Verkiezingen Nederland 2023 (Tweede Kamer)

Niet-technische onderwerpen of technisch-gerelateerde onderwerpen waar maatschappelijk debat over bestaat. Lees de extra regels in de sticky, aub!
Forumregels
1. De gedragsregels zijn ook hier van toepassing. We verwachten van iedereen in de eerste plaats respect voor de andere users
2. Er zal hier veel minder moderatie gebeuren op inhoud, maar wel meer moderatie op users. Dit betekent concreet dat we discussies in principe niet zullen afsluiten, users die geen zin hebben om de discussie verder te zetten, worden aangemoedigd om zelf de discussie te stoppen / negeren. Dit kan tot iets fellere discussie leiden, maar altijd met respect voor de mede-users!
Daar tegenover staat dat we users kunnen de toegang ontnemen uit dit subforum indien ze het naar ons afwegen te bont maken. Dit kan tijdelijk, dan wel definitief zijn en dit zal zonder enige verantwoording gebeuren
3. Indien u liever de topics uit dit forum niet ziet in de lijst van nieuwe posts, wordt dan lid van de groep "Opt out maatschappelijke uitdagingen in new posts" via deze link: ucp.php?i=167
4. Dit subforum mag op geen enkele manier een platform worden voor militanten / om duidelijk politiek te voeren. Userbase is en blijft een onafhankelijk forum met een duidelijke focus op technische onderwerpen
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 291 keer
Bedankt: 492 keer

Bericht

Wilders zal water bij de wijn moeten doen, niet omdat hij dat graag wil of omdat het zo'n groot staatsman is maar wel gewoon omdat het niet anders kan. Ook hij wil gewoon de macht en de post en dus moet je je principes deels inslikken, dat is politiek en dat geldt voor alle politici, ook extremen. In zijn eigen partij heeft hij wel de absolute macht, soms wordt het zelfs een sekte genoemd, dat zegt al veel over zijn democratische inzichten :lol:

En als de Nexit geen doel zou zijn bedriegt hij dan zijn kiezers niet die daarvoor zijn? Eigen bedrog eerst waarschijnlijk :lol:

Punt is dat hij niet pro-EU is en dus een verzwakking voor de EU vormt of er een Nexit komt of niet. Dat zien we bvb ook in standpunten tegenover Oekraïne waar hij ook eerder applaus ontvangt... van de Russen :lol:

Goed is dat men beseft dat er een verschil is tussen verklaringen en daden. Dat de nodige mensen ontbreken bij extreme partijen is een voorbode voor die daden, wat ga je realiseren met onbekwamen zonder ervaring? Dat zie je bij ons ook, een LDD moet het zien te rooien met opportunisten die ergens anders zijn gaan lopen met de nodige wraakzucht, je zou ze ook gelukszoekers kunnen noemen. Maar ook daar werkte realiteitszin en persoonlijke belangen veel beter dan principes want toen enkele overlopers niet wilden overlopen en BDW dreigde om de geldkraan naar Middelkerke toe te draaien, was het postje voor De Decker en zoon ineens voldoende om de principes in de diepvries te steken. Eigen zakken eerst dus.

Voor de verliezende partijen is het niet zo eenvoudig om met Wilders mee te doen. Het is een optie maar het weerspiegelt niet wat de kiezer als signaal gaf. Je kan niet EN beweren dat je de kiezer moet volgen maar tegelijk het omgekeerde willen. Het is logisch dat VVD een houding heeft van laat hem het nu maar eens tonen en dan zullen wij van de zijkant een kritisch bekijken hoe goed zijn oplossingen werken. Daarbij komt ook nog dat een samenwerking met een concurrent vaak slecht afloopt. Het zijn koekoeksjongen die de ouders uit het nest duwen eens ze groot worden. Dat weet CD&V ondertussen ook en BDW ondervindt dat nu met VB, je kan nooit vuiler zijn dan het origineel. Het succes van hem mocht afgemeten worden aan de neergang van VB, zei hij ooit :lol:

Migratie kan je als land alleen niet oplossen omdat het een menselijk probleem is. Je moet eerst alle mensen uitroeien en dan is migratie opgelost. Mensen gaan weg waar het slecht is en trekken naar plaatsen waar ze hopen dat het beter zal zijn, dat is al zo sinds er 1 mens bestond en dat zal daarom ook zo blijven. Een andere oplossing is dat we zorgen dat we geen land meer zijn waar je enige toekomst kunt opbouwen, dan stopt migratie ook niet maar migreert iedereen naar de nieuwe gouden bergen. Een oplossing kan enkel bestaan in het verminderen in de redenen waarom mensen migreren. Ik hoor dat Wilders dat ook wil maar over hoeveel geld hij naar andere landen gaat sturen hoor ik veel minder, ik hoor net wel dat hij tegen de EU bijdragen is maar dat is niet eens voor de landen waar wij het over hebben. Opnieuw een tegenspraak in zijn programma.

Putin gebruikt niet enkel vluchtelingen om landen te ontvluchten maar ook politici die in zijn richting werken, mensen als Wilders en Farage dus. Speel de samenwerking uiteen en dat is automatisch in zijn voordeel, verdeel en heers dus.

Nog eentje over vluchtelingen. Mensen vluchten om diverse redenen maar ook omdat ze problemen ontvluchten, problemen bvb door de klimaatverandering. Dat zal ook een grote stroom van migratie veroorzaken maar Wilders doet alsof dat probleem niet bestaat, tja, de zoveelste tegenspraak tussen theorie en praktijk.

Als hij meent dat de rotte appels eruit moeten waarom gaat hij dan zo in tegen de rechterlijke macht? Zouden die niet net extra middelen moeten hebben om de rotte appels te bestrijden? Neen, hij ziet deze zelf als te bestrijden, opnieuw compleet in tegenspraak met elkaar. Rotte appels kunnen trouwens perfect Nederlanders zijn zonder migratieachtergrond. Zijn uitspraken over Nederlanders eerst is, wat hij VB zelf lang heeft verweten, gewoon pure discriminatie.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 467 keer
Bedankt: 56 keer
Recent bedankt: 1 keer

Bericht

Het blijft onbegrijpelijk dat 'Liberaal Rechts' eerst de regering laat vallen en nadien de stekker nogmaals eruit trekt zonder het gesprek aan te gaan.
En dat terwijl de kiezer duidelijk voor rechts heeft gekozen.
Dit is dezelfde VVD die de PVV jarenlang ‘weglopen voor regeringsverantwoordelijkheid’ heeft verweten.
Dit is je eigen kiezers (1,5milj.) bij het grof vuil zetten, wens er verder niet veel meer over verder te palaveren zal nog een goede net vrij gegeven docu meegeven van 'Nieuwsuur' waarin uiteen word gezet hoe het zo ver is kunnen komen en ook komen er kiezers aan het woord.
Ik ben niet extreem rechts maar ik heb toch al wat antwoorden van Wilders gezien en deze zijn vaak toch goed onderbouwd gebruik makende van resultaten van onderzoeken en andere politiekers staan daar met lege handen dan weerwerk te bieden dmv stemmingmakerij.
Als ik tot die vaststelling kom dan denk ik dat de modale Nederlander dat ook wel kan.
Wat ik tot vrij recent niet wist is het feit dat Wilders een behoorlijk links programma heeft, zo wil hij de zorg verbeteren en volop huizen bouwen en ja daar mogen miljarden voor gebruikt worden die sommige anderen willen gebruiken om de uitstoot van fijn stof 0.000001% te laten dalen.

Toegevoegd na 1 uur 43 minuten 22 seconden:
Voila, precies hoe ik erover denk en voel... (ben dan wel geen hele of halve NL'er ook al draag ik de naam van 1 van de mooiste dorpen in Noord Brabant in m'n achternaam)
Ben en blijf gewoon een hele grote liefhebber van Nederland, en ja wie weet loop er wel wat bloed van hen door m'n aderen. (ben dan ook dicht tegen de NL grens geboren) :-D

Maar goed, om weer terug te keren naar Belgenland.., 'is Bartje niet een beetje stil sinds de verkiezingsuitslag bekend werd gemaakt?"
https://www.knack.be/nieuws/belgie/poli ... -de-wever/

Hier in Vlaanderen gaan er veel lessen getrokken worden uit deze verkiezingen en dat gaan we ten gepaste tijde zeer zeker horen en voelen.
Ik verwacht dan ook spoedig een 'charmeoffensief' van het VB, alles een beetje meer poezelig maken voor die zwevende kiezer.
je répète.. Jean a de longues moustaches
on4bam
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 266 keer
Bedankt: 482 keer
Recent bedankt: 9 keer

Bericht

Humor, maar is zit veel waarheid in.

Bye, Maurice
https://on4bam.com
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

Met Miguel Wiels aan de piano. 🤗
wied
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 251 keer
Bedankt: 202 keer

Bericht

Wilders was ooit de mentor van "teflon" Marc.
En ja, Wilders is meer dan links genoeg om iets te doen voor de grootste slachtoffers van de woke-brigade...
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Cherry, Netflix, Astra1&2 FTA
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

@on4bam mooi filmpje waarin maar enkele van de vele tegenstrijdigheden opduiken. Alles kan in een programma... tot je het moet uitvoeren.

Ook opvallend zijn de vele gelijkenissen met situaties hier. Ook hier ging een partij ons de kracht van verandering tonen maar hun eerste artikel uit hun programma ging per direct dezelfde ijskast in. Een Waal mocht zelfs die regering leiden terwijl de echte baas in Antwerpen de andere posten cumuleerde. Ze gingen de begroting op orde zetten maar verlieten de regering met een gat in de begroting. De gewone Belg werd ook beloond met oa een indexsprong en een pensioenleeftijdverhoging. Als klap op de vuurpijl of moet ik zeggen the drup in the emmer that is totally full, ging men lopen voor een schandaal van mensenhandel in hun eigen kabinet maar stak men het op een niet bindend verdrag.

Net als VB is Wilders niet zo (sociaal) links, ja in woorden maar laat ons wachten op de daden. VB is hier ook sociaal links in woorden maar ze moeten er nooit daden aan toevoegen en dan kijk je beter naar waar voor/tegen stemmen, zo goed als altijd niet-links dus.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

Dizzy schreef: 26 nov 2023, 12:55Net als VB is Wilders niet zo (sociaal) links, ja in woorden maar laat ons wachten op de daden. VB is hier ook sociaal links in woorden maar ze moeten er nooit daden aan toevoegen en dan kijk je beter naar waar voor/tegen stemmen, zo goed als altijd niet-links dus.
Verkiezingsprogramma van de PVV al eens doorgenomen? https://www.pvv.nl/verkiezingsprogramma.html
Het is dus niet enkel 'roeptoeteren' in 1 of meerdere van de vele talkshows het staat daadwerkelijk (donkerblauw op wit) gedrukt in hun programma.
Door alles te gaan verloochenen van je eigen programma zal je succes eenmalig zijn, Wilders weet dat ook wel.
Daarom ook onmiddellijk de nuance in z'n post verkeizingstoespraak, hij weet ook dat een totale migratiestop simpelweg niet te verwezenlijken is maar een migratiemindering moet zeker tot de mogelijkheden behoren als hij een deels rechtse regering op de been kan brengen.
En ja hij wil inderdaad enkele miljarden uit het fijn stof potje van (35 miljard) overhevelen naar een verbetering van de zorg en starten met de bouw van woningen.
Nederland wil zichzelf immers zodanig sterke regels opleggen dat zelfs de bouw van huizen niet meer kan wegens teveel extra fijn stof, volledig van de pot gerukt die maatregelen.
Ook hier hebben we een soortgelijke problematiek waarbij de Boerenbond samen met de CVP de boeren jarenlang op kosten heeft gejaagt want ze moesten alsmaar moderniseren en uitbreiden tot ze onlangs te horen kregen dat alles weg moet.
En wat met al die megastallen en megaleningen nu?
Ooit bij dergelijke boeren geweest?
Ik wel omdat ik een tijdje in de stallenbouw en ook in de inrichting van stallen heb gewerkt.
Ja inderdaad, sta dicht bij de gewone mensen en je begrijpt hun bekommernis en zorgen des te beter, en net om die reden begrijp ik ook waar het grote succes van de PVV vandaan komt.
Maar nu is het inderdaad aan hen om te bewijzen wat ze in hun mars hebben, dubbelop triest dat er gelijk andere mensen aan sabotage gaan doen.
Maar dat is voor hun rekening, vroeg of laat krijgt iedereen die immers op z'n bordje.

Ik hoop in ieder geval op een gelijkaardig scenario volgend jaar, sommige van onze gevestigde partijen laten immers pas zien wie ze echt zijn eenmaal ze stomdronken zijn.
En wat zijn ze dan vergeleken met Wilders? Geen haar beter.
wied
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

Bij Nieuwsuur heeft Omtzigt ca 2 weken geleden trouwens zinnige plannen uit de doeken gedaan op vlak van immigratie, Wilders heeft aan hem alvast een goede kracht voor zijn nieuwe ploeg...
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

Net als aan Caroline van der Plas die opkomt voor de boeren die in deze tijd alle steun kunnen gebruiken.
heist_175
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 388 keer
Bedankt: 751 keer
Recent bedankt: 6 keer

Bericht

@boeren
Oei, jij gelooft die onzin van "red onze boeren"?

@Wilders
Als iemand luttele uren na een verkiezingszege als knieval aangeeft dat ie de grondwet denkt te gaan respecteren, weet je wel hoe laat het is.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

Alé, nog ene die niet begrijpt dat er een verschil is tussen een programma en realiteit. Je kan alles in een programma zetten, het gekste eerst, wat telt is wat je realiseert. Dat men dingen kan verbeteren aan migratie beseft iedereen en dat weten de andere partijen ook maar ze realiseren is iets anders. Migratie hangt ook niet van één land af of de wil van partijen maar wel van internationale ontwikkelingen. Je hebt wel al eens gehoord van de oorlog in oa Oekraïne.

Wat Wilders doet is maatregelen aankondigen die iedereen wel OK vind maar die ook enorm veel geld kosten. Hij moet dat geld ergens halen en dat betekent dus minder geld voor andere zaken.

De problemen van de boeren liggen inderdaad deels bij de liberale aanpak van onze voeding en het eeuwige groei droombeeld. Boeren moesten steeds groter worden maar nu botsen ze op de gevolgen daarvan. Lokale productie/consumptie en seizoensdenken past beter maar vraagt een aanpassing. Het helpt ook niet om de klimaatproblematiek te negeren. Ik vraag me af welk voordeel boeren hebben als hun akkers overstromen? Vluchten dat mag niet meer.

Ook hier gaat VB zich achter de boeren scharen om wat stemmen te ronselen maar ook zij geven geen zak om de boeren. Het mooiste voorbeeld is de reactie op het recente geweld in gaza, nu zijn ze precies ineens fans van de joden, wie gelooft die mensen nog :)

Ondertussen blijkt dat de verkenner al een fraudeur blijkt te zijn en dat er amper mensen zijn om de zetels te vullen. Dat klinkt erg bekend in de oren. Snel groeien en dan vaststellen dat je met een zootje ongeregeld zit dat te dom is om te helpen donderen en dat nog meer belust is op een opportunistisch postje dan de mensen die ze gingen bekampen.
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 233 keer
Bedankt: 130 keer

Bericht

Matt555 schreef: 22 nov 2023, 23:59 Leuk te zien dat centrumpartijen een schop onder hun kont kunnen krijgen ....als het regent in Holland zal het wel gaan druppelen bij ons ....

Temeer omdat onze begroting al door Europa zwaar onvoldoende kreeg ......Wat de volgende regering zal moeten inlopen ( wanneer die er ooit gaat komen ...,denkelijk gaan we ons vorig regeringsvorming record breken )

En dan maar ws. extra belastingen heffen om Europeese norm te halen ,nu durfden ze dat niet wegens nakende verkiezingen ! En geen geld voor cadeautjes
2025 Zal zwaar financieel jaar worden voor ons Belgen.
Correcte analyse. Centrumpartijen = traditionele politieke partijen (incl. NVA dat zich beter NVLD zou noemen). De begroting is inderdaad danig ontspoord en de oplossing is zeer simpel: "belastingen verhogen" en als het moet, zeer verdoken.
En dan hebben we het nog niet gehad over hun leugens, bedrog en gesjoemel.

Verder: wat moeten onze politici die internationaal - gelukkig - totaal niet van tel zijn, zich gaan moeien op dit internationale forum. De financiële tekorten, chaos, criminaliteit, etc. etc. in eigen land krijgen ze niet onder controle - au contraire zelfs - maar ze gaan wel de grote bek opzetten en andere (groot)staten de les dicteren. Il faut le faire ! Het is alsof een ondernemer in wiens zaak de corruptie welig tiert en het faillissement dreigt, naast de chaos op alle vlakken, grote internationale bedrijven een les gaat geve in 'goog management' :bang: :bang: :bang: Hoe hautain en megalomaan kan iemand zijn ?

Deze keer hoop ik dat alle klassieke partijen - de kiesdrempel niet halend, maar 'I only have a dream' - zelfs niet toekomen om een meerderheid te vormen. NVA zal dan met plezier depanneren.
En ze zijn zich goed aan het voorbereiden door allerhande ingrepen in het kiessysteem zoals afschaffing van de 'kiesplicht' voor de gemeenteraden in de hoop dat heel wat foert-stemmers die grotendeels voor extreme partijen kiezen, er de brui zullen aan geven zodat hun macht ten minste op lokaal vlak verankerd blijft.

En waarom de zgn. extremen zoals PVDA, VB, ... niet eens de kans geven ? De soep wordt ook nooit zo heet gedronken als ze geserveerd wordt.

Neen, de huidige bende die al decennia aan de macht is, heeft het voor mij al lang verkorven. En zijn zij dan dè voorbeelden van eminente rechtvaardigheid? Als ik objectief naar al hun wandaden en -praktijken kijk - en ik ga ze niet opsommen of deze post resulteert in dagenlange lees-frustratie - hebben ze voor mij al lang hun failliet bewezen en dit op alle vlakken: economisch, sociaal en ethisch om dan nog over het ecologische te zwijgen.
heist_175
Moderator
Moderator

Bericht

koenraaddeconinck schreef: 27 nov 2023, 09:07 Als ik objectief naar al hun wandaden en -praktijken kijk - en ik ga ze niet opsommen of deze post resulteert in dagenlange lees-frustratie - hebben ze voor mij al lang hun failliet bewezen en dit op alle vlakken: economisch, sociaal en ethisch om dan nog over het ecologische te zwijgen.
Nu dacht ik toch dat je het over VB-mandatarissen had.
En ook in de PVV is het bloedarmoede wat de klok slaat: ze hebben geen competente mensen die de ministerposten van een nog op te richten kabinet gaan bemannen. Zelfs de verkenner is al besmet door corruptie. En dat in een (1-mans) partij die toetert over fraude. Ze hebben nog niet aan de knoppen gezeten en hebben al gefraudeerd. Faut le faire :).
NVA zal dan met plezier depanneren.
Dat is nogal evident.
En BDW zegt dat trouwens zelf ook, op een verdoken manier. Hij zegt niet dat de VB-standpunten hem te ver gaan, hij zegt enkel dat er bij het VB volk zit dat hij niet lust. Dus tuurlijk kan en wil de NVA samen met VB "besturen". Lees: sociale en economische afbraak organiseren, net zoals geestesgenoten in andere landen hebben gedaan.
Zolang Meloni zich vooral niet aan haar eigen programma houdt en enkel een economisch centrum-beleid, gaat het goed. Als ze dan toch een plannetje van henzelf uitvoeren, gaat het land meteen bijna failliet. Liz Truss heeft dat ook geprobeerd in de UK. We weten hoe dat afgelopen is.
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 233 keer
Bedankt: 130 keer

Bericht

heist_175 schreef: 27 nov 2023, 09:47 Lees: sociale en economische afbraak organiseren, net zoals geestesgenoten in andere landen hebben gedaan.
Zolang Meloni zich vooral niet aan haar eigen programma houdt en enkel een economisch centrum-beleid, gaat het goed. Als ze dan toch een plannetje van henzelf uitvoeren, gaat het land meteen bijna failliet. Liz Truss heeft dat ook geprobeerd in de UK. We weten hoe dat afgelopen is.
En hoe sta je dan tegenover de sociaal-economische puinhoop die de huidige bende achterlaat ?
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

Dizzy schreef: 27 nov 2023, 08:42Ondertussen blijkt dat de verkenner al een fraudeur blijkt te zijn en dat er amper mensen zijn om de zetels te vullen.
Ohla.. "gelijk naar de gevangenis en passeer niet langs start"? Of toch maar even het onderzoek afwachten?
Ik hoor dat Van Strien 'tot' 2009 directeur was van Utrecht Holdings en dat er begin dit jaar een klacht tegen 3 mensen is geformuleerd.
Tegen 2 huidige medewerkers en tegen Gom van Strien die dus 'tot' 2009 directeur was.
Dit zijn de woorden van de journalist Joep Dohmen die dit weekend dus het artikel schreef in het NRC Handelsblad en dat na 'een tip'.
Ik vond het al een hele rare zet van Wilders om iemand van de eigen partij als formateur aan te duiden, de jacht is na z'n grote overwinning immers geopend.
Maar goed, de waarheid zal wel boven komen.
En wat betreft het invullen van de postjes, als je als overwinnaar een tekort hebt aan ervaren mensen dan neem je bekwame mensen van een andere partij, simpel toch.

Het interview met Joep Dohmen vanochtend door NPO Radio 1

Toegevoegd na 5 minuten 56 seconden:
Dizzy schreef: 27 nov 2023, 08:42 Alé, nog ene die niet begrijpt dat er een verschil is tussen een programma en realiteit. Je kan alles in een programma zetten, het gekste eerst, wat telt is wat je realiseert.
Er is geen enkele partij die z'n eigen programma 100% kan uitvoeren en dat omdat geen enkele partij 100% van de stemmen zal halen en dus z'n programma moet aftoetsen met andere potentiële partners om zo tot een vergelijk en een werkbaar bestuur te komen.
wied
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

De wereldhandel (G20 landen) wordt gedomineerd door de dollar, en gestuurd (!?) door de united nations (UN) onder leiding van Joe Biden. Die op zijn beurt gestuurd wordt door de "woke" brigade binnen diezelfde UN. De verkiezingsbom van afgelopen woensdag laat zien dat dit niet zonder slag of stoot zal gebeuren...
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 465 keer
Recent bedankt: 5 keer

Bericht

Ik stel toch vast dat telkens als rechts verkozen wordt, de critici hier plots heel hoge standaarden en verwachtingen hanteren, terwijl de lat altijd veel lager gelegd wordt voor de centrumpartijen.

Geen idee of dat meer zegt over rechts of over de centrumpartijen :-)
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

Of over de criticasters?
Onzen Theo zennen emmer is alvast totally full! :-D
heist_175
Moderator
Moderator

Bericht

Er is toch wel een hemelsbreed verschil tussen wat geneuzel door alle partijen en een economische pijnhoop als er een extreemrechts standpunt uitgevoerd wordt.
En qua fraude: dat vind je overal, alleen willen mensen geloven dat "nieuwe" partijen de "clean belofte" ook waar gaan maken. Dat is niet zo natuurlijk.

@PVV verkenner
In de lente deed Utrecht Holdings, een dochterbedrijf van Universiteit Utrecht en het ziekenhuis UMC Utrecht, bij het gerecht aangifte van oplichting en omkoping tegen twee medewerkers en een oud-medewerker.
Ook al gaat het over feiten van jaren geleden, de klacht dateert van begin dit jaar.
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

Dat klopt en laat ze dit ook maar grondig onderzoeken en tot die tijd blijft desbetreffend onschuldig tot het tegendeel is bewezen.
Maar goed, vermoedelijk morgen een nieuwe formateur.
Ondertussen (gisterenavond op TV) zou ook blijken dat zo'n 80% van de VVD kiezers voorstander zijn van een regering PVV-VVD-NSZ-BBB.
Benieuwd of mevrouw Dilan Yeşilgöz, alsnog van gedachte zal veranderen als het stof wat is gaan liggen.
https://www.telegraaf.nl/nieuws/1766220 ... et-met-pvv

Als de VVD het been stijf blijft houden worden nieuwe verkiezingen niet uitgesloten en dit vanwege het feit dat GL-PVDA en de PVV samen dat zou blijkbaar nooit lukken en is ook niet wat de kiezer heeft gekozen.
Bij nieuwe verkiezingen vrees ik dat de VVD het risico loopt om helemaal afgeserveerd te worden.
https://www.telegraaf.nl/nieuws/4203656 ... itgesloten
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 465 keer
Recent bedankt: 5 keer

Bericht

heist_175 schreef: 27 nov 2023, 12:37 Er is toch wel een hemelsbreed verschil tussen wat geneuzel door alle partijen en een economische pijnhoop als er een extreemrechts standpunt uitgevoerd wordt.
Lijkt me toch een misverstand, de meerderheid van de kiezers van extreem-rechts willen geen economische "pijnhoop" (puinhoop?). De meerderheid stemt niet eens voor het extreem-rechts programma. Men stemt op rechts omdat men verandering wilt. Je kan gerust argumenteren, zoals je vaak doet, dat er helemaal geen verandering zal komen. Maar als kiezer kan je uiteindelijk niet veel anders dan een signaal sturen, en stemmen op dezelfde is geen signaal dat je verandering wilt. Daar draait het om.

De verandering die men zoekt zit vooral in migratie en sociale en economische thema's. Ik denk dat de meesten die op rechts stemmen de noodzaak van migratie inzien en geen einde willen aan migratie, wel dat het meer beperkt wordt en dat de integratie van migranten beter gebeurt. Sociale thema's als vergrijzing, men wil duidelijkheid en een oplossing voor zaken als pensioenen naar de toekomst toe, in plaats van altijd maar schulden op te bouwen en de steeds heter wordende aardappel door te schuiven naar de volgende generatie. Het is een zekerheid dat extreem-rechts niet alles zal oplossen, maar als ze iets als migratie al een beetje aanpakken zal het al een beter rapport opleveren dan de centrumpartijen de laatste jaren.

Zoals ik zelf al eerder aanhaalde, en zoals in het gelinkte artikel ook terecht vermeld wordt: als er goed bestuurd wordt, als er in een land een gezonde democratie heerst, als de problemen aangepakt worden, dan is er geen nood voor verandering en wint extremisme niet. Extremisme wint alleen in landen waar die elementen ontbreken, en dat is inderaad in heel wat Europese landen momenteel het geval.
wied
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

Natuurlijk, de neo-liberale Rutte heeft groei van de economie laten plaatsmaken voor groei van de hebzucht...
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 307 keer
Bedankt: 95 keer

Bericht

Petrikske schreef: 27 nov 2023, 11:37 Er is geen enkele partij die z'n eigen programma 100% kan uitvoeren en dat omdat geen enkele partij 100% van de stemmen zal halen en dus z'n programma moet aftoetsen met andere potentiële partners om zo tot een vergelijk en een werkbaar bestuur te komen.
Het is dan ook voor niets nodig dat een partij 100% van de stemmen haalt om zijn programma grotendeels uit te voeren.
Het volstaat dat één partij (of twee partijen met een in grote lijnen overeenstemmend programma) de meerderheid van de beschikbare zetels binnenhaalt om zijn/hun zin te kunnen doordrijven.
Sol Invictus!
wied
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

Juist, VVD met D66, de meest giftige cocktail in jaren...
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

Dat is inderdaad vaak het probleem, men wil 100% zijn zin doen maar men raakt samen nog niet aan 50%, tja.

Het is ook logisch want extremen trekken wel aan omdat ze met onhaalbare beloftes kunnen uitpakken die ze toch nooit moeten bewijzen maar ze stoten tegelijk ook heel veel mensen af want er zijn gelukkig ook nog mensen die wel doorhebben dat een hoop gewoon achter de rattenvangers aanloopt.

En dat migratie beter moet aangepakt worden, daar is elke partij het over eens. De vraag is hoe en het feit dat je het niet nationaal kan aanpakken omdat het probleem veel groter is en Europees dient aangepakt te worden... maar dan bots je weer op mensen die EN minder Europa willen EN minder migratie.

En die verkenner neemt uiteraard ontslag omdat hij zo zeker van zijn stuk is. Dat hij Wilders vergat te vertellen over de zaak is ook al een mooi teken van incompetentie:
Volgens een onderzoek door Deloitte Forensic & Dispute Services speelden Van Strien en ook zijn opvolger aandelen van spin-offs door naar een extern bedrijf, Hereswint BV. Van die onderneming bezaten hun echtgenotes elk 32% van de aandelen. De rest zat bij een vriend van Van Strien en diens zus.

De fraude zou hun tussen 2006 en 2018 zo’n twee miljoen euro hebben opgeleverd.
Kiezers willen verandering hoor ik ook. Ja, dat willen ze tot ze zelf moeten veranderen, dan willen ze net GEEN verandering. Anderen moeten veranderen, anderen moeten meer betalen, anderen moeten minder krijgen, zelf zijn ze bereid te wachten tot de vette vissen in de opengesperde muil vliegen, vanzelf, want zij zijn het waard :)

Er zal niets veranderen met welke regering of samenstelling ook. Geld is de drijfveer in onze samenleving en de politici zitten daar voor de post en hopen daarnaast soms ook nog iets nuttigs te doen. Het gaat om verdedigen van grotere belangen na eerst het eigenbelang veilig te hebben gesteld. Hoe dat beter zou gaan met mensen die het sowieso al niet hoog ophebben met democratie of participatie is me een compleet raadsel. Ja, het zijn anderen maar ze zijn waarschijnlijk nog erger zoals al herhaaldelijk bleek. De kracht van verandering interpreteert men te snel als verbetering maar verslechtering is ook verandering. Dat hebben we al mogen ervaren maar het is nog altijd niet overal doorgedrongen.

Nu hoor ik dat partijen die het land kapot willen het beter zouden gaan doen, tja dat is zoals de kippen de vos binnenlaten omdat hij zo'n mooie praatjes maakt. Het einde van dat verhaal is niet spannend :)
wied
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

Deloitte kan beter uitzoeken waar 300/400 miljard uit de grote pensioenpot gebleven zijn... :-)
heist_175
Moderator
Moderator

Bericht

CCatalyst schreef: 27 nov 2023, 13:15 Lijkt me toch een misverstand, de meerderheid van de kiezers van extreem-rechts willen geen economische puinhoop. De meerderheid stemt niet eens voor het extreem-rechts programma. Men stemt op rechts omdat men verandering wilt.
Dat is gek, want in Italië, Nederland en de UK hebben ze al jaren een rechts beleid, de resultaten kan je dan ook zien.
Dus jij argumenteert dat mensen op een extreemrechtse partij stemmen omdat ze enerzijds het rechtse wanbeleid weg willen en anderzijds verandering willen door nog meer extreme versies van wat ze net niet meer willen? Klinkt redelijk schizofreen :).
Maar als kiezer kan je uiteindelijk niet veel anders dan een signaal sturen, en stemmen op dezelfde is geen signaal dat je verandering wilt. Daar draait het om.
Het is maar hoe je het zelf ziet.
Binnen elke partij zijn er stromingen, je kan wel een stem geven aan deze of gene "stroming" in een partij.
Als je NVA kiest, was er een hemelsbreed verschil tussen de ranzigheid van Theo Francken (die België wat gaat zwartmaken op de Israëlische TV, niet gehinderd door kennis van de feiten) of Valérie Van Peel.
De verandering die men zoekt zit vooral in migratie en sociale en economische thema's.

En net op die economische thema's hebben eerdere rechtse regeringen in UK, IT & NL gefaald, met catastrofes tot gevolg in landbouw, mobiliteit, huizenbouw, ...
En migratie: verder dan roepen over "minder minder minder", raakt men duidelijk niet. Maar het is toch al een hele poos duidelijk dat je met toeteren niets realiseert, kijk maar naar de instroom in Italië onder Meloni, onder Braverman in de UK of het debacle van Ter Apel in NL. Zelfs "de muur" van Trump heeft geen deuk gemaakt in de migratiecijfers.
Dus ofwel willen de kiezers bedot worden met sprookjes over "minder", ofwel vraag je van een partij hoe ze het echt willen aanpakken. Ik stel vast dat veel mensen liever in Sinterklaas geloven. De realiteit haalt hen wel in. Maar in tussentijd krijg je wel clowns aan de macht, met allerhande vuiligheid als "randschade".
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

Theo kan beter een carrière als komiek ambiëren. Dat die ook nog kritiek durft geven want was dat niet de staatssecretaris op wiens kabinet de mensenhandel tierde? Een normaal mens kruipt dan in een put uit schaamte, hij gaat wat rondtoeteren in een taal die hij niet beheerst. Maar ja, we mogen al tevreden zijn als hij het straatmeubilair niet als pispaal behandelt. Die mens toetert dus ook over verandering die hij eigenhandig al eens naar een vervroegd einde heeft gebracht. Arm Vlaanderen.
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

Dizzy schreef: 27 nov 2023, 14:20Theo kan beter een carrière als komiek ambiëren.
Er zijn er velen (zoniet alle) die dat veel beter kunnen, maar laat ons duidelijk zijn dat na een radiostilte de verkiezingen van 2024 ook hier hun aanvang gaan nemen.
Al denk ik ook wel dat mensen hun 'bucket' snel gevuld zal zijn met dergelijke onzin a la Herr Theo.
Maar goed.. bij velen toch best wel donkere gedachten bij het doornemen van de proza, ik krijg spontaan beelden binnen van,
"met een dikke stok roeren in een vijver vol afgedraaide motorolie, in de hoop een vis te zien zwemmen?" (teveel koffie denk ik..)
Enfin.. vermoedelijk morgen de voorstelling van Ronald Plasterk als formateur, zal mij alvast benieuwen of alle partijen hun zegen gaan geven want over Plasterk kan je ook wel wat bagger opscheppen.
https://nos.nl/artikel/2499463-wilders- ... -verkenner
heist_175
Moderator
Moderator

Bericht

Bizar.
Een extreemrechts politicus draagt eerst een fraudeur een van fraude beschuldigde partijgenoot voor, om bij het uitlekken van die feiten dan maar een socialist voor te stellen.
Hij is dan ook nog eens bijzonder hoogleraar aan de Universiteit van Amsterdam. En de PVV is mee groot geworden door te strijden tegen alles en iedereen die verstand had of een diploma van hogere studies.
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

Dizzy schreef: 27 nov 2023, 13:58Dat is inderdaad vaak het probleem, men wil 100% zijn zin doen maar men raakt samen nog niet aan 50%, tja.
'rechts' (PVV + DVV) haalden samen 62 alwaar een totaal van 76 zetels genoeg is voor de meerderheid.
Kan je toch niet ontkennen dat de kiezer heeft gekozen voor een rechtse regering?
Als degene die de stekker uit de regering trok dan ook beslist om opnieuw hun verantwoordelijkheid niet te willen nemen dan is dat een gevaarlijk spel.
Zonder hen lijkt het me onmogelijk om iets werkbaars in elkaar te draaien.
Hopelijk gaan ze het niet op hun Belgisch pogen te doen maar eerder beslissen om opnieuw naar de stembus te trekken.
heist_175 schreef: 27 nov 2023, 15:19 Bizar.
Een extreemrechts politicus draagt eerst een fraudeur een van fraude beschuldigde partijgenoot voor, om bij het uitlekken van die feiten dan maar een socialist voor te stellen.
Wilde heeft daarstraks in een interview gemeld dat hij niet op de hoogte was van de aantijgingen, waar of niet waar vul zelf maar in.
heist_175 schreef: 27 nov 2023, 15:19Een extreemrechts politicus draagt eerst een fraudeur een van fraude beschuldigde partijgenoot voor, om bij het uitlekken van die feiten dan maar een socialist voor te stellen.
Dacht daarstraks gelezen te hebben dat Plasterk en de PVDA al een tijdje niet meer samen door 1 deur kunnen.
Moet es kijken of ik dat artikel terug kan vinden...

In zijn Telegraafcolumn verzet de voormalige bewindsman zich tegen veel linkse thema's. Hij is kritisch op het klimaat- en natuurbeleid en de excuses voor het slavernijverleden. Hij heeft ook specifiek de aanval geopend op politieke partijen, waaronder D66. Bovendien is Plasterk
uitgesproken tegenstander van de verdere samenwerking tussen GroenLinks en PvdA.

Wiki: Plasterk stond als nummer 3 op de PvdA-lijst voor de Tweede Kamerverkiezingen van 9 juni 2010. Hij behaalde 32.296 voorkeurstemmen. Sindsdien was hij parlementslid voor de PvdA in de Tweede Kamer. Over die periode in het parlement liet hij zich in een interview met de Volkskrant op 27 december 2016 kritisch uit over toenmalig fractielid Frans Timmermans: "Timmermans zei: 'Ik wil de buitenlandportefeuille. Maar daar zat al iemand op. Bovendien is het een beetje not done. Je komt uit een kabinet, je kent iedereen op het departement. Maar Timmermans heeft net zo lang zijn adem ingehouden totdat hij dat woordvoerderschap had. Hij zei 'Nou, dan doe ik gewoon niks.' Echt, die heeft een half jaar niks gedaan."

Afwachten of dat wel goed zal gaan...
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

Tja, als men niet aan voldoende stemmen/zetels komt dan heeft de kiezer toch niet hard genoeg in die richting gekozen. Blijkbaar zijn er toch ook nog heel wat mensen met een minder uitgesproken mening of een totaal andere mening.

Let us de soep not al direct verkopen before she's eaten not so hot om in de politieke spreekwoorden te blijven. DVV zal zijn huid duur verkopen of kan de regering gedogen.

Na verkiezingen moet men een regering vormen en dat kan met een groep van partijen die daarvoor voldoende stemmen verzamelden. Het is niet zo dat de grootste partij automatisch de regering vormt die zij het liefst zouden zien. Ze moeten ook onderling overeen komen en dat is soms lastig met extremen. Vaak zijn kleinere partijen splinters van vorige partijen, kortom mensen die al ruzie met elkaar hadden. Dat is ook het verhaal hier van rechts in Vlaanderen, ze zijn al zo vaak gesplitst en heropgericht dat men de tel kwijt raakt.

Er spelen ook persoonlijke zaken mee want ondanks dat een politieker zijn moeder moet kunnen verkopen blijven oude vetes soms toch hangen. Je kan wel tegen ieders schenen schoppen maar als de posten opnieuw moeten verdeeld worden dan is zo'n schenenschopper vaak niet de eerste keuze van zij met zere schenen. Dat gaat ook op voor wie kapotgemaakt moest worden en op de knieën moest slikken. In Australië noemen ze dat een boomerang, in Vlaanderen kom loontje om zijn little beans.

Dat hij niet eens op de hoogte is van zijn partijleden zegt ook veel. Hij is nog niet begonnen en hij struikelt al over de eerste post. Het propere imago is ook al met een vieze vlek beklad. Straks komt nog uit dat Wilders zelf uit een nest gelukszoekers komt.
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

Dizzy schreef: 27 nov 2023, 15:43 Tja, als men niet aan voldoende stemmen/zetels komt dan heeft de kiezer toch niet hard genoeg in die richting gekozen. Blijkbaar zijn er toch ook nog heel wat mensen met een minder uitgesproken mening of een totaal andere mening.
Het is maar hoe je het bekijkt Dizzy, als je per partij gaat kijken dan kan je misschien nog twijfelen (alhoewel..)
Maar als je per politieke strekking gaat kijken dan krijg je toch een ander verhaal, dan kan je niet anders dan concluderen dat rechts aan het oprukken is. (er zijn immers nog andere kleine rechtse partijen waar we nu niet over spreken)
Zelfs al is GL-PVDA de grootste partij in Amsterdam (schrok ik toch een beetje van) in het eindtotaal kan je niet anders dan concluderen dat Links klappen heeft gekregen.

In deze column doet Simon van Teutem zijn verhaal hieromtrent. (hopelijk mag jij het ook gratis lezen)
https://decorrespondent.nl/14962/wie-ra ... fb63b198fc

Van z'n Twitter en ik vind het 'boenk erop' zoals wij Vlamingen plegen te zeggen.

'Ik weet niet of de VVD kwaadaardig of achterlijk is – misschien wel beide.
Maar wat ik wel weet: als de grote mensen verzaken, stijgen de schreeuwers naar de top.
Nog nooit stonden de populisten in Nederland zo sterk als nu.'

Dus... als het bij de VVD capabele mensen zijn vrij van alle zonden dan moeten ze hun verantwoordelijkheid nemen.
De bakker als minister van economie en de veiligheidsagent als minister van Justitie en Veiligheid dat word denk ik een kabinet der Dwazen.
(met alle respect voor deze PVV verkozen)
heist_175
Moderator
Moderator

Bericht

Dizzy schreef: 27 nov 2023, 15:43 Dat hij niet eens op de hoogte is van zijn partijleden zegt ook veel. Hij is nog niet begonnen en hij struikelt al over de eerste post. Het propere imago is ook al met een vieze vlek beklad. Straks komt nog uit dat Wilders zelf uit een nest gelukszoekers komt.
Herinner u "Kris Van Dijck" van de NVA?
Nog korter voorzitter van het Vlaams Parlement geweest (24 dagen) dan Liz Truss nodig had om terug premier-af te zijn (49 dagen). Eerst knalde hij straalbezopen (nog 1,42‰ alcohol 2,5u na het heisen) tegen een stilstaande aanhanger. Om enkele weken later toe te geven dat ie sociale fraude had vergemakkelijkt voor een escorte.
Kortom: het kan zelfs "de beste" overkomen :-D :-D :-D
Ik vroeg me toen af wat voor rancune de NVA jegens Vlaanderen wel niet moest koesteren, dat ze zo'n sukkel afvaardigden als Voorzitter van ons Parlement.
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

Pom, pom, pom, pom.. (insert John Williams/Jaws title track)
09/06/2024 halen we een grote bruine vis uit het gitzwarte woelwater? :-D Spannend!
Hopelijk kunnen wij van deze Oranje verkiezingen iets opsteken, maar aangezien wij toch maar 'domme Belgen' zijn volgens de NL'ers
mogen we die 'slimmigheid' op onze buik denk ik.
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 307 keer
Bedankt: 95 keer

Bericht

Petrikske schreef: 27 nov 2023, 16:08 Dus... als het bij de VVD capabele mensen zijn vrij van alle zonden dan moeten ze hun verantwoordelijkheid nemen.
Waar heb je het eigenlijk over?
Je wordt verkozen als volksvertegenwoordiger. Niet als regeringslid.
Welke van de verkozenen in Nederland heeft al aangegeven zijn verantwoordelijkheid te ontlopen en zijn verkozen zetel van volksvertegenwoordiger niet op te nemen?

Of doel je nu op de Belgische/Vlaamse situatie waar verkozenen de door de kiezers toegekende verantwoordelijkheid niet al te serieus nemen en liever burgemeester blijven en hun gewestelijk/nationaal mandaat alleen gebruiken om zoveel mogelijk belastinggeld richting eigen stad/regio te kunnen sluizen?

Voor sommige "kiezers" kan je als politicus ook nooit iets goed doen.
Wanneer je slechts een minderheid van de stemmen haalt en je probeert daarmee dan toch in een regering te geraken ben je een postjesjager.
Haal je minder stemmen en geef je dan aan even niet deel te willen nemen aan een kabinet maar integendeel je rol als controlerend parlementslid op te nemen van de zetelende regering is het ook weer ontoereikend.
Sol Invictus!
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

ivob schreef: 27 nov 2023, 17:25Waar heb je het eigenlijk over?
Waar ik het over heb begint bij de val van Rutte IV ergens begin juli dit jaar.
Na maandenlang onderhandelen besloot de VVD toen bij monde van de minister van Justitie en Veiligheid zijnde Dilan Yeşilgöz
om de stekker eruit te trekken omdat de 4 coalitiepartners zijnde VVD, D66, CDA en ChristenUnie na maandenlang palaveren geen overeenkomst konden bereiken tot nieuwe maatregelen voor de 'migratiewet'.
De VVD en dan met name Dilan Yeşilgöz (minister van Justitie en Veiligheid) wilde een beperking tot 'recht op hereniging' invoeren.
Ze noemen het daar eigenlijk 'Nareizigers? ,komt er dus op neer dat nareiziger na nareiziger etc.. steeds opnieuw van dit systeem gebruik wilde maken. https://ind.nl/nl/verblijfsvergunningen ... areizigers
Je begrijpt het wel, de nonkels, de tantes, de oma's, de opa's en ga zo maar verder.
Nu wilde de VVD het in die mate verstrengen dat ze zelfs beperkende maatregelen wilde invoeren voor vluchtelingen die uit oorlogsgebied kwamen.
En dit viel bij de andere meer links gerichte coalitiepartners op een koude steen zodat de VVD geen andere optie zag dan de stekker eruit te trekken.
Het vervolg kennen we nu natuurlijk...
Nu zou Dilan Yeşilgöz haar plan van weleer wel ten uitvoer kunnen brengen als ze samen met de PVV een meer rechts getint kabinet op de been kan brengen en opnieuw trekt de VVD de stekker eruit.
Vandaar de grote verontwaardiging in NL omdat er nu een gedroomd scenario op tafel lag, niet als grootste partij maar wel als 2é grootste partij met het rechtse PVV origineel dus.
Dit artikel van de NOS van destijds geeft een hele goede uiteenzetting hoe alles toen in z'n werk is gegaan.
Ook bestaat er de mogelijkheid om gebruik te maken van de extra links in het artikel om nog meer informatie te verkrijgen.

https://nos.nl/collectie/13942/artikel/ ... t-rutte-iv

Hoe meer info je krijgt hoe gekker het verhaal word, als dit de voorbode van onze verkiezingen in 2024 word dan kunnen we misschien pop corn gaan hamsteren.
heist_175
Moderator
Moderator

Bericht

De VVD trekt voorlopig nergens de stekker uit? Misschien heeft Dilan ontdekt dat met haar opmerking einde van de zomer dat ze wel met de PVV kan samenwerken, ze het hek van de dam heeft gehaald? Alsook: waarom zou je als verliezende partij uw kaarten meteen op tafel gooien? Als Wilders dolgraag "baas" wil zijn van een kabinet, wie weet wat voor lekkers Dilan voor de VVD nog kan klaarspelen.
In Spanje gebeurt toch net hetzelfde, maar dan met een separatische splinterpartij? Wat zij allemaal uit de brand hebben weten te slepen zodat de sossen toch maar de premier konden leveren?!
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

De VVD heeft tijdens de zomer de stekker eruit getrokken en de ochtend na de verkiezingen hebben ze dat opnieuw gedaan door voor er ook maar enige verkennende gesprekken zijn geweest onmiddellijk te verklaren dat de VVD niet bereid is om in een nieuw kabinet te stappen maar dat ze enkel bereid waren om gedoogsteun te verlenen. Die gedoogsteun is ware onzin want dit is enkel een manier om Wilders onder de duim te houden.
Dit recht heeft de VVD natuurlijk en daar is niets mis mee je laat enkel 1,5 miljoen van je kiezers in de kou staan.
Spelletjes spelen dus.. allemaal toegelaten, hopelijk kan er dankzij deze maatregel geen nieuw kabinet gevormd worden en mogen de NL'ers spoedig opnieuw naar de stembus.
Benieuwd wat voor zetelverdeling er dan moge volgen.
heist_175
Moderator
Moderator

Bericht

Dus de PVV mocht dat een aantal jaar geleden wel, maar de VVD plots niet meer? Wat een onzin.