Moeten smartphones op school verboden worden?

Niet-technische onderwerpen of technisch-gerelateerde onderwerpen waar maatschappelijk debat over bestaat. Lees de extra regels in de sticky, aub!
Forumregels
1. De gedragsregels zijn ook hier van toepassing. We verwachten van iedereen in de eerste plaats respect voor de andere users
2. Er zal hier veel minder moderatie gebeuren op inhoud, maar wel meer moderatie op users. Dit betekent concreet dat we discussies in principe niet zullen afsluiten, users die geen zin hebben om de discussie verder te zetten, worden aangemoedigd om zelf de discussie te stoppen / negeren. Dit kan tot iets fellere discussie leiden, maar altijd met respect voor de mede-users!
Daar tegenover staat dat we users kunnen de toegang ontnemen uit dit subforum indien ze het naar ons afwegen te bont maken. Dit kan tijdelijk, dan wel definitief zijn en dit zal zonder enige verantwoording gebeuren
3. Indien u liever de topics uit dit forum niet ziet in de lijst van nieuwe posts, wordt dan lid van de groep "Opt out maatschappelijke uitdagingen in new posts" via deze link: ucp.php?i=167
4. Dit subforum mag op geen enkele manier een platform worden voor militanten / om duidelijk politiek te voeren. Userbase is en blijft een onafhankelijk forum met een duidelijke focus op technische onderwerpen
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6632
Lid geworden op: 20 jan 2015, 15:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 224 keer
Bedankt: 480 keer
Recent bedankt: 7 keer

Bericht

heist_175 schreef: 14 dec 2023, 10:19
cadsite schreef: 14 dec 2023, 09:41 Ik lees dat vaak, maar kom dit nergens in "het wild" tegen hoor.
In gehuchten en "straatdorpen" (een "dorp" waar 7 huizen staan) is dat anders schering en inslag.
En waar komen we dat tegen??
Op sociale media is het niet anders dan de kaart over de bevolkingsdichtheid die we zien en als je daarop kijkt is het in Vlaanderen quasi nergens dun bevolkt. Onderwijs is een Vlaamse bevoegdheid, dus we moeten deze keer niet naar Wallonië kijken.
Die paar dorpsscholen zullen het verschil toch niet maken als je ziet hoeveel scholen er elders zijn.
Gebruikersavatar
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5717
Lid geworden op: 10 maa 2010, 11:30
Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
Bedankt: 492 keer
Recent bedankt: 5 keer

Bericht

heist_175 schreef: 14 dec 2023, 09:18 Suggesties, maar onbespreekbaar voor velen:
- enkel lessen inrichten als er 10 kinderen (of meer) zijn per leerkracht (niet per richting, want je kan richtingen vaak combineren)
- enkel scholen betoelagen als er x kinderen zijn (of meer)
dat is allemaal toch (al lang) zo?....
te weinig leerlingen in een klas? klas geschrapt
te weinig leerlingen in de school? school moet dicht

heb ik de laatste jaren genoeg gehoord van de kleinere buurtschooltjes die daarmee te maken kregen,
ondanks dat er daardoor leerlingen soms een uur verder moeten reizen om naar school te kunnen....

en dat in een tijd dat mensen stilaan doorkrijgen dat constant in de files staan en uren verschijten om op je werk te raken, niet ideaal is voor work/life balance...
dan snap je toch niet dat iedereen altijd roept "denk aan de kinderen", maar vervolgens diezelfde kinderen wel onderwerpen aan iets waar menig volwassenen al niet deftig tegen kunnen
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 15792
Lid geworden op: 07 okt 2010, 07:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 398 keer
Bedankt: 772 keer
Recent bedankt: 9 keer

Bericht

Splitter schreef: 14 dec 2023, 11:16 ondanks dat er daardoor leerlingen soms een uur verder moeten reizen om naar school te kunnen....
De verhalen in de pers (die ik gelezen heb toch), gaat telkens over BLO/BuSO, niet over kinderen die verder moeten wegens een gesloten (dorps)school.

https://www.vlaanderen.be/statistiek-vl ... acht-ratio
Leerling/leerkracht-ratio in secundair onderwijs Vlaanderen = 9
https://www.vlaanderen.be/statistiek-vl ... acht-ratio

ter vergelijking:
DE = 12
NL = 17

Kleinere klassen leveren wel leerwinst op, maar er zijn andere maatregelen die voor hetzelfde geld véél méér leerwinst opleveren.
Dus kleine klassen is een slechte maatregel.
Gebruikersavatar
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5717
Lid geworden op: 10 maa 2010, 11:30
Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
Bedankt: 492 keer
Recent bedankt: 5 keer

Bericht

De ratio is niet gelijk aan de gemiddelde klasgrootte, maar is eerder een investeringsindicator.
vergeet niet dat de corona maatregelen (waarbij er op een bepaald moment max 14 leerlingen / klas mochten zijn in het secundair) de cijfers vermoedelijk ook beinvloeden.
maarja, dat zeggen ze er niet specifiek bij natuurlijk :)

de ratio wil dus niet noodzakelijk zeggen dat we "met kleine klassen" zitten.
verder houden ze ook geen rekening met de scheiding van soort onderwijs: steinerscholen zijn bv scholen die inzetten op kleinere klassen en meer tijd voor elke leerling,
terwijl dat in de gemiddelde school niet zo is... iets wat imho toch erg belangrijk is als nuance bij die cijfers (zeker gezien er een aantal scholen van het steinerconcept zijn bijgekomen sinds 2019)

ik denk trouwens dat "kleine klassen" (tussen de 12 en 18 leerlingen) een betere verhouding is dan 20+ leerlingen bij elkaar proppen en dan de leerstof proberen door te rammen.
zowel voor het leren, als voor de mentale gezondheid van die kinderen, en ik denk dus zeker niet dat dat "een slechte oplossing is".

klasjes van 5 is natuurlijk een hele andere zaak, maar zoals ik al zei, worden zo'n kleine klasjes gewoon geschrapt omdat scholen daar geen budget voor krijgen.

qua andere maatregelen die voor "hetzelfde geld" (er is niet eens sprake van specifieke kosten, maar soit) meer leerwinst opleveren,
ben ik dan wel benieuwd naar welke jij denkt dat dat zijn....

volgens mij zijn de grootste kosten in een school niet de klasjes of leerkrachten, maar:

- de schoolreisjes (maar daar zit nut in, dus die moeten blijven)

- de verplichte digitalisatie (want alles moet met laptops en digitaal, wat meer kost dan het ouderwetse bord en papier - smartschool & o365 zijn niet gratis)

- de administratieve overhead (in mijn lagere schooltijd had een school -niet in een groep- 1 directeur, 1 secretaresse, 2 poetsvrouwen, en dan leerkrachten, ipv 5 'directeurs van directeuren', een ingehuurde poetsfirma, en ieder nog een secretaresse et co)

- het patrimonium (ook al is het een scholengroep, ik vermoed niet dat ze de gebouwen en grond gratis krijgen van onze overheid, ook al zou dat imho wel moeten... ipv dat we de koning zijn kasteeltjes subsidieren)

- de algemene stijgende kosten (elektra, verwarming, vervoer, loonkost, ....)

maar niets van dat 'oplossen' zou een leerwinst opleveren
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 15792
Lid geworden op: 07 okt 2010, 07:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 398 keer
Bedankt: 772 keer
Recent bedankt: 9 keer

Bericht

Splitter schreef: 14 dec 2023, 11:46 vergeet niet dat de corona maatregelen (waarbij er op een bepaald moment max 14 leerlingen / klas mochten zijn in het secundair) de cijfers vermoedelijk ook beinvloeden.
maarja, dat zeggen ze er niet specifiek bij natuurlijk :)
In andere landen was er ook corona, dus wat dat betreft blijft de vergelijkingsbasis onveranderd.
volgens mij zijn de grootste kosten in een school niet de klasjes of leerkrachten, maar:
https://www.vlaanderen.be/statistiek-vl ... sbegroting
Onderwijs "kost" €15-17mia per jaar, waarvan 10mia voor lonen en 4mia voor de werking van een school.
Dus onderwijspersoneel is de allergrootste uitgavenpost. Niet onlogisch natuurlijk, je wil de toekomst niet onderwezen laten worden door wappies.
nvdr: mijn vrouw is ook leerkracht
qua andere maatregelen die voor "hetzelfde geld" (er is niet eens sprake van specifieke kosten, maar soit) meer leerwinst opleveren,
ben ik dan wel benieuwd naar welke jij denkt dat dat zijn....
@geld
Alles kost geld. Dus inzetten op maatregelen die niet effectief zijn, is dom. Het kost geld en voor dat geld had je met andere maatregelen veel meer leerwinst kunnen boeken. En kleine klassen is een beperkt effectieve maatregel die gepaard gaat met een gigantische kost. Er zijn dus betere maatregelen.
https://www.klasse.be/530740/kleine-kla ... effectief/

@andere maatregelen
Evidence based:
- https://www.klasse.be/
- Leerpunt & EFF (Education Endowment Foundation)
- Thomas More Expertisecentrum Onderwijs en Leren <---- top-instelling, maar nog veel te weinig bekend in Vlaanderen, bedienen zowel scholen & schoolteams als kinderen en hun ouders, zéér aan te raden!

Dus we weten empirisch waar op ingezet moet worden, maar we doen dat gewoon niet.
De minister is ook niet geïnteresseerd in "beter" onderwijs, wel in opnieuw verkozen raken.


Leerpunt: https://leerpunt.be/toolkit/toolkit-ler ... erkte[1]=5
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6721
Lid geworden op: 22 feb 2005, 11:46
Uitgedeelde bedankjes: 344 keer
Bedankt: 466 keer
Recent bedankt: 3 keer

Bericht

terecht want zonder de ç is het dan ook 'garkon'...

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Gebruikersavatar
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5717
Lid geworden op: 10 maa 2010, 11:30
Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
Bedankt: 492 keer
Recent bedankt: 5 keer

Bericht

heist_175 schreef: 14 dec 2023, 12:12 In andere landen was er ook corona, dus wat dat betreft blijft de vergelijkingsbasis onveranderd.
klopt, maar hebben andere landen het hetzelfde aangepakt? i mean, elk land had ook mondkapjes, maar wij hadden toch wel de grootste absurditeit, niet?
https://www.vlaanderen.be/statistiek-vl ... sbegroting
Onderwijs "kost" €15-17mia per jaar, waarvan 10mia voor lonen en 4mia voor de werking van een school.
salarissen idd als grootste post dus.
maar ik zou dat graag opgesplitst zien, want "salarissen" maakt geen onderscheid tussen leerkrachten, directie, secretariaat, ....
het enige wat ik kan vinden is dat het merendeel onder "leerplicht" geschoven werd.
- het aantal leerlingen per klas zegt weinig, zeggen ze zelf
- in de ratio tellen "zorgleerkrachten" en "taakleerkrachten" mee en houden ze ook geen rekening met ziekte van leerkrachten die een halfjaar weg zijn etc
misschien is het ook anders in andere landen, en gaan ze daar niet zo vaak van leerkracht en lokaal wisselen als dat dat hier het geval is.

dat is een beetje het probleem natuurlijk met cijfers - ze kunnen in elke richting gepusht worden en zeggen niet noodzakelijk hetgene waarvoor ze eigenlijk bedoeld zijn.
Dus we weten empirisch waar op ingezet moet worden, maar we doen dat gewoon niet.
De minister is ook niet geïnteresseerd in "beter" onderwijs, wel in opnieuw verkozen raken.
as usual in ons landje, helaas
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 15792
Lid geworden op: 07 okt 2010, 07:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 398 keer
Bedankt: 772 keer
Recent bedankt: 9 keer

Bericht

Splitter schreef: 14 dec 2023, 13:11 as usual in ons landje, helaas
Maar ook "as usual" voor Belgen is dat we onze plan trekken, ondanks de officiële lijn.
Laat Weyns maar allerlei onzin toeteren, met bovenstaande links kan je gerichter een school zoeken en gerichter uw eigen kind helpen om veel leerwinst te boeken. Ondanks de minister zijn beleid.
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 11495
Lid geworden op: 06 dec 2009, 12:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 328 keer
Bedankt: 506 keer
Recent bedankt: 3 keer

Bericht

There sacks my pants from off.

Dat fonetisch zal ook streekgebonden zijn want er zijn streken in Vlaanderen waar zowat iedereen enkel fonetisch spreekt en medeklinkers puur luxe zijn ;)

Het probleem om genoeg leerlingen te hebben en te houden, zorgt ervoor dat niet enkel individuele lesgevers te laks verbeteren maar de ganse school.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6721
Lid geworden op: 22 feb 2005, 11:46
Uitgedeelde bedankjes: 344 keer
Bedankt: 466 keer
Recent bedankt: 3 keer

Bericht

Het is misgelopen in het onderwijs vanaf het moment dat de job van de leerkracht afhing van het aantal leerlingen - dixit wijlen een leraar van mij
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
sukkelaar
Plus Member
Plus Member
Berichten: 194
Lid geworden op: 14 jul 2020, 21:06
Bedankt: 2 keer

Bericht

heist_175 schreef: 14 dec 2023, 10:50 J'ee = 10/10

Maar gelukkig niet in de school van mijn kinderen
Garcon = 0,5 punten kwijt, want de "ç" stond er niet
en wat is de redenering om hier nog punten voor te geven?
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 15792
Lid geworden op: 07 okt 2010, 07:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 398 keer
Bedankt: 772 keer
Recent bedankt: 9 keer

Bericht

In de lagere school vind ik het terecht om daar nog een half punt voor te geven.
In een secundair is het gewoon fout.

Maar in de praktijk zal je zien dat zowat alle taalleerkrachten (ook in het secundair) dat laten passeren.
Gebruikersavatar
Sasuke
userbase crew
userbase crew
Berichten: 5647
Lid geworden op: 13 aug 2003, 18:25
Locatie: Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 219 keer
Bedankt: 440 keer
Recent bedankt: 13 keer

Bericht

Ah, daarom dat onze dochter bij haar middenjury volgend jaar enkel 'mondeling' Frans moet doen :-)
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6632
Lid geworden op: 20 jan 2015, 15:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 224 keer
Bedankt: 480 keer
Recent bedankt: 7 keer

Bericht

Als ik het me goed herinner werd er zelfs gezegd dat leerlingen in het lager een keuzelijst moeten krijgen waarvan ze kunnen afschrijven.
Maar het hele verhaal ken ik jammer genoeg niet meer exact.
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 9387
Lid geworden op: 28 jan 2012, 17:22
Uitgedeelde bedankjes: 204 keer
Bedankt: 651 keer
Recent bedankt: 5 keer

Bericht

heist_175 schreef: 14 dec 2023, 07:18 Ze gingen niet te ver in de hoogte van de lat, wel te ver in detail. De vrijheid van onderwijs werd toen dus flagrant geschonden, zoals de rechter oiok geoordeeld heeft.
Klopt, ik wou ook niet anders beweren, maar daarmee bevestigt de rechter wel dat de minimumdoelen echt wel *minimum* zijn, en geen volwaardige targets.
Zowel in hoogte, als in detail.
sukkelaar schreef: 14 dec 2023, 10:37 Het maakt niet uit hoe je dat noemt, het belangrijkste is waar je de grens vh minimum legt.
ALs je in aardrijkskunde bij een test over rivieren niet op spelling mag verbeteren dan ligt je lat duidelijk veel te laag.
Nee, daar volg ik ze wel deels in. Da's ook de aanpak bij international schools en ander kwalitatief onderwijs.
Daar het het in essentie over dat je leerlingen die pakweg moeilijker kunnen spellen, niet gaat buizen op een ander vak omdat ze met die spelling last hebben. Zo fnuik je leerlingen die mss heel goed zijn in aardrijkskunde of andere vakken, omdat je ze gaat straffen voor hun NL.
Uiteraard heb je dan andere lln die de kantjes eraf gaan lopen.

Mss kan je op elk van die toetsen een puntje (of twee) op spelling gaan zetten, maar ipv dat punt op dat vak af te trekken, dat punt ergens verwerken in het vak NL?
Dan verliezen ze wel punten, maar niet van het niet-NL vak in kwestie.


Ik heb zelf trouwens in klasjes van 5 gezeten in het middelbaar, omdat onze richting gewoon niet groter was.
Een groot deel van onze vakken deden wij echter samen met een van twee andere klassen (afhankelijk van welk vak het best bij welke richting paste), waardoor we dan toch een groep van resp 17 en 15 waren.
Eenmaal de groep groter dan 15 werd vond ik het toch allemaal veel te druk worden in de klas, en je voelde toen al dat de aanpak grootschaliger en dus slechter werd eenmaar daarboven.

Qua frans, hadden wij vrij vaak dictee, en de puntenverdeling zou de jeugd van vandaag afschrikken denk ik:
15 zinnen, op 10 punten, en 1 fout in de zin is 0 voor de ganse zin; je moest dus al 10/15 zinnen foutloos hebben om erdoor te zijn.
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 11495
Lid geworden op: 06 dec 2009, 12:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 328 keer
Bedankt: 506 keer
Recent bedankt: 3 keer

Bericht

Wat is het nut van een dictee als je toch overal fouten in zou mogen maken?

Foutloos schrijven is bovendien nauw verbonden aan lezen. Wie veel leest zal minder woorden moeten leren schrijven want je herkent ze gewoon sneller omdat je ze al vaker gelezen hebt. De meeste mensen weten wel of iets juist is maar vaak niet waarom of hoe de regel precies in elkaar zit.

Wat ook niet helpt is dat veel jongeren erg laks zijn in schrijftaal via GSM en ze trekken dat dan door naar andere plaatsen. Kortom ook met dat fonetisch schrijven leer je eigenlijk fouten aan ipv ze te verbeteren.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
sukkelaar
Plus Member
Plus Member
Berichten: 194
Lid geworden op: 14 jul 2020, 21:06
Bedankt: 2 keer

Bericht

ITnetadmin schreef: 14 dec 2023, 18:47 daarmee bevestigt de rechter wel dat de minimumdoelen echt wel *minimum* zijn, en geen volwaardige targets..
zoals gezegd, het is maar hoe hoog je je lat van minimumdoelen legt.

ge geeft zelf het voorbeeld van uw test (dictee?). de absolute ondergrens en het absolute minimumdoel voor een zoiets bij u was toen 5 fouten op 15 zinnen
geen issue als ze alles deftig uitgelegd hebben en ge het snapt, ook grammaticaal.

nu, geen idee hoeveel jaar later, zitten we blijkbaar op het niveau dat ook spelfouten puntjes opleveren of geen 0 zijn.
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6632
Lid geworden op: 20 jan 2015, 15:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 224 keer
Bedankt: 480 keer
Recent bedankt: 7 keer

Bericht

Lees even jouw bericht opnieuw en vel nog eens een oordeel over "schrijven en taal".
QED
Gebruikersavatar
on4bam
Moderator
Moderator
Berichten: 6083
Lid geworden op: 05 mei 2006, 14:05
Locatie: 127.0.0.1 of elders
Uitgedeelde bedankjes: 276 keer
Bedankt: 510 keer
Recent bedankt: 11 keer

Bericht

:-D
Bye, Maurice
https://on4bam.com
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5414
Lid geworden op: 05 jul 2017, 07:50
Uitgedeelde bedankjes: 75 keer
Bedankt: 135 keer
Recent bedankt: 1 keer

Bericht

Dizzy schreef: 15 dec 2023, 09:38 Wat is het nut van een dictee als je toch overal fouten in zou mogen maken?

Ik heb vanwege vele redenen nooit echt veel jaren gehad waar ik deftig kon leren schrijven. Toen ik een dictee had was het zo makkelijk opgesteld, dat ik vanwege de resultaten een dictee kreeg uit een tekst van een krant. Dat is niet omdat het onderwijsniveau slecht zat maar dat is omdat ik een OV3 richting zat omwille van psychologische redenen. Dit was een gemiste kans voor mij maar aan de andere kant was er op dat moment geen mogelijkheid(psychisch) om mij een OV4 richting te laten uitoefenen.

Ik hoop gewoon dat het niveau toch weer zal beter worden de komende jaren.
Modbreak:
Topics in maatschappelijke discussies die ouder zijn dan 2 maanden worden voortaan gesloten