Het BIPT opent de markt voor modems

Nieuws omtrent telecommunicatie
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 240 keer
Bedankt: 1615 keer
Recent bedankt: 3 keer

Bericht

Geen paniek, het klopt niet. IPTV moet werken met een eigen modem.
Lees het besluit, niet het persbericht.
130. Dit mag echter geenszins gelijkgesteld worden aan een standpunt dat de specificaties voor IPTV-diensten niet moeten gepubliceerd worden. Integendeel, de modem moet in staat zijn om de IPTV-diensten te vervoeren naar de STB. Het is dus cruciaal dat alle operatoren wel degelijk de noodzakelijke specificaties en instellingen van de modems publiceren die de eindgebruiker nodig hebben om te kunnen genieten van de IPTV-diensten die ze aankopen bij hun operator.
bron: https://www.bipt.be/consumenten/publica ... nddiensten
Belgissschenaap
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 91 keer
Bedankt: 112 keer

Bericht

Ik interpreteer dat wel anders.
Internetproviders moeten een vrije modem toelaten en mogen dit dus niet verhinderen of enige vorm van obstructie opwerpen.
Dan toch een modem verplichten door een digibox is daar dan in strijd mee, dat kan gezien worden als obstructie.

Maja uiteindelijk maar 1 manier dat we er finaal achter komen, providers die zich schikken naar de geest van de regel volgens onze interpretatie, of de rechtspraak die het uit zal klaren (of bipt die als rechtspraak zou gelden, same thing)
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 56 keer
Bedankt: 468 keer

Bericht

Sinna schreef: 14 nov 2023, 18:28 Maw. Scarlet kan zijn BBox3 door de strot blijven duwen en het vertikken om ondersteuning te geven op Fritz!Boxen. :bang:
ze mogen het zowiezo vertikken support te geven op een modem dat niet van hun is, en dat lijkt me logisch.
waarom zouden zij jou moeten helpen met iets dat jij ergens anders hebt gehaald ?

je kan ook moeilijk bij telenet gaan klagen dat je televisietoestel van 'den aldi' de verkeerde kleuren toont (al zullen er ongetwijfeld mensen zijn die exact dat doen)
Belgissschenaap
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

Support is een ruime term. Ze gaan op zijn minst het mogelijk moeten maken, maar buiten het mogelijk maken moeten ze idd geen specifieke LAN support geven.

Maar het mogelijk maken beschouw ik ook als support, ze moeten alle nodige gegevens voor producenten van hardware en consumenten beschikbaar stellen.
Sinna
Elite Poster
Elite Poster
Twitter: KrSi78
Uitgedeelde bedankjes: 286 keer
Bedankt: 194 keer
Recent bedankt: 1 keer

Bericht

Splitter schreef: 14 nov 2023, 18:48
Sinna schreef: 14 nov 2023, 18:28 Maw. Scarlet kan zijn BBox3 door de strot blijven duwen en het vertikken om ondersteuning te geven op Fritz!Boxen. :bang:
ze mogen het zowiezo vertikken support te geven op een modem dat niet van hun is, en dat lijkt me logisch.
AVM verwoordt het als volgt:
We zouden graag de routed mode ondersteunen in het Proximus-profiel. De technische specificaties hiervoor ontbreken momenteel.
De FRITZ!Box is door Proximus gecertificeerd voor VDSL, maar niet voor diensten zoals IPTV.
Ik ging er verkeerdelijk van uit dat (bepaalde) Fritz!Boxen voor alle diensten gecertificeerd waren en niet enkel voor VDSL.
Computer(k)nul
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 56 keer
Bedankt: 468 keer

Bericht

de enige reden dat fritzboxen "gecertifieerd" werden waren de moeite die edpnet er, samen met avm, instak, en dat was enkel met die lijst dat pxm bijhield,
wat al niet meer van toepassing is.
dus echt "certified" zijn lijkt me niet echt een vereiste.

maar idd, ze moeten eerst de specificaties ontvangen alvorens ze hun profiel erop kunnen instellen.... maar dat is maar een firmware update away eens dat er is.
(overigens, zijn die specs al niet 'onofficieel' bekend ivm de vlans etc ?)
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 187 keer
Bedankt: 628 keer

Bericht

Ja, settopboxen zijn expliciet uitgesloten, jammer genoeg.
Dat gezegd, zullen ze wel moeten voorzien dat hun settopbox werkt als jij hun modem of router niet wenst te gebruiken.
Sinna
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

ITnetadmin schreef: 14 nov 2023, 23:46 Dat gezegd, zullen ze wel moeten voorzien dat hun settopbox werkt als jij hun modem of router niet wenst te gebruiken.
Waaruit leid jij dat af? Graag een bron zodat ik bij een volgende poging (al dan niet via de ombuds) mijn klacht kan onderbouwen.
Computer(k)nul
raf1
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

Paragraaf 130 op pagina 34 van het besluit: https://www.bipt.be/consumenten/publica ... nddiensten
Maar publicatie van deze specificaties gebeurt ten laatste op 1 mei 2024. Dus dit is voorlopig nog even toekomstmuziek.
Sinna
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

Top!

For future reference hier de paragraaf even opnemen:
Dit mag echter geenszins gelijkgesteld worden aan een standpunt dat de specificaties voor IPTV-diensten niet moeten gepubliceerd worden. Integendeel, de modem moet in staat zijn om de IPTV-diensten te vervoeren naar de STB. Het is dus cruciaal dat alle operatoren wel degelijk de noodzakelijke specificaties en instellingen van de modems publiceren die de eindgebruiker nodig hebben om te kunnen genieten van de IPTV-diensten die ze aankopen bij hun operator.
met Dit in de vorige paragraaf geduid:
Er moet een onderscheid gemaakt worden tussen eindapparatuur die TV-diensten (hetzij via IPTV, hetzij via DVB-C) naar het beeldscherm brengen (de STB’s) en de eindapparatuur die de IPTV-datastreams naar deze STB’s doorstuurt (de modem/router). De TV-diensten an sich maken gebruik van beide apparatuur, maar het BIPT gaat in deze enkel akkoord dat de noodzakelijke specificaties van de STB’s niet moeten gepubliceerd worden.
Computer(k)nul
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew

Bericht

Inderdaad. Nu zijn de regels in opstartfase, de echte litmustest start pas na de publicatie deadline van de specs op 1 mei 2024.
Dan pas kunnen we zien of er ISPs zijn die er hun voeten aan willen vegen.
En zelfs dan is het wachten op 1 november 2024 alvorens de *echte* test er is, nl de praktijktest.
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 872 keer
Bedankt: 3330 keer
Recent bedankt: 46 keer

Bericht

ITnetadmin schreef: 15 nov 2023, 16:17 En zelfs dan is het wachten op 1 november 2024 alvorens de *echte* test er is, nl de praktijktest.
Dat hoeft niet noodzakelijk zo lang te duren. Als we naar het voorbeeld van Nederland zien:
  • de kabeloperatoren hebben met alle mogelijke middelen en argumenten de routervrijheid proberen tegen te houden.
  • KPN heeft lang voor de deadline zijn specificaties gepubliceerd (incl. VoIP, IPTV) en alternatieve modems toegelaten.
ISP's zijn dus niet verplicht om dit uit te stellen, maar kunnen ook pro-actief handelen (incl. de interne bedrijfsprocessen en systemen aanpassen, zodat klanten op een eenvoudige wijze hun modem kan provisoneren).
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.57, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Zwart
Member
Member
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 4 keer

Bericht

Ik heb net een Proximus Internet Essential besteld voor een nieuwbouw. In de bevestigingsdocumenten staat "Vous utilisez un autre modem qu'une b-box Proximus ? Dans ce cas, vous avez besoin du nom d'utilisateur et du mot de passe suivants pour configurer votre modem : ....".
Ze doen dus nu al niet moeilijk meer.
Sinna
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

Zwart schreef: 14 feb 2024, 10:16 Ik heb net een Proximus Internet Essential besteld voor een nieuwbouw. In de bevestigingsdocumenten staat "Vous utilisez un autre modem qu'une b-box Proximus ? Dans ce cas, vous avez besoin du nom d'utilisateur et du mot de passe suivants pour configurer votre modem : ....".
Ze doen dus nu al niet moeilijk meer.
Hopelijk geldt dat ook voor abonnementen waar een decoder in zit...
Computer(k)nul
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew

Bericht

Mijn professioneel advies blijft "als je zeker wil zijn, wacht dan tot tenminste de officiele specs gepubliceerd zijn".
Wirehead
Starter
Starter
Bedankt: 2 keer

Bericht

Sowieso werkt de VLAN20 bij Proximus nieuwe fiber installs al perfect. IPv4/IPv6 - no problems. Hier staat de Arcadyan "ONT-GPON-4PORTS V3" - ondanks dat de lijn 500/500 is, en de ethernet interfaces 1gbps; draait de interne module toch op XGS-PON (zeer duidelijk te zien door intern mee te luisteren op de JTAG interface :lol: )

Zal mooi worden als dit in de toekomst rechtstreeks met een XGS-PON SFP+ kan getermineerd zijn :beerchug:
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew

Bericht

Heeft iemand al weet van gepubliceerde specs?
De deadline is er bijna :-)
charlez
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 24 keer

Bericht

Wirehead schreef: 16 feb 2024, 18:35 Zal mooi worden als dit in de toekomst rechtstreeks met een XGS-PON SFP+ kan getermineerd zijn :beerchug:
In blijde verwachting hier voor 👌
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 465 keer
Recent bedankt: 5 keer

Bericht

ITnetadmin schreef: 5 maanden geleden Heeft iemand al weet van gepubliceerde specs?
Niets nee.

Denk je dat het BIPT de termijn mogelijks zal verlengen?
Patje
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 228 keer
Bedankt: 95 keer

Bericht

Deadline is 1 mei voor de specs waarop alle operatoren de kenmerken van de NTPs en de technische specificaties van de modems en routers moeten publiceren.
Intel® i3-10100 Quad-Core @4,10 GHZ. Ram:16 GB DDR4. SSD NVMe 500 GB || Windows 11 Home X64 || GSM Samsung Galaxy A13 @ Hey!
Afbeelding Afbeelding
Hey! LiveBox Cable Modem 150/15 Mbps* https://www.speedtest.net/nl/result/16739853024.png
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

Als er op 1 mei niets gepubliceerd is, volgen er dan boetes of andere enforcement? Of gewoon "niets"?
Wirehead
Starter
Starter

Bericht

CCatalyst schreef: 5 maanden geleden Als er op 1 mei niets gepubliceerd is, volgen er dan boetes of andere enforcement? Of gewoon "niets"?
Ik dacht dat er al door bepaalde partijen klachten werden ingediend. Geen idee of dat "opschortend" of "verlengend" werkt zolang die klachten er zijn.
bvb: https://www.bipt.be/operatoren/publicat ... ember-2023
M_016
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 90 keer

Bericht

Voor zover mij bekend werkt een dergelijk beroep bij het Marktenhof niet opschortend
Het zou mij verwonderen dat het Marktenhof een positief gevolg zou geven aan de vordering van Orange Belgium (en het BIPT dienaangaande zou terugfluiten)
lithion
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 84 keer
Recent bedankt: 2 keer

Bericht

Ik begrijp Orange ergens wel. Van Telenet moesten ze persé BSoD (tunnelingstechniek) gebruiken waarvan het BIPT zelf aangeeft dat ze niet verwachten dat er echt vrije modemkeuze kan zijn omdat slechts bitter weinig fabrikanten die techniek ondersteunen in hun modems. En al helemaal niet op modems die aangekocht kunnen worden door klanten (AVM misschien als enige). In het buitenland (en Orange op het VOO-netwerk) gebruiken ze de VRF-techniek die wel breed ondersteund wordt. Maw Orange moet dus aan hun backend veel kosten doen om vrije modemkeuze toe te laten voor iets wat in de praktijk heel moeilijk wordt. Geen enkele modemfabrikant zal enkel voor de Vlaamse Orange klant extra software ontwikkelen.
Wirehead
Starter
Starter

Bericht

Maar langs de andere kant: je kan niet vrije modemkeuze verplichten, en tegelijkertijd uitzonderingen maken omwille van architecturale keuzes die misschien niet in de markt liggen. De markt volgt uiteindelijk wel hoor. De vrije keuze is en blijft een goede keus.
splinterbyte
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 175 keer
Bedankt: 92 keer

Bericht

Wat Orange misschien wel kan doen is zelf modems (welke ze al hebben dus) verkopen die dit wel ondersteunen, maar ja dan heb je als klant weer een beperkte keuze van merk...
lithion
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 84 keer
Recent bedankt: 2 keer

Bericht

Waarom zou Orange modems gaan verkopen die ze nu al gratis geven? Als het BIPT echt vrije modemkeuze wil dan moesten ze eigenlijk ook die praktijk van Telenet aanpakken. Van de kant van Telenet is het gewoon er alles aan doen om alternatieven operatoren wat te pesten en exotische hardware-eisen stellen waaraan ze zelf niet voldoen. Het is echt niet ok dat je als TN klant een alternatieve kabelmodem zou kopen en die je vervolgens niet kan meepakken bij een overstap naar Orange.
raf1
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

Je moet ook niet klakkeloos geloven wat Orange allemaal in die klacht neerpent. Het heeft weinig met de realiteit te maken. Ik vind het een totaal misplaatste en laaghartige aanval op het BIPT dat een weloverwogen beslissing heeft genomen. Ook wat betreft BSOD.

Het zogenoemde "BSOD" dat Telenet (Wyre) gebruikt is gewoon een Layer 2 VPN en alle bestaande EuroDOCSIS 3.0 en nieuwere hardware kan dit perfect ondersteunen.

Soit, tegen woensdag ten laatste moet elke provider de specificaties gepubliceerd hebben. Ook Orange. De verschillen tussen de providers kan je dan vaststellen en daarna de vraag stellen aan AVM of Layer 2 VPN in de FRITZ!Box 6690 Cable zal ondersteund worden.

Dit ondersteunen is echt geen rocket science hoor.
philippe_d
Moderator
Moderator

Bericht

raf1 schreef: 5 maanden geleden Soit, tegen woensdag ten laatste moet elke provider de specificaties gepubliceerd hebben.
Ik geloof er niet meer in, of gaan ze echt wachten tot 30/4 om 24:00?
Ik begrijp ook niet dat Proximus (zowel voor Fiber als voor DSL) niet proactiever is. Providers waren niet verplicht om te wachten op de deadline :-) .

Dat zou hen toch een voordeel geven tov de concurrentie?
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.57, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
splinterbyte
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

lithion schreef: 5 maanden geleden Waarom zou Orange modems gaan verkopen die ze nu al gratis geven?
Dat brengt toch meer op?
MaT
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 141 keer
Bedankt: 223 keer

Bericht

philippe_d schreef: 5 maanden geleden Ik geloof er niet meer in, of gaan ze echt wachten tot 30/4 om 24:00?
Zoiets lijkt mij niet geheel onaannemelijk.
Wie het met tegenzin doet maar wil voldoen aan de regels zal tot het uiterste wachten. Al denk ik niet dat diegenen die niet voldoen hard aangepakt gaan worden...
philippe_d schreef: 5 maanden geleden Ik begrijp ook niet dat Proximus (zowel voor Fiber als voor DSL) niet proactiever is. Providers waren niet verplicht om te wachten op de deadline :-) .

Dat zou hen toch een voordeel geven tov de concurrentie?
Echt ongelimiteerd zou ook een voordeel geven tov de concurrentie.
Symmetrische snelheden zouden ook een voordeel geven tov de concurrentie.

Het is niet echt nodig om voordelen te bieden in dit landschap zeker?
splinterbyte schreef: 5 maanden geleden
lithion schreef: 5 maanden geleden Waarom zou Orange modems gaan verkopen die ze nu al gratis geven?
Dat brengt toch meer op?
De prijs zit zowieso verrekent in het abonnement en de gemiddelde Belg/Vlaming betaalt liever, ik zeg maar wat, €100/maand all in dan €80/maand en eenmalig €200 voor een modem (na minder dan 1 jaar dus terugverdient).

Extra zichtbare kosten zijn een nadeel in veel mensen hun ogen. Zelf al is dat goedkoper op termijn.
Het BIPT aanziet modems en routers als een onderdeel van de eindapparatuur van de eindgebruiker waardoor deze vrij te kiezen zijn voor breedband en internettelefonie.
Bron
splinterbyte
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

MaT schreef: 5 maanden geleden Extra zichtbare kosten zijn een nadeel in veel mensen hun ogen.
Orange doet wel een opstartkost van 59 euro zonder pack dus dat dan weer wel...
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

raf1 schreef: 5 maanden geleden Soit, tegen woensdag ten laatste moet elke provider de specificaties gepubliceerd hebben.
Ben er toch ook niet gerust in.

Nu, de vraag is wel, wat is "gepubliceerd". Moet het online te consulteren zijn, of telt "te verkrijgen op aanvraag" ook?

Anderzijds vraag ik me ook af wat er zal gebeuren als het niet gepubliceerd is. Als het BIPT een enforcement moet beginnen, zijn we weer zoveel maanden verder.
Belgissschenaap
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

Dat was in Nederland ook allemaal juist last minute en zelfs een paar die niet op tijd waren.
Uiteindelijk kwam het in een aanvaardbare tijd in orde.

Bipt zal er idd mogelijks avhter moeten zitten, maar heb er vertrouwen in.
Peetje optimisme zal ook mogen :p
raf1
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

CCatalyst schreef: 5 maanden geleden Nu, de vraag is wel, wat is "gepubliceerd". Moet het online te consulteren zijn, of telt "te verkrijgen op aanvraag" ook?
Zucht, lees het besluit hé:
Wat betreft het kunnen verzekeren van de interoperabiliteit van eigen modems dient een operator van een openbaar elektronische-communicatienetwerk de technische specificaties van de netwerkaansluitpunten te publiceren op de eigen internetpagina
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

Belgissschenaap schreef: 5 maanden geleden Dat was in Nederland ook allemaal juist last minute en zelfs een paar die niet op tijd waren.
philippe_d heeft upthread nochtans beschreven hoe het in NL niet "allemaal" juist last minute was, bepaalde providers waren er snel bij.

Dat ze niet op tijd zullen zijn lijkt daarentegen wel waarschijnlijk hier.

Niets tegen optimisme, maar teveel tegen een steen gestoten daarmee (in deze context alvast).
raf1 schreef: 5 maanden geleden
Wat betreft het kunnen verzekeren van de interoperabiliteit van eigen modems dient een operator van een openbaar elektronische-communicatienetwerk de technische specificaties van de netwerkaansluitpunten te publiceren op de eigen internetpagina
Mag dus eigenlijk ook een "internetpagina" zijn die slechts op aanvraag ter beschikking gesteld wordt (maw niet vindbaar via navigatie of via zoekfunctionaliteiten).

Zie ook het toepasselijke artikel in het WEC (in welk kader het BIPT het besluit neemt), dewelke zelfs voorschrijft dat het op verzoek moet gebeuren. Evenwel kan dat zowel een "aanvraag" zijn (via mail of een formulier) of kan het opvragen van een publieke pagina met de informatie erop ook als "verzoek" beschouwd worden. Beiden zijn m.i. ok.
Artikel 38 WEC: Operatoren die openbare elektronische-communicatiediensten aanbieden, publiceren de exacte en passende technische specificaties van hun interfaces vooraleer de via deze interfaces verstrekte diensten voor het publiek beschikbaar zijn. De specificaties worden op eenvoudig verzoek aan iedere belangstellende bezorgd en zijn voldoende nauwkeurig om apparatuur te kunnen ontwerpen waarmee alle diensten die via de betreffende interface worden verstrekt, kunnen worden gebruikt.
Belgissschenaap
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

CCatalyst schreef: 5 maanden geleden philippe_d heeft upthread nochtans beschreven hoe het in NL niet "allemaal" juist last minute was, bepaalde providers waren er snel bij.
Op tweaker was dat wel wat anders hoor. Zeker 1 provider die weken te laat was en vast hield aan eigen interpretatie.
Er waren er op tijd, maar niet iedereen hoor
philippe_d
Moderator
Moderator

Bericht

Ik herinner mij dat KPN al "open" was 6 maanden voor de deadline in Nederland.
Het kan dus anders ...
Het waren vooral de kabel providers die dwars lagen..
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

In ieder geval, als ze op 1 mei niet (vindbaar) online staan, kunnen we gelet op de wet wel "een eenvoudig verzoek" sturen naar de provider om ze te verkrijgen.

Als daar geen of een negatief antwoord op komt, kan dat in eerste instantie dan als klacht naar het BIPT.
Wirehead
Starter
Starter

Bericht

CCatalyst schreef: 5 maanden geleden In ieder geval, als ze op 1 mei niet (vindbaar) online staan, kunnen we gelet op de wet wel "een eenvoudig verzoek" sturen naar de provider om ze te verkrijgen.

Als daar geen of een negatief antwoord op komt, kan dat in eerste instantie dan als klacht naar het BIPT.
Ter referentie voor 1 mei:
Link voor Proximus vanuit hun "Algemene voorwaarden" voor "Aanvraag documenten die niet publiek beschikbaar zijn": https://www.proximus.be/nl/id_f_cr_ask_ ... press.html
Telenet: https://www2.telenet.be/residential/nl/ ... -services/