laptops, tablets, ...) in de klas vooral een voorwerp van afleiding zijn.
Als ik in computerlokalen passeerde en op de schermen keek, zag ik vaker dan niet een FB of andere social media tab openstaan.
Gsm's gebruiken ze stiekem onder hun bureau, ook al in de elektronische variant van papiertjes naar mekaar sturen.
Netwerkblokkades opleggen werd al snel een kat- en muisspel, want ze wisten als geen ander VPN en proxy software te downloaden (met alle extra virusgevaar dat daarbij hoort) om die te omzeilen.
Laptops die de hele dag in hun boekentas aanstonden om via allerlei tunneling etc torrents te downloaden waren geen uitzondering.
En de dag van vandaag hebben velen ook een 4G data abbo, dus het laatste greintje controle dat je nog had over welke sites ze wel of niet (zouden moeten) kunnen bezoeken, ben je ook in sneltempo aan het verliezen.
We kweken een ADHD generatie, die instagram filmpjes van een minuut ofzo al "te lang" vinden en daar hun aandacht niet meer op kunnen houden.
Met al dat 6-10 sec tiktok gedoe, moet je dan niet verbaasd zijn dat ze zich geen 50 min meer kunnen concentreren op 1 ding (nl de lesinhoud).
Zelfs leerkrachten worden tegenwoordig (werden?) aangemaand om "om de 10 min van aanpak/techniek/invalshoek te veranderen om hun aandacht erbij te houden".
Ze zijn gewoon totaal overprikkeld.
Terug naar een rustige, gefocusde leeromgeving, waar er maar 1 ding aangeboden wordt, nl het vak zelf, is denk ik echt noodzakelijk.
Combineer dat met een return van basiskennis, zoals de beruchte maaltafels, want sommige dingen moet je nu eenmaal vanbuiten kennen.
En laat hen in godsnaam studeren op papier ipv PDF; ik zou dat niet kunnen, want hoe vaak moet je niet 2 of meer bladen eens naast mekaar leggen om iets te leren?
Oh, en de groenen gaan dit niet graag horen, maar met tweezijdige afdrukken ben je niks, want dan ga je het net voorhebben dat je voor- en achterkant van hetzelfde blad nodig hebt.
Verdere reacties op de comments:
- Naar "meer schrijven toe":
Of ze nu op een PC typen of op papier, boeit an sich niet, zolang ze het zelf maar schrijven.
Het probleem daar ligt eerder bij invulboekjes, waarbij ze enkel maar de blanco gaatjes moeten invullen ipv (bv in taal) volzinnen te schrijven; zo creeer je geen feeling voor taal, noch spelling.
- Ivm "bemoeizieke ouders":
Je hebt idd geen ouders nodig die over elk akkefietje in discussie willen gaan.
Maar van de andere kant is het maar goed dat vele ouders wel een oogje in het zeil houden, want ik hoor nog te veel verhalen in mijn kennissenkring over (en ik ga het een beetje vaag beschrijven) "koppige leerkrachten die hun fouten niet willen toegeven", bv leerlingen straffen voor iets dat zij fout deden, verkeerde informatie verstrekken maar weigeren toe te geven dat ze fout waren, vage huiswerkvragen (of toetsenvragen) stellen om dan lln te buizen die de vraag anders geinterpreteerd hadden, terwijl je als ouder van ver ziet dat die vraagstelling onzin was en de lln zijn antwoord ook kon, maar "jammer genoeg niet het antwoord was dat de lkr voor ogen had".
- Dat testje:
10, en was niet eens zo moeilijk, maar er zaten wel een paar instinkers tussen waarbij je moest oppassen om geen denkfouten te maken.
Wel een rekenmachine nodig gehad vanaf de vragen met complexere percentages, vanaf die auto doorverkoopprijs, want dat doe ik niet zo direct uit het hoofd
- Over "het watervalsysteem":
Of je het nu ASO/TSO/BSO noemt (KSO tellen we effe niet mee), of Doorstroomfinaliteit / Dubbele finaliteit / Arbeidsfinaliteit, het principe blijft uiteindelijk hetzelfde. Vanuit een meer theoretische richting (bv ASO Latijn) kan je veel makkelijker overstappen naar een meer praktische richting, dan omgekeerd, waar de overstap veel moeilijker of zelfs onmogelijk wordt.
Zolang dat overstappen in alle richtingen niet even vlot gaat (en dat kan gewoon niet, je kan bv geen lln Bouw ineens in Latijn 4e middelbaar droppen, die heeft gewoon superveel kennis gemist de 3 jaar ervoor, en niet alleen Latijn, want vele andere vakken zijn ook op een lager niveau gegeven), zal er altijd een "waterval" zijn, want van studierichting veranderen zal altijd makkelijker blijven in de ene richting dan in de andere.
Dat effect is onvermijdbaar, dus gaan vele mensen hun 12-jarigen, die vaak nog niet weten wat ze willen doen (en da's maar normaal ook), parkeren in richtingen waarbij ze nog zoveel mogelijk opties openhouden.
- Ivm "zelfdiscipline":
Het is duidelijk dat dat voor velen niet werkt; kijk maar naar het aantal rokers of drankverslaafden die er toch maar niet in slagen om, ondanks alle moeite en hulpmiddelen, af te kicken. Mensen zijn lang niet identiek, en het riedeltje "als ik het kan, dan kan iedereen het" is allang tot klinkklare onzin verworpen.
- Over "basiskennis":
Klopt; in pakweg de UK werd er tot begin jaren 90 in alle scholen uitgelegd hoe je een stekker aan een kabel monteerde; dat was daar ook nodig, want het meeste witgoed kwam daar doodweg niet geleverd met een stekker.
Nu hebben ze daar een overdadige "health & safety" cultuur (loop maar ns rond in Londen en tel het aantal mensen die in fluovestjes aan het werk zijn), en toen ik daar een paar jaar geleden een stekkerbalk kocht om de kop af te snijden en op een EU stekker te bedraden (en omgekeerd ook een losse UK stekker, maar da's naast de kwestie), kon de jonge verkoper zijn verbazing (en angst) niet verbergen; "Da's wel niet veilig he, zou je dat wel doen; da's gevaarlijk, en niet bedoeld om zo te gebruiken". Ik kreeg met geen stokken uitgelegd dat het toch niet abnormaal is om een nieuwe stekker op een bestaande draad te monteren.
Gebrek aan kennis zorgt er dus ook voor dat die dingen een soort "black box" mythische vorm aannemen, en angst creeren voor het onbekende.