Easy Switch met behoud GSM bij oude operator
-
- Plus Member
- Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
- Bedankt: 7 keer
Ik ben aan het overwegen om van Orange Love naar een andere operator om te schakelen. Dit is een Love Pack met internet, digitale TV en internet. Nu wil ik mijn telefoonnummer bij Orange behouden en deze NIET over te schakelen naar een andere operator. Is het in dit geval aangeraden om Easy Switch te gebruiken? Of heb je dan het risico om je GSM nummer te verliezen?
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 56 keer
- Bedankt: 468 keer
- Recent bedankt: 3 keer
of je easyswitch nu zou gebruiken of niet maakt daar niet veel voor uit, op zich.
ik ben persoonlijk géén voorstander van easyswitch (de theorie is leuk, de praktijk is zoals zoveel in belgie - 'if you're lucky, you're lucky, if not....')
zonder easyswitch:
- je gaat naar de nieuwe operator, vraagt nieuwe pack aan
- wacht tot de installatie gebeurd is
- zegt oude internet op
voordeel: je valt niet zonder internet
nadeel: je hebt misschien 1 maand dat je dubbel zal betalen
met easyswitch:
- je gaat naar de nieuwe operator, vraagt nieuwe pack aan, geeft SPECIFIEK aan dat je nummers NIET dienen overgenomen te worden en NIET dienen stopgezet te worden
- de nieuwe operator doet alles, jij moet enkel wachten
voordeel: in theorie geen dubbele betalingen, en niet zonder internet vallen
nadeel: als het misloopt, betaal je nog steeds dubbel (maar kan je terugeisen geloof ik), en het kan dat je langer bezig bent
het enige echte verschil tussen wel of niet gebruik maken van easyswitch, is waar de verantwoordelijkheden liggen: zorg jij zelf voor de opzegging bij de oude operator, of moet je nieuwe operator die opzegging doen.
het komt dus eigenlijk belachelijk genoeg neer op wat we vroeger ook gewoon al hadden: dat papiertje dat je tekende waarbij je de nieuwe operator de toestemming gaf om je oude operator te contacteren en alles op te zeggen
(maar dat was ineens verdwenen, en jaren later verzint het bipt dan easyswitch)
ik ben persoonlijk géén voorstander van easyswitch (de theorie is leuk, de praktijk is zoals zoveel in belgie - 'if you're lucky, you're lucky, if not....')
zonder easyswitch:
- je gaat naar de nieuwe operator, vraagt nieuwe pack aan
- wacht tot de installatie gebeurd is
- zegt oude internet op
voordeel: je valt niet zonder internet
nadeel: je hebt misschien 1 maand dat je dubbel zal betalen
met easyswitch:
- je gaat naar de nieuwe operator, vraagt nieuwe pack aan, geeft SPECIFIEK aan dat je nummers NIET dienen overgenomen te worden en NIET dienen stopgezet te worden
- de nieuwe operator doet alles, jij moet enkel wachten
voordeel: in theorie geen dubbele betalingen, en niet zonder internet vallen
nadeel: als het misloopt, betaal je nog steeds dubbel (maar kan je terugeisen geloof ik), en het kan dat je langer bezig bent
het enige echte verschil tussen wel of niet gebruik maken van easyswitch, is waar de verantwoordelijkheden liggen: zorg jij zelf voor de opzegging bij de oude operator, of moet je nieuwe operator die opzegging doen.
het komt dus eigenlijk belachelijk genoeg neer op wat we vroeger ook gewoon al hadden: dat papiertje dat je tekende waarbij je de nieuwe operator de toestemming gaf om je oude operator te contacteren en alles op te zeggen
(maar dat was ineens verdwenen, en jaren later verzint het bipt dan easyswitch)
-
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 871 keer
- Bedankt: 3316 keer
- Recent bedankt: 33 keer
Voor zover ik begrijp slaat Easy Switch alleen op de vaste producten (vaste lijn, internet thuis, TV).
Opzeg/overname van mobiele diensten wordt gedekt door het "nummerbehoud" process (portatie).
Easy switch zorgt er alleen voor dat de nieuwe provider jouw diensten op het juiste moment stopzet bij de oude provider, zodat je geen dubbele facturatie krijgt.
Maar je bent niet verplicht om Easy switch te gebruiken? Dan sta je zelf in voor het opzeggen van je oud abonnement (en je GSM uit het Love pack te halen)?
[EDIT] Splitter was me voor
Opzeg/overname van mobiele diensten wordt gedekt door het "nummerbehoud" process (portatie).
Easy switch zorgt er alleen voor dat de nieuwe provider jouw diensten op het juiste moment stopzet bij de oude provider, zodat je geen dubbele facturatie krijgt.
Maar je bent niet verplicht om Easy switch te gebruiken? Dan sta je zelf in voor het opzeggen van je oud abonnement (en je GSM uit het Love pack te halen)?
[EDIT] Splitter was me voor
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.57, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.57, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
-
- Elite Poster
easyswitch is enkel van toepassing indien je in het pack internet en/of tv hebt, maar kan vervolgens wel gebruikt worden om formeel aan te geven aan de operatoren wat er met de nummers (zowel vast als mobiel) dient te gebeuren.philippe_d schreef: ↑06 dec 2023, 09:35 Voor zover ik begrijp slaat Easy Switch alleen op de vaste producten (vaste lijn, internet thuis, TV).
i.e.: de nieuwe operator kan aangeven dat het nummer PORT (dus te behandelen in portatieproces, puur informatief dus) of CEASE (stopzetten) is, of gewoon de informatie weglaten (waardoor alles wat actief is buiten dus internet/tv zal actief blijven tot nader order).
voor een keer mag dat eens he
-
- Plus Member
Bedankt voor de reacties.
Maar wat als je telefonie in een pack zit samen met Internet en TV? In het geval van Orange Love, maakt mobiele telefonie hier expliciet deel uit van dit pakket?
In mijn situatie zou het gaan om een overdracht van Internet (dus stopzetting TV) naar Hey! Telecom, maar zouden we het telefoonnummer bij Orange willen behouden omwille dat de abonnementsduur (smart data koppelverkoop toestel) nog niet verstreken is.
De optie om geen easy switch te gebruiken lijkt mij onmogelijk aangezien Hey! Telecom en Orange Internet niet gelijktijdig actief kunnen zijn op één aansluiting indien ik het goed begrijp.
Maar wat als je telefonie in een pack zit samen met Internet en TV? In het geval van Orange Love, maakt mobiele telefonie hier expliciet deel uit van dit pakket?
In mijn situatie zou het gaan om een overdracht van Internet (dus stopzetting TV) naar Hey! Telecom, maar zouden we het telefoonnummer bij Orange willen behouden omwille dat de abonnementsduur (smart data koppelverkoop toestel) nog niet verstreken is.
De optie om geen easy switch te gebruiken lijkt mij onmogelijk aangezien Hey! Telecom en Orange Internet niet gelijktijdig actief kunnen zijn op één aansluiting indien ik het goed begrijp.
-
- Plus Member
Thanks. Dat is duidelijk. Want dit hangt blijkbaar van operator tot operator af. Bij Scarlet Trio zou je 'naar het schijnt' je mobiele nummer kwijtspelen indien je deze niet mee overdraagt naar een andere operator.
-
- Elite Poster
normaal zal je bij geen enkele operator een product zomaar "verliezen", of je easyswitch nu gebruikt of niet.
wat wél kan is dat je nieuwe operator ongewild *alles* opzegt (fout van nieuwe operator), of dat je oude operator je nu ineens een stuk duurder abbo aanrekent voor het product dat achtergebleven is (want geen pack korting meer)
zomaar een van je producten opzeggen zonder daarvoor toestemming gehad te hebben, kan normaalgezien niet.
al moet je bij sommigen misschien de kleine lettertjes lezen, dat weet ik niet - misschien dat ze daarin aanhalen 'je kan x niet bij ons afnemen zonder y',
maar dan zouden ze het nog steeds niet zomaar mogen opzeggen (maar je moeten aangeven van dat je het nr ook moet verhuizen binnen de x tijd bijvoorbeeld)
wat wél kan is dat je nieuwe operator ongewild *alles* opzegt (fout van nieuwe operator), of dat je oude operator je nu ineens een stuk duurder abbo aanrekent voor het product dat achtergebleven is (want geen pack korting meer)
zomaar een van je producten opzeggen zonder daarvoor toestemming gehad te hebben, kan normaalgezien niet.
al moet je bij sommigen misschien de kleine lettertjes lezen, dat weet ik niet - misschien dat ze daarin aanhalen 'je kan x niet bij ons afnemen zonder y',
maar dan zouden ze het nog steeds niet zomaar mogen opzeggen (maar je moeten aangeven van dat je het nr ook moet verhuizen binnen de x tijd bijvoorbeeld)