De ratio is niet gelijk aan de gemiddelde klasgrootte, maar is eerder een investeringsindicator.
vergeet niet dat de corona maatregelen (waarbij er op een bepaald moment max 14 leerlingen / klas mochten zijn in het secundair) de cijfers vermoedelijk ook beinvloeden.
maarja, dat zeggen ze er niet specifiek bij natuurlijk
de ratio wil dus niet noodzakelijk zeggen dat we "met kleine klassen" zitten.
verder houden ze ook geen rekening met de scheiding van soort onderwijs: steinerscholen zijn bv scholen die inzetten op kleinere klassen en meer tijd voor elke leerling,
terwijl dat in de gemiddelde school niet zo is... iets wat imho toch erg belangrijk is als nuance bij die cijfers (zeker gezien er een aantal scholen van het steinerconcept zijn bijgekomen sinds 2019)
ik denk trouwens dat "kleine klassen" (tussen de 12 en 18 leerlingen) een betere verhouding is dan 20+ leerlingen bij elkaar proppen en dan de leerstof proberen door te rammen.
zowel voor het leren, als voor de mentale gezondheid van die kinderen, en ik denk dus zeker niet dat dat "een slechte oplossing is".
klasjes van 5 is natuurlijk een hele andere zaak, maar zoals ik al zei, worden zo'n kleine klasjes gewoon geschrapt omdat scholen daar geen budget voor krijgen.
qua andere maatregelen die voor "hetzelfde geld" (er is niet eens sprake van specifieke kosten, maar soit) meer leerwinst opleveren,
ben ik dan wel benieuwd naar welke jij denkt dat dat zijn....
volgens mij zijn de grootste kosten in een school niet de klasjes of leerkrachten, maar:
- de schoolreisjes (maar daar zit nut in, dus die moeten blijven)
- de verplichte digitalisatie (want alles moet met laptops en digitaal, wat meer kost dan het ouderwetse bord en papier - smartschool & o365 zijn niet gratis)
- de administratieve overhead (in mijn lagere schooltijd had een school -niet in een groep- 1 directeur, 1 secretaresse, 2 poetsvrouwen, en dan leerkrachten, ipv 5 'directeurs van directeuren', een ingehuurde poetsfirma, en ieder nog een secretaresse et co)
- het patrimonium (ook al is het een scholengroep, ik vermoed niet dat ze de gebouwen en grond gratis krijgen van onze overheid, ook al zou dat imho wel moeten... ipv dat we de koning zijn kasteeltjes subsidieren)
- de algemene stijgende kosten (elektra, verwarming, vervoer, loonkost, ....)
maar niets van dat 'oplossen' zou een leerwinst opleveren