Een paar weken geleden kreeg mijn schoonmoeder ineens wat verdachte berichten van een vriend op Facebook Messenger. Het ging over een zogezegd programma dat op TV geweest was over een nieuw soort investering. Gelukkig had mijn schoonmoeder de goede reflex om al vrij snel niet meer te antwoorden op de berichten, en het aan mij te tonen. Ik dacht direct dat die vriend zijn account gehackt was. Maar toen ik het profiel bekeek, was het eigenlijk verdacht leeg. Vervolgens bleek dat die bepaalde persoon 2x in haar vriendenlijst stond met nagenoeg dezelfde foto.
Wat bleek, een oplichter had gewoon een nepprofiel aangemaakt waarbij hij de foto van het 'slachtoffer' gecopieerd had, en vervolgens naar alle vrienden ervan een vriendenverzoek gestuurd had. Dit dus duidelijk met de bedoeling om dan later mensen uit die vriendenlijst te proberen oplichten. Vandaag ineens een gelijkaardige poging via mijn vader. Ik krijg ineens een vriendenverzoek van mijn vader, wat hoogst verdacht is, aangezien we gewoon al lang Facebook-vrienden zijn. De foto is zijn bestaande profielfoto met nog wat extra zever errond geplakt (wellicht checkt Facebook op identieke foto's). Uiteraard hem direct opgebeld om dit met hem te checken/melden zodat hij zelf ook direct een post kon plaatsen om zijn vrienden hiervoor te waarschuwen. Dit was overigens niet overbodig, want op 10 minuten tijd hadden al 8 van zijn vrienden de invite van het fake profiel geaccepteerd.
Dit soort scam lijkt me vrij nieuw. Had er alleszins nog nooit over gehoord of gelezen, en lijkt een variant op de 'hallo mam, ik heb een nieuwe telefoon' scam. On the plus side: ik heb dan zelf ook direct via Facebook het nepprofiel gerapporteerd en nog geen 5 minuten later bestond het al niet meer. Daarna ook nog eens bij mijn schoonma gecheckt, want ze zei dat ze nog van anderen rare berichten gekregen had, en jawel hoor: nog 3 anderen die 2x in haar vriendenlijst staan... Jammer genoeg kan je enkel copycats rapporteren als ze zich voordoen als jezelf of als een van je vrienden. Dus ik zal eens moeten langsgaan om via haar account die nepprofielen te rapporteren. Hopelijk ondertussen geen slachtoffers bij die anderen die veel te snel op Accept geklikt hadden...
Nieuw soort Facebook-scam ?
-
- Administrator
- Uitgedeelde bedankjes: 859 keer
- Bedankt: 544 keer
- Recent bedankt: 7 keer
Dit zie ik al geruime tijd op social media en zelfs op LinkedIn. Soms met de melding dat ze een nieuw profiel hebben gemaakt want het oude zijn ze het pw van kwijt...
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 1040 keer
- Bedankt: 358 keer
Hackers gaan blijkbaar alweer een stap verder met dit soort identity scams. Mijn pa was alweer slachtoffer waarbij zijn profiel nagemaakt werd en van daaruit een vriendenverzoek naar zijn vrienden verstuurd werd. Nadat ik hem erop wees, verwittigde hij met een post zijn vrienden, maar in de reacties daarop zaten ook al reacties van verdachte profielen die zogezegd hun hulp aanboden… Zal hem nog maar eens aanmanen van zijn privacy settings te checken.Tomby schreef: 03 nov 2023, 18:58 Wat bleek, een oplichter had gewoon een nepprofiel aangemaakt waarbij hij de foto van het 'slachtoffer' gecopieerd had, en vervolgens naar alle vrienden ervan een vriendenverzoek gestuurd had. Dit dus duidelijk met de bedoeling om dan later mensen uit die vriendenlijst te proberen oplichten. Vandaag ineens een gelijkaardige poging via mijn vader. Ik krijg ineens een vriendenverzoek van mijn vader, wat hoogst verdacht is, aangezien we gewoon al lang Facebook-vrienden zijn. De foto is zijn bestaande profielfoto met nog wat extra zever errond geplakt (wellicht checkt Facebook op identieke foto's). Uiteraard hem direct opgebeld om dit met hem te checken/melden zodat hij zelf ook direct een post kon plaatsen om zijn vrienden hiervoor te waarschuwen. Dit was overigens niet overbodig, want op 10 minuten tijd hadden al 8 van zijn vrienden de invite van het fake profiel geaccepteerd.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
- Bedankt: 506 keer
- Recent bedankt: 2 keer
Ik snap echt niet goed waarom iemand vrijwillig op een platform blijft waar oplichting en datadiefstal letterlijk om elke hoek loert...
Soort van stockholmsyndroom?

Soort van stockholmsyndroom?
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
- Bedankt: 141 keer
- Recent bedankt: 1 keer
Bedoel je dat iedereen dan maar van internet moet afgaanCCatalyst schreef: 01 apr 2024, 14:06 Ik snap echt niet goed waarom iemand vrijwillig op een platform blijft waar oplichting en datadiefstal letterlijk om elke hoek loert...![]()

-
- Administrator
- Uitgedeelde bedankjes: 859 keer
- Bedankt: 544 keer
- Recent bedankt: 7 keer
Would not be a bad thing.
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 369 keer
- Bedankt: 524 keer
- Recent bedankt: 8 keer
Wel jammer voor UB dan 

Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
-
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 285 keer
- Bedankt: 552 keer
- Recent bedankt: 13 keer
Enige terughoudendheid zou inderdaad niet slecht zijn vooral tegenover FB, Google, Tiktok e.d.
Er zijn minder erge alternatieven.
Bye, Maurice
https://on4bam.com
-
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 285 keer
- Bedankt: 552 keer
- Recent bedankt: 13 keer
Google ze eens
Startpagina, duckduckgo bv. Zelf geen nood aan FB of Tiktok, Twitter is vervangen door Mastodon, en natuurlijk de nodige add-ons voor Firefox gebruiken zodat ook andere websites geen FB of Google tracking doen.

Startpagina, duckduckgo bv. Zelf geen nood aan FB of Tiktok, Twitter is vervangen door Mastodon, en natuurlijk de nodige add-ons voor Firefox gebruiken zodat ook andere websites geen FB of Google tracking doen.
Bye, Maurice